מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איסור לא תלבש בלבישה שלא לצורך לבוש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ברוך00
הודעות: 324
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

איסור לא תלבש בלבישה שלא לצורך לבוש

הודעהעל ידי ברוך00 » ד' יולי 22, 2020 4:36 pm

האם יש איסור לא תלבש כשלובשים שלא לצורך לבוש.
ואפרט, במה שנהגו להכין בגדים לפני תשעת הימים, הבעל התעכב ולא יספיק להגיע לביתו לפני השקיעה של ער"ח אב, האם מותר לאשתו ללבוש את הבגדים שלו לצורך הכנתם? די"ל שמכיון שכל המטרה זה כדי שלא יהיו בגדים מכובסים, ולא משום הלבוש, אין פה איסור לא תלבש?

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: איסור לא תלבש בלבישה שלא לצורך לבוש

הודעהעל ידי יבנה » ד' יולי 22, 2020 5:23 pm

נחלקו בזה האחרונים ביו"ד סי' קפ"ב ס' ה'.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: איסור לא תלבש בלבישה שלא לצורך לבוש

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ד' יולי 22, 2020 5:35 pm

כוונתך מן הסתם למח' הש"ך (שאוסר) עם הב"ח וט"ז שמתירים באין כוונתה להתדמות לאיש. אבל לענ"ד אין הכרח מדברי הש"ך שגם בכהאי גוונא שלובשת את המלבוש לצורך המלבוש גופיה ולא לצורך עצמה אסור, דמסברא נראה שזה עדיפא, ודו"ק.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: איסור לא תלבש בלבישה שלא לצורך לבוש

הודעהעל ידי יבנה » ד' יולי 22, 2020 6:19 pm

גל של אגוזים כתב:כוונתך מן הסתם למח' הש"ך (שאוסר) עם הב"ח וט"ז שמתירים באין כוונתה להתדמות לאיש. אבל לענ"ד אין הכרח מדברי הש"ך שגם בכהאי גוונא שלובשת את המלבוש לצורך המלבוש גופיה ולא לצורך עצמה אסור, דמסברא נראה שזה עדיפא, ודו"ק.

כוונת הלבישה הוא ללכלך את הבגד ולהזיע בו, לא לשם ההתכסות שבו. ועדיף מללבוש בגד להגן מפני החמה והגשמים שיש ללובש תועלת מהבגד.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: איסור לא תלבש בלבישה שלא לצורך לבוש

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ד' יולי 22, 2020 6:27 pm

בדיוק לזה כיוונתי, אך לפי"ז יוצא שאין מחלוקת לגבי שאלת פותח האשכול (דלא כמו שכתב מע"כ בהודעתו הראשונה).

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: איסור לא תלבש בלבישה שלא לצורך לבוש

הודעהעל ידי עליך עיננו » ד' יולי 22, 2020 6:39 pm

לכא' לא גרע מדברי הרמ"א תרצו' גבי תחפושת בפורים שאם זה לשם שמחה ואינו מכוון ללבוש מותר..וכ"ש כאן שאינו לבישה כלל אלא להיפך...

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: איסור לא תלבש בלבישה שלא לצורך לבוש

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ד' יולי 22, 2020 6:42 pm

ע"ז אנו דנים, אבל הש"ך (ועוד) אוסר גם בתחפושת של פורים, וע"ז נסתפקנו אם יש לומר דמ"מ מודה דבכהאי גוונא מותר.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: איסור לא תלבש בלבישה שלא לצורך לבוש

הודעהעל ידי עליך עיננו » ד' יולי 22, 2020 6:47 pm

לכא' דעת האוסרים שם שטעם של שמחה לא מספיק להתיר איסור דאוריתא אבל פה יש עוד היתר שהרי כונתו רק שיקרא "משומש" ויש שמקילים גם להניח על הרצפה וכדו' אז ודאי שאין לזה שם של "לבישה" ...

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: איסור לא תלבש בלבישה שלא לצורך לבוש

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' יולי 22, 2020 6:50 pm

יש אריכות בזה בס' לבוש מלכות (גיאת) פרק א'.
וע"ע יבי"א ח"ו יו"ד סימן י"ד.
נערך לאחרונה על ידי יוסף חיים אוהב ציון ב ד' יולי 22, 2020 6:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: איסור לא תלבש בלבישה שלא לצורך לבוש

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' יולי 22, 2020 6:57 pm

עליך עיננו כתב:לכא' לא גרע מדברי הרמ"א תרצו' גבי תחפושת בפורים שאם זה לשם שמחה ואינו מכוון ללבוש מותר..וכ"ש כאן שאינו לבישה כלל אלא להיפך...

ומה יעשו הספרדים,

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: איסור לא תלבש בלבישה שלא לצורך לבוש

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' יולי 22, 2020 7:00 pm

יאמר לקטן ללבוש עבורו. ומה שמותר לגדול אשכנזי ודאי מותר לקטן ספרדי. [וע"ע אול"צ סוף ח"ד].

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: איסור לא תלבש בלבישה שלא לצורך לבוש

הודעהעל ידי עליך עיננו » ד' יולי 22, 2020 7:04 pm

או כמו שכ' לעיל שבנידו"ד גם הספרדים יודו שהרי אינו מכוון כלל ללבישה..אלא רק כדי שהבגד יקרא משומש...

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: איסור לא תלבש בלבישה שלא לצורך לבוש

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' יולי 22, 2020 7:08 pm

ישראל אליהו כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
עליך עיננו כתב:לכא' לא גרע מדברי הרמ"א תרצו' גבי תחפושת בפורים שאם זה לשם שמחה ואינו מכוון ללבוש מותר..וכ"ש כאן שאינו לבישה כלל אלא להיפך...

ומה יעשו הספרדים,

יאמר לקטן ללבוש עבורו. ומה שמותר לגדול אשכנזי ודאי מותר לקטן ספרדי. [וע"ע אול"צ סוף ח"ד].

מרן הגרע"י מסכים לכלל זה?
נערך לאחרונה על ידי יוסף חיים אוהב ציון ב ה' יולי 23, 2020 1:25 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: איסור לא תלבש בלבישה שלא לצורך לבוש

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ד' יולי 22, 2020 7:14 pm

כיצד נוהגים למעשה אצל הספרדים בענין האכלת דג וגבינה לקטנים, ואולי אין ראייה דחמירא סכנתא.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: איסור לא תלבש בלבישה שלא לצורך לבוש

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' יולי 22, 2020 9:10 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
ישראל אליהו כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
עליך עיננו כתב:לכא' לא גרע מדברי הרמ"א תרצו' גבי תחפושת בפורים שאם זה לשם שמחה ואינו מכוון ללבוש מותר..וכ"ש כאן שאינו לבישה כלל אלא להיפך...

ומה יעשו הספרדים,

יאמר לקטן ללבוש עבורו. ומה שמותר לגדול אשכנזי ודאי מותר לקטן ספרדי. [וע"ע אול"צ סוף ח"ד].

מרן הרגע"י מסכים לכלל זה?

זה ב"י בסימן רסט, והביאו ג"כ המג"א שם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 289 אורחים

cron