עמוד 1 מתוך 1

החייאה בעת יציאת נשמה

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 2:17 am
על ידי אשרי יושבי ביתך
הועבר ממשפחת סופרים

הנה שמוע שמעתי כי הגאון זצ"ל צווה לבל יעשו לו החייאה בעת יציאת הנשמה [וצ' בירור אם נכון הדבר].

והענין פלא בעבורי, וכי טעמו ונימוקו שרצה למנוע מעצמו ייסורין? ובפרט שמקובלנו שכל רגע ורגע של "חיים" - אין ערוך אליו. וא"כ החייאה אולי תאריך ימיו בכמה רגעים.

הידוע למ"ד דבר בזה?

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 2:42 am
על ידי הבאר ההיא
לא ידוע לי אם צוה כן, אבל כן ידוע לי שבני המשפחה לא הזעיקו כל עזרה רפואית בשעות האחרונות מלבד בעל ניסיון שיעזור לקבוע מתי היציאת נשמה אז יתכן שיש דברים בגו.
אבל מש"כ שמקובלנו וכו' אין הדברים פשוטים כלל לגבי החייאה במצב כזה ורק אציין למשל ששמעתי שהגריש"א התרעם על שעשו החייאה להגראממ"ש (איני זוכר את מקור השמועה).

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 2:50 am
על ידי אשרי יושבי ביתך
הבאר ההיא כתב:אבל מש"כ שמקובלנו וכו' אין הדברים פשוטים כלל לגבי החייאה במצב כזה ורק אציין למשל ששמעתי שהגריש"א התרעם על שעשו החייאה להגראממ"ש (איני זוכר את מקור השמועה).


לא הסביר כב' מדוע "אין הדברים פשוטים כלל"?

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 3:06 am
על ידי הבאר ההיא
כוונתי היתה על עצם מה שכתבת שכך מקובלנו, ועל כך כתבתי שאין זה פשוט שכולם מסכימים על כך וציינתי ידיעה העומדת בזכרוני, אך אדגיש שאיני יכול לערוב לנכונותה.
אך לא באתי לדון בנידון עצמו וקטונתי מכך.

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 6:16 am
על ידי פלוריש
אשרי יושבי ביתך כתב:הנה שמוע שמעתי כי הגאון זצ"ל צווה לבל יעשו לו החייאה בעת יציאת הנשמה [וצ' בירור אם נכון הדבר].

והענין פלא בעבורי, וכי טעמו ונימוקו שרצה למנוע מעצמו ייסורין? ובפרט שמקובלנו שכל רגע ורגע של "חיים" - אין ערוך אליו. וא"כ החייאה אולי תאריך ימיו בכמה רגעים.

הידוע למ"ד דבר בזה?

אתה שואל מצד ההלכה או המציאות?
הדיון על הימנעות מטיפול "מאריך חיים" נמצא בפוסקים. ראה סיכום במאמרו של הרב פרופ' שטיינברג על 'הרקע ההלכתי לחוק הנוטה למות' (נמצא באוצה"ח באסיא וגם במרשתת)

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 8:25 am
על ידי מעט דבש
הבאר ההיא כתב:אציין למשל ששמעתי שהגריש"א התרעם על שעשו החייאה להגראממ"ש (איני זוכר את מקור השמועה).

מקור השמועה הוא הרב חנניה צ'ולק (שמעתי מפיו), אבל לא בשם הגריש"א, אלא בשם מישהו אחר (איני זוכר בבירור מי; ועיין שבט הלוי ח, פו).
דעת הגריש"א שמעתי מאחד מתלמידיו המובהקים, שיש חיוב לעשות החיאה, ואם החולה מתנגד, יש להמתין שיאבד את ההכרה ואז לעשות לו (ועיין נשמת אברהם יו"ד שלט ס"ק (ד) א5 אות ב, עמ' תפז).

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 10:41 am
על ידי חיים שאול
הבאר ההיא כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:הנה שמוע שמעתי כי הגאון זצ"ל צווה לבל יעשו לו החייאה בעת יציאת הנשמה [וצ' בירור אם נכון הדבר].

והענין פלא בעבורי, וכי טעמו ונימוקו שרצה למנוע מעצמו ייסורין? ובפרט שמקובלנו שכל רגע ורגע של "חיים" - אין ערוך אליו. וא"כ החייאה אולי תאריך ימיו בכמה רגעים.

