מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי סליחות » א' נובמבר 15, 2020 5:20 pm

ע"פ המשנה (פ"ד מ"ד) והגמ' בבכורות (כח.) פסק הרמב"ם:
מי שאינו מומחה וראה את הבכור ונשחט על פיו, הרי זה יקבר וישלם מביתו, וכמה משלם רביע לדקה ומחצה לגסה, ומפני מה לא ישלם כל דמיו מפני שקנסו את בעל הבהמה כדי שלא ישהנה ולא יגדל בהמה דקה בארץ ישראל.


מי יואיל בטובו לבאר את ההלכה הזאת?
האם קנסו אותו מכיון שהוא כבר עבר עבירה? (כמו שמשמע בפירוש המשניות לרמב"ם שם)
לא ברור לי נכון לעתה למה קנסו אותו.
(גם לומר "כדי שלא ישהנה" לאחר שנשחטה - ק"ק להבין)

HaimL
הודעות: 879
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי HaimL » א' נובמבר 15, 2020 6:04 pm

מצטרף לתמיהתך, מכוח שאלה אחרת.

התינח לרש"י בלישנא בתרא, שמשמע ממנה שהכהן מפסיד את הרביע (דומיא דלישנא קמא, שמשלם המתיר רק רביע, מפני שפטר את הכהן מטורח טיפול הבהמה), מפני שקנסו שלא יגדל בהמה דקה בא"י, ומשמע שהקנס הוא על הכהן.
אבל מלשון הרמב"ם, משמע שקנסו את הבעלים. ולא ברור, מה מפסיד הבעלים (אלא א"כ נגיד שהוא משלם את הרביע השני).

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי סליחות » א' נובמבר 15, 2020 9:22 pm

HaimL כתב:אבל מלשון הרמב"ם, משמע שקנסו את הבעלים. ולא ברור, מה מפסיד הבעלים (אלא א"כ נגיד שהוא משלם את הרביע השני).

הבעלים מפסיד כי מעיקר הדין ה"אינו מומחה" חייב לו את הכל.
(בדיני שכירות מפורש שאם אדם מסר את הבהמה שלו לשוחט שהוא לא מומחה והוא קלקל, הוא חייב לשלם למרות ששחט בחינם, משום שהוא לא מומחה).

HaimL
הודעות: 879
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי HaimL » ב' נובמבר 16, 2020 7:06 am

אני כנראה מתבלבל. האם הבכור שהותר אינו ממון הכהן? והאם לא פירש רש"י "כשהוא משלם - לכהן"?

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי סליחות » ב' נובמבר 16, 2020 9:25 am

לענ"ד כך ההסבר:
הוא ממון הכהן, ועדיין הבעלים (ולא ה'אינו מומחה') חייב לשלם לכהן כי הבכור נקבר בגלל רשלנותו (אלא מאי, יש כאן רשלנות נוספת גם מצד ה'אינו מומחה' שיש לו עסק עם בעל הבהמה בלבד, שמעיקר הדין היה צריך לשלם את מלוא השווי לבעלים והוא בתורו משלם את הכל לכהן. כעת בגלל שקנסו את הבעלים אז הוא יצטרך להוסיף גם מעצמו. יש כאן שתי חזיתות שהבעלים מתמודד בנפרד: הכהן תובע את הבעלים. והבעלים תובע את ה'אינו מומחה'. מקווה שאיני טועה ומטעה).

אם כן, השאלה שבגינה פתחתי את האשכול הזה עדיין עומדת: מדוע קונסים את הבעלים בגלל הדין של בהמה דקה?

HaimL
הודעות: 879
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי HaimL » ב' נובמבר 16, 2020 5:27 pm

מדבריך אני למד, שגם אתה מבין, בדעת הרמב"ם, שהבעלים משלמים לכהן את הרביע השני? כלומר, לדעת הרמב"ם, הכהן עצמו אינו נקנס בבהמה דקה, ואינו מפסיד, אלא מקבל מחצה, כדין בהמה גסה?

