מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' יוני 29, 2020 2:22 pm

ידועים דברי האבן-האזל בחילוק בין מלך לכל אדם בחובת ת"ת. והנה המקרא שממנו למדו הגדר לכל אדם הוא ממה דכתיב ביהושע 'והגית בו וגו'.
והוקשה לי שהלא יהושע היה מלך ואיך למדו ממנו לכל אדם.

וכמדומה שהוא קשה גם לולא חידושו של הגרא"ז, דמ"מ בודאי שנאמרה חובה מיוחדת במלך לקרוא בס"ת כל חייו, וזה גם ההקשר של הפסוקים שם שיקבע את הנהגתו על פי התורה אשר ציווה משה ולא יסור ימין ושמאל.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' יוני 29, 2020 5:52 pm

לי ידוע שחובת ת"ת מתחלקת לשנים א.ללמוד כדי לדעת את המצוות וחוקי התורה וזה נלמד מושננתם לבניך עי' רמב"ם ספה"מ מצוה יא' ב.לימוד לשם מצווה וזה מה שנלמד מ"והגית" ומה שמלך מחויב לעסוק בה כל ימיו משום שמא מחמת כבודו ומעמדו ישכח את מצוות התורה..ואינו קשור למצות והגית.ואיה"נ כדברי הגמ' במנחות שיוצאים בזה בק"ש של ערבית ושחרית לומדים רק עצם המצווה ולא את דרגת הלומד..

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' יוני 29, 2020 6:07 pm

עליך עיננו כתב:לי ידוע שחובת ת"ת מתחלקת לשנים א.ללמוד כדי לדעת את המצוות וחוקי התורה וזה נלמד מושננתם לבניך עי' רמב"ם ספה"מ מצוה יא' ב.לימוד לשם מצווה וזה מה שנלמד מ"והגית" ומה שמלך מחויב לעסוק בה כל ימיו משום שמא מחמת כבודו ומעמדו ישכח את מצוות התורה..ואינו קשור למצות והגית.ואיה"נ כדברי הגמ' במנחות שיוצאים בזה בק"ש של ערבית ושחרית לומדים רק עצם המצווה ולא את דרגת הלומד..

זה ישוב על השאלה, או הסברת הקושיא?

תלמיד-חכמים
הודעות: 364
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 2:03 pm

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

הודעהעל ידי תלמיד-חכמים » ב' יוני 29, 2020 9:51 pm

לכאורה מהפסוק יומם ולילה למדו שיוצא יד"ח בק"ש ערבית ושחרית והוא לקולא, ואולי הוא בק"ו ממלך.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' יוני 29, 2020 10:42 pm

שומע ומשמיע כתב:
עליך עיננו כתב:לי ידוע שחובת ת"ת מתחלקת לשנים א.ללמוד כדי לדעת את המצוות וחוקי התורה וזה נלמד מושננתם לבניך עי' רמב"ם ספה"מ מצוה יא' ב.לימוד לשם מצווה וזה מה שנלמד מ"והגית" ומה שמלך מחויב לעסוק בה כל ימיו משום שמא מחמת כבודו ומעמדו ישכח את מצוות התורה..ואינו קשור למצות והגית.ואיה"נ כדברי הגמ' במנחות שיוצאים בזה בק"ש של ערבית ושחרית לומדים רק עצם המצווה ולא את דרגת הלומד..

זה ישוב על השאלה, או הסברת הקושיא?

בהחלט היה זה ישוב על שאלת כת"ר ..וכן מה שמביא מראז"מ הנידון הוא על איסור של ופן יסורו מלבבך ..ובזה יש חיוב יותר על המלך משום ביטול תורה..כמ"ש אבל גבי מצות והגית בזה הנידון שווה לכולם שכל זמן שאדם יכול ללמוד מצווה להגות יומם ולילה וכמבואר במנחות פט'
ולגבי מ"ש שזה נאמר בהקשר ליהושע מחמת שהיה מלך עי' בפי' הרד"ק שם שזה נאמר על כל אדם..