הידוע למ"ד דבר בזה?

לא ידוע לי אם צוה כן, אבל כן ידוע לי שבני המשפחה לא הזעיקו כל עזרה רפואית בשעות האחרונות מלבד בעל ניסיון שיעזור לקבוע מתי היציאת נשמה אז יתכן שיש דברים בגו.
אבל מש"כ שמקובלנו וכו' אין הדברים פשוטים כלל לגבי החייאה במצב כזה ורק אציין למשל ששמעתי שהגריש"א התרעם על שעשו החייאה להגראממ"ש (איני זוכר את מקור השמועה).

מה שבני המשפחה לא הזמינו עזרה כנראה בגלל שאין שום תועלת, כבר כמה שבועות ששלחו אותו הביתה כי לא היה מה לעשות עמו בבית החולים

Re: החייאה בעת יציאת נשמה

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 10:44 am
על ידי גיזונטע קאפ
הבאר ההיא כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:הנה שמוע שמעתי כי הגאון זצ"ל צווה לבל יעשו לו החייאה בעת יציאת הנשמה [וצ' בירור אם נכון הדבר].

והענין פלא בעבורי, וכי טעמו ונימוקו שרצה למנוע מעצמו ייסורין? ובפרט שמקובלנו שכל רגע ורגע של "חיים" - אין ערוך אליו. וא"כ החייאה אולי תאריך ימיו בכמה רגעים.

הידוע למ"ד דבר בזה?

לא ידוע לי אם צוה כן, אבל כן ידוע לי שבני המשפחה לא הזעיקו כל עזרה רפואית בשעות האחרונות מלבד בעל ניסיון שיעזור לקבוע מתי היציאת נשמה אז יתכן שיש דברים בגו.
אבל מש"כ שמקובלנו וכו' אין הדברים פשוטים כלל לגבי החייאה במצב כזה ורק אציין למשל ששמעתי שהגריש"א התרעם על שעשו החייאה להגראממ"ש (איני זוכר את מקור השמועה).

פעם הייתי בבית חולים בטיפול נמרץ, ושהה שם בחדר הגאון רא"י זלזניק, ולפתע באחד המיטות המוניטור צנח בצורה חדה, הזעקתי את הצוות לעשות החייאה, לאחמ"כ אמר לי בנו של הגאון הנ"ל (לא זוכר מי) שזה לא פשוט לעשות החייאה לגוסס, כי אסור לגעת בו

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 11:09 am
על ידי אור עולם
מעט דבש כתב:
הבאר ההיא כתב:אציין למשל ששמעתי שהגריש"א התרעם על שעשו החייאה להגראממ"ש (איני זוכר את מקור השמועה).

מקור השמועה הוא הרב חנניה צ'ולק (שמעתי מפיו), אבל לא בשם הגריש"א, אלא בשם מישהו אחר (איני זוכר בבירור מי; ועיין שבט הלוי ח, פו).
דעת הגריש"א שמעתי מאחד מתלמידיו המובהקים, שיש חיוב לעשות החיאה, ואם החולה מתנגד, יש להמתין שיאבד את ההכרה ואז לעשות לו (ועיין נשמת אברהם או"ח שלט ס"ק (ד) א5 אות ב, עמ' תפז).

האם ישנה אפשרות/צורך לעשות החייאה לחולה הנמצא בהכרה?

Re: החייאה בעת יציאת נשמה

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 2:10 pm
על ידי מעט דבש
גיזונטע קאפ כתב:פעם הייתי בבית חולים בטיפול נמרץ, ושהה שם בחדר הגאון רא"י זלזניק, ולפתע באחד המיטות המוניטור צנח בצורה חדה, הזעקתי את הצוות לעשות החייאה, לאחמ"כ אמר לי בנו של הגאון הנ"ל (לא זוכר מי) שזה לא פשוט לעשות החייאה לגוסס, כי אסור לגעת בו.


נשמת אברהם יו''ד שלט, ג - גוסס.PNG
נשמת אברהם יו''ד שלט, ג - גוסס.PNG (86.34 KiB) נצפה 3043 פעמים

Re: החייאה בעת יציאת נשמה

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 10:26 pm
על ידי ביקורת תהיה
אשרי יושבי ביתך כתב:מקובלנו.
מקולטורה זרה ליהדות.

