מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בירורים בהלכות תפילה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עזריאל ברגר
הודעות: 13001
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 05, 2021 3:35 pm

נשאלתי ע"י אשה שעובדת בשעות הבוקר בטיפול בתינוקות, ופעמים רבות בשעות של זמן-תפילה-לכתחילה אין לה פנאי להתפלל.
האפשרויות המעשיות לתפילה בשבילה, הן או מוקדם בבוקר בסביבות הנץ החמה - לפניו או לאחריו, או בשעות הצהרים - לפני חצות או לאחריו (הדברים משתנים לפי זמני הנץ וחצות, ולפי שינויים טכניים וכו' שלא תמיד אפשר לצפות את כולם מראש).

ועניתי כך:
אם היא יכולה לכוון את התפילה בבוקר מוקדם כך ששמו"ע יהיה אחרי הנץ - זה ודאי לכתחילה שבלכתחילה.
אם לא (כגון בימים שהנץ בשעות מאוחרות והיא כבר צריכה להזדרז לעבודתה ואין פנאי לתפילה בכוונה הראויה) - אז אם היא יכולה להתפלל אחרי עלות השחר במתינות - זה עדיף על פני תפילה בסביבות חצות היום (זה - נחשב "תפילה בזמנה", וזה (תפילה אחרי ד' שעות לפני חצות) - נחשב "תפילה שלא בזמנה" וכעין תשלומין, ובפרט שיש סיכוי לא קטן שהשעה תדחוק אותה והתפילה תידחה לאחרי חצות היום, וכדאמרינן (ברכות כט,ב) "לייטי עלה במערבא אמאן דמצלי עם דמדומי חמה מאי טעמא דלמא מיטרפא ליה שעתא"). אבל אם האפשרות היחידה להתפלל מוקדם היא רק אם היא תתפלל במהירות ושלא בכוונה - אז עדיף להתפלל מאוחר ובכוונה, וכמנהגם של החסידים, ובפרט שהיא אשה, ויש אומרים שנשים יותר יכולות להקל בדקדוקי-זמני-תפילה (אם כי לא מצאתי לזה מקור מוסמך לע"ע, ובפרט לשיטת אדה"ז).

חזרה ושאלה:
מה לעשות אם היא קמה לפני עלות השחר ורוצה להתחיל את התפילה?
ועניתי:
הכי טוב זה לומר רק את ג' הברכות הראשונות של ברכות השחר (ענט"י, אשר יצר, ו"אלקי, נשמה"), ואז לדלג על כל הברכות הקצרות ולהמשיך מברכת "המעביר שינה" וכו' עד אחרי פרשת סידור המערכה (בסידורי תהילת ה' עמוד 19), שאת כל זה אפשר בלי פקפוק להגיד לפני עלות השחר. ואז אחרי עלות השחר להשלים את הברכות הקצרות ולהתחיל מפרשת התמיד וכו'.
הבהרה: כתבתי לפי סדר התפילה שבסידורי חב"ד, בו סדר התפילה הוא כך: מודה אני, ענט"י, אשר יצר, "אלקי, נשמה", כל הברכות הקצרות של ברכות השחר, המעביר שינה וכו' ויה"ר וכו', יה"ר .. שתצילני היום ובכל יום וכו', ברכות התורה, ברכת כהנים, אלו דברים וכו', ואח"כ מתחילים את כל שאר הענינים הנאמרים לפני התפילה. אילו היא היתה מתפללת בסידור אחר - ייתכן שהייתי מציע לה קצת אחרת, כדי למנוע בלבול, לפי הענין.
הבהרה נוספת: כתבתי פרשת סידור המערכה, דהיינו "וידבר .. צו את אהרן ואת בניו לאמר זאת תורת העולה ... אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה" (ולא "אביי הוה מסדר סדר המערכה).