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי סליחות » ב' נובמבר 16, 2020 6:35 pm

א. הבעלים משלמים את הכל (ולא רביע). לכהן יש דין עם הבעלים. לבעלים יש דין עם ה'אינו מומחה'. בסופו של דבר יוצא שהבעלים מוסיף מעצמו רביע.
ב. הכהן מקבל את כל מה שמגיע לו לקבל. מדוע סק"ד שהכהן ייקנס?
(לא זכיתי להבין מדוע כתבת שהכהן מקבל מחצה, לא מיבעיא בדקה, אלא אפילו בבהמה גסה)
נערך לאחרונה על ידי סליחות ב ב' נובמבר 16, 2020 6:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

HaimL
הודעות: 879
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי HaimL » ב' נובמבר 16, 2020 6:40 pm

כך הבנתי מלשון רש"י

כשהוא משלם - לכהן נותן רביע דמיו משום בכור בהמה דקה ולבכור בהמה גסה חצי דמיו. משום הכי משלם מחצה דממון המוטל בספק הוא דאיכא למימר אפסדיה כוליה דאי לא הוה שרי ליה הכי כי הוה מייתי ליה קמי מומחה גמור ושרי ליה והוה אכיל ליה והשתא בעי קבורה ואיכא למימר דלאו מידי אפסדיה דדלמא לא הוה מומא ומומחה גמור לא הוה שרי ליה ושמא לא הוה נפיל ביה לעולם מום קבוע עד שימות:

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי סליחות » ב' נובמבר 16, 2020 6:45 pm

את"ל שגם לדעת רש"י אין הכוונה שהוא משלם רביע דמיו בלבד (אלא כוונתו לתוספת. ר' תגובה הקודמת) אז ס"ל כרמב"ם, ואם לא, שמא יש מחלוקת.

HaimL
הודעות: 879
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי HaimL » ב' נובמבר 16, 2020 7:57 pm

אני לא רואה איך אפשר ללמוד ברש"י אחרת מזה שמפסיד הכהן את הרביע (ודומיא דלישנא קמא, שמפסיד הכהן, מפני שהמתיר פטר אותו מטורח גידול הבהמה). והתמיהה היא אכן בדעת הרמב"ם, שמשמע שמפסיד הבעלים רביע, ולא הכהן.

HaimL
הודעות: 879
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי HaimL » ב' נובמבר 16, 2020 8:00 pm

אלא א"כ אתה לומד בדעת הרמב"ם שעצם זה שאינו משלם גם על בהמה גסה אלא חצי, הוא מטעם קנס, ולא כפירוש רש"י ז"ל.

ואז, ניתן לפרש את דברי הרמב"ם כך

הכהן מקבל את דמי כל הבהמה.

1. בבהמה גסה
הבעלים מפסיד חצי (כלומר, משלם את דמי חצי הבהמה) על בהמה גסה מפני שקנסוהו שמא ישהא אותה ברשותו (ואתי לידי גיזה ועבודה). וחציה משלם המתיר.

2. בבהמה דקה
הבעלים מפסיד 3/4, ומשלם המתיר רק רביע, מפני שקנסוהו לבעלים עוד יותר, משום גזירת מגדלי בהמה דקה.

אני לא רואה דרך אחרת לבאר את דבריו, אבל ייתכן שאני טועה

עזריאל ברגר
הודעות: 13141
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 16, 2020 10:56 pm

לא הבנתי את דבריכם.
בכור בעל מום הוא מתנה לכהן, ועל כן בהכרח מי ששחט אותו הוא הכהן (או שלוחו), ומדוע הבעלים צריכים לשלם?!

HaimL
הודעות: 879
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי HaimL » ב' נובמבר 16, 2020 11:29 pm

הניסיון הוא להבין את דברי הרמב"ם, שכתב שקנסו את הבעלים

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי סליחות » ג' נובמבר 17, 2020 7:04 am

אולי אפשר לדחוק ולהבין שהרמב"ם מתכוון לכהנים כי הם הבעלים בפועל?

בהל' בכורות פ"ג ה"ט:
"השוחט את הבכור ומכרו ונודע שלא הראהו למומחה: מה שאכלו - אכלו, ויחזיר להם הדמים, ומה שלא נאכל - יקבר, ויחזיר את הדמים".

HaimL
הודעות: 879
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי HaimL » ג' נובמבר 17, 2020 9:09 am

לדחוק, כדי להעמיד בשיטת רש"י. זה קצת דחוק מדי, שאחרת היה פשוט כותב, שקנסו את הכהן.

