מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספק ברכות להקל וספיקות בכלל (דיון פילוסופי הלכתי)

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דברי נחמיה
הודעות: 29
הצטרף: א' יוני 10, 2018 11:53 am

ספק ברכות להקל וספיקות בכלל (דיון פילוסופי הלכתי)

הודעהעל ידי דברי נחמיה » ב' דצמבר 21, 2020 2:53 pm

שלום וברכה!
כתבתי מאמר על הגדרות המושגים "ספק" ו"ודאי" ועל ההשלכה המעשית שלהם בסוגיית ספק ברכות להקל ובעיקר על הכלל "אמרינן סב"ל במחלוקת הפוסקים".
אשמח להערותיהם של חברי הפורום.
הערות הנוגעות לתוכן לסגנון לצורה ולכל דבר אחר יתקבלו בברכה גדולה!
ברוכים תהיו!
קבצים מצורפים
ספקות בהלכה ובכלל.pdf
(200.47 KiB) הורד 191 פעמים

דורש טוב לעמו
הודעות: 215
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

Re: ספק ברכות להקל וספיקות בכלל (דיון פילוסופי הלכתי)

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » ב' דצמבר 21, 2020 7:13 pm

דברי נחמיה כתב:שלום וברכה!
כתבתי מאמר על הגדרות המושגים "ספק" ו"ודאי" ועל ההשלכה המעשית שלהם בסוגיית ספק ברכות להקל ובעיקר על הכלל "אמרינן סב"ל במחלוקת הפוסקים".
אשמח להערותיהם של חברי הפורום.
הערות הנוגעות לתוכן לסגנון לצורה ולכל דבר אחר יתקבלו בברכה גדולה!
ברוכים תהיו!


יישר כח. אני חושב שמאוד חסר העניין של ספק לכל הדור או ספק ליחידים. מה שמובא בהרחבה בט"ז ביו"ד ריש סי' צח. ועוד הובא שם כבר בשו"ע כאשר נפל איסור להיתר ואינו יודע לשער אם יש 60, שאין זה נחשב ספק. והט"ז והש"ך שם הרחיבו הדברים יפה. מומלץ לעיין שם ולהוסיף

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: ספק ברכות להקל וספיקות בכלל (דיון פילוסופי הלכתי)

הודעהעל ידי פלוריש » ג' דצמבר 22, 2020 12:36 am

לגבי הסוף, ראו במאמרו של הרב דביר אזולאי, האם מרן פוסק כעמודי הוראה בברכות או חושש לספק ברכות לקולא: https://asif.co.il/wpfb-file/1-23-pdf/

דברי נחמיה
הודעות: 29
הצטרף: א' יוני 10, 2018 11:53 am

Re: ספק ברכות להקל וספיקות בכלל (דיון פילוסופי הלכתי)

הודעהעל ידי דברי נחמיה » ג' דצמבר 22, 2020 11:04 am

ברוכים תהיו!
תודה רבה! אעיין במקורות שהבאתם בע"ה.

דברי נחמיה
הודעות: 29
הצטרף: א' יוני 10, 2018 11:53 am

Re: ספק ברכות להקל וספיקות בכלל (דיון פילוסופי הלכתי)

הודעהעל ידי דברי נחמיה » ד' דצמבר 23, 2020 1:38 pm

דורש טוב לעמו כתב: יישר כח. אני חושב שמאוד חסר העניין של ספק לכל הדור או ספק ליחידים. מה שמובא בהרחבה בט"ז ביו"ד ריש סי' צח. ועוד הובא שם כבר בשו"ע כאשר נפל איסור להיתר ואינו יודע לשער אם יש 60, שאין זה נחשב ספק. והט"ז והש"ך שם הרחיבו הדברים יפה. מומלץ לעיין שם ולהוסיף


אחר עיון במקור, רציתי להודות שכבר העירוני חכמים שכל מאמרי מתמקד בספיקא דרבוותא. ואכן הם צודקים ולכאורה על פי הערתם אין מקום לדברי הט"ז הללו משום שהוא מדבר על ספק מחמת חוסר ידיעה, ומי שחסרה לו ידיעה והוא בעצמו מודע לחוסר ידיעתו לא שייך כאן אין לדיין אלא מה שעיניו רואות ולא שייך שיקול הדעת אם לא למדת את הסוגיה לכאורה. האם דבריי נכונים?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 298 אורחים