Re: החייאה בעת יציאת נשמה

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 10:48 pm
על ידי אור עולם
ביקורת תהיה כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:מקובלנו.
מקולטורה זרה ליהדות.

אין ע"ז איזה מאירי לגבי הוידוי והתשובה שיכול להספיק לעשות ברגע אחד?

Re: החייאה בעת יציאת נשמה

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 10:53 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
ביקורת תהיה כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:מקובלנו.
מקולטורה זרה ליהדות.


קדושת ה"חיים" דבר זה הוא ליהדות?! (מבלי הנידון גבי החייאה בעת יצי"נ).
הא כל ונשמרתם לנפשותיכם ואפי' בס"ס דפיקו"נ, ומחללין את השבת אפי' להצילו בעוד כמה רגעים של חיים. הלא כן?

Re: החייאה בעת יציאת נשמה

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 11:33 pm
על ידי ביקורת תהיה
אשרי יושבי ביתך כתב:קדושת ה"חיים" דבר זר הוא ליהדות?!

אכן! על חיים של ניוול אומרת היהדות, כי טוב מהם המות, כמסופר במדרש (ילקוט משלי ח):
מַעֲשֶׂה בְּאִשָּׁה אַחַת שֶׁהִזְקִינָה הַרְבֵּה, בָּאת לִפְנֵי רַבִּי יוֹסֵי בֶּן חֲלַפְתָּא, אָמְרָה לוֹ: רַבִּי, זָקַנְתִּי יוֹתֵר מִדַּי, וּמֵעַכְשָׁו חַיִּים שֶׁל נִוּוּל הֵם, שֶׁאֵינִי טוֹעֶמֶת לֹא מַאֲכָל וְלֹא מִשְׁתֶּה, וַאֲנִי מְבַקֶּשֶׁת לִפָּטֵר מִן הָעוֹלָם. אָמַר לָהּ: בַּמָּה הֶאֱרַכְתְּ כָּל כָּךְ יָמִים? אָמְרָה לוֹ: לְמוּדָה אֲנִי, אֲפִלּוּ יֶשׁ לִי דָבָר חָבִיב, אֲנִי מַנַּחַת אוֹתוֹ וּמַשְׁכֶּמֶת לְבֵית הַכְּנֶסֶת בְּכָל יוֹם. אָמַר לָהּ: מִנְעִי עַצְמֵךְ מִבֵּית הַכְּנֶסֶת שְׁלשָׁה יָמִים זֶה אַחַר זֶה. הָלְכָה וְעָשְׂתָה כֵּן, וּבַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי חָלְתָה וָמֵתָה.

וכן אמר משה רבנו ע"ה לפני הקב"ה: הָרְגֵנִי נָא הָרֹג, אִם מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, וְאַל אֶרְאֶה בְּרָעָתִי.
כִּי טוֹב לִי לָמוּת מִיָּד, וְלֹא לִהְיוֹתִי מִתְנַוְנֶה וְהוֹלֵךְ בְּיָדָם. (דעת זקנים)
כִּי טוֹב מוֹתִי, אֲפִלּוּ בְּחֶרֶב אָדָם, מֵחַיַּי בַּצַּעַר הַזֶּה. (רמב"ן)

וכן אליהו: וַיִּשְׁאַל אֶת נַפְשׁוֹ לָמוּת, וַיֹּאמֶר רַב (סַגִּי לִי אַרְכָא, עַד אֵימָתַי אֲנָא מִטְּרִף כְּדֵן), עַתָּה יְיָ קַח נַפְשִׁי.

Re: החייאה בעת יציאת נשמה

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 11:59 pm
על ידי הבאר ההיא
אשרי יושבי ביתך כתב:הועבר ממשפחת סופרים

הנה שמוע שמעתי כי הגאון זצ"ל צווה לבל יעשו לו החייאה בעת יציאת הנשמה [וצ' בירור אם נכון הדבר].

והענין פלא בעבורי, וכי טעמו ונימוקו שרצה למנוע מעצמו ייסורין? ובפרט שמקובלנו שכל רגע ורגע של "חיים" - אין ערוך אליו. וא"כ החייאה אולי תאריך ימיו בכמה רגעים.