ולא הבנתי את הראיה ממה שהבאת.

עזריאל ברגר
הודעות: 13141
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 17, 2020 10:53 am

HaimL כתב:
עזריאל ברגר כתב:לא הבנתי את דבריכם.
בכור בעל מום הוא מתנה לכהן, ועל כן בהכרח מי ששחט אותו הוא הכהן (או שלוחו), ומדוע הבעלים צריכים לשלם?!


הניסיון הוא להבין את דברי הרמב"ם, שכתב שקנסו את הבעלים

ואיך אתם מבארים את הרמב"ם?
מהו המקרה ומהו הדין?

HaimL
הודעות: 879
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי HaimL » ג' נובמבר 17, 2020 11:30 am

לפי הנראה, מדובר על כך שהבעלים הראה את המום למתיר, ונשחט על פיו, והרי דינו להיקבר.

במקרה זה, לפי רהיטות דברי הרמב"ם, ישלם המתיר לכהן רביע בבהמה דקה. וכאן, יש שתי אפשרויות.

1. אם נגיד שהרמב"ם ס"ל כרש"י, יפסיד הכהן חצי מחמת שהוא ספק. ואז, בבהמה דקה ישלם המתיר רביע והבעלים רביע. בבהמה גסה, ישלם המתיר חצי, והבעלים פטור מכלום.

2. אם נגיד שהרמב"ם חולק על רש"י, תמיד יקבל הכהן את דמי כל הבהמה. בבהמה גסה, ישלם המתיר חצי והבעלים חצי. בבהמה דקה, ישלם המתיר רביע, והבעלים שלושה רבעים.

אשמח אם מישהו יאשר או יפרוך.

עזריאל ברגר
הודעות: 13141
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 17, 2020 12:32 pm

מדוע הבעלים צריכים לשלם לכהן? מה החוב שלהם כלפיו?

HaimL
הודעות: 879
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי HaimL » ג' נובמבר 17, 2020 12:40 pm

עזריאל ברגר כתב:מדוע הבעלים צריכים לשלם לכהן? מה החוב שלהם כלפיו?


זאת בדיוק השאלה. העובדה היא, שהרמב"ם כתב שקנסו את בעל הבהמה ומשמע מזה שדין התשלומים בבעלים הוא אך ורק מטעם קנס (או רק משום גזירת מגדלי בהמה דקה, או שיש פה שני קנסות. האחד, השייך בשני סוגי הבהמות, הוא שלא ישהא את הבהמה ברשותו (ומן הסתם הקנס הוא כדי שלא יבוא לידי גיזה ועבודה), והשני, הוא קנס נוסף בבהמה דקה, משום גזירת המגדלים).

עזריאל ברגר
הודעות: 13141
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 17, 2020 12:57 pm

אוי"ל באופן אחר:
הבעלים - היינו מי שהבכור היה בבעלותו כאשר עמדו להראותו למומחה. זה יכול להיות כהן, וזה יכול להיות ישראל - באם הוא קנה/קיבל/ירש את הבכור מהכהן.
המומחה משלם למי שהראה לו את הבכור (כי לאדם אחר הוא יאמר לו "לאו בעל דברים דידי את").
ולא מצאתי מי שהזכיר תשלום נוסף מהבעלים-הראשונים לכהן.

ונכון שפעמים רבות אין צורך לקנוס את הכהן, אבל לא פלוג.

HaimL
הודעות: 879
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי HaimL » ג' נובמבר 17, 2020 5:15 pm

עזריאל ברגר כתב:אוי"ל באופן אחר:
הבעלים - היינו מי שהבכור היה בבעלותו כאשר עמדו להראותו למומחה. זה יכול להיות כהן, וזה יכול להיות ישראל - באם הוא קנה/קיבל/ירש את הבכור מהכהן.
המומחה משלם למי שהראה לו את הבכור (כי לאדם אחר הוא יאמר לו "לאו בעל דברים דידי את").
ולא מצאתי מי שהזכיר תשלום נוסף מהבעלים-הראשונים לכהן.

ונכון שפעמים רבות אין צורך לקנוס את הכהן, אבל לא פלוג.


