מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הבל פיהם של תשב"ר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 9623
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הבל פיהם של תשב"ר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 19, 2020 10:45 pm

שבת קיט: אמר רב יהודה אמר רב מאי דכתיב אל תגעו במשיחי ובנביאי אל תרעו אל תגעו במשיחי אלו תינוקות של בית רבן ובנביאי אל תרעו אלו ת"ח אמר ריש לקיש משום רבי יהודה נשיאה אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן א"ל רב פפא לאביי דידי ודידך מאי א"ל אינו דומה הבל שיש בו חטא להבל שאין בו חטא ואמר ריש לקיש משום ר"י נשיאה אין מבטלין תינוקות של בית רבן אפי' לבנין בית המקדש ואמר ר"ל לר"י נשיאה כך מקובלני מאבותי ואמרי לה מאבותיך כל עיר שאין בה תינוקות של בית רבן מחריבין אותה רבינא אמר מחרימין אותה. (וע"ע כלה רבתי ב,ט).

לכאו' אין שום מקום השוואה בין הלימוד של רב פפא ואביי ללימוד של תשב"ר, הן מבחינת איכות הלימוד עצמו, הן מבחינת דרגתם של הלומדים בתורה וירא"ש ובכל התחומים. ואיך שלא נגדיר את מעלת תלמוד תורה, אצל תשב"ר הרי כמעט לא נמצא בהם את כל הענינים, כי אם על שם סופם לכשיתגדלו בתורה בישיבתם של רב פפא ואביי וכד', וחנוך לנער גם כי יזקין וכו'. רק בדבר אחד יש צד מעלה לתשב"ר, כי מאחר ואין בהם דעת, אז עדיין לא התאפשר להבל פיהם שיהיה בו חטא. כיצד יתכן להכריע על פי מעלה זו את הכף, ולומר שאין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תשב"ר! עד כדי כך?

ישא ברכה
הודעות: 1894
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: הבל פיהם של תשב"ר

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' מאי 19, 2020 11:24 pm

בקובץ פינת יקרת [מצורף] יש מאמר של ר' אליהו זילברמן על מעלת לימוד תשב"ר, כמדומה שהוא מתייחס לשאלה שאתה מציג.

לגופה של שאלה, אין לי תשובה ברורה אבל זה בהחלט נותן את הרושם שהרבה מחכמינו התיחסו לתורה, שמדובר במשהו שהוא הרבה מעבר לידע, כלומר יש כאן איזו מין פיזיקה אלוקית נעלמת שבא לידי ביטוי בלימוד התורה באופן מופלא, שאינו מובן על ידינו עד הסוף. (בשונה מאד מהיחס המצוי אצל הרבה מאד מרבותינו הראשונים שהתורה היא ידע, בבחינת ולא עם הארץ חסיד. ורק תורת האלהות היא באמת החלק המרומם והנשגב שבתורה).
קבצים מצורפים
פינת יקרת גליון ו' - לימוד המקרא וסדר תשב''ר.pdf
(2.94 MiB) הורד 47 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 9623
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הבל פיהם של תשב"ר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מאי 21, 2020 5:39 pm

יש"כ. וראה עוד במצו"ב.

פתח עינים.pdf
(1.42 MiB) הורד 74 פעמים

הוגה
הודעות: 1154
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: הבל פיהם של תשב"ר

הודעהעל ידי הוגה » ה' מאי 21, 2020 8:36 pm

עושה חדשות כתב:רק בדבר אחד יש צד מעלה לתשב"ר, כי מאחר ואין בהם דעת, אז עדיין לא התאפשר להבל פיהם שיהיה בו חטא. כיצד יתכן להכריע על פי מעלה זו את הכף, ולומר שאין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תשב"ר! עד כדי כך?

לענ"ד אף אם היה בהם דעת, טכנית פחות הספיקו לחטוא, וממילא הלימוד שלהם יותר טהור. (לפי זה ייצא שלאו דווקא תשב"ר, אלא ככל שהלומד יותר צעיר, לימודו חשוב יותר, גם בין התשב"ר עצמם, וגם בין הת"ח. רק נקטו מילתא דפסיקא תשב"ר, כי עד בן י"ג תמיד לא נחשב חטא. וצ"ע אם זה נכון).
חילוק נוסף ששמתי לב בזכות הקורונה שלמדנו בבית. שיש הבדל משמעותי בין לימוד של תשב"ר ללימוד שלנו. תשב"ר לומדים רק את הנאמר, בחומש, ברש"י, או במשנה. המלמד קורא הפסוק, והתלמיד חוזר על הפסוק. המלמד מסביר, והתלמיד מקשיב. אין כאן שום הוספה חיצונית, קושיא או פלפול. אלא פשוט לומדים את התורה כפי שהיא. לא כן התורה שלנו, כולה מלאה חקירות וספיקות, עד שהיא נהית בגדר "תורה שלנו", ולכן רק לנו יש את המורכבות והניסיון של לשמה ושאר התנאים. וממילא רק הלימוד של התשב"ר נשאר טהור, משלוש בחינות: הן מצד התלמיד המקבל, שאין לו כוונות שונות בלימוד (וגם אם לפעמים יש לו, הרי שהן חלושות ביחס למה שיש לגדול ובטלות הן). הן מצד התורה עצמה, שהיא "תורה וודאי", כלומר פסוקים ומשניות, ולא חידושים שאולי הם אמת אולי לא. הן מצד המלמד, שאינו מעביר את חידושיו כלל, אלא את החומש עצמו דבר ה' בלבד. אולי כל זה נכלל במה שאמר ליה אביי לרב פפא: "אינו דומה הבל שיש בו חטא, להבל שאין בו חטא". יכול להיות "שאין בו חטא" חוזר גם על ההבל עצמו, שאין בו החטאה ושינוי, אלא הוא דבר ה' בלבד. וכן מבחינת התלמיד, "הבל שאין בו חטא" היינו הבל של מי שאין בו חטא, שלכן הוא יותר מוכן לקבל את הלימוד בטהרתו.
נערך לאחרונה על ידי הוגה ב ה' מאי 21, 2020 9:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 7568
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: הבל פיהם של תשב"ר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מאי 21, 2020 9:03 pm

יש ע"ז במשנת רבי אהרן באחת השיחות, וכבר הובא כאן בהרחבה בנידון על דברי הנפה"ח הידועים.
לדבריו, לא המצוה של ת"ת מחזיקה את העולם אלא עצם ה'חפצא' של תורה,
ועצם החפצא הוא הרבה יותר מובחר אצל תשב"ר שהרי הבל פיהם אין בו חטא.

ולפי פשוטו, ודאי שגם בדברי הרב הוגה יש תוספת, אבל הבסיס הוא שתורה בלי חטא היא תורה זכה כפי שניתנה,
ועי' בסוגיא דברכות לגבי בע"ק שאף שנפסק להלכה שאין ד"ת מקבלים טומאה, אבל אין זה כמעד הר סיני באימה וביראה וכו',
וכנראה זה הכל אותו סוגיא.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים