מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שמות הקודש [אזכרות], בפרשת בראשית

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

שמות הקודש [אזכרות], בפרשת בראשית

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ד' אוקטובר 14, 2020 10:28 am

פרשת בראשית מכילה בתוכה, ג' לשונות של אזכרות 1. אלוקים. 2. ה' אלוקים. 3. ה' - הוי"ה.
בתהליך בריאת העולם מוזכרים ל"ב פעם שם אלוקים.
בבריאת האדם, חטאו וענשו, מוזכר 20 פעם שם ה' אלוקים [כינוי לא שגרתי כלל. דומני שהוא נדיר בכל התנ"ך]
ומחטא קין והלאה מוזכר שם הוי"ה כרגיל.

האם יש דברים בגו?
על בריאת העולם שידוע שנברא במידת הדין [עם שיתןף מידת הרחמים], מובן שם אלוקים שידוע מסמל לגבורה.
ול"ב פעמים, הם ל"ב נתיבות חכמה.

בבריאת האדם וחטאו , אפשר שזה ע"ד המובא בדרך מצוותיך לבעל הצמח צדק, שמצות פריה ורביה היא הראשונה והיא מזכרת כעין בריאת יש מאין. ויש בה דמיון לפעולת הבורא.
[וע"כ מוזכר גם שם הוי"ה, המהוה יש מאין וכן שם אלוקים, כי בסוף האדם הוא קרוץ חומר].

מחטא קין והלאה מוזכר שם הויה בלבד. שהרי כלפי הבורא יתברך זה פעולות של חסד [נשיאת עוון קין, התנחמות מיצר האדם וכו'].

האם מישהו מכיר או יודע דברים על זה.

סופר-סתם
הודעות: 461
הצטרף: א' יוני 11, 2017 6:51 pm

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשת בראשית

הודעהעל ידי סופר-סתם » ד' אוקטובר 14, 2020 11:11 am

הא לך איזכור אחד מיני רבים:
תורת המנחה לסוכות - וזאת הברכה דרשה פד עמ' 746
ועל כן לא רצה בזה הספר להזכיר שם המפורש כי אם שם אלקים כמו שאמר בשבעת ימי בראשית, שלא תמצא מבראשית עד כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלקים לעשות כי אם שם אלקים. ובששת ימי בראשית נזכר שם אלקים שנים ושלשים פעם כנגד ל"ב נתיבות חכמה שבהם נברא העולם ובהם נמצא כל נמצא, ובשביעי נזכר בו שם אלקים ג' פעמים כנגד שלש סעודות, ובא שלמה והזכיר בספרו זה ארבעים פעמים שם אלקים כנגד ארבעים של יצירת הולד ולומר שעיקר הבריאה והמציאות הוא לצורך האדם. וזהו שאמר כי זה כל האדם, כל העולם לא נברא אלא בשביל זה ולצוות לזה. וזה לצורך מה נברא לעבוד יוצר הכל הה"ד סוף דבר הכל נשמע את האלקים ירא ואת מצותיו שמור.

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשיות בראשית

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ש' אוקטובר 24, 2020 9:54 pm

גם השבוע [נח] אנו מוצאים חילוקי אזכרות.
לאורך כל הפרשה מוזכר בעיקר שם אלוקים, כמידת הדין.
חוץ משתי מאורעות, שבו מוזכר שם הוי"ה-רחמים.
1. בעצם כניסת נח לתיבה [שזה רחמים והצלתו]
2. בהקריבו הקרבן [כי וירח ריח הניחוח. ניתן לתאר את האויר נקי אחר טהרת המבול].

אמנם ישנה סתירה מדוע בהפיכת סדום, מוזכר שם הוי"ה הרחמים, הרי זה פעולה של דין וגבורה?
ע"ז מצאנו ישוב בזוה"ק, כי הכא במבול, זה היה לכל העולם וכביכול יש כאן 'דינים' גלויים
משא"כ בהפיכת סדום, זה היה נקודתי. כל העולם לא נפגע כלל.
ובזה מסיים פי' הכתוב, ה' למבול ישב. היינו שכעת ישב בדד. ששם הוי"ה לא השתתף עם שם אלוקים
[כי במבול, גם שם הוי"ה הסכים למידת הדין].
נערך לאחרונה על ידי נחומצ'ה ב ש' אוקטובר 24, 2020 11:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשת בראשית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוקטובר 24, 2020 10:03 pm

2. ולהעיר מדברי הזהר על "זובח לאלקים יחרם בלתי להוי' לבדו" - שיש שייכות בין עבודת הקרבנות דווקא לשם הוי' ולא לשם אלוקים (וכמדומני שיש משהו כזה גם בגמרא - אולי סוף מנחות?).

