רשב"ג הביא מקור וטעם להא דפקו"נ דוחה שבת
"אמרה תורה – חלל עליו שבת אחד, כדי שישמור שבתות הרבה".
הסברא הזו מובאת בראשונים ובפוסקים על ענינים נוספים, כידוע.
רציתי לשאול, למה לגבי העבירות החמורות שבהם נפסק דייהרג ואל יעבור, ל"א האי סברא, שיגלה עריות פעם אחת או יחלל ש"ש פעם אחת, כדי שיקיים אח"כ הרבה מצוות. וכמובן הנוסח הזה אינו נכון, כי יש מקורות על העבירות החמורות שצריכים למסו"נ עליהם. אבל השאלה היא לאידך גיסא, למה לא נילף מינייהו שהשיקול הזה אינו נכון, ולא הותר לעבור עבירה פעם אחת כדי להרויח אח"כ הרבה מצוות.