מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהם דברי סופרים?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

מהם דברי סופרים?

הודעהעל ידי לענין » ה' יוני 18, 2020 11:44 pm

ספר שערי תשובה לרבינו יונה שער ג (המדרגה הראשונה: חומר דברי סופרים)

ד נתחייבנו מן התורה לקבל תקנות הנביאים והשופטים ולשמוע דברי חכמים ולהזהר בגדריהם, שנאמר (דברים יז, יא): "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל", וגם כי הוזהרנו מן התורה לקיים עלינו להיות עושים ככל אשר יורנו. אכן מצות עשה מן התורה חמורה מדבריהם, מפני שהוזכר עיקר הדבר בספר תורת האלקים מפורש וצוה השם יתברך עליו בפרט. ויש דרכים וצדדים ימצאום שם דברי סופרים חמורים מדברי תורה, כאשר אמרו רבותינו זכרונם לברכה (סנהדרין פח ב): חומר בדברי סופרים מדברי תורה, שהאומר "אין תפילין" לעבור על דברי תורה - פטור, "חמש טוטפות" להוסיף על דברי סופרים - חייב. וכל העובר על דברי חכמים חייב מיתה (ברכות ד ב).

בעיקרון נראה שרבינו יונה מדבר כאן על החיוב לקבל תקנות דרבנן, ולשמוע להם בכל אשר יורונו.
אם כן קשה מאד מה מביא ממה שיש מיתה על דברי סופרים של ד' טוטפות, הרי שם ודאי ודאי אין זה תקנת חכמים אלא דין דאורייתא, ורק נקרא דברי סופרים בגלל שפירשוהו חז"ל ודרשוהו מהכתוב. אך מה הענין זה לזה?
דהיינו, איך בא רבינו יונה לחזק את החובה לציית לתקנות דרבנן, בכך שזקן ממרא נהרג על פירושם בתורה שבכתב? ולמה כללם בהדדי בשם דברי סופרים בשעה שעניינם שונה?
(חפשתי מקופיא בספרים שנתחברו על השערי תשובה ולא מצאתי)

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: מהם דברי סופרים?

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ו' יוני 19, 2020 12:11 am

מתחילת דבריו נראה שהוא סובר שכל היתרון שיש ל'דאורייתא' על פני 'דרבנן' שלפי דבריו גם הוא מצות עשה גמורה, הוא שה'דאורייתא' מוזכר בפירוש בתורה, לפי סברא זו דבר הנלמד מדרשה שווה [בעיקרון] ל'דרבנן'.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: מהם דברי סופרים?

הודעהעל ידי ביליצר » ו' יוני 19, 2020 12:16 am

דברי סופרים הם כל מה שידועים לנו על ידי חכמים ,יש מהם שהם מדאורייתא על ידי דרשה והחמירו בהם כדי לתת תוקף לתורה שבעל פה ,
יש בהם גם קולא דמוטב שיהיו שוגגין ,
ואכן בהגדרת מהו "דברי סופרים" כבר נשתברו קולמסים רבים בדברי הרמב"ם ,
וכאן ברבינו יונה אכן יש משמעות דנקרא דרבנן אך ברור דבספק דרבנן הבא על ידי דרשה להחמיר ותוקף דלא תסור בדרשה ככל שאר דאורייתא ולעיתים אף חמור יותר .ובחמש טוטפות יעבור על מצות תפילין כי כח חכמים להצמיד את הלא תסור בתוך המצוה .


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 218 אורחים