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' יוני 30, 2020 8:47 am

עליך עיננו כתב:
שומע ומשמיע כתב:
עליך עיננו כתב:לי ידוע שחובת ת"ת מתחלקת לשנים א.ללמוד כדי לדעת את המצוות וחוקי התורה וזה נלמד מושננתם לבניך עי' רמב"ם ספה"מ מצוה יא' ב.לימוד לשם מצווה וזה מה שנלמד מ"והגית" ומה שמלך מחויב לעסוק בה כל ימיו משום שמא מחמת כבודו ומעמדו ישכח את מצוות התורה..ואינו קשור למצות והגית.ואיה"נ כדברי הגמ' במנחות שיוצאים בזה בק"ש של ערבית ושחרית לומדים רק עצם המצווה ולא את דרגת הלומד..

זה ישוב על השאלה, או הסברת הקושיא?

בהחלט היה זה ישוב על שאלת כת"ר ..וכן מה שמביא מראז"מ הנידון הוא על איסור של ופן יסורו מלבבך ..ובזה יש חיוב יותר על המלך משום ביטול תורה..כמ"ש אבל גבי מצות והגית בזה הנידון שווה לכולם שכל זמן שאדם יכול ללמוד מצווה להגות יומם ולילה וכמבואר במנחות פט'
ולגבי מ"ש שזה נאמר בהקשר ליהושע מחמת שהיה מלך עי' בפי' הרד"ק שם שזה נאמר על כל אדם..

כמובן יש כאן שתי גדרי מצוות, וכן מצוות והגית נאמר על כל אדם כמבואר בגמ' מנחות.
ועל כ"ז שאלתי אנכי הקטן מנלן ללמוד לכל אדם ממקרא שנאמר על מלך? ומה עונה מר על קושייתי זאת?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' אוגוסט 18, 2020 12:06 am

אשמח להפניה למאמר מקיף בן זמננו על גדרי מצות ת"ת [לענין שיערו הזמן המחויב, איסור ביטול תורה, וכו']

כזית
הודעות: 138
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 12:04 am

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

הודעהעל ידי כזית » ג' אוגוסט 18, 2020 11:25 pm

שומע ומשמיע כתב:אשמח להפניה למאמר מקיף בן זמננו על גדרי מצות ת"ת [לענין שיערו הזמן המחויב, איסור ביטול תורה, וכו']

תמצית הענין בתשובה המצ"ב משו"ת ברוך אומר יו"ד.
מצות תלמוד תורה.pdf
(173.93 KiB) הורד 164 פעמים

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ג' אוגוסט 18, 2020 11:39 pm

שומע ומשמיע כתב:ועל כ"ז שאלתי אנכי הקטן מנלן ללמוד לכל אדם ממקרא שנאמר על מלך? ומה עונה מר על קושייתי זאת?

יעוי' תנא דבי אליהו זוטא פי"ג שעשו ק"ו מיהושע, ומה יהושע שהיה מצוי בבית המדרש מילדותו כו' שאר ישראל לא כ"ש.
אולם הקושיא במקומה עומדת כדהקשית, דיש להשיב מה ליהושע שהוא מלך ומלך יש לו חיוב מיוחד כמ"ש בקרא דשופטים כנ"ל.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ג' אוגוסט 18, 2020 11:43 pm

כזית כתב:
שומע ומשמיע כתב:אשמח להפניה למאמר מקיף בן זמננו על גדרי מצות ת"ת [לענין שיערו הזמן המחויב, איסור ביטול תורה, וכו']

תמצית הענין בתשובה המצ"ב משו"ת ברוך אומר יו"ד.
מצות תלמוד תורה.pdf

תודה רבה על התשובה.
לא הבנתי מה שכתב שם שצריך ללמוד י"ב שעות, ומה ענין י"ב שעות לכאן. הרי כתב שם לפנ"ז שצריך ללמוד בכל הזמן העומד לרשותו, וא"כ אם הוא יותר מי"ב שעות, צריך ללמוד אף יותר, ואם הוא פחות מי"ב, אין חיוב י"ב שעות, ומהכ"ת המספר הקסום של יב"ש. והכל לפי מה שהוא אדם.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' אוגוסט 19, 2020 11:13 pm

העירוני שחיוב ת"ת נאמר בפרשת מלך ד'שום תשים' שזה התקיים רק משאול.
וצריך לעיין בגדר המלכות שלפני שאול, להבין למה זה שייך.

