דראל כתב:אמנם כל חידושך הוא ע"פ דברי רש"י, משום שפשט הכתוב הוא שכושית אינה יפה - "אל תראוני שאני שחרחורת (ח"ו, משום שבסה"כ) שזפתני השמש".
אוצר החכמה כתב:לא צריך ראיות שכושית הוא לשון גנאי, גם רש"י מודה בזה רק שמבאר שהוא לשון סגי נהור כמ"ש כאדם הקורא בנו נאה וכו'
מה שלא מצאתי לפום ריהטא הוא הסבר שיובן לי, על מה דברו מרים ואהרון ומה ההדגשה בכושית, לפי בעלי הפשט הזה שלא כפירש"י,
כי פירוש הרשב"ם (שנשא בת מלך כוש, ולפי"ז אינו לשון גנאי אלא שם אומתה) נראה תמוה, שעכשיו נזכרו, שנשא לפני שנים אשה כושית, וגם אם היה בזה חטא הלא הקב"ה בחר בו אחרי שזה קרה ומי יבוא אחרי מלכו של עולם.
ופירוש אבן עזרא שפירש ממנה בגלל היותה כושית שאינה יפה לא הבנתי, אם כוונתו שחשבו שכל הסיבה שפירש משה היא מפני שפתאום החליט שאינה יפה דיה בשבילו, (שהרי קודם לכן נשאה) זה נראה מוזר לחשוב כך על משה רבינו, ואולי כוונתו שמשה פירש משום שהשכינה מדברת עימו, רק הם חשדו בו ב"נגיעות", שאילו היתה יפה, לא היה מגיע למסקנה, שצריך לפרוש ממנה, וכיוון שאינה יפה, לכן טעה, וע"ז התלוננו, זה נשמע טוב כדרוש מוסרי, אבל לא כ"כ מתיישב כפשט, לעומת פרש"י.
ובהעמק דבר פירש שהכוונה כושית גויה - גיורת, ולא בת ישראל מיוחסת, וחשדו בו שגירשה כי סבר שלא ראוי לו שגיורת תהיה אשתו, וזה לדעתם שלא כדין אחרי שכבר נשאה.
מתפעל כתב:מאיזה רש"י משמע שפרש ממתן תורה?
החשד היה כדברי ראב"ע, שנחשד משה כי לא בא על אשתו, משום שלא היתה יפה = מכוערת = כושית.
מתי נשאה? בהחלט לא משנה. גם אם נשאה כנישואי תועלת (כנישואי הנשים הנכריות שנשא שלמה), ייתכן שחשבו כי כשכבר לא היה נתון בכבלי הפורמליסטיקה, "גילה" כי היא אינה יפה.
לי היה קשה לפי רש"י מה זה אשה כושית לקח, עיקר חסר מן הספר,
היה צריך לומר אשה כושית גירש. הרי אין טענתם על מה שלקח.
דראל כתב:אוצר החכמה כתב:לא צריך ראיות שכושית הוא לשון גנאי, גם רש"י מודה בזה רק שמבאר שהוא לשון סגי נהור כמ"ש כאדם הקורא בנו נאה וכו'
מה שלא מצאתי לפום ריהטא הוא הסבר שיובן לי, על מה דברו מרים ואהרון ומה ההדגשה בכושית, לפי בעלי הפשט הזה שלא כפירש"י,
כי פירוש הרשב"ם (שנשא בת מלך כוש, ולפי"ז אינו לשון גנאי אלא שם אומתה) נראה תמוה, שעכשיו נזכרו, שנשא לפני שנים אשה כושית, וגם אם היה בזה חטא הלא הקב"ה בחר בו אחרי שזה קרה ומי יבוא אחרי מלכו של עולם.
ופירוש אבן עזרא שפירש ממנה בגלל היותה כושית שאינה יפה לא הבנתי, אם כוונתו שחשבו שכל הסיבה שפירש משה היא מפני שפתאום החליט שאינה יפה דיה בשבילו, (שהרי קודם לכן נשאה) זה נראה מוזר לחשוב כך על משה רבינו, ואולי כוונתו שמשה פירש משום שהשכינה מדברת עימו, רק הם חשדו בו ב"נגיעות", שאילו היתה יפה, לא היה מגיע למסקנה, שצריך לפרוש ממנה, וכיוון שאינה יפה, לכן טעה, וע"ז התלוננו, זה נשמע טוב כדרוש מוסרי, אבל לא כ"כ מתיישב כפשט, לעומת פרש"י.
ובהעמק דבר פירש שהכוונה כושית גויה - גיורת, ולא בת ישראל מיוחסת, וחשדו בו שגירשה כי סבר שלא ראוי לו שגיורת תהיה אשתו, וזה לדעתם שלא כדין אחרי שכבר נשאה.
הנצי"ב הביא בסוף דבריו את פירוש פענח רזי/א - ספר שהכיר רק בתקופה מאוחרת יותר, אך לפני תר"מ. ע"פ פירוש זה אשה כושית היא אשה שחורה. נקודה.
החשד היה כדברי ראב"ע, שנחשד משה כי לא בא על אשתו, משום שלא היתה יפה = מכוערת = כושית.
מתי נשאה? בהחלט לא משנה. גם אם נשאה כנישואי תועלת (כנישואי הנשים הנכריות שנשא שלמה), ייתכן שחשבו כי כשכבר לא היה נתון בכבלי הפורמליסטיקה, "גילה" כי היא אינה יפה.
אוצר החכמה כתב:הנצי"ב אולי התכוון לפירוש הקודם שהביא שם בפענח רזא, שהיתה מכוערת, וטענתם של אהרון ומרים היתה שכיוון שכבר נשאה לא יכול לשנות דעתו, ובפרט הזה, זה דומה לרעיון של הנצי"ב.
גלאגוזים כתב:הערה מעניינת:
למעשה נחלקו המפרשים אם היתה נאה ביותר או להיפך.
בעל הטורים כתב: ד"כושית" בגימטריא "יפת מראה" [=736].
אך גם הסוברים דהיתה מכוערת יוכלו "להסתייע" בגימטריא
שכן "כושית" הוא גם גימטריא של "מכוערת".
חושבנא דדין כחושבנא דדין.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 210 אורחים