עמוד 1 מתוך 1

רשות היחיד שאינה ראויה לדירה

פורסם: ד' נובמבר 11, 2020 2:12 pm
על ידי עושה חדשות
בית שאין בחללו גובה י' טפחים אינו רה"י אלא כרמלית
ופי' רבינו חננאל -
כיון דלא חזי לדירה אין המחיצות מועילות אלא כמו שאין שם מחיצות דמו

ורצוני להבין הרי שיעור רוחב ואורך רה"י הוא ד' טפחים
וכי בית שהוא דע"ד ראוי לדירה? והרי מקומו של אדם הוא לכה"פ ששה טפחים?

Re: רשות היחיד שאינה ראויה לדירה

פורסם: ד' נובמבר 11, 2020 2:16 pm
על ידי מאיר סובל
לא קשיא, הא לגבי דינו מבפנים והוא לגבי דינו מבחוץ.
מעל בימה ברוחב דע"ד אפשר לעשות דברים, ואי"צ לדין מחיצות בשביל זה.
ובחלל שתחת תקרה א"א לעשות ולכן למחיצותיו אין דין מחיצות. וממילא הוי תוכו ככרמלית.

Re: רשות היחיד שאינה ראויה לדירה

פורסם: ד' נובמבר 11, 2020 2:43 pm
על ידי יבנה
האדם עצמו תופס ד' על ד', ואם מוסיף שלחן ומקום להשתמש בו זה מגיע לז' טפחים כדמצינו בסוכה.

Re: רשות היחיד שאינה ראויה לדירה

פורסם: ד' נובמבר 11, 2020 3:03 pm
על ידי מאיר סובל
לא כי. בסוכה מצאנו שאדם תופס ו' והשולחן הוא הטפח הז'. וכדכתב הרב עו"ח.

Re: רשות היחיד שאינה ראויה לדירה

פורסם: ד' נובמבר 11, 2020 4:58 pm
על ידי עושה חדשות
מאיר סובל כתב:לא קשיא, הא לגבי דינו מבפנים והוא לגבי דינו מבחוץ.
מעל בימה ברוחב דע"ד אפשר לעשות דברים, ואי"צ לדין מחיצות בשביל זה.
ובחלל שתחת תקרה א"א לעשות ולכן למחיצותיו אין דין מחיצות. וממילא הוי תוכו ככרמלית.


בחלל שבין ארבעת המחיצות א"א לדור,
בדיוק כמו שא"א לדור בחלל נמוך מי"ט.

וזה שאפשר להשתמש מעליו לא עושה את תוכו רה"י,
וכמבו' בשבת ד"ז לגבי בית שתוכו ט' וקירויו משלימו לי' דתוכו הוא כרמלית.
וא"כ היה לנו לומר כן גם על בית שתוכו הוא פחות מו' טפחים בארכו ורחבו.

Re: רשות היחיד שאינה ראויה לדירה

פורסם: ד' נובמבר 11, 2020 5:36 pm
על ידי סגי נהור
נראה שאין כוונתו ששטח רה"י צ"ל ראוי לדירה (שא"כ אין הפסול משום המחיצות) אלא ששיעור י' טפחים למחיצות הוא משום דשיעור גובה זה חזי לדירה, וממילא בדליכא לשיעור זה בפנים הבית הוי כאילו אין כאן מחיצות. ולפי זה נמצא לשונו מדוקדק.

Re: רשות היחיד שאינה ראויה לדירה

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 9:09 am
על ידי יבנה
מאיר סובל כתב:לא כי. בסוכה מצאנו שאדם תופס ו' והשולחן הוא הטפח הז'. וכדכתב הרב עו"ח.

ב' שיטות הם בסוכה ח., אם אדם תופס אמה או שתי שליש אמה, שזה בעצם ד' טפחים.
בכל אופן יש לציין שכסאות פשוטות כמו כסאות כתר המושב הוא כארבעים ס"מ, שזה קרוב לד' טפחים. והיינו שאם לא תקח בחשבון את הידים ורגלים, זה השטח שיושבים עליו.

Re: רשות היחיד שאינה ראויה לדירה

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 2:46 pm
על ידי עושה חדשות
יבנה כתב:
מאיר סובל כתב:לא כי. בסוכה מצאנו שאדם תופס ו' והשולחן הוא הטפח הז'. וכדכתב הרב עו"ח.
ב' שיטות הם בסוכה ח., אם אדם תופס אמה או שתי שליש אמה, שזה בעצם ד' טפחים.
בכל אופן יש לציין שכסאות פשוטות כמו כסאות כתר המושב הוא כארבעים ס"מ, שזה קרוב לד' טפחים. והיינו שאם לא תקח בחשבון את הידים ורגלים, זה השטח שיושבים עליו.
תעשה נסיון במציאות, איך שייך לדור בתוך דע"ד בגובה י'. אורך השוק של אדם ממוצע ממותניים ועד ברכיים הוא יותר מד"ט. (ואין לזה סתירה מהאי מ"ד בסוכה, לענ"ד).

סגי נהור כתב:נראה שאין כוונתו ששטח רה"י צ"ל ראוי לדירה (שא"כ אין הפסול משום המחיצות) אלא ששיעור י' טפחים למחיצות הוא משום דשיעור גובה זה חזי לדירה, וממילא בדליכא לשיעור זה בפנים הבית הוי כאילו אין כאן מחיצות. ולפי זה נמצא לשונו מדוקדק.
וז"ל הר"ן - בתוכו אין מטלטלין בו אלא בד' אמות דכיון דלא חזי לדירה הו"ל כרמלית. (ותל"מ).

Re: רשות היחיד שאינה ראויה לדירה

פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 4:03 pm
על ידי סגי נהור
עושה חדשות כתב:
סגי נהור כתב:נראה שאין כוונתו ששטח רה"י צ"ל ראוי לדירה (שא"כ אין הפסול משום המחיצות) אלא ששיעור י' טפחים למחיצות הוא משום דשיעור גובה זה חזי לדירה, וממילא בדליכא לשיעור זה בפנים הבית הוי כאילו אין כאן מחיצות. ולפי זה נמצא לשונו מדוקדק.
וז"ל הר"ן - בתוכו אין מטלטלין בו אלא בד' אמות דכיון דלא חזי לדירה הו"ל כרמלית. (ותל"מ).

יש להוסיף קצת ביאור. המחיצות מוכשרות מבחוץ ע"י גובה י', ומבפנים ע"י חלל (ולא גובה) י', שהרי חקיקת טפח להשלימו לעשרה א"צ להיות סמוך למחיצות (ראה חי' הר"ן). מבחוץ כדי שלא יהיו רבים בוקעים ומבפנים משום דשיעור זה חזי לדירה. ולפ"ז מובן יותר למה הוצרכנו כאן לענין הדירה, ואפשר שזו גם כוונת הר"ן. [איני בתוך הסוגיא]