מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לאוקמי גירסא ברש"י שבת (קיג א)

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15591
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

לאוקמי גירסא ברש"י שבת (קיג א)

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מאי 26, 2020 11:14 am

תיבה אחת ברש"י שיש לה השלכה הלכתית של ממש.
עיון במעתיקי רש"י המסורתיים ובכתבי היד, מביא לתעלומה ממש, מה היא הגירסה הנכונה!


ברש"י שלפנינו:
מתני' מקפלין את הכלים - בגדים כשפושטן מקפלין מפני שמתרככין מכיבוסם ומתקמטי' כשאינן מקופלים:
תיבת מכיבוסם היא הנידונת כאן, וכאמור יש לה משמעות הלכתית.
========================
ובכן כנוסחה שלפנינו כך גם ברש"י כ"י לונדון שנמצא באוצר
לונדון.png
לונדון.png (17.21 KiB) נצפה 1677 פעמים

וכעין זה באו"ז סי' פא
שמתרככין מחמת כיבוסן

===============
ברש"י שעל הרי"ף
שמתרככין מקישקושן

וכך גם בנמוק"י
שמתרככין מכסכוסן

כך נראה גם ברש"י כ"י פריז שנמצא באוצר
פריז.png
פריז.png (25.16 KiB) נצפה 1677 פעמים

=====================
בר"ן שעל הרי"ף: אין כלל תיבת מכיבוסן/מכסכוסן.
ר"י מלוניל: שמתרככין ונכפפים
בריבב"ן בכלל עיבוד שונה לגמרי: כדי שמתרככין ומתייפין בקיפולן

----------------
נראה שמעתיקי רש"י ראו את דבריו והתקשו בהם ולכן שינו אותם איש בדרכו.

אם יש ביד מישהו להוסיף, עד נוסח, תובנה, הגיג, אשמח מאד.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: לאוקמי גירסא ברש"י שבת (קיג א)

הודעהעל ידי הגהמ » ג' מאי 26, 2020 2:40 pm

השוה רש"י להלן (קמא.): "מכסכסו - משפשפו... כסכוס דמי למכבס".

יוצר אור
הודעות: 210
הצטרף: ב' אפריל 20, 2020 8:28 pm

Re: לאוקמי גירסא ברש"י שבת (קיג א)

הודעהעל ידי יוצר אור » ג' מאי 26, 2020 7:11 pm

איש_ספר כתב:בר"ן שעל הרי"ף: אין כלל תיבת מכיבוסן/מכסכוסן...

נראה שמעתיקי רש"י ראו את דבריו והתקשו בהם ולכן שינו אותם איש בדרכו.


כמדומה דבחידושים וביאורים להגרח"ג שם ג"כ ציין להר"ן יעוי"ש ואינו תח"י [ואינו באוצר]

[ולגוף הדיוק מרש"י ראיתי מציינים להר"ר יעקב בירדוגו בס' קדושת השבת שדחה זה ואכמ"ל]

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15591
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לאוקמי גירסא ברש"י שבת (קיג א)

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מאי 28, 2020 10:41 am

הגהמ כתב:השוה רש"י להלן (קמא.): "מכסכסו - משפשפו... כסכוס דמי למכבס".

יפה!
יוצר אור כתב:
איש_ספר כתב:בר"ן שעל הרי"ף: אין כלל תיבת מכיבוסן/מכסכוסן...

נראה שמעתיקי רש"י ראו את דבריו והתקשו בהם ולכן שינו אותם איש בדרכו.


כמדומה דבחידושים וביאורים להגרח"ג שם ג"כ ציין להר"ן יעוי"ש ואינו תח"י [ואינו באוצר]

[ולגוף הדיוק מרש"י ראיתי מציינים להר"ר יעקב בירדוגו בס' קדושת השבת שדחה זה ואכמ"ל]

אכן מציין.
כל הדחיות שדחו המשמעות מרש"י, צנומות ושדופות הן.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 280 אורחים