מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי אש משמים » ד' אוקטובר 28, 2020 9:52 pm

כדכד כתב:הוא לא משמש לכיפוף הלוך וחזור אבל הכיפוף אינו נצרך לעצם השימוש ושלא כבחגורה.
למעשה איני בטוח בכלל שהכיפופים החוזרים ישברו את הברזל. ברזל חזק מדי בשביל להשבר בכיפוף.
החגורה היא דוגמא בעלמא אבל היא דוגמ5א לא טובה וכפי שביארתי ואם יביא מר דוגמא אחרת אז יש לדון

*א"א להשתמש המסיכה כשהיא ישרה ולא מכופפת.
*הכיפופים שוברים, מנסיון.
*הבאתי את דוגמת המכנסיים כדי שלא תהיה בעית החגורה.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוקטובר 28, 2020 10:05 pm

אפשר להשתמש במסכה כשאינה מכופפת מנסיון
לגבי המכנסים כבר כתבתי לעיל שאינה דוגמה טובה כי או שזה מעשה חזק יותר ויהיה מחתך או קורע או חלש יותר ולא יהיה מכה בפטיש
לגביהכיפופים ששוברים איני יודע כי לא נסיתי

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי אש משמים » ד' אוקטובר 28, 2020 10:43 pm

כדכד כתב:אפשר להשתמש במסכה כשאינה מכופפת מנסיון
לגבי המכנסים כבר כתבתי לעיל שאינה דוגמה טובה כי או שזה מעשה חזק יותר ויהיה מחתך או קורע או חלש יותר ולא יהיה מכה בפטיש
לגביהכיפופים ששוברים איני יודע כי לא נסיתי

*איך המסיכה ישרה ומתוחה על הפנים העגולות??
*זה שיש חותך או קורע לא משנה את זה שיש בכך מכה בפטיש.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' אוקטובר 29, 2020 3:30 am

הסבר שהביא מקודם (תודה רבה) מהגר"ש קמנצקי יפה מאד (כמובן שברור שאינו צריך את הסכמתי), המסכה עשויה תמיד לשנות את צורתה בין להדקה ובין לפתחה

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוקטובר 29, 2020 3:48 pm

אש משמים כתב:
כדכד כתב:אפשר להשתמש במסכה כשאינה מכופפת מנסיון
לגבי המכנסים כבר כתבתי לעיל שאינה דוגמה טובה כי או שזה מעשה חזק יותר ויהיה מחתך או קורע או חלש יותר ולא יהיה מכה בפטיש
לגביהכיפופים ששוברים איני יודע כי לא נסיתי

*איך המסיכה ישרה ומתוחה על הפנים העגולות??
*זה שיש חותך או קורע לא משנה את זה שיש בכך מכה בפטיש.

המסיכה לא ישרה והפנים לא עגולות
זה שיש מלאכה אחרת כן אומר שזה לא מכב"פ אחרת תחייב בכל מלאכה גם משום מכב"פ ובכל מקרה לנדוננו כוונתי היתה שהמלאכה הא בחיתוך מכנסים ולא בהתאמתם לרגלים שאילו היתה נעשית בלי חיתוך לא היתה מלאכה
אגב, נסיתי לכופף מסכה כמה פעמים והברזל לא חישב להשבר.

עוד שאלה איך מר עושה בשבת אם כל כיפוף הוא מכב"פ וא"א לצאת בלי מסכה וא"א לאכול עם מסכה?

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי אש משמים » ה' אוקטובר 29, 2020 4:01 pm

אני חושב שיש חוסר הבנה בסיסי בנינו וע"כ אבהיר שוב.
הורדה.jpeg
הורדה.jpeg (4.91 KiB) נצפה 2315 פעמים

על המסיכות המופיעות בתמונה אני מדבר.
קונים אותן שטוחות וישרות לחלוטין. כשלובשים אותן לראשונה יש לכופף את חוט המתכת שבחלקה העליון ע"מ שתקבל צורה מעוגלת יותר כצורת הפנים, כפי שמופיע בתמונה. כאשר מסירים את המסיכה אח"כ, היא נשארת באותה צורה ואין צורך להתאימה שוב.
מקווה שהובנתי כראוי.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוקטובר 29, 2020 4:03 pm

יש העוטים מסכה מבלי לכופף כלל את חוט הברזל (ולעיתים, אף אינם מודעים לקיומו!).

