מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יוני 10, 2020 8:41 pm

יודע_ספר כתב:מבין מדוע כולם חוזרים שוב ושוב על ענין הברכה
קודם נברר האם המצווה התקיימה חוץ מאשר אשה זו צריכה לדאוג על ברכתה היא צריכה לדאוג גם להדלקתה...

מסכים.
ונפק"מ ברורה ביו"ט:
באם הדליקה במקום שלא תכננה לאכול בו, ונמלכה ואכלה שם, האם יצאה ידי חובתה, או שהיא צריכה להדליק נרות נוספים (אפילו באותו החדר עצמו) כדי לקיים מצוות הדלקת נרות יום טוב.
ודעתי היא שצריכה להדליק שנית, ובברכה!

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ד' יוני 10, 2020 8:59 pm

הראיה היא כן ראיה כי הפוסקים כן דיברו באישה שהדליקה במקום שלא חייבת וכתבו שזה ברכה לבטלה והיו צריכים לתת פתרון פשוט כמו שהם נותנים פתרון לאשה שהולכת לטבול ודנים על מקום ההדלקה בבית הכנסת וכו

ובעניין עצם הדלקה האם צריכה להדליק שוב לכאורה אם היא אוכלת בבית הוריה וכו יצא בהדלקת אמה וכפי שמבואר בשש"כ וכן בחובת הדר שסעודה אחת מספיק לדין אורח עיין שם

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יוני 10, 2020 9:09 pm

אליהו עזריאל כתב:ובעניין עצם הדלקה האם צריכה להדליק שוב לכאורה אם היא אוכלת בבית הוריה וכו יצא בהדלקת אמה וכפי שמבואר בשש"כ וכן בחובת הדר שסעודה אחת מספיק לדין אורח עיין שם

נקח דוגמא מעשית:
בסוכות, אין אוכלים בחדר האוכל הרגיל של הבית, אלא בסוכה.
ולכן יש להדליק את הנרות במקום שאוכלים בו, דהיינו בסוכה, או עכ"פ במקום שעוסקים בו בצרכי האכילה, דהיינו במטבח (או במקום שהנרות יאירו ממנו לא' המקומות האלו).
ואם טעתה והדליקה בחדר האוכל הרגיל, ובביתה אין רגילים לאכול בו כלל במשך חג הסוכות, עכשיו נשאלת השאלה האם היא יכולה לבוא ולאכול מעט בחדר הזה כדי לתקן למפרע את הנרות שהדליקה שם לבטלה, או שהיא חייבת לשוב ולהדליק בסוכה וכיו"ב, ובברכה.

יודע_ספר
הודעות: 135
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי יודע_ספר » ד' יוני 10, 2020 9:40 pm

אליהו עזריאל כתב:הראיה היא כן ראיה כי הפוסקים כן דיברו באישה שהדליקה במקום שלא חייבת וכתבו שזה ברכה לבטלה והיו צריכים לתת פתרון פשוט כמו שהם נותנים פתרון לאשה שהולכת לטבול ודנים על מקום ההדלקה בבית הכנסת וכו

ובעניין עצם הדלקה האם צריכה להדליק שוב לכאורה אם היא אוכלת בבית הוריה וכו יצא בהדלקת אמה וכפי שמבואר בשש"כ וכן בחובת הדר שסעודה אחת מספיק לדין אורח עיין שם

גם אני חושב שאין יוצאים בהדלקה זו רק הבאתי כדמות ראיה לגבי מקרים שיש אפשרות להימלך.

ולגבי מה שהבאת שיצאה בהדלקת בעלת הבית שבו היא מתארחת זה אינו כיון שהיא הדליקה בעצמה ואף בירכה הרי היא התכוונה שלא לצאת בהדלקה של בעלת הבית שהרי אם היא יוצאת בהדלקה זו לעולם ברכתה תהא לבטלה.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יוני 11, 2020 9:42 am

עזריאל ברגר כתב:ואם טעתה והדליקה בחדר האוכל הרגיל, ובביתה אין רגילים לאכול בו כלל במשך חג הסוכות, עכשיו נשאלת השאלה האם היא יכולה לבוא ולאכול מעט בחדר הזה כדי לתקן למפרע את הנרות שהדליקה שם לבטלה, או שהיא חייבת לשוב ולהדליק בסוכה וכיו"ב, ובברכה.
אתמהה! יעויין שו"ע אדה"ז סי' רסג ס"ט ואילך, ובהנסמן שם.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 11, 2020 10:53 am