לדעתי, קצת קשה להעמיס את זה בלשון הרמב"ם ז"ל. שאחרת, היה כותב בפשיטות, מפני שקנסו את זה שהבהמה ברשותו וכו'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13141
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 17, 2020 11:36 pm

ולדעתי קשה עד בלתי-אפשרי לומר שהבעלים הראשונים צריכים לשלם לכהן שהם לא לקחו ממנו כלום ולא הזיקוהו בכלום.

והבוחר יבחר.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי ביליצר » ד' נובמבר 18, 2020 2:23 am

סליחות כתב:ע"פ המשנה (פ"ד מ"ד) והגמ' בבכורות (כח.) פסק הרמב"ם:
מי שאינו מומחה וראה את הבכור ונשחט על פיו, הרי זה יקבר וישלם מביתו, וכמה משלם רביע לדקה ומחצה לגסה, ומפני מה לא ישלם כל דמיו מפני שקנסו את בעל הבהמה כדי שלא ישהנה ולא יגדל בהמה דקה בארץ ישראל.


מי יואיל בטובו לבאר את ההלכה הזאת?
האם קנסו אותו מכיון שהוא כבר עבר עבירה? (כמו שמשמע בפירוש המשניות לרמב"ם שם)
לא ברור לי נכון לעתה למה קנסו אותו.
(גם לומר "כדי שלא ישהנה" לאחר שנשחטה - ק"ק להבין)


עין כאן:
https://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx ... 9&rid=9388

HaimL
הודעות: 879
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי HaimL » ד' נובמבר 18, 2020 7:09 am

ביליצר כתב:
סליחות כתב:ע"פ המשנה (פ"ד מ"ד) והגמ' בבכורות (כח.) פסק הרמב"ם:
מי שאינו מומחה וראה את הבכור ונשחט על פיו, הרי זה יקבר וישלם מביתו, וכמה משלם רביע לדקה ומחצה לגסה, ומפני מה לא ישלם כל דמיו מפני שקנסו את בעל הבהמה כדי שלא ישהנה ולא יגדל בהמה דקה בארץ ישראל.


מי יואיל בטובו לבאר את ההלכה הזאת?
האם קנסו אותו מכיון שהוא כבר עבר עבירה? (כמו שמשמע בפירוש המשניות לרמב"ם שם)
לא ברור לי נכון לעתה למה קנסו אותו.
(גם לומר "כדי שלא ישהנה" לאחר שנשחטה - ק"ק להבין)


עין כאן: https://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx ... 9&rid=9388


תודה. אכן, כתוב שם, כפי שחשבתי (באחד מן הצדדים) שבגסה משלם המתיר חצי והבעלים חצי, ובדקה משלם המתיר רביע והבעלים שלושה רבעים.
ואכן, מטעם של קנס זהה לשני סוגי הבהמות (שמא ישהא) וקנס נוסף לבהמה דקה (גזירת המגדלים). ולפי זה, פליגי רש"י והרמב"ם ז"ל (שלרש"י מפסיד הכהן חצי, משום שהוא ספק).

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי סליחות » ד' נובמבר 18, 2020 7:55 am

HaimL כתב:
ביליצר כתב:
סליחות כתב:ע"פ המשנה (פ"ד מ"ד) והגמ' בבכורות (כח.) פסק הרמב"ם:
מי שאינו מומחה וראה את הבכור ונשחט על פיו, הרי זה יקבר וישלם מביתו, וכמה משלם רביע לדקה ומחצה לגסה, ומפני מה לא ישלם כל דמיו מפני שקנסו את בעל הבהמה כדי שלא ישהנה ולא יגדל בהמה דקה בארץ ישראל.


מי יואיל בטובו לבאר את ההלכה הזאת?
האם קנסו אותו מכיון שהוא כבר עבר עבירה? (כמו שמשמע בפירוש המשניות לרמב"ם שם)
לא ברור לי נכון לעתה למה קנסו אותו.
(גם לומר "כדי שלא ישהנה" לאחר שנשחטה - ק"ק להבין)


עין כאן: https://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx ... 9&rid=9388


תודה. אכן, כתוב שם, כפי שחשבתי (באחד מן הצדדים) שבגסה משלם המתיר חצי והבעלים חצי, ובדקה משלם המתיר רביע והבעלים שלושה רבעים.
ואכן, מטעם של קנס זהה לשני סוגי הבהמות (שמא ישהא) וקנס נוסף לבהמה דקה (גזירת המגדלים). ולפי זה, פליגי רש"י והרמב"ם ז"ל (שלרש"י מפסיד הכהן חצי, משום שהוא ספק).


במרכה"מ שם:
מי שאינו מומחה וכו'. עיין השגות וכ"מ ולח"מ, והנה לכאורה הקנס הזה לבעל הבהמה תמוה דהא הוא משלם לכהן ומאי איכפת ליה לבעל הבהמה אם יטול הכהן פלגא או ריבעא. גם לשון כדי שלא ישהנה אינו מובן. והנראה בכוונת רבנו דה"ק קונסין את הדיין בגסה פלגא ובדקה ריבעא דמסתמא איירי כגון שעיכבו הבעלים הבכור בידם וגסה היא ששחטוהו ע"פ דיין זה שאינו מומחה דאי כבר היה הבכור ביד כהן והוא הראה אותו לדיין הזה איהו דאפסיד אנפשיה ופטור הדיין מתשלומין ולפ"ז סובר רבנו דודאי לכהן משלמין כל ההיזק במלואו אלא דבגסה משלם הדיין פלגא ואידך פלגא משלמין הבעלים דקונסין אותן על שהשהו את הבכור אצלם זמן רב עד שהומם והיה להן ליתן אותו לכהן תיכף אחר חמישים יום לגסה ושלשים לדקה כמ"ש רבנו פ"א מהל' בכורות הי"ד, ובדקה נותן הדיין ריבעא והבעלים תלת רבעי דקונסין הבעלים טפי על שגידל בהמה דקה וזהו שכתב רבנו ומפני מה וכו' כדי שלא ישהנה ר"ל בגסה, ולא יגדל ר"ל בדקה.


הרמב"ם בעצמו בפיה"מ שם (בתרגום המצוי):
ואחזיר אל כוונת ההלכה מה שאמר הרי זה יקבר וישלם מביתו לפי שהוא אינו מומחה והמקבל דינו כבר נתרצה דינו והדבר שדן עליו כבר עבר זמנו וא"א להחזיר הרי דינו שישלם כמו שאמרנו לפי שאמרו משלם רביע לדקה ומחצה לגסה ונתנו טעם בזה לפי שהפסיד עליו בדקה שיעור מועט ישלם רביע דמיה ולפי שהפסיד עליו בגסה שיעור הרבה ישלם חצי דמיה ואין אנו מחייבין לשלם כשיעור מה שהפסיד מפני התקנה כדי שלא יגדלו בהמה דקה בא"י מפני שהוא אסור כמו שידעת משום גזל ולפיכך הקל בחיוב זה שדן בשחיטתו להחמיר על בעל הבהמה לפי שגדל בהמה דקה בא"י.

בתרגום ר"י קאפח:
ואחזור לענין ההלכה. אמרו הרי זה יקבר וישלם מביתו, לפי שאינו מומחה וזה אשר שאלו כבר הסכים להוראתו, והדבר שהורה בו כבר אבד ואי אפשר להחזירו, הרי דינו שישלם כמו שבארנו, אלא שאמרו משלם רביע לדקה ומחצה לגסה, ונתנו טעם לכך לפי שהפסיד לו בדקה שעור מועט ישלם רבע מה ששוה, ולפי שהפסידו בגסה שעור מרובה ישלם חצי מה ששוה. ואין אנו מחייבים אותו לשלם כל מה שהפסידו על דרך התקנה כדי שלא יגדלו בני אדם בהמה דקה בארץ ישראל, לפי שזה מתועב כפי שידעת מפני הגזל, לפיכך הקילו בחיוב אותו שהורה בשחיטתו, להחמיר על בעל הבהמה מפני שגדל בהמה בארץ ישראל.

נראה שדברי מרכה"מ הולמים את דברי הרמב"ם בפירוש המשניות.

HaimL
הודעות: 879
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי HaimL » ד' נובמבר 18, 2020 8:36 am

סליחות כתב:
HaimL כתב:
ביליצר כתב:
סליחות כתב:נראה שדברי מרכה"מ הולמים את דברי הרמב"ם בפירוש המשניות.