אמנם, המסכה מתעקמת קמעא (לא באופן אסתטי), אך אינה מקבלת את צורת הפנים.

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי אש משמים » ה' אוקטובר 29, 2020 4:10 pm

לבי במערב כתב:יש העוטים מסכה מבלי לכופף כלל את חוט הברזל (ולעיתים, אף אינם מודעים לקיומו!).

אמנם, המסכה מתעקמת קמעא (לא באופן אסתטי), אך אינה מקבלת את צורת הפנים.

ודאי. גם אני בהתחלה לא ידעתי על קיום הברזל.
הנידון כאן הוא על התאמת המסיכה לפנים ע"י כיפוף הברזל.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוקטובר 29, 2020 4:26 pm

וכיון שרבים אינם משתמשים בו, קשה לפענ"ד להגדירו כ'מכה בפטיש' (אם־כי אכן נראה שהמורגלים בהִדוּקו מתקשים להמנע מכך).

מלבד זאת, לעיל הי' משמע מדברי א' הכותבים, דעצם עטיית המסכה אסירא - כיון שבזה מותאמת היא לצורת פניו!

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוקטובר 29, 2020 4:26 pm

אש משמים כתב:אני חושב שיש חוסר הבנה בסיסי בנינו וע"כ אבהיר שוב.
הורדה.jpeg

על המסיכות המופיעות בתמונה אני מדבר.
קונים אותן שטוחות וישרות לחלוטין. כשלובשים אותן לראשונה יש לכופף את חוט המתכת שבחלקה העליון ע"מ שתקבל צורה מעוגלת יותר כצורת הפנים, כפי שמופיע בתמונה. כאשר מסירים את המסיכה אח"כ, היא נשארת באותה צורה ואין צורך להתאימה שוב.
מקווה שהובנתי כראוי.

אני הבנתי שעל זה מדובר
כת"ר העלה את ה שהמסכות מיועדות לאדם אחד פעם אחת. בגלל זה שאלתי.
לעצם הענין אני לא מכופף את הברזל בכוונה אלא תולה את הגומיות על האזנים וכך המסכה מסתדרת. כשאני מוריד את המסכה ושם בכיס בדרך כלל אין לה את צורת הפנים
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ה' אוקטובר 29, 2020 8:50 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי אש משמים » ה' אוקטובר 29, 2020 4:59 pm

אחר שב"ה הכל הובן י"ל שטעם האוסרים לכופף את הברזל משום שהוא מיצר למסיכה את צורת הפנים ומעמידה כך והטעם להקל הוא שאין משמעות כ"כ לברזל משום שהוא דק מאוד ובקל יכול להשתנות ממצבו.
עכ"פ עדיין צריך לדון בחפצים שונים שנמכרים בצורה שאינה גמורה לחלוטין כדי שהקונה יוכל להעמידה כרצונו, וכדלעיל.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוקטובר 29, 2020 8:52 pm

זה טעם אחד
טעם נוסף להקל הוא שהם סוברים שהברזל אינו מייצר למסכה צורת הפנים וכן שניתן ללבוש גם בלי כיפוף