אליהו עזריאל כתב:הראיה היא כן ראיה כי הפוסקים כן דיברו באישה שהדליקה במקום שלא חייבת וכתבו שזה ברכה לבטלה והיו צריכים לתת פתרון פשוט כמו שהם נותנים פתרון לאשה שהולכת לטבול ודנים על מקום ההדלקה בבית הכנסת וכו

ובעניין עצם הדלקה האם צריכה להדליק שוב לכאורה אם היא אוכלת בבית הוריה וכו יצא בהדלקת אמה וכפי שמבואר בשש"כ וכן בחובת הדר שסעודה אחת מספיק לדין אורח עיין שם

הפוסקים לא דברו על אשה שהולכת לאכול בבית אחר אלא על אשה שהדליקה נרות במחסן וכדומה באופן שלא שייך שתיהנה מהנרות באותו חדר ולכן לא הביאו את הפתרון שכת"ר מציע

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 11, 2020 11:16 am

לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:ואם טעתה והדליקה בחדר האוכל הרגיל, ובביתה אין רגילים לאכול בו כלל במשך חג הסוכות, עכשיו נשאלת השאלה האם היא יכולה לבוא ולאכול מעט בחדר הזה כדי לתקן למפרע את הנרות שהדליקה שם לבטלה, או שהיא חייבת לשוב ולהדליק בסוכה וכיו"ב, ובברכה.
אתמהה! יעויין שו"ע אדה"ז סי' רסג ס"ט ואילך, ובהנסמן שם.

לא יודע מה ראית שם לעניננו.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יוני 11, 2020 11:43 am

וכי אין משתמשים בבית לשא"ד, כגון שינה?!
[ויעויין בפרט בסי"ד שם].

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ה' יוני 11, 2020 1:15 pm

כדכד כתב:
אליהו עזריאל כתב:הראיה היא כן ראיה כי הפוסקים כן דיברו באישה שהדליקה במקום שלא חייבת וכתבו שזה ברכה לבטלה והיו צריכים לתת פתרון פשוט כמו שהם נותנים פתרון לאשה שהולכת לטבול ודנים על מקום ההדלקה בבית הכנסת וכו

ובעניין עצם הדלקה האם צריכה להדליק שוב לכאורה אם היא אוכלת בבית הוריה וכו יצא בהדלקת אמה וכפי שמבואר בשש"כ וכן בחובת הדר שסעודה אחת מספיק לדין אורח עיין שם

הפוסקים לא דברו על אשה שהולכת לאכול בבית אחר אלא על אשה שהדליקה נרות במחסן וכדומה באופן שלא שייך שתיהנה מהנרות באותו חדר ולכן לא הביאו את הפתרון שכת"ר מציע


אתה החלטת שזה כמו מחסן וכו, אבל כפי הנראה בשו"ע ונושאי כלים מדובר בחדר בבית שלא השתמשו בו בשבת והיו יכולים לתת פתרון פשוט כמו שכתבתי, ובכלל שהשו"ע הרב במקום כותב שזה ברכה לבטלה היה צריך להוסיף פתרון פשוט שתאכל שם שתהנה קצת מן האור, כמו שהוא מאריך בעניין אישה שהולכת לטבול, וזה פשוט.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 11, 2020 2:59 pm

לבי במערב כתב:וכי אין משתמשים בבית לשא"ד, כגון שינה?!
[ויעויין בפרט בסי"ד שם].

