המהר"ל בהקדמת תפארת ישראל מביא בתו"ד "וזה שאמרו שם (נדרים פ"א ע"א) ג"כ מפני מה אין תלמידי חכמים מצוים שיוצאים מהם תלמידי חכמים מפני שאין מברכין בתורה תחלה. כי אף אם היו מברכין בפה, מ"מ דבר הזה שהוא נתינת התורה צריך לברך הש"י בכל לבו, ובזה יש לו האהבה הגמורה אל השי"ת. ואף אם הוא תלמיד חכם והוא צדיק גמור, רחוק הדבר הזה שיברך הש"י בכל לבו על נתינת התורה כפי הראוי. ועוד כי התלמיד חכם לבו דבק אל התורה כי חביבה התורה על לומדיה, ובשביל אהבתם לתורה דבר זה מסלק אהבת המקום בשעה זאת שבאים ללמוד, כי כאשר באים ללמוד תורה ואהבתם אל התורה, אין בלמוד שלהם האהבה אל השם יתברך במה שנתן תורה, כי אין האהבה לשנים, כי כל אהבה היא דבקות בנאהב ואם דבק בזה אינו דבק באחר, ולפיכך אהבת התורה שהיא חביבה עליהם, דבר זה מסלק שאין הברכה בכל לבו אל השי"ת במה שנתן התורה. וזה שאין מברכים בתורה תחלה, ולפיכך אין יוצאים מהם תלמידי חכמים, כי אלו היו אוהבים אותו במה שהתורה נמצא מאתו יתברך, היה השם יתברך ג"כ סבה לתורה לצאת מהם תלמידי חכמים, ועתה שהם דבקים ורודפים אחר התורה עצמה בלבד, ואינם דבקים בו יתברך במה שהוא יתברך סבה לתורה, לא היה יוצא מאתם תלמיד חכם שיש בו תורה, שאין כאן הסבה המשפיע את התורה הוא התלמיד חכם" עכ"ל. יעויין שם באריכות.
ולכאורה דברים אלו הם במפורש דלא כמהלך הנפה"ח בשער ד', ועפ"י מקורותיו הנאמנים מחז"ל הק' נתקשיתי קצת בביאור דברי המהר"ל, אשמח אם מישהו יבאר לי ענין זה.
[ראיתי שבעבר היה נושא על מה שכת' בספרי חסידות שלא להרבות בלימוד בדורותינו, כי זה על חשבון הדביקות, (http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=3406) אך לא רציתי להעלות פורום זה שוב מטעמים הידועים, אי לכך פתחתי נושא באשכול חדש כדי לשמוע ביאורים ענייניים.]