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' נובמבר 01, 2020 8:59 pm

אש משמים כתב:
אליהו בן עמרם כתב:השאלה היא האם פעולת התאמת פס המתכת הינה פעולה ב"כלי", או פעולה שקשורה לאופן השימוש האישי של כל אחד ולא פעולת גמר הכלי.
טענת הרוצים להתיר היא, שה"כלי" נגמר לפני ההתאמה האישית של פס המתכת, וכל התאמתו קשורה ל"שימוש" בלבד.
ולענ"ד אפשר להבין היטב את טענתם, שהרי נהוג כיום לייצר כלים "מודולריים", שכל אחד יוכל להתאים אותם לשימושו האישי, מבלי שיצטרכו לייצר כלים מכלים שונים לאנשים ושימושים שונים. וא"כ, לכאורה כלי זה קיבל את שמו כ"כלי" גמור, עוד לפני התאמתו האישית.
ולדוגמא: סטנדר שמיוצר באופן שניתן לכוון את גובהו לגבהים שונים, האם נאמר שהתאמת הגובה שלו, גם באופן קבוע, לפי מידת הגובה הרצויה לי, תהיה אסורה מצד "מכה בפטיש"?
לענ"ד לא, כיון שה"כלי" הנ"ל נגמר בעצם ייצורו באופן שניתן להתאימו לגבהים שונים, והתאמתו אינה אלא פעולת שימוש, ולא פעולת גמר מלאכת ה"כלי".

אכן אלו דברי טעם אך יש לחלק בין הדוגמא שהבאת משום שהסטנדר כפי שהוא בר שימוש והוא כלי שלם בעל יכולת משתנה כדלת הנעה על צירה משא"כ המסיכה שנמכרת לא מותאמת לאדם ולא עומדת לשימוש לפני גמר התאמתה לפנים. בעצם, המסיכה ביעודה אישית וח"פ ולכן היא מיוצרת בצורה 'לא גמורה' כדי שכל אדם יעצב אותה כרצונו.

להלן ציטוט מדברי הריטב"א שבת מ"ח: בענין "פותח בית הצוואר" שלענ"ד יכולים לסייע לחילוק בדבר פס המתכת במסיכה.
וז"ל: "פותח את הצוואר, היינו כי לאחר שפתח בית הצוואר נוהגים לתת בפיו חוט אחד קשור, ופעמים שתופרים אותו, ואילו להתיר את הקשר ההוא בשבת מותר, דהקשר ע"מ להתיר הוא, אבל אם הפקיעו או חתכו ביד או בכלי חייב חטאת, דגמר מלאכה הוא ותולדה דמכה בפטיש, ואע"ג שכבר נפתח, כיון שחזר ונתפר ואי אפשר ללבשו אלא בכך, הא חשיב מלאכה"
לענ"ד הריטב"א מדבר על אותו קשר, שניתן לפתחו ב-2 אופנים, או ע"י פתיחת הקשר, שזה מותר, או ע"י חיתוך הקשר או החוט, שזה אסור משום מכה בפטיש.
ואם הבנתי נכונה, הרי שלכאורה קשה: מאי שנא פתיחת הקשר מחיתוכו והפקעתו? ואם מה שנראה לכאו' מדברי הריטב"א שהחוט הסוגר את פתח בית הצוואר ביטל את אפשרות השימוש בבגד והחזיר אותו למצב של "חסר שימוש", אז מה זה משנה כיצד אני "מבטל" את החוט, ומכשיר את הבגד ללבישה, אם ע"י פתיחת הקשר או ע"י ניתוקו? הרי ב-2 האפשרויות הכשרתי את הבגד ללבישה עבורי?
ולענ"ד התשובה לכך היא:
שהגדרת פעולת הניתוק הינה פעולה קבועה בבגד עצמו, ובגלל שמכשירתו, והופכת אותו לבגד ראוי לשימוש, הרי יש כאן איסור מכה בפטיש.
משא"כ הגדרת פעולת פתיחת הקשר, על אף שלא יחזור ויקשור ואותו לעולם, הואיל ו"על מנת להתיר הוא", הרי שפעולה זו אינה אלא פעולת שימוש ולא פעולה בבגד, כי הפותח לא משנה משהו ב"בגד" עצמו, ולכן אין כאן "מכה בפטיש".
ואם כנים הדברים, כל עוד אני מכופף את פס המתכת שנמצא במסיכה, ונועד להתאמה אישית, הרי שאינו גרוע מקשר בית צוואר שנועד לפתיחה, שהגדרת הפעולה אינה אלא כפעולת שימוש, ולא פעולה בבגד עצמו, וכדפרישנא לעייל.
(אגב, גם אם הריטב"א מדבר על 2 אופנים שונים, חוט קשור שנועד לפתיחת הקשר, וחוט תפור, שצריך לחתכו, והחילוק הוא בין בגד ש"נתבטל" שימושו לגמרי, לבין בגד שלא נתבטל שימושו לגמרי, גם אז "פס המתכת" לכאורה דומה ל"חוט קשור" שנועד לפתיחה/כיפוף, ושרי)