הידוע למ"ד דבר בזה?

ביררתי מעט ולפי מה ששמעתי בינתיים להד"מ ומעולם לא צוה כן.

Re: החייאה בעת יציאת נשמה

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 12:07 am
על ידי מה שנכון נכון
viewtopic.php?f=17&t=28716

וע"ע שו"ע יו"ד שלט, א.

Re: החייאה בעת יציאת נשמה

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 12:10 am
על ידי לארץ ולדרים
בגמ' בנדרים מ. כתוב שיש מצבים שמתפללים על חולה שימות, וביאר הר"ן דהיינו כשמצטער הרבה.

Re: החייאה בעת יציאת נשמה

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 6:53 am
על ידי ישראליק
חיי מוהר"ן, סימן תמו:
פַּעַם אַחַת עָמַדְנוּ לְפָנָיו בְּיוֹם רִאשׁוֹן אַחַר שַׁבַּת-נַחֲמוּ תקס"ט, וְהוֹלִיכוּ מֵת לִפְנֵי חַלּוֹנוֹת בֵּיתוֹ וְהָיוּ הוֹלְכִין אַחֲרָיו וּבוֹכִין וּמַסְפִּידִין עָלָיו כְּדֶרֶךְ הָעוֹלָם. עָנָה וְאָמַר דֶער מֵת קֶער לַאכְן, הַמֵּת מִסְּתָמָא שׂוֹחֵק בְּלִבּוֹ עַל שֶׁבּוֹכִין אַחֲרָיו. כִּי בּוֹכִין עַל שֶׁנִּפְטַר מִן הָעוֹלָם, כְּאִלּוּ אוֹמְרִים לוֹ הֲלא טוֹב אִם הָיִיתָ מַאֲרִיךְ עוֹד יָמִים בְּזֶה הָעוֹלָם, וְסָבַלְתָּ עוֹד צָרוֹת רַבּוֹת בְּזֶה הָעוֹלָם וְהָיְתָה לְךָ עוֹד מְרִירוּת הָעוֹלָם (אַמֶער וָואלְסְט נָאךְ פַאר שְׁוַוארְצְט גִיוָוארְן אוֹיף דֶער וֶועלְט).
שָׁאַלְתִּי אוֹתוֹ הֲלא גַּם שָׁם לא יָנוּחַ מִיִּסּוּרִים, כִּי לא הָיָה צַדִּיק גָּדוֹל כָּל כָּךְ שֶׁלּא יִסְבּל שׁוּם צַעַר גֵּיהִנָּם וְחִבּוּט הַקֶּבֶר, וְאִם כֵּן גַּם שָׁם יֵשׁ לוֹ יִסּוּרִים. הֵשִׁיב עַל-כָּל-פָּנִים עַתָּה יִהְיֶה הַקֵּץ וְהַגְּמָר מֵהַיִּסּוּרִים וְצַעֲרוֹ. כִּי יִסְבּל מַה שֶּׁיִּסְבּל וְאַחַר-כָּךְ יִזְכֶּה לְמַה שֶּׁפָּעַל בְּזֶה הָעוֹלָם אֵיזֶה שְׂכַר עוֹלָם הַבָּא, עַל מַעֲשָׂיו הַטּוֹבִים.
חָזַרְתִּי וְשָׁאַלְתִּי אוֹתוֹ הֲלא יֵשׁ גִּלְגּוּלִים, וְאוּלַי יִצְטָרֵךְ לוֹ לְהִתְגַּלְגֵּל עוֹד פַּעַם אַחַת בְּזֶה הָעוֹלָם, וְאִם-כֵּן מַה פָּעַל בַּמֶּה שֶׁנִּפְטַר עַכְשָׁו מִצָּרוֹת עוֹלָם הַזֶּה. הֵשִׁיב אִם יִרְצֶה יוּכַל לְהִתְעַקֵּשׁ וְלִטְען שָׁם שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה בְּשׁוּם אפֶן לְהִתְגַּלְגֵּל וְלֵילֵךְ עוֹד הַפַּעַם בְּזֶה הָעוֹלָם. שָׁאַלְתִּי אוֹתוֹ וְכִי יוֹעִיל זֶה מַה שֶּׁלּא יִרְצֶה לְהִתְגַּלְגֵּל. הֵשִׁיב בְּוַדַּאי יוֹעִיל אִם יִתְעַקֵּשׁ וְיִטְעַן עֲשׂוּ עִמִּי מַה שֶּׁתִּרְצוּ כָּאן וַעֲשׂוּ עִמִּי הַגְּמָר וְהַסּוֹף כָּאן כִּרְצוֹנְכֶם, רַק בְּזֶה הָעוֹלָם אַל אֶחֱזר עוֹד לְהִתְגַּלְגֵּל חַס וְשָׁלוֹם (וְאָמַר בְּזוֹ הַלָּשׁוֹן: עֶקְט מִיט מִיר דָּא), בְּוַדַּאי יָכוֹל לִפְעל זאת. וְכָפַלְתִּי וְשָׁנִיתִי בְּדַבְּרִי עִמּוֹ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה כַּמָּה פְּעָמִים אִם יוֹעִיל זאת וְאָמַר שֶׁבְּוַדַּאי יוֹעִיל אִם יִהְיֶה חָזָק בְּדַעְתּוֹ לִטְען כָּךְ. וְלָקַחְתִּי זאת בְּדַעְתִּי הֵיטֵב, וְקָשַׁרְתִּי אוֹתוֹ בְּמחִי לִזְכּר זאת הֵיטֵב הֵיטֵב, אוּלַי אֶזְכֶּה לִזְכּר זאת בְּעָלְמָא דְּאָתֵי לִטְען כָּךְ לִפְנֵי הַבֵּית-דִּין שֶׁלְּמַעְלָה לְמַעַן אוּכַל לְהִנָּצֵל מִגִּלְגּוּלִים. כִּי אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה עִמִּי חַס וְשָׁלוֹם כִּי אֵינִי יוֹדֵעַ בְּאֵיזֶה דֶּרֶךְ מוֹלִיכִין אוֹתִי, אַף-עַל-פִּי-כֵן עַל-כָּל-פָּנִים טוֹב יוֹתֵר מִלְּהִתְגַּלְגֵּל חַס וְשָׁלוֹם, וְלִהְיוֹת חַס וְשָׁלוֹם בְּסַכָּנָה גְּדוֹלָה שֶׁל הַבְלֵי הָעוֹלָם הַזֶּה חַס וְשָׁלוֹם. הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יְזַכֵּנוּ מֵעַתָּה לָשׁוּב בִּתְשׁוּבָה שְׁלֵמָה לְפָנָיו כִּרְצוֹנוֹ הַטּוֹב (אָמַר הַמַּעְתִּיק עַיֵּן בַּזּהַר הַקָּדוֹשׁ פָּרָשַׁת מִשְׁפָּטִים דַף ק"ט:)

