מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביטול מניין אגב אונס שינה - לפני עיוור?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
קמצן_קדוש
הודעות: 239
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

ביטול מניין אגב אונס שינה - לפני עיוור?

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » ו' מאי 15, 2020 1:18 pm

מעשה שהיה כך היה:

קבוצת שכנים התארגנו לקיים מניין-מרפסות לתפילת שחרית.

לאחר דו"ד נתקבלה ההחלטה שהמניין יתחיל בשעה שבע וחצי בבוקר.

אחד המשתתפים ביקש שיאחרו במעט את שעת התפילה ולא יתפללו כ"כ מוקדם לפי שקשה לו וכו'.
אך בסופו של דבר הוכרע ברוב קולות שהתפילה תחל בשעה האמורה, דהיינו בשבע וחצי, דהיינו מוקדם כנ"ל.

בשעה המדוברת התייצבו כל השכנים איש איש במרפסת ביתו כפי ההנחיות הידועות אך התברר ששכן אחד נפקד מקומו.

לאחר ספירת ראשים קצרה נמצא שחסר אותו השכן שביקש לאחר במעט את שעת התפילה לפי שקשה לו וכו', וקמ"ל דבאמת אהה הנ"ל לא הצליח לקום בשבע וחצי כי אם במעט מאוחר יותר.

אדהכי והכי חזרו הנלבבים לביתם והתפללו שחרית ביחיד.

ומעתה יש לדון האם אותו יהודי שלא קם בזמן וגרם לביטול התפילה במניין, דהיינו שהביא לכך שכל חבריו התפללו ביחידות - האם עובר בזה על לאו של "לפני עור לא תתן מכשול"?
או שמא מחמת שהנ"ל טוען ששינה חטפתהו ממילא פטור מדין "אונס רחמניה פטריה"?
(וביותר, שהרי מלכתחילה טען שמניין שחרית בשבע וחצי הוא מוקדם מידי וכו' ולכאורה קים ליה בנפשו שהוא מן המאחרים, ואע"פ שאמר שיקום - מכ"מ היה להם לחוש שמא הוא מהתל בהם שכן מבין ריסי עיניו ניכר שברי לו שאינו יכול לקום כ"כ מוקדם. ומה גם שהיה קורץ ומסמן שהדבר יכביד עליו במאוד. וצ"ע).
נערך לאחרונה על ידי קמצן_קדוש ב ד' מאי 27, 2020 11:44 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ביטול מניין אגב אונס שינה - לפני עיוור?

הודעהעל ידי עקביה » ו' מאי 15, 2020 1:36 pm

קמצן_קדוש כתב:ומעתה יש לדון האם אותו יהודי שלא קם בזמן וגרם לביטול התפילה במניין, דהיינו שהביא לכך שכל חבריו התפללו ביחידות - האם עובר בזה על לאו של "לפני עור לא תתן מכשול"?

כיצד עבר על 'לפני עור'?
הרי לא נתן שום מכשול לפני שום עור.

בסה"כ לימד את שכניו, שלא בטובתו, להתחשב בו קצת יותר.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: ביטול מניין אגב אונס שינה - לפני עיוור?

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' מאי 15, 2020 2:26 pm

עקביה כתב:
קמצן_קדוש כתב:ומעתה יש לדון האם אותו יהודי שלא קם בזמן וגרם לביטול התפילה במניין, דהיינו שהביא לכך שכל חבריו התפללו ביחידות - האם עובר בזה על לאו של "לפני עור לא תתן מכשול"?

כיצד עבר על 'לפני עור'?
הרי לא נתן שום מכשול לפני שום עור.

בסה"כ לימד את שכניו, שלא בטובתו, להתחשב בו קצת יותר.

אם כוונתך שאינו חייב להשתתף עמם, הרי כבר פסק הרמ"א (סו"ס נ"ה) "וכן במקום שאין מנין תמיד בבהכ"נ כופין זה את זה בקנסות שיבאו תמיד מנין לבהכ"נ שלא יתבטל התמיד". וא"כ בודאי לגבי קביעות הזמן הולכים אחר הרוב, והמיעוט חייב להשתתף עמם.
[אך אם מדובר באופן שאינו ברור שנחשב תפילה בציבור א"א לכפות ע"ז]

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ביטול מניין אגב אונס שינה - לפני עיוור?

הודעהעל ידי עקביה » ו' מאי 15, 2020 3:05 pm

שש ושמח כתב:אם כוונתך שאינו חייב להשתתף עמם, הרי כבר פסק הרמ"א (סו"ס נ"ה) "וכן במקום שאין מנין תמיד בבהכ"נ כופין זה את זה בקנסות שיבאו תמיד מנין לבהכ"נ שלא יתבטל התמיד". וא"כ בודאי לגבי קביעות הזמן הולכים אחר הרוב, והמיעוט חייב להשתתף עמם.
[אך אם מדובר באופן שאינו ברור שנחשב תפילה בציבור א"א לכפות ע"ז]

לא התכוונתי שאינו חייב, אלא שלא נתן מכשול.