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי אש משמים » ד' נובמבר 04, 2020 10:24 pm

אליהו בן עמרם כתב:
אש משמים כתב:
אליהו בן עמרם כתב:השאלה היא האם פעולת התאמת פס המתכת הינה פעולה ב"כלי", או פעולה שקשורה לאופן השימוש האישי של כל אחד ולא פעולת גמר הכלי.
טענת הרוצים להתיר היא, שה"כלי" נגמר לפני ההתאמה האישית של פס המתכת, וכל התאמתו קשורה ל"שימוש" בלבד.
ולענ"ד אפשר להבין היטב את טענתם, שהרי נהוג כיום לייצר כלים "מודולריים", שכל אחד יוכל להתאים אותם לשימושו האישי, מבלי שיצטרכו לייצר כלים מכלים שונים לאנשים ושימושים שונים. וא"כ, לכאורה כלי זה קיבל את שמו כ"כלי" גמור, עוד לפני התאמתו האישית.
ולדוגמא: סטנדר שמיוצר באופן שניתן לכוון את גובהו לגבהים שונים, האם נאמר שהתאמת הגובה שלו, גם באופן קבוע, לפי מידת הגובה הרצויה לי, תהיה אסורה מצד "מכה בפטיש"?
לענ"ד לא, כיון שה"כלי" הנ"ל נגמר בעצם ייצורו באופן שניתן להתאימו לגבהים שונים, והתאמתו אינה אלא פעולת שימוש, ולא פעולת גמר מלאכת ה"כלי".

אכן אלו דברי טעם אך יש לחלק בין הדוגמא שהבאת משום שהסטנדר כפי שהוא בר שימוש והוא כלי שלם בעל יכולת משתנה כדלת הנעה על צירה משא"כ המסיכה שנמכרת לא מותאמת לאדם ולא עומדת לשימוש לפני גמר התאמתה לפנים. בעצם, המסיכה ביעודה אישית וח"פ ולכן היא מיוצרת בצורה 'לא גמורה' כדי שכל אדם יעצב אותה כרצונו.