ביאור:
הנה מצד הדין אפשר מחצות הלילה ואילך לברך את כל הברכות "שנתחייב בהן". אלא שלמעשה לא תמיד מתחייבים בכל הברכות, ובפרט נשים - הרבה פעמים לא מתחייבות בברכת "עוטר ישראל בתפארה" (אם נשארת עם אותו כיסוי ראש שישנה עמו בלילה) וכן ייתכנו ברכות נוספות שלא התחייבו בהן (כגון "שעשה לי כל צרכי" למי שנועלת נעליים שאינן מעור), ואינני רוצה שהיא תגיע למצב של ברכה לבטלה רח"ל או שתשכח אח"כ אילו ברכות היא דילגה ולא תדע מה להשלים (וע"ד המדובר בספר "שיקדש עצמו" פי"א הערה 10 ו-13), ולכן כללתי את כל "הברכות הקצרות" בחדא מחתא ואמרתי לדלג על כולן. אבל את "המעביר שינה" לא אמרתי לדלג, כי מחד גיסא - ודאי התחייבה בה, עקב שטיפת הפנים, ומאידך גיסא - זוהי ברכה חשובה, ששמעתי אומרים שבה יוצאים ידי חובת תפילה דאורייתא (לשיטת הרמב"ם שאומר שיש חובה להתפלל בכל יום וכו'), כיוון שהיא כוללת שבח ובקשה והודיה.
ולגבי שאר סדר התפילה - נכתב בסידור אדה"ז שאפשר לומר את פרשת סידור המערכה מבעוד ליל, וכל הדברים שנאמרים לפניו - ג"כ איני רואה כל מניעה לאומרם לפני אור היום, אבל פרשת התמיד והקטורת - לכאורה זמנן רק אחרי עלות השחר, שאז מתחיל לכאורה זמן הקרבת התמיד, עכ"פ בשעת הדחק.
(היה אפשר להוסיף ולומר גם את "איזהו מקומן" וברייתא דרבי ישמעאל לפני עלות השחר, אך אינני רוצה לבלבל אותה, מלבד השיקול של שמירת סדרי התפילה).

ראוי לציין שכלל לא הזכרתי לגביה את "זמן ציצית ותפילין וק"ש", מטעם שמדובר באשה, והרי אפילו לגברים אם קראו ק"ש החל מעלות השחר יצאו ידי חובה, ולכן לכאורה אין להחמיר עליה לדקדק באיזו שעה היא קוראת את שמע, כי העיקר הוא שמקבלת עליה עול מלכות שמים ומזכירה את יציאת מצרים, ואין עליה חיוב לומר זאת דווקא אחרי הזמן הנ"ל.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי איש גבעות » ג' ינואר 05, 2021 7:52 pm

יישר כוחך.
בקשר לסוף דבריך לגבי זמן ציצית ותפילין וק"ש כתבת שבדיעבד יוצא ידי חובה.
אמנם הוסיף על זה המשנה ברורה שכל זה דוקא באקראי בעלמא אבל מי דרגיל לעשות כן אפילו בדיעבד לא יוצא ידי חובה, וממילא שוב יש לדון גבי אשה אי יש עליה להקפיד לקרוא דווקא מזמן ציצית וקריאת שמע, וצריך עיון.

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' ינואר 05, 2021 8:10 pm

בא"י (כמעט ו)אין מציאות שתזדקק לומר ברכות ק"ש קודם עת 'שיכיר'.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי איש גבעות » ג' ינואר 05, 2021 8:26 pm

לבי במערב כתב:בא"י (כמעט ו)אין מציאות שתזדקק לומר ברכות ק"ש קודם עת 'שיכיר'.

אמת.
כמדומה שמעיקר הדין הפער בין עלות השחר למשיכיר הוא כמה דקות בודדות.
ולגבי קריאת שמע דנשים דאינו מעיקר הדין אלא רק כדי שיקבלו על עצמן עול מלכות שמים (הגם לשיטת הב"ח הוא מעיקר הדין, אך מסתימת הפוסקים נראה שלא קיבלו את דבריו) ודאי שאפשר להקל בזה.

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' ינואר 05, 2021 8:40 pm

איש גבעות כתב:הגם [ש]לשיטת הב"ח הוא מעיקר הדין, אך מסתימת הפוסקים נראה שלא קיבלו את דבריו.
וכן מוכח ממנהג הנשים...

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' ינואר 06, 2021 12:43 am

עזריאל ברגר כתב:אבל אם האפשרות היחידה להתפלל מוקדם היא רק אם היא תתפלל במהירות ושלא בכוונה - אז עדיף להתפלל מאוחר ובכוונה, וכמנהגם של החסידים, ובפרט שהיא אשה, ויש אומרים שנשים יותר יכולות להקל בדקדוקי-זמני-תפילה (אם כי לא מצאתי לזה מקור מוסמך לע"ע, ובפרט לשיטת אדה"ז).

אם היא באה לשאול מה ההלכה, אי אפשר לענות לה תשובות ע"פ מנהגים שאינם ע"פ ההלכה.
(ולא נכנסתי לויכוח הישן אם חייבים לנהוג ע"פ ההלכה).
ואגב, אין 'מנהג' לחסידים להתפלל מאוחר בשביל הכוונה, כי הם מתפללים מאוחר בלי שום קשר לכוונה.

ירדן ירחו
הודעות: 87
הצטרף: א' ינואר 03, 2016 2:16 pm

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי ירדן ירחו » ד' ינואר 06, 2021 4:38 pm

יוצא פוניבז' כתב:אם היא באה לשאול מה ההלכה, אי אפשר לענות לה תשובות ע"פ מנהגים שאינם ע"פ ההלכה.
(ולא נכנסתי לויכוח הישן אם חייבים לנהוג ע"פ ההלכה).
ואגב, אין 'מנהג' לחסידים להתפלל מאוחר בשביל הכוונה, כי הם מתפללים מאוחר בלי שום קשר לכוונה.

מתוך היכרותי את הרב עזריאל שליט"א, ברור לי שבמילים מנהגם של החסידים הוא מתכוון רק למנהג התואם להלכה. גם אם ישנם כאלו שלצערנו אינם נוהגים ע"פ הלכה, הרב עזריאל לא יגדיר את מנהגם בתור מנהגם של חסידים. פשוט החסידים שהרב עזריאל מדבר עליהם, חשוב להם להקפיד על מה שכתוב בסימן צח בשלחן ערוך, לגבי כוונה בתפילה וההתבוננות קודם התפילה. בכל אופן אם ממש קשה לך, אפשר לקרוא את כל מה שכתב הרב עזריאל, ללא שלשת המילים "וכמנהגם של החסידים". כל מה שכתוב שם זה רק דיון הלכתי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ינואר 06, 2021 6:37 pm

איש גבעות כתב:
לבי במערב כתב:בא"י (כמעט ו)אין מציאות שתזדקק לומר ברכות ק"ש קודם עת 'שיכיר'.

אמת.
כמדומה שמעיקר הדין הפער בין עלות השחר למשיכיר הוא כמה דקות בודדות.
ולגבי קריאת שמע דנשים דאינו מעיקר הדין אלא רק כדי שיקבלו על עצמן עול מלכות שמים (הגם לשיטת הב"ח הוא מעיקר הדין, אך מסתימת הפוסקים נראה שלא קיבלו את דבריו) ודאי שאפשר להקל בזה.


מה הכוונה?
עלות השחר מחלוקת אם זה 72 דקות או 90 דקות לפני הנה"ח
משיכיר מחלוקת אם זה 60, 55, 45 או פחות דקות לפני הנ"ח
(לא נכנסתי לדיון מה יותר עיקרי להלכה, אבל "דקות בודדות" זה רק אם נגיד שעלוה"ש זה 72 דקות ומשיכיר זה 60, וגם זה יותר מעשר דקות)

עזריאל ברגר
הודעות: 13001
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 06, 2021 9:13 pm

יוצא פוניבז' כתב:
עזריאל ברגר כתב:אבל אם האפשרות היחידה להתפלל מוקדם היא רק אם היא תתפלל במהירות ושלא בכוונה - אז עדיף להתפלל מאוחר ובכוונה, וכמנהגם של החסידים, ובפרט שהיא אשה, ויש אומרים שנשים יותר יכולות להקל בדקדוקי-זמני-תפילה (אם כי לא מצאתי לזה מקור מוסמך לע"ע, ובפרט לשיטת אדה"ז).

אם היא באה לשאול מה ההלכה, אי אפשר לענות לה תשובות ע"פ מנהגים שאינם ע"פ ההלכה.

היא לא שאלה מה ההלכה, אלא מה לעשות.

עזריאל ברגר
הודעות: 13001
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 06, 2021 9:19 pm

בברכה המשולשת כתב:
איש גבעות כתב:
לבי במערב כתב:בא"י (כמעט ו)אין מציאות שתזדקק לומר ברכות ק"ש קודם עת 'שיכיר'.