כזית
הודעות: 138
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 12:04 am

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

הודעהעל ידי כזית » ה' אוגוסט 20, 2020 12:02 am

דורשי יחודך כתב:
כזית כתב:
שומע ומשמיע כתב:אשמח להפניה למאמר מקיף בן זמננו על גדרי מצות ת"ת [לענין שיערו הזמן המחויב, איסור ביטול תורה, וכו']

תמצית הענין בתשובה המצ"ב משו"ת ברוך אומר יו"ד.
מצות תלמוד תורה.pdf

תודה רבה על התשובה.
לא הבנתי מה שכתב שם שצריך ללמוד י"ב שעות, ומה ענין י"ב שעות לכאן. הרי כתב שם לפנ"ז שצריך ללמוד בכל הזמן העומד לרשותו, וא"כ אם הוא יותר מי"ב שעות, צריך ללמוד אף יותר, ואם הוא פחות מי"ב, אין חיוב י"ב שעות, ומהכ"ת המספר הקסום של יב"ש. והכל לפי מה שהוא אדם.

המספר הקסום בא מבית מדרשו של רבי יהודה החסיד כמ"ש בתשובה שם, וקצת סיוע לזה מהרמב"ם כמ"ש שם. ומ"מ בודאי לא בדוקא ממש הוא.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' אוגוסט 20, 2020 12:16 am

כזית כתב:
דורשי יחודך כתב:לא הבנתי מה שכתב שם שצריך ללמוד י"ב שעות, ומה ענין י"ב שעות לכאן. הרי כתב שם לפנ"ז שצריך ללמוד בכל הזמן העומד לרשותו, וא"כ אם הוא יותר מי"ב שעות, צריך ללמוד אף יותר, ואם הוא פחות מי"ב, אין חיוב י"ב שעות, ומהכ"ת המספר הקסום של יב"ש. והכל לפי מה שהוא אדם.

המספר הקסום בא מבית מדרשו של רבי יהודה החסיד כמ"ש בתשובה שם, וקצת סיוע לזה מהרמב"ם כמ"ש שם. ומ"מ בודאי לא בדוקא ממש הוא.

נגיד שהדברים מבוססים, מה פשר הדבר?
איך נענה על השאילה ששאלתי, ממנ"פ, אם יכול יותר, שילמד יותר, ואם פחות, שילמד פחות? ואם הדברים לאו בדוקא ממש, אז מה כן הכוונה?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' אוגוסט 20, 2020 1:03 pm

ושלחו אותי לעיין בהקדמת האברנאל לספר שופטים, ושם מצאתי דברים מפורשים
ושלישי הוא במצות שהמלך חייב בהם במה שהוא מלך שהשופט פטור מהם, אם שלא ירבה לו נשים, ואם שלא ירבה לו סוסים, ואם שכסף וזהב לא ירבה לו מאד, ואם שלא ישתכר מעשה שכרות, שנאמר (משלי ל"א א) אל למלכים למואל אל למלכים שתו יין, ואם שיכתוב ספר תורה לעצמו יתר על הספר שהניח לו אביו, והחיובים האלה וזולתם שהזכירו חז"ל (סנהדרין פ'ב) במלכים פטורים מהם השופטים. והסבה בזה היא לפי שהם משועבדים למשפטי התורה מאד יותר מהמלכים, כמו שביארתי, ולזה הוצרכה התורה להזהיר את המלך שלא יטה אחרי התאוות ואחרי החמדה ואחרי הגאוה, והכריחו לכתוב ספר תורה לעצמו ושלא מלפניו, והתרה בו לבלתי רום לבבו מאחיו ולבלתי סור מן המצוה ימין ושמאל וכל זה לבל יחשוב המלך שאינו משועבד למשפטי התורה ומצותיה אחרי שהוא מלך, אבל השופטים אינן צריכין לזה להיותם משועבדים למשפטים והתורות "הם פטורים מזה ככל שאר ישראל והוא ההבדל השלישי


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 158 אורחים