להלן ציטוט מדברי הריטב"א שבת מ"ח: בענין "פותח בית הצוואר" שלענ"ד יכולים לסייע לחילוק בדבר פס המתכת במסיכה.
וז"ל: "פותח את הצוואר, היינו כי לאחר שפתח בית הצוואר נוהגים לתת בפיו חוט אחד קשור, ופעמים שתופרים אותו, ואילו להתיר את הקשר ההוא בשבת מותר, דהקשר ע"מ להתיר הוא, אבל אם הפקיעו או חתכו ביד או בכלי חייב חטאת, דגמר מלאכה הוא ותולדה דמכה בפטיש, ואע"ג שכבר נפתח, כיון שחזר ונתפר ואי אפשר ללבשו אלא בכך, הא חשיב מלאכה"
לענ"ד הריטב"א מדבר על אותו קשר, שניתן לפתחו ב-2 אופנים, או ע"י פתיחת הקשר, שזה מותר, או ע"י חיתוך הקשר או החוט, שזה אסור משום מכה בפטיש.
ואם הבנתי נכונה, הרי שלכאורה קשה: מאי שנא פתיחת הקשר מחיתוכו והפקעתו? ואם מה שנראה לכאו' מדברי הריטב"א שהחוט הסוגר את פתח בית הצוואר ביטל את אפשרות השימוש בבגד והחזיר אותו למצב של "חסר שימוש", אז מה זה משנה כיצד אני "מבטל" את החוט, ומכשיר את הבגד ללבישה, אם ע"י פתיחת הקשר או ע"י ניתוקו? הרי ב-2 האפשרויות הכשרתי את הבגד ללבישה עבורי?
ולענ"ד התשובה לכך היא:
שהגדרת פעולת הניתוק הינה פעולה קבועה בבגד עצמו, ובגלל שמכשירתו, והופכת אותו לבגד ראוי לשימוש, הרי יש כאן איסור מכה בפטיש.
משא"כ הגדרת פעולת פתיחת הקשר, על אף שלא יחזור ויקשור ואותו לעולם, הואיל ו"על מנת להתיר הוא", הרי שפעולה זו אינה אלא פעולת שימוש ולא פעולה בבגד, כי הפותח לא משנה משהו ב"בגד" עצמו, ולכן אין כאן "מכה בפטיש".
ואם כנים הדברים, כל עוד אני מכופף את פס המתכת שנמצא במסיכה, ונועד להתאמה אישית, הרי שאינו גרוע מקשר בית צוואר שנועד לפתיחה, שהגדרת הפעולה אינה אלא כפעולת שימוש, ולא פעולה בבגד עצמו, וכדפרישנא לעייל.
(אגב, גם אם הריטב"א מדבר על 2 אופנים שונים, חוט קשור שנועד לפתיחת הקשר, וחוט תפור, שצריך לחתכו, והחילוק הוא בין בגד ש"נתבטל" שימושו לגמרי, לבין בגד שלא נתבטל שימושו לגמרי, גם אז "פס המתכת" לכאורה דומה ל"חוט קשור" שנועד לפתיחה/כיפוף, ושרי)

עיינתי בדברי הריטב"א שם ומקופיא נראה שמדובר שם על בגד שנגמרה עשייתו ולאחר מכן נתפר או נקשר חתיכת בגד על פתחו ואינו ניתן לשימוש כך שהרי הוא סתום ועל זה אומר הריטב"א שהיות וקשר הוא ע"מ להתירו אז אין בקשירתו ביטול לשלמות הבגד וממילא אין בהתרתו עשיית כלי משא"כ בתפירה שהיא מבטלת את הבגד משלמותו ובהפקעתה הרי יש עשיית בגד שלם הניתן לשימוש.
לפי"ז אין דימיון למסיכה כלל משום שהיא מעולם לא נגמרה ועמדה ככלי אלא ע"י כיפוף הברזל זה הוא גמר עשיית לראשונה.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי כדכד » ה' נובמבר 05, 2020 11:06 am

לא הבנתי
אם נגמרה צורת עשייתו של הבגד לשם מה תפרו או קשרו לו מה שיבטל אותו.
וכוד, לו יהי שכך עשו מאי נפק"מ אם היה כלי שנהרס ואח"כ עשוהו מחדש לבין אם לא היה כל.
אםהמציאות היא שכעת אין כלי וע"י מעשה יהפוך לכלי מדוע לא יהיה מכב"פ בין בהתרה ובין בחיתוך.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ו' נובמבר 06, 2020 3:08 pm

כדכד כתב:לא הבנתי
אם נגמרה צורת עשייתו של הבגד לשם מה תפרו או קשרו לו מה שיבטל אותו.
וכוד, לו יהי שכך עשו מאי נפק"מ אם היה כלי שנהרס ואח"כ עשוהו מחדש לבין אם לא היה כל.
אםהמציאות היא שכעת אין כלי וע"י מעשה יהפוך לכלי מדוע לא יהיה מכב"פ בין בהתרה ובין בחיתוך.

על מי מר מקשה?
על באור הרב אש משמים בריטב'א או על דבריי?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 08, 2020 11:25 am

על הרב אש משמים.
הסברו של מר היה מובן לי

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מכה בפטיש בלבישת מסכה בשבת?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ספטמבר 22, 2021 3:20 pm

שימוש במסכה בשבת.pdf
עץ חיים גל' לה
(223.31 KiB) הורד 120 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 191 אורחים