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשת בראשית

הודעהעל ידי ביליצר » א' אוקטובר 25, 2020 8:05 pm

נחומצ'ה כתב:
מחטא קין והלאה מוזכר שם הויה בלבד. שהרי כלפי הבורא יתברך זה פעולות של חסד [נשיאת עוון קין, התנחמות מיצר האדם וכו'].

האם מישהו מכיר או יודע דברים על זה.


יתכן עוד דקין היה הראשון שהשתמש במהות הבריאה ברחמים שהוא "התשובה" באמרו גדול עוני מנשוא וכביכול מאז ניתן ביטוי לשם הויה בפועל.
[ורק לאחמ"כ עשה אדם הראשון תשובה ]

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשיות בראשית

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ש' אוקטובר 31, 2020 11:20 pm

גם היום במוצ"ש לך-לך, אנו מוצאים מספר שינויים בפרשה היוצאת.
לאורך הפרשה השם הוי'ה מתואר בכל. עד ללידת ישמעאל ומילת כל ילידי ביתו, אז נקרא בשם אלוקים.
[מתאים לענין הערלה שחסר בגילוי האלוקי].
שֵם מעניין וראשוני, אנו מוצאים בשאילת אברהם אל הקב"ה על הילדים וירושת הארץ, והוא: ה' [שם אדנות] אלוקים.
וזה דרשני. ואפשר שאֵלו פעמים, שאברהם קורא להקב"ה. הוי אומר, הכיר את בוראו ו'אדנותו'.

אגב, שמתי לב שתרגום אונקלוס, גם שמוזכר שם אלוקים, מכנהו בשם הוי'.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשיות בראשית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוקטובר 31, 2020 11:38 pm

נחומצ'ה כתב:גם היום במוצ"ש לך-לך, אנו מוצאים מספר שינויים בפרשה היוצאת.
לאורך הפרשה השם הוי'ה מתואר בכל. עד ללידת ישמעאל ומילת כל ילידי ביתו, אז נקרא בשם אלוקים.
[מתאים לענין הערלה שחסר בגילוי האלוקי].
שֵם מעניין וראשוני, אנו מוצאים בשאילת אברהם אל הקב"ה על הילדים וירושת הארץ, והוא: ה' [שם אדנות] אלוקים.
וזה דרשני. ואפשר שאֵלו פעמים, שאברהם קורא להקב"ה. הוי אומר, הכיר את בוראו ו'אדנותו'.

אגב, שמתי לב שתרגום אונקלוס, גם שמוזכר שם אלוקים, מכנהו בשם הוי'.

ראה גמרא ריש ברכות (כמדומני דף ו או ז, עמוד ב)

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשת בראשית

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' אוקטובר 31, 2020 11:42 pm

ז, ריש ע"ב:
א"ר יוחנן משום ר"ש בן יוחי: מיום שברא הקב"ה את העולם לא הי' אדם שקראו להקב"ה 'אדון', עד שבא אברהם וקראו 'אדון', שנאמר "ויאמר א־דני (א־לדים) במה אדע כי אירשנה". אמר רב: אף דניאל לא נענה אלא בשביל אברהם, שנאמר "ועתה שמע א־לדינו אל תפלת עבדך ואל תחנוניו והאר פניך על מקדשך השמם למען א־דני" - 'למענך' מבעי לי', אלא למען אברהם שקראך 'אדון'.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשת בראשית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 01, 2020 8:29 am

אכן לזאת התכוונתי. יישר כח לכת"ר על שמסייע תמיד ללומדי התורה באתרא קדישא הדין.

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: שמות הקודש [אזכרות], בפרשת בראשית

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ו' ינואר 12, 2024 3:13 pm

פרשתינו [וארא] פותחת במענה הקב"ה למשה רבנו וארא אלא וכו' ושמי הוי"ה לא נודעתי להם.
וראיתי מבארים שבתהליך בריאת העולם שיתף הקב"ה שם הוי'ה עם שם אלקים שהוא מידת הדין, כי ראה שאין העולם מתקיים.
אך האבות הקדושים, יכלו להתקיים במידת שם אלקים, שזו היתה המחשבה הראשונית בבריאת העולם.
וא"כ לאחר זיכוך יציאת מצרים וקבלת התורה בהר סיני, גם בני ישראל יוכלו להתקיים עם שם אלקים.
וזה גם מרומז בפסוק ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלקים, שתוכלו לעלות ולהתקיים במדריגה הנישאת של שם אלקים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 193 אורחים