כמעיין המתגבר
הודעות: 423
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: ביטול מניין אגב אונס שינה - לפני עיוור?

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » א' מאי 17, 2020 11:48 pm

נשאלתי שאלה דומה, ב9 שכנים שרוצים לעשות מניין כזה, והיחיד שיכול להיות עשירי לא מוכן, כי הרב שלו אמר שאין צירוף כזה למניין. והם טוענים לו, ממא נפשך אנחנו סוברים שיש צירוף ואתה מעכב אותנו מלהתפלל במניין ולך זה לא מזיק, ובכל מקרה אתה מתפלל יחיד.
האם הוא בכל זאת צריך להשתתף?

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: ביטול מניין אגב אונס שינה - לפני עיוור?

הודעהעל ידי שש ושמח » א' מאי 17, 2020 11:59 pm

השאלה היא האם מותר לו להשתתף.

אליעזר ג
הודעות: 734
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: ביטול מניין אגב אונס שינה - לפני עיוור?

הודעהעל ידי אליעזר ג » ב' מאי 25, 2020 11:53 pm

קמצן_קדוש כתב:מעשה שהיה כך היה:

קבוצת שכנים התארגנו לקיים מניין-מרפסות לתפילת שחרית.

לאחר דו"ד נתקבלה ההחלטה שהמניין יתחיל בשעה שבע וחצי בבוקר.

אחד המשתתפים ביקש שיאחרו במעט את שעת התפילה ולא יתפללו כ"כ מוקדם לפי שקשה לו וכו'.
אך בסופו של דבר הוכרע ברוב קולות שהתפילה תחל בשעה האמורה, דהיינו בשבע וחצי, דהיינו מוקדם כנ"ל.

בשעה המדוברת התייצבו כל השכנים איש איש במרפסת ביתו כפי ההנחיות הידועות אך התברר ששכן אחד נפקד מקומו.

לאחר ספירת ראשים קצרה נמצא שחסר אותו השכן שביקש לאחר במעט את שעת התפילה לפי שקשה לו וכו', וקמ"ל דבאמת אהה הנ"ל לא הצליח לקום בשבע וחצי כי אם במעט מאוחר יותר.

אדהכי והכי חזרו הנלבבים לביתם והתפללו שחרית ביחיד.

ומעתה יש לדון האם אותו יהודי שלא קם בזמן וגרם לביטול התפילה במניין, דהיינו שהביא לכך שכל חבריו התפללו ביחידות - האם עובר בזה על לאו של "לפני עור לא תתן מכשול"?
או שמא מחמת שהנ"ל טוען ששינה חטפתהו ממילא פטור מדין "אונס רחמניה פטריה"?
(וביותר, שהרי מלכתחילה טען שמניין שחרית בשבע וחצי הוא מוקדם מידי וכו' ולכאורה קים ליה בנפשו שהוא מן המאחרים, ואע"פ שאמר שיקום - מכ"מ היה להם לחוש שכן מבין ריסי עיניו ניכר שברי לו שאינו יכול לקום כ"כ מוקדם. ומה גם שהיה קורץ ומסמן שהדבר יכביד עליו במאוד. וצ"ע).






ראשית במצב שכאשר כלפי עצמו אינו נקרא מבטל חיוב של מניין יש להניח שלא יהיה יותר חמור בלפני עיוור ולכן ברור שאם הוא עשה את ההשתדלות הראויה לקום בזמן לשים שעון מעורר וכדומה ברור שלא עבר .

גם אם לא שם שעון ולא התעורר והמשיך לישון לא ברור אם עבר ,כי זמן החיוב הוא רק בבקר וכמו שמי שנמצא לפני זמן החיוב מן המודיעין ולחוץ לקראת פסח לא מבטל קרבן פסח.
הנידון יהיה שהתעורר מספיק להיות מחויב והסתובב לצד השני , יש לכאורה שאלה האם יש לפני עיוור בשב ואל תעשה? ואומנם כאשר המעשה שלו הוא המביא למכשול אפילו שמעשהו בהיתר משמע מהגמרא שכן . לגבי בעל שדה שפרותיו אסורים בערלה וכדומה האם צריך לשים שלט? ואומרת הגמרא הלעיטהו לרשע וימות .שזה הטעם שבשנה רגילה אינו צריך אבל בשנת שמיטה כן.
אבל כאן כל המכשול הוא ההימנעות מהפעולה החיובית ,אני מבין שמדובר בציור שמראש לא היה להם תחליף. ואפילו מחויב מטעמים אחרים מי אמר שיש כהי גוונא לפני עיוור ?
דומני שיש התייחסות של הגאון מווילנא בכלאיים, לגבי נושא דומה ומחייב. אבל איני זוכר פרטים האם הנושא זהה או לאו?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 308 אורחים