חדר האוכל הרגיל - בליל יו"ט של סוכות הוא יכול להיות חסר שימוש לחלוטין.
ועכ"פ נניח לצורך השאלה שהדליקה את הנרות בחדר שהוא חסר שימוש לחלוטין.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יוני 11, 2020 6:11 pm

מ"מ, אי"צ שתעלה ותאכל שמה - כ"א להשתמש איזה שימוש. ולא באתי אלא להא'יר.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 11, 2020 7:10 pm

אליהו עזריאל כתב:
כדכד כתב:
אליהו עזריאל כתב:הראיה היא כן ראיה כי הפוסקים כן דיברו באישה שהדליקה במקום שלא חייבת וכתבו שזה ברכה לבטלה והיו צריכים לתת פתרון פשוט כמו שהם נותנים פתרון לאשה שהולכת לטבול ודנים על מקום ההדלקה בבית הכנסת וכו

ובעניין עצם הדלקה האם צריכה להדליק שוב לכאורה אם היא אוכלת בבית הוריה וכו יצא בהדלקת אמה וכפי שמבואר בשש"כ וכן בחובת הדר שסעודה אחת מספיק לדין אורח עיין שם

הפוסקים לא דברו על אשה שהולכת לאכול בבית אחר אלא על אשה שהדליקה נרות במחסן וכדומה באופן שלא שייך שתיהנה מהנרות באותו חדר ולכן לא הביאו את הפתרון שכת"ר מציע


אתה החלטת שזה כמו מחסן וכו, אבל כפי הנראה בשו"ע ונושאי כלים מדובר בחדר בבית שלא השתמשו בו בשבת והיו יכולים לתת פתרון פשוט כמו שכתבתי, ובכלל שהשו"ע הרב במקום כותב שזה ברכה לבטלה היה צריך להוסיף פתרון פשוט שתאכל שם שתהנה קצת מן האור, כמו שהוא מאריך בעניין אישה שהולכת לטבול, וזה פשוט.

לא אני החלטתי
ברור שהשו"ע ונו"כ כשמדברים על הדלקה במקום שלא משתמשים בו לא דברו על כלה שנוסעת לחמותה אלא על אשה שהדליקה בבית אך לא במקום שמשתמשים בשבת. חדרים מיותרים לא היו להם אז איזה מקום יש בבית שלא משתמשים בו? ברור שהכוונה למחסן או משהו כעין זה

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » ו' יוני 12, 2020 12:08 am

אוי נו, היה להם חדר שלא השתמשמו זה שדברו בהלכה ותו לו, וע"ז היה צריך לתת פתרון בהלכה והדברים פשוטים.

והצעתי את דברי בפני כמה תלמידי חכמים (זה לא אומר שאתה לא) והסכימו לדברי.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 14, 2020 6:31 pm

אני חוזר בי מדברי.
השו"ע אינו מדבר על מחסן אלא על המדליקים בזויות הבית ואוכלים בחצר וע"ז אומר שהברכה לבטלה.
לפי זה אין מקום למה שאני כתבתי לעיל.
בכל זאת אני חושב שיש לדחות את הראיה משום שכוונת השו"ע לא היתה לראות מה פתרון למי שעושה כך אלא לומר שזו ברכה לבטלה ולכגן שלא יעשו כן

אליהו עזריאל
הודעות: 99
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:34 pm

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי אליהו עזריאל » א' יוני 14, 2020 9:17 pm

שמגיעים לעניין ברכה לבטלה לפחות בנושאי הכלים היה צריך להיות כתוב הפתרון, ומזה שלא כתבו לכאורה ראיה (אומנם לא ראיה מוכחת אבל ראיה )

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 14, 2020 9:51 pm

כדכד כתב:השו"ע אינו מדבר על מחסן אלא על המדליקים בזויות הבית ואוכלים בחצר

והיינו כפי מה שכתבתי על מי שמדליק בבית ואוכל בסוכה.
ולא שכיוונתי מסברא לדברי השו"ע, אלא שכנראה הדברים הונחו בזכרוני ממתי שלמדתי אותם...

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הדלקת נרות במקום שאין חיוב האם ניתן לתקן את הברכה לבטלה?

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 16, 2020 11:09 am

אליהו עזריאל כתב:שמגיעים לעניין ברכה לבטלה לפחות בנושאי הכלים היה צריך להיות כתוב הפתרון, ומזה שלא כתבו לכאורה ראיה (אומנם לא ראיה מוכחת אבל ראיה )

נושאי הכלים כן כתבו שאם משתמש בבית ונהנה מהנרות לא הוי ברכה לבטלה אלא שהם לא כתבו אם זה דווקא כשכיוון מראש לשימוש הזה או לא.
לכן נראה לי שאין ראיה אבל לעצם הדין יתכן שצודק מר


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 271 אורחים