מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אסור לקחת סיכונים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 8878
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

אסור לקחת סיכונים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מאי 13, 2020 6:36 pm

שבת קלג:
ת"ר מהלקטין את המילה ואם לא הילקט ענוש כרת מני א"ר כהנא אומן מתקיף לה רב פפא אומן לימא להו אנא עבדי פלגא דמצוה אתון עבדיתו פלגא דמצוה אלא אמר רב פפא גדול מתקיף לה רב אשי גדול בהדיא כתיב ביה וערל זכר אשר לא ימול אלא אמר רב אשי לעולם אומן וכגון דאתא בין השמשות דשבת ואמרו ליה לא מספקת ואמר להו מספקינא ועבד ולא איסתפק ואישתכח דחבורה הוא דעבד וענוש כרת.

מתוך דברי הגמ' משמע דאין כאן מזיד קלאסי, אלא טעות בחישוב הנתונים הגורמת למוהל להיכנס לריזיקה, מן הסתם מתוך כוונה טובה, כדי להספיק למול את התינוק ביום השמיני. אמנם האנשים שלידו מגלים אחריות ומזהירים אותו שלא יספיק. הוא לא שומע לעצתם הנבונה, ועל הטעות הוא משלם ביוקר, עונש כרת.

אמנם בתורא"ש על המקום לא ניח"ל בזה ומפרש דאיירי במשומד היודע אליבא דאמת שהצדק עם המזהירים, ומאידך עי' ברמב"ם הל' שגגות שהעתיק את הסוגיא על חיוב חטאת ולא על עונש כרת.

עכ"פ יש לדון אימתי לכו"ע חשיב מזיד אפי' שתלה עצמו בצד רחוק שלא יעבור על דברי תורה.


בחיפוש קליל באוצרינו מצאתי את זה -
הגריפ גולדווסר.jpg
הגריפ גולדווסר.jpg (40.82 KiB) נצפה 137 פעמים

שומע ומשמיע
הודעות: 2325
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: אסור לקחת סיכונים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' מאי 13, 2020 11:04 pm

לכאורה קשור: שמעתי פעם שני חכמים מתווכחים בספק דאורייתא שדינו להחמיר, והוא היקל ולבסוף נמצא שהוא מותר, האם יש לו דין נתכוון לבשר חזיר.

ישא ברכה
הודעות: 1764
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: אסור לקחת סיכונים

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' מאי 13, 2020 11:27 pm

הגמרא הזו מענינת כי הרי נקטינן אין לדיין אלא מה שעיניו רואות.
ולגבי הוראה, מי שהגיע להוראה פוסק כפי דעתו גם כנגד דעת רוב החכמים.
ונראה ששיקול הדעת הזה שונה משיקול הדעת לגבי פסיקת הלכה.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים