מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שפחה חרופה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

שפחה חרופה

הודעהעל ידי מגופת חבית » ג' יולי 14, 2020 5:35 am

ויקרא פרק יט, כ
''ואיש כי ישכב את אשה שכבת זרע''
ולמדין מכאן שאינו עובר אלא בגמר ביאה [ולא בהעראה כשאר איסורי עריות] עי' רמב''ם הלכות איסורי ביאה פרק ג הלכה טו ''המערה בשפחה חרופה ולא גמר ביאתו פטור עד שיגמור ביאתו'' [ונמצא דשכבת זרע לאו דוקא]

והנה עי' גמ' כריתות דף יב עמוד ב
''אמר ר"ל מודה ר"מ לחכמים שאם אמרו לו שנים בעלת שפחה חרופה והוא אומר לא בעלתי מהימן דאי בעי אמר להון לא גמרתי ביאתי''
ויש לעי' מהו הכונה ''לא גמרתי ביאתי'', והנה ע''כ העדים ראו רק כדרך המנעפים, ונראה פשוט שבעלמא אינו יכול הנואף לומר שאפי' לא העראה, שהרי חזקה שבעל, ונראה שה''ה יש חזקה שגמר ביאתו, וא''כ צ''ב כונת הגמ' שנאמן שלא גמר ביאתו [ואולי קאי למ''ד שבעי מירוק הגיד עי' יבמות נה]

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שפחה חרופה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' יולי 14, 2020 10:41 am

מגופת חבית כתב:א. נמצא ד'שכבת זרע' לאו דוקא.
ב. צ''ב כונת הגמ' שנאמן שלא גמר ביאתו.
א. מאי האי?
ב. 'מנחת חינוך' סוף מצוה קכט:
ותורה היא וללמוד אני צריך, איני מבין כלל הדין דאם אמרו עדים 'שפחה חרופה בעלת' והוא מכחיש – פטור, דיכול לומר 'לא גמרתי ביאתי'. ובאמת מבואר במכות דסגי אם רואה כדרך המנאפים, ובודאי אפילו מכחישם דלא בעל כלל לא מהני, אם כן אם אמר 'לא גמרתי ביאתי' היאך נאמן, דהוי ליה כמו שאומר דלא בעל דאינו נאמן והורגין על זה, והדרא קושית ר"מ לדוכתה: אם הביאוהו שנים לידי מיתה חמורה, לא יביאוהו לידי קרבן הקל.

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: שפחה חרופה

הודעהעל ידי מגופת חבית » ג' יולי 14, 2020 4:12 pm

א. מאי האי?
ב. 'מנחת חינוך' סוף מצוה קכט:

א. פי' דברי, ששייך לגמור ביאתו בלי שום הוצאת זרע
ב. ייש''כ

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שפחה חרופה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' יולי 14, 2020 7:14 pm

הביטוי 'שכבת זרע' האמור בתורה אצל שכיבה, משמעו: שכיבה של זרע, דהיינו משגל.
וראה viewtopic.php?f=29&t=47714&p=577166&hilit=%D7%A9%D7%9B%D7%99%D7%91%D7%AA#p577166

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: שפחה חרופה

הודעהעל ידי ביליצר » ד' יולי 15, 2020 2:14 am

שאלה טובה ,
אך התשובה לדבר שיש כאן ראיה גדולה לבה"ג דדעתו דלאוסרה על בעלה בלבד צריכים עדי ביאה ממש ולא סגי כדרך המנאפים ,ושאני מיתת בי"ד דמאחר שהתרו בהם ויודעים דביראו כמנאפים יתחייבו מיתה בודאי השלימו רצונם ,וממילא ה"ה בעדי קרבן ומגו דלא גמר ביאתו.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שפחה חרופה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' יולי 15, 2020 3:58 am

בשו"ת 'חוט המשולש' (סימן י) מחדש מרן הגר"ח בדעת רש"י, דאדם נאמן על עצמו באיסורין, ואפילו בדבר שבערוה, במקום שאין מי שיודע להכחישו, אלא מחזקינן על ידי חזקה בעלמא.
ומעיר על כך ב'חזון איש' בהלכות יבום (קכד, טו):
ולפי זה ראוי שלא לאסור אשה על בעלה כדרך המנאפים באומרת שלא הערה. [ועי' כריתות י"ב א' ב' משמע דוקא לענין קרבן נאמן על עצמו, והתם אף נגד חזקה, כגון אכלתי מזיד ולא גמרתי ביאתי בשפחה חרופה, דהא אפשר דהכי הוא ולכך נתכוין מתחלה.]

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: שפחה חרופה

הודעהעל ידי מגופת חבית » ד' יולי 15, 2020 4:35 am

תודה לכולם
ומצאתי הקושיא בשו''ת חת''ס אבה''ע ח''ב סי' ק''ג ע''ש שהאריך ועיקר תי' הוא וז''ל
ומאי דקמן יש לפנינו ב' חזקות הרוא' כדרך המנאפי' סברא גדול' היא וחזקת המנהג הנהוג בטבע העולם אש בנעורת ובודאי עשה אשר זמם והכניס עטרה לכה"פ והורגי' על זה ואינו יכול לומר ברי לי שלא הכנסתי אך יותר מזה אין כאן חזקת המנהג בטבע כי אפשר כיון ששבר יצרו ותאותו פורש ודש מבפנים וזורה מבחוץ כדרך המנאפי' אך מהכנסת עטרה ואילך נהי דפסק' חזקה הראשונ' חזקת הטבע מ"מ מתחיל חזקה שני' כיון שידעי' בודאי שהכניס העטר' אמרי' כך הוא ולא פירש וחזקה כאשר הי' כן הוא ולא פי' עד שגמר ביאתו דאין לומר כאן הרי עכשיו פירש לפנינו זה הוא שטות שהלא כך היא וסת הענין להשאר שם עד שימות האבר ובכל העריות לא נפקא לן מידי דבהכנסת עטרה לבד חייב אך בשפח' חרופ' דבעי גמר ביאה מהימן הוא לומר לא גמרתי ביאתי ואין לחייבו קרבן ואינו מכחיש עדים וא"ש דברי ש"ס ר"פ אמרו לו. עכ''ל

ולא הבנתי מש''כ שם ''מ''מ מתחיל חזקה שני' כיון שידעי' בודאי שהכניס העטר' אמרי' כך הוא ולא פירש וחזקה כאשר הי' כן הוא ולא פי' עד שגמר באיתו'', ולא הבנתי למ''ד שהעראה הוא הכנסת העטרה בלבד מה שייך חזקה לומר שהכניס כל הגיד


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 293 אורחים