אמת.
כמדומה שמעיקר הדין הפער בין עלות השחר למשיכיר הוא כמה דקות בודדות.
ולגבי קריאת שמע דנשים דאינו מעיקר הדין אלא רק כדי שיקבלו על עצמן עול מלכות שמים (הגם לשיטת הב"ח הוא מעיקר הדין, אך מסתימת הפוסקים נראה שלא קיבלו את דבריו) ודאי שאפשר להקל בזה.


מה הכוונה?
עלות השחר מחלוקת אם זה 72 דקות או 90 דקות לפני הנה"ח
משיכיר מחלוקת אם זה 60, 55, 45 או פחות דקות לפני הנ"ח
(לא נכנסתי לדיון מה יותר עיקרי להלכה, אבל "דקות בודדות" זה רק אם נגיד שעלוה"ש זה 72 דקות ומשיכיר זה 60, וגם זה יותר מעשר דקות)

כמובן שהוריתי לה לא להתחיל לפני עלות השחר של 72 דקות, שנראה שהוא העיקרי, ועכ"פ בחשש ברכה לבטלה ודאי צריך להמתין לו.
ולגבי זמן צו"ת - אינני יודע מה הדעה העיקרית וכו'.
ועכ"פ הוא כנראה זמן-דרבנן, ועכ"פ לנשים ודאי יש יותר מקום להקל.

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ינואר 06, 2021 9:23 pm

לא זכיתי להבין -
הרי עד ברכות ק"ש ודאי שפיר דמי לאומרן קודם 'שיכיר';
האם ישנה מציאות שתזדקק לאומרן מקודם לכן?
[באהקת"ו - גם בחורף - זמן טו"ת המאוחר ביותר הוא סביבות השעה 6].

עזריאל ברגר
הודעות: 13001
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 06, 2021 9:27 pm

לבי במערב כתב:לא זכיתי להבין -
הרי עד ברכות ק"ש ודאי שפיר דמי לאומרן קודם 'שיכיר';
האם ישנה מציאות שתזדקק לאומרן מקודם לכן?
[באהקת"ו - גם בחורף - זמן טו"ת המאוחר ביותר הוא סביבות השעה 6].

כן.

עזריאל ברגר
הודעות: 13001
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 06, 2021 9:28 pm

העירני אחד החברים בהודעה פרטית:
תשובה יפה, כדאי תמיד להפנות לרב זולת אם יש לכבודו סמיכה.

ואכן, עוד טרם פרסום ההודעה כאן בפורום - הפניתי את השאלה לרב מורה-הוראה-בפועל, והסכים עם דברי ללא שום הסתייגות.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי איש גבעות » ד' ינואר 06, 2021 10:58 pm

בברכה המשולשת כתב:
איש גבעות כתב:
לבי במערב כתב:בא"י (כמעט ו)אין מציאות שתזדקק לומר ברכות ק"ש קודם עת 'שיכיר'.

אמת.
כמדומה שמעיקר הדין הפער בין עלות השחר למשיכיר הוא כמה דקות בודדות.
ולגבי קריאת שמע דנשים דאינו מעיקר הדין אלא רק כדי שיקבלו על עצמן עול מלכות שמים (הגם לשיטת הב"ח הוא מעיקר הדין, אך מסתימת הפוסקים נראה שלא קיבלו את דבריו) ודאי שאפשר להקל בזה.


מה הכוונה?
עלות השחר מחלוקת אם זה 72 דקות או 90 דקות לפני הנה"ח
משיכיר מחלוקת אם זה 60, 55, 45 או פחות דקות לפני הנ"ח
(לא נכנסתי לדיון מה יותר עיקרי להלכה, אבל "דקות בודדות" זה רק אם נגיד שעלוה"ש זה 72 דקות ומשיכיר זה 60, וגם זה יותר מעשר דקות)

נקטתי לפי השיטה הרווחת שעלות זה 72 דקות לפני הנץ.
שיטת הפרי מגדים בסימן נ"ח שמשיכיר הוא שש דקות אחר עלות השחר.
אם זכרוני אינו בוגד בי הרב עובדיה מכריע שכן הוא מעיקר הדין.
ואם כי יש להחמיר לאנשים מכל מקום גבי אשה שחיובה בקריאת שמע כלל לא ברור ודאי שיש להקל.
והנראה לענ"ד כתבתי אך מילתא דפשיטא שאין לסמוך על דברי הלכה למעשה כיון שבעוונות עדיין לא הגעתי להוראה.

