מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מוטב שיחלל ש"ש פעם אחת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

מוטב שיחלל ש"ש פעם אחת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 15, 2020 11:07 pm

רשב"ג הביא מקור וטעם להא דפקו"נ דוחה שבת
"אמרה תורה – חלל עליו שבת אחד, כדי שישמור שבתות הרבה".
הסברא הזו מובאת בראשונים ובפוסקים על ענינים נוספים, כידוע.

רציתי לשאול, למה לגבי העבירות החמורות שבהם נפסק דייהרג ואל יעבור, ל"א האי סברא, שיגלה עריות פעם אחת או יחלל ש"ש פעם אחת, כדי שיקיים אח"כ הרבה מצוות. וכמובן הנוסח הזה אינו נכון, כי יש מקורות על העבירות החמורות שצריכים למסו"נ עליהם. אבל השאלה היא לאידך גיסא, למה לא נילף מינייהו שהשיקול הזה אינו נכון, ולא הותר לעבור עבירה פעם אחת כדי להרויח אח"כ הרבה מצוות.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: מוטב שיחלל ש"ש פעם אחת

הודעהעל ידי צביב » ד' יולי 15, 2020 11:27 pm

הביאור הפשוט הוא וחי בהם.
והקושי' שבשבת יש להחמיר יותר,
כי קיום כל העולם הוא השבת, והיא עמוד האמונה, ובשמירת השבת זוכה לברכה וחיים.
ולכן מבארים שאעפ''כ יחלל שבת, ויקיים את העולם בשבתות אחרות.

( באופן קרוב)
בשאר מצוות כאשר דינם יהרג ואל יעבור, זה גם בפעם אחת.
ולא נכנס חשבון שיהיו עוד הזדמנויות לקידוש ה',
כי אין העתיד ביד הנברא,
אבל בשבת המצוה כעת היא וחי בהם,
ויש החושבים שלצורך קיום העולם בעתיד בדרך חיזוק האמונה, יש להחמיר ולא להתרפא,
ובזה ביטר שלצורך קיום העולם בעתיד וחיזוק האמונה יש להתרפא .

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מוטב שיחלל ש"ש פעם אחת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יולי 16, 2020 8:45 am

נתבקשתי להכניס:

התשובה ברורה: אין שיקול כזה מסברא, שהרי "בהדי כבשי דרחמנא למה לך".
יש כאן דרשה לחדש זאת, "ושמרו בני ישראל את השבת, לעשות את השבת" – חלל עליו שבת אחת, כדי שישמור שבתות הרבה [ראה ברש"י וברש"ש, שבנוי גם על "לעשות את השבת"].
בג' עבירות גם יש דרשות ומקורות, יהרג ואל יעבור

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מוטב שיחלל ש"ש פעם אחת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 16, 2020 9:18 am

בברכה המשולשת כתב:נתבקשתי להכניס:

התשובה ברורה: אין שיקול כזה מסברא, שהרי "בהדי כבשי דרחמנא למה לך".
יש כאן דרשה לחדש זאת, "ושמרו בני ישראל את השבת, לעשות את השבת" – חלל עליו שבת אחת, כדי שישמור שבתות הרבה [ראה ברש"י וברש"ש, שבנוי גם על "לעשות את השבת"].
בג' עבירות גם יש דרשות ומקורות, יהרג ואל יעבור

לכן ציינתי שרבותינו בנו מזה 'אב', עי' לדוג' רמב"ם ממרים ב,ד, מג"א שו,כט, פ"ת יו"ד קנז,ד, וכו'.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 159 אורחים