Re: החייאה בעת יציאת נשמה

פורסם: ה' נובמבר 19, 2020 1:40 am
על ידי ביקורת תהיה
אשרי יושבי ביתך כתב:שמעתי כי הגאון זצ"ל צווה לבל יעשו לו החייאה בעת יציאת הנשמה. הידוע למ"ד דבר בזה?

כך מפורש בספר חסידים סימן רלג:
'עֵת לָמוּת'. לָמָה הֻצְרַךְ קֹהֶלֶת לוֹמַר כֵּן? אֶלָּא כְּשֶׁאָדָם גּוֹסֵס, כְּשֶׁנֶּפֶשׁ אָדָם יוֹצְאָה, אֵין צוֹעֲקִים עָלָיו שֶׁתָּשׁוּב נַפְשׁוֹ, כִּי אֵינוֹ יָכוֹל לִחְיוֹת כִּי אִם מְעַט יָמִים, וְאוֹתָן יָמִים יִסְבֹּל יִסּוּרִין.

Re: החייאה בעת יציאת נשמה

פורסם: ב' פברואר 08, 2021 6:10 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
קיבלתי

Re: החייאה בעת יציאת נשמה

פורסם: ג' פברואר 09, 2021 1:45 am
על ידי יהודי רגיל
מי הוא הגאון המדובר באשכול זה?

Re: החייאה בעת יציאת נשמה

פורסם: ג' פברואר 09, 2021 1:49 am
על ידי לבי במערב
הגר"מ כהן, מראשי־ישיבת סלבודקא.