במסתרים
הודעות: 1780
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי במסתרים » ה' ינואר 07, 2021 3:04 am

אם היא אומרת ברכות ק"ש לכאורה מוטב לה לאמרן השכם בבוקר אף אם תמהר בהן וגם לא תסמוך גאולה לתפלה, שהרי האיחור לצורך הכוונה הוא לתפלת י"ח ולמה תיכנס מפני זה בספק ברכות לבטלה לדעת רוב הפוסקים (וכ"ש בשתים שלפניה שלכולי עלמא אינה חייבת בהן), או שתדלג עליהן אחרי ד' שעות.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' ינואר 07, 2021 11:36 am

כבר כתב הכותב שדבריו אינם ע"פ הלכה, ומה לך כי תלין.
ע"פ הלכה בודאי עדיף להתפלל קודם ד' שעות, אפי' עי"ז יהיה מוכרח להתפלל במהירות.
(ואם קשה לכוון במהירות, מוטב תדלג פסוד"ז, וכן ברכות ק"ש שאינה חייבת בהם, ויהיה לה זמן להתפלל בנחת ובכוונה).
כמו"כ אשה שפטורה מק"ש וברכותיה (מעיקר הדין), בודאי אין שום סיבה להתיר לה לברכם אחר ד' שעות, בזמן שלדעת השו"ע זו ברכה לבטלה.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' ינואר 07, 2021 4:04 pm

אותו היתר שיש לאנשים בברכת ק"ש אחר ד' שעות שייך גם בנשים אע"פ שפטורין מק"ש, ודו"ק.

עזריאל ברגר
הודעות: 13001
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ינואר 07, 2021 5:15 pm

יוצא פוניבז' כתב:כבר כתב הכותב שדבריו אינם ע"פ הלכה, ומה לך כי תלין.
ע"פ הלכה בודאי עדיף להתפלל קודם ד' שעות, אפי' עי"ז יהיה מוכרח להתפלל במהירות.
(ואם קשה לכוון במהירות, מוטב תדלג פסוד"ז, וכן ברכות ק"ש שאינה חייבת בהם, ויהיה לה זמן להתפלל בנחת ובכוונה).
כמו"כ אשה שפטורה מק"ש וברכותיה (מעיקר הדין), בודאי אין שום סיבה להתיר לה לברכם אחר ד' שעות, בזמן שלדעת השו"ע זו ברכה לבטלה.

מכיוון שאנו נוקטים למעשה שאפשר לברך את הברכות האלו גם אחרי ד' שעות (עכ"פ עד חצות), כפי שהאריך הצ"צ (כמדומני בחידושיו למסכת ברכות, או בפסקי דינים שלו), הרי שאנו פוסקים כך בוודאות, ואיננו חוששים לדעת המחבר בשו"ע, אפילו לא כ"ספק ברכות".
וע"כ לפענ"ד אין כ"כ צד להחמיר לנשים יותר מגברים.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' ינואר 07, 2021 9:00 pm

לשון הביאור הלכה [בסי' נ"ח שם] היא (בערך) דרוב האחרונים כמעט כולן פסקו כהמחבר, ומסתפק אם יכולן לסמוך במקום אונס על דעת הפר"ח והמשכנ"י, ע"ש. וכמדומני שגם הגר"ז פסק להדיא כהמחבר אע"פ שהביא שי' החולקין.

עזריאל ברגר
הודעות: 13001
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ינואר 07, 2021 9:53 pm

גל של אגוזים כתב:לשון הביאור הלכה [בסי' נ"ח שם] היא (בערך) דרוב האחרונים כמעט כולן פסקו כהמחבר, ומסתפק אם יכולן לסמוך במקום אונס על דעת הפר"ח והמשכנ"י, ע"ש. וכמדומני שגם הגר"ז פסק להדיא כהמחבר אע"פ שהביא שי' החולקין.

אפשר להאריך בזה. אבל כיוון שמנהגנו ברור כשיטת החולקין (עכ"פ בדיעבד) - לכן לא חששתי לזה.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ו' ינואר 08, 2021 12:51 am

אם כי יש מקום לחלק בין מחוייב בברכה שבדיעבד יכול לסמוך על המקילין, לבין מי שאינו מחוייב שאין שום סיבה שלכתחילה יכניס עצמו לזה.