אני בטח מפספס משהו. הלא בהלכה כתב הרמב"ם את שני הקנסות (מפני שקנסו את בעל הבהמה כדי שלא ישהנה ולא יגדל בהמה דקה בארץ ישראל), ובפיהמ"ש הזכיר רק את גזירת מגדלי בהמה דקה. וגם תמוה, שהביא את הטעם שנדחה בגמרא (הפסד מרובה והפסד מועט).

כלומר, לפי מה שכתבתי, ונמצא במרכבת, שבאמת הם שני קנסות (וכדי שלא ישהנה אינו דבוק לולא יגדל בהמה דקה בא"י)
נערך לאחרונה על ידי HaimL ב ד' נובמבר 18, 2020 8:44 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי סליחות » ד' נובמבר 18, 2020 8:43 am

עיין בפירוש מהרי"ט אלגאזי על הל' בכורות לרמב"ן (פרק רביעי אות ל, במהדורה החדשה שבאוצר עמ' רצ"ז) שעסק בכל העניינים שהועלו כאן. ועיין במה שהביא משם רגמ"ה מהשטמ"ק (שזה כפי' רש"י) וכתב שאכן יש מחלוקת ואין דעת הרמב"ם נראית כן. הדברים מבוארים יפה בהערות שם (67 ואילך).

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי סליחות » ד' נובמבר 18, 2020 8:47 am

HaimL כתב:
סליחות כתב:
HaimL כתב:
ביליצר כתב:
סליחות כתב:נראה שדברי מרכה"מ הולמים את דברי הרמב"ם בפירוש המשניות.


אני בטח מפספס משהו. הלא בהלכה כתב הרמב"ם את שני הקנסות (מפני שקנסו את בעל הבהמה כדי שלא ישהנה ולא יגדל בהמה דקה בארץ ישראל), ובפיהמ"ש הזכיר רק את גזירת מגדלי בהמה דקה. וגם תמוה, שהביא את הטעם שנדחה בגמרא (הפסד מרובה והפסד מועט).

כלומר, לפי מה שכתבתי, ונמצא במרכבת, שבאמת הם שני קנסות (ושמא ישהנה אינו דבוק לשלא יגדל בהמה דקה בא"י).

גם בעיני הייתה תמוהה לכאו' ההשמטה הזאת בפיהמ"ש, אבל אני בספק אם זה היה בכוונת מכוון כי לא סבר אז שהטעם הזה נכון, יכול להיות שכתב טעם אחד כדי לא להאריך האריך וביד החזקה פירט יותר.

HaimL
הודעות: 879
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: סיבת הקנס בבכור שנשחט שלא ע"פ מומחה

הודעהעל ידי HaimL » ד' נובמבר 18, 2020 8:51 am

סליחות כתב:
HaimL כתב:
סליחות כתב:
HaimL כתב:
ביליצר כתב:
סליחות כתב:נראה שדברי מרכה"מ הולמים את דברי הרמב"ם בפירוש המשניות.


אני בטח מפספס משהו. הלא בהלכה כתב הרמב"ם את שני הקנסות (מפני שקנסו את בעל הבהמה כדי שלא ישהנה ולא יגדל בהמה דקה בארץ ישראל), ובפיהמ"ש הזכיר רק את גזירת מגדלי בהמה דקה. וגם תמוה, שהביא את הטעם שנדחה בגמרא (הפסד מרובה והפסד מועט).

כלומר, לפי מה שכתבתי, ונמצא במרכבת, שבאמת הם שני קנסות (ושמא ישהנה אינו דבוק לשלא יגדל בהמה דקה בא"י).

גם בעיני הייתה תמוהה לכאו' ההשמטה הזאת בפיהמ"ש, אבל אני בספק אם זה היה בכוונת מכוון כי לא סבר אז שהטעם הזה נכון, יכול להיות שכתב טעם אחד כדי לא להאריך האריך וביד החזקה פירט יותר.


אבל הוא גם הזכיר טעם שנדחה, למסקנה. לכן מסתבר לומר שבפיהמ"ש הזכיר טעם שנראה לעין, בהשקפה ראשונה, אך בהלכה, הוא כתב את שני הקנסות (ישהנה ומגדלי) כצורתם.

האמת, שהוא לא בדיוק הזכיר, אלא רמז (שהרי כתב, כמסקנת הגמרא, שמשלם את החלק היחסי, לפי שווי הבהמה שהפסיד).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 195 אורחים