מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גנב רוגלך אכל ואח"כ שילם האם יוכל לברך על המחיה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ברוך00
הודעות: 324
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

גנב רוגלך אכל ואח"כ שילם האם יוכל לברך על המחיה?

הודעהעל ידי ברוך00 » א' יולי 12, 2020 5:20 pm

אחד האברכים מקיים מכירה של רוגלך וכתב שאין לקחת בשפו"א בהקפה. אחד האברכים לקח ואכל ואמר שישלם אחרי זה. בא אחד מהאברכים ואמר לו אתה יודע שאתה לא יכול לברך עכשיו על המחיה, כי כתוב בשו"ע שמי שגוזל אוכל לא יכול לברך לא לפניו ולא לאחריו. א"ל אז אני ישלם עכשיו. א"ל לא יעזור לך, כי כשאכלת זה היה גנוב. א"ל אבל זה עדיין לא התעכל. וכמו שהסתפק הגרע"א בקטן שאכל כדי שביעה והגדיל לפני שעבר לו שיעור עיכול, האם עכשיו מתחייב בברכת המזון דאורייתא, האם המחייב בברכת המזון זה מעשה האכילה ומעשה האכילה היה כשהוא היה קטן, או שהנאת המעיים מחייב בברכת המזון והנאת המעיים יש לו עכשיו כשהוא גדול. והוא נשאר בצ"ע לדינא, אז טוען לו ההוא גם אם תשלם יהיה לך רק הנאת מעיים בהיתר, אבל מעשה האכילה יישאר שנעשה באיסור. א"ל מי אמר לך שאני לא מתקן למפרע הרי גזילה זה לאו שניתק לעשה אז אם אני משלם את הוהשיב לכאו' אז אני מתקן את זה למפרע. א"ל גם זה מחלוקת, כתוב שאחד שגזל לולב ביום הראשון של סוכות ובחוה"מ הוא הלך לפייס את הבעלים, המשאת משה כותב שכיון שהוא שילם אז זה עוזר למפרע וזה נקרא לכם, אבל השערי תשובה מביא שהברכי תשובה חלק עליו, וסבר שזה לא נהיה למפרע שלך, אז לכאו' לפי מי שסובר שתיקנת למפרע אז גם פה תיקנת למפרע ומעשה האכילה היה בהיתר.
בקיצור האם מברך על המחיה או לא?

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: גנב רוגלך אכל ואח"כ שילם האם יוכל לברך על המחיה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יולי 12, 2020 5:36 pm

ראה בה"ל תנד, ד בשם הריטב"א, וא"כ לכאו' גם אם לא שילם יצטרך לברך ברכה אחרונה לסוברים דהיכא שקנה יכול לברך, ולפמש"כ הבה"ל אפשר דהכא כו"ע מודו דהא לא בעינן לעיסה לכתחילה כבמצה, וצע"ק שבמ"ב קצו, ד דן רק היכא שהיה השינוי לפני האכילה.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: גנב רוגלך אכל ואח"כ שילם האם יוכל לברך על המחיה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אפריל 08, 2021 4:59 pm

מענין לענין

ז"ל הראי"ה קוק; אם מזדמן הדבר, שאוכל אדם במחשבה פסולה או נמוכה. והוא שב מיד לאחר האכילה לרומם את מחשבתו וכחותיו בתשובה מאהבה, הרי הוא מתקן את העבר, כאילו היתה תחילת האכילה בכוונה טהורה. וזמן העיכול, הראוי לברכת המזון, מסוגל יותר להרמה עליונה זו, הראויה לכהני ד', אשר את לחם ד' הם אוכלים, כהנים אוכלים ובעלים מתכפרים.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: גנב רוגלך אכל ואח"כ שילם האם יוכל לברך על המחיה?

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אפריל 08, 2021 5:12 pm

עושה חדשות כתב:
ז"ל הראי"ה קוק; אם מזדמן הדבר, שאוכל אדם במחשבה פסולה או נמוכה. והוא שב מיד לאחר האכילה לרומם את מחשבתו וכחותיו בתשובה מאהבה, הרי הוא מתקן את העבר, כאילו היתה תחילת האכילה בכוונה טהורה. וזמן העיכול, הראוי לברכת המזון, מסוגל יותר להרמה עליונה זו, הראויה לכהני ד', אשר את לחם ד' הם אוכלים, כהנים אוכלים ובעלים מתכפרים.

תניא ח"א פ"ז:
אך מי שהוא בזוללי בשר וסובאי יין למלאת תאות גופו ונפשו הבהמית... הנה ע"י זה יורד חיות הבשר והיין שבקרבו ונכלל לפי שעה ברע גמור שבשלש קליפות הטמאות, וגופו נעשה להן לבוש ומרכבה לפי שעה, עד אשר ישוב האדם ויחזור לעבודת ה' ולתורתו, כי לפי שהיה בשר היתר ויין כשר לכך יכולים לחזור ולעלות עמו בשובו לעבודת ה', שזהו לשון היתר ומותר כלומר שאינו קשור ואסור בידי החיצונים שלא יוכל לחזור ולעלות לה'.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים