מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שרטוט במקום רווח הפרשיות ושרטוט המתקיים ועוד - מה דעתכם?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15573
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

שרטוט במקום רווח הפרשיות ושרטוט המתקיים ועוד - מה דעתכם?

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ינואר 11, 2021 12:16 am

בשו"ת מהריק"ש סי' יב יש דיון, בעניין ס"ת שב' עמודיו אינן שווין בגודלם.
ומצדד לפוסלו משום שהעמוד הקצר, נראה כאילו הניח בו רווח של פרשה. והרי זה כמי שעשה פתוחה שלא במקום, שפסול.
ושוב כותב שאולי יש לומר, שכיון שלא שרטט באותו מקום, (שהרי התכוון לסיים שם את העמוד), הרי ששורה זו אינה מן המניין, ושוב אינה חשובה כמקום פרשה.
ודוחה. שהרי שרטוט אינו צריך להתקיים לעולם. ואם היה צריך להתקיים, הרי שרווח שבין פרשה לפרשה לעולם צריך שיהיה ניכר בו השרטוט, וזו לא שמענו. ולא ראינו שבודקים ס"ת אם נשאר בו רושם של שרטוט. עכ"ד בפרט זה.

והנה ציטוט של דבריו (המקור קשה מאד לקריאה כידוע)

ויש קצת סעד לזה [להכשיר את הספר] ממה שהצריכו רוב הפוסקים ז"ל שרטוט בספר תורה לעיכובא, דהשתא המקום שאינו משורטט לאו מקום כתיבה הוא ולא מקרי מקום פנוי במקום שאין בו פרשה , אלא שמדברי ר"י ז"ל נראה הפך זה וז"ל הובא במרדכי על הלכות קטנות [רמז תתקסא], פתוחה מסופה פתוחה [ירושלמי מגילה פ"א ה"ט], כלומר אם בסוף הדף שייר שיעור יכול להתחיל דף האחר בראש השיטה, ואף על גב דבכהאיי גוונא אף באמצע הדף מיקרי פתוחה, מכל מקום נקט בסוף הדף לרבותא, דאפילו בסוף הדף דאין ניכר כל כך ההפסק מיקרי פתוחה ע"כ. הרי שאם עשה צורת פתוחה בסוף הדף, אף על פי שאינו ניכר כל כך פתוחה מיקרי... וכי תימא זהו שהניח שטה אחת, אבל המקום הפנוי בלי שרטוט לאו שטה מיקריא, יש לומר דעל כרחין מיקריא שטה אף על פי שאין השרטוט ניכר בה, דאם לא כן, פרשה פתוחה שהניח שטה חלק , יצטרך שיהיה השרטוט קיים לעולם, כיון שהוא הגורם, וזה אינו דשרטוט לא מעכב אלא בתחלת הכתיבה אבל אחר כך גם אם ישתוו פני הגויל ולא יודע בו מקום השרטוט הקודם לית לן בה ופרשה פתוחה מיקרי ... ואף על גב דבהגהות מרדכי [שם] מסיק דבעינן שרטוט ניכר וקיים לעולם, כגון לשרטט בברזל, דשרטוט נראה קצת לשון גומא וחריץ וכן משמע בב"ר דקאמר קוצותיו תלתלים [שה"ש ה יא] זה שרטוט וכו' , נראה לומר דהיינו דוקא למצוה אבל לעיכובא אף על פי שאינו מתקיים לעולם, שרטוט מיקרי. וכן משמע קצת מדתניא [מ"ס פ"א] הלכה למשה מסיני מסרגלין בקנה. ומעולם לא ראינו ולא שמענו מי שבדק בספר תורה ישן לראות אם שרטוטו נכר אם לא .



ואני מהרהר בדברים, ואשמח לעזרתכם.

א. ראשית מבחינה למדנית. קצת קשה לי. שכיון שמסיק על שרטוט בכלל, שאינו צריך להיות לעולם, הרי שלדעתו עיקר השרטוט שייך לשעת הכתיבה, והוא מאביזרייהו של הכתיבה, וא"כ מה מקום יש להצריך שרטוט במקום הרווח שבין פרשה לפרשה?

ב. אם יש מקום לומר שכיון שס"ת טעון שרטוט לעיכובא, הרי שמקום שאינו משורטט אינו מן המנין, א"כ מה אכפת לן שאח"כ נמחה מקום השרטוט? הרי לדעת הריק"ש, עיקר דין שרטוט כך הוא, שהוא מעכב בשעת כתיבה, ואין צריך שישאר רישומו לעולם. וא"כ עדיין יש לומר שאותו מקום שאין בו שרטוט, אינו מן המנין ואינו חשוב כרווח של פרשה, ומ"מ אם שרטט בין פרשה לפרשה ונמחה, שפיר דמי.


הצעה לתשובות

א. אין כוונת הריק"ש שמקום שבין פרשה לפרשה טעון שרטוט מעיקר הדין, אלא כיון שבפועל כך עושים, (כיון שמשרטטים את כל הספר, לפי שהוא טעון שרטוט וכנ"ל), לפיכך כל שאין שם שרטוט, שוב אינו נראה כמקום של פרשה.

עד"ז יש ליישב גם הערה ב.

ב. לדעת הריק"ש, א"א לומר שכל מקום שאין בו רושם של שרטוט אינו ניכר כפרשה, שהרי באמת א"צ שיראה השרטוט, לא שם ולא בשום מקום אחר בס"ת. וכיון שכך אין מקום לומר שכיון שאין שם שרטוט, אינו נראה כפרשה.

מה דעתכם?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שרטוט במקום רווח הפרשיות ושרטוט המתקיים ועוד - מה דעתכם?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' ינואר 11, 2021 1:22 am

יעיין מר בגנוזות ותשובות מחכמי תימן ט"ז .ובשות חן טוב בדיחי סימן כ"ב.

במסתרים
הודעות: 1780
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: שרטוט במקום רווח הפרשיות ושרטוט המתקיים ועוד - מה דעתכם?

הודעהעל ידי במסתרים » ב' ינואר 11, 2021 3:20 am

איש_ספר כתב:בשו"ת מהריק"ש סי' יב יש דיון, בעניין ס"ת שב' עמודיו אינן שווין בגודלם.

אולי שייך לזה פתחי תשובה יו"ד רעג ד בשם תשובה מאהבה ונודע ביהודה

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15573
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שרטוט במקום רווח הפרשיות ושרטוט המתקיים ועוד - מה דעתכם?

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ינואר 11, 2021 9:52 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:יעיין מר בגנוזות ותשובות מחכמי תימן ט"ז .ובשות חן טוב בדיחי סימן כ"ב.

אין שם דבר מלבד העתקת הריק"ש
במסתרים כתב:
איש_ספר כתב:בשו"ת מהריק"ש סי' יב יש דיון, בעניין ס"ת שב' עמודיו אינן שווין בגודלם.

אולי שייך לזה פתחי תשובה יו"ד רעג ד בשם תשובה מאהבה ונודע ביהודה
אכן שייך.

ועדיין אחלה פני הלומדים לשום עיניהם על דברי הריק"ש והקושי העולה מהם.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15573
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שרטוט במקום רווח הפרשיות ושרטוט המתקיים ועוד - מה דעתכם?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ינואר 12, 2021 2:32 pm

אגב סברא זו, שכל שאין שם שרטוט אינה נראה כמקום של פרשה, סברא שדחאה מהריק"ש, סמכו עליה גדולי האחרונים וראש לכולם התשב"ץ. ועפ"ז הכשירו ס"ת שאין עמודיו שווים ושאין לחשוש משום שנראה כמניח פרשה. ובאמת י"ל שאין כוונתם שמקום החלק טעון שרטוט אלא שכיון שבפועל משרטטים שם, שוב כל שלא שרטט אינו נראה כמקום שבין פרשה לפרשה. אבל יש מהאחרונים שכ' שסברא זו עומדת ותלויה אם מקום החלק טעון שרטוט. ואעתיק מש"כ בגליון תשו' מהריק"ש הנז'