ואגב, האם מקובל אצלכם לפסוק בכל מקום כהצ"צ בחידושיו למשניות, ואף נגד הנפסק בשו"ע הרב?

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' ינואר 08, 2021 1:05 am

יוצא פוניבז' כתב:ואגב, האם מקובל אצלכם לפסוק בכל מקום כהצ"צ בחידושיו למשניות, ואף נגד הנפסק בשו"ע הרב?

אינני מכיר את מנהגיהם, מ"מ בנד"ד כן פוסק הקצה"ש ע"פ הצ"צ ושכן עמא (אולי דידהו) דבר.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ו' ינואר 08, 2021 1:20 am

מה שנכון נכון כתב:
יוצא פוניבז' כתב:ואגב, האם מקובל אצלכם לפסוק בכל מקום כהצ"צ בחידושיו למשניות, ואף נגד הנפסק בשו"ע הרב?

אינני מכיר את מנהגיהם, מ"מ בנד"ד כן פוסק הקצה"ש ע"פ הצ"צ ושכן עמא (אולי דידהו) דבר.

זה בדיוק מה שקשה לי להבין שהעמא דבר התחיל מהצ"צ.
הרושם הוא שזה הגיע כ'עיסקת חבילה' עם ה'מנהג' להתפלל אחרי הזמן. רק שלאחמ"כ נמצא תירוץ לפחות לגבי החלק של ברכות ק"ש בדמות הצ"צ.
וזה מה שרציתי לברר אם זה לא כך.

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' ינואר 08, 2021 1:25 am

כפי שהעיר הרה"ג 'מה שנכון נכון', כך פסק הקצה"ש סי' יט בבדה"ש ס"ק לד. והוא זללה"ה ודאי הוי 'פוסק אחרון' ובתראה דאזלינן כוותי'.

[כמדומה, ש'עמא דבר' דהקצה"ש קאי - בד"כ - על בני ירות"ו ככלל, ולא על עדת חסידי חב"ד לבדה].

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ו' ינואר 08, 2021 1:27 am

לענ"ד ה'עמא דבר' מסתמך רבות על החת"ס שפוסק כהמשכנ"י בלי שום קשר להצ"צ.

במסתרים
הודעות: 1780
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי במסתרים » ו' ינואר 08, 2021 2:35 am

הקצוה"ש כותב בפירוש לענין דיעבד ולא נכון להביאו כסמך על לכתחילה.
ועוד, מה לה לאשה שפטורה מברכות ק"ש (ב' לפניה עכ"פ) ליכנס לדחק הזה.

עזריאל ברגר כתב:מכיוון שאנו נוקטים למעשה שאפשר לברך את הברכות האלו גם אחרי ד' שעות (עכ"פ עד חצות), כפי שהאריך הצ"צ (כמדומני בחידושיו למסכת ברכות, או בפסקי דינים שלו), הרי שאנו פוסקים כך בוודאות, ואיננו חוששים לדעת המחבר בשו"ע, אפילו לא כ"ספק ברכות".

תפלה אחרי ד' שעות לכ"ע אינה לכתחילה אלא שמצאו לה תירוצים, וכמו כן אפשר לומר לגבי ברכות ק"ש. וכי מפני שיש מברכים אחרי חצות וסומכים על דעת הרמב"ם תאמר שכך נקטינן בוודאות וכהוראה לכתחילה?

כמה כוונה מתווספת אצלה בשמ"ע בהתפללה קודם חצות שלא היה ביכולתה לעשות בבוקר?

מובן ששאלות אלו מבקשות תשובה רק אם באת להורות מצד שורת הדין שבש"ע.

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' ינואר 08, 2021 3:26 am

'שעת הדחק' דינה כדיעבד, כמבו' בסי' פט.

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בירורים בהלכות תפילה

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' ינואר 15, 2021 8:13 am

עזריאל ברגר כתב: . . זוהי ברכה חשובה, ששמעתי אומרים שבה יוצאים ידי חובת תפילה דאורייתא (לשיטת הרמב"ם שאומר שיש חובה להתפלל בכל יום וכו'), כיוון שהיא כוללת שבח ובקשה והודיה . .
'שערי תפלה ומנהג' ח"א ע' נו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 130 אורחים