וכסברא זו שכתב מהריק"ש (והדר ביה להלן), שכיון שאין כאן שרטוט, אין נראה כמקום פרשה, כתבו כמה אחרונים, להקל בעמוד שחיסר בו שיטה בסופו או בתחילתו, וראשון להם הוא הרשב"ץ ח"ג סו"ס קנה (ועי"ש שמ' שלא הכשיר אלא בדיעבד, ועי' קסת הסופר סי' טו ס"ד לשכת הסופר ס"ה בד'), אבל אפשר שכ"כ לענין מקום ששרטט, עי' בהערות שם למהדו' מכון י-ם) וכ"כ הרב באר עשק (סי' מז) והו"ד בשב יעקב סי' נג (ד' צב ב), ואהלי יעקב לר"י ששפורטש סי' ה ד"ה ומזה (והו"ד בגליון מהרש"א יור"ד סי' רעה) וכ"כ הנוב"י בתשו' שבתשובה מאהבה סי' קו, ותשו' בעל פני לבונה הנדפסת בשו"ת פנים מאירות ח"ב סי' קעט (בנדמ"ח עמ' א'רפה) ובשב יעקב שם (ד' צג א) ועוד והו"ד בתשו' רע"א ח"ב סי' ה ובתשו' יהודה יעלה יו"ד סי' ש ועוד. ועזה"ד כ' בבני יונה בסי' רע"ה ס"א שכל שאין המקום ראוי לכתיבה, אינו נראה כמקום של פרשה, ועי' מהר"ם שיק יור"ד סי' רע"ט ד"ה והנה אמת, שסייעו מד' רשב"ץ). אבל בתשו' דבר שמואל למהרש"א (סי' רפ), הביא דברי הרב באר עשק, וכ' שאחרים מפקפקים, שלא מצינו ששרטוט מעכב בשיטה שבין פרשה לפרשה (ועי' לעיל שי"ל שאף שאין השרטוט מעכב שם, מ"מ כיון שלעולם עושים כן, שוב אם לא עשה, אינו נראה כמקום פרשה. על עיקר דין השרטוט במקום רווח שבין פרשה לפרשה, גם הרב מהר"ם גלאנטי בס' גדולת מרדכי סי' ז (ד' קכה ע"ב ד"ה ולהיות), כ' שהדבר תלוי אם מקום החלק טעון שרטוט ושלא מצא גילוי לדין זה. ועי' מלאכת שמים כלל ה' ס"ה וגידוה"ק מק"מ סי' רע"ה סק"ב ועוד, בדין השרטוט במקום שבין הפרשיות. וע"ע תשו' מבי"ט ח"ג סי' קעט, והו"ד בשכנה"ג יור"ד סי' רעה הגה"ט אות י, שנר' מתו"ד שלא חש כלל להא שנראה אותה שורה חסרה כמקום של פרשה.


ומה שכתבתי לעיל, שאין כוונתם משום חסרון שרטוט מצד הדין, אלא שכיון שסו"ס כולם משרטטים והוא לא שרטט, אינו ניכר כמקום שבין פרשה לפרשה, הנה מצאתי בשו"ת מהרש"ם ח"ד סי' קלו, שגם הוא סמך ידו על ד' התשב"ץ ושאר אחרונים הנז"ל, וכ' שלפי"ז יכול למחוק השרטוט מאותו מקום שהניח חלק. והרי זה כמבואר. (ודוחק לומר שמהרש"ם ס"ל ששרטוט שנמחק פוסל, ואכמ"ל יותר).


ואגב שאלה זו של ס"ת שאין עמודיו שווים שהאריכו בה גדולי אחרונים ומהם שמצדדים לפסול (וכבר ראיתי לת"ח א' שעסקו בעניני סת"ם שלא ידע שמץ מינהו !),אינה מצויה בימינו כ"כ, אבל ראיתי שיש שהשוו הסברות שנאמרו בעניינה, בשאלה מצויה יותר, והוא במגילת אסתר שיש סופרים שכותבים עשרת בני המן ומניחים בין שורה לשורה יותר משיטה, באופן שיש מקום לפסול משום עשיית פרשה, ולהנ"ל יש להכשיר.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שרטוט במקום רווח הפרשיות ושרטוט המתקיים ועוד - מה דעתכם?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' ינואר 12, 2021 7:51 pm

הרב אי"ס אולי תוכל להביא צילום לדוגמא למקרה המריק"ש?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 136 אורחים