מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שכחה להפריש חלה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פולסברג
הודעות: 547
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי פולסברג » א' ינואר 17, 2021 9:53 pm

מעשה שהיה באברך שהזמין אצלו כעשר בחורים מהישיבה לסעוד אצלו סעודת שב''ק.
המה אוכלים ומטיבים את ליבם, ופתאום הבעל שת לבו לזאת שזוגתו הצ' לא הפרישה חלה מעיסתה, ונמצא שכל המסובים אוכלים טבל מדרבנן ר''ל.

מה עליו לעשות באותו הזמן? מצד א' הרי כולם נכשלים בגללו כל רגע ורגע, אך מצד שני לכאורה אין לך כבוד הבריות גדול מזו, והלואי שיהא רק הלבנת פנים ולא תשתנה לכרום; כל הישיבה והשכונה ידעו שעקרת הבית שכחה דבר כה חמור והקולר תלוי בצוארה, ואתה משיאה שם רע בשכינותיה, ובודאי יחשבו הבחורים פעמים קודם שיאכלו אצלה עוד. [ואולי יש לצרף גם הנתיבות...].

הגידו לו, היפנה על ימין או על שמאל?

שילה צבי
הודעות: 28
הצטרף: ה' נובמבר 12, 2020 7:42 am
שם מלא: שילה

Re: אשה אחת מנשי אברכי הכולל...

הודעהעל ידי שילה צבי » א' ינואר 17, 2021 10:08 pm

לפוסקים שנוקטים שבשעת הדחק מפרישים שלא מן המוקף (יש על זה תוס' בסוף בב"ק וביבמות להפריש שלא מן המוקף בשבת) לכאורה זה שעת הדחק, וילך למטבח ויפריש שם בלי בעיה בכלל. אינני יודע אם יש פוסקים שבדיעבד לא מועיל לא מן המוקף. אולם גם אם כן, נחלקו מה ההגדרה של מן המוקף, אז אולי יש כאן עוד מסלול לפתרון

עליך עיננו
הודעות: 495
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: אשה אחת מנשי אברכי הכולל...

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' ינואר 17, 2021 10:13 pm

שילה צבי כתב:לפוסקים שנוקטים שבשעת הדחק מפרישים שלא מן המוקף (יש על זה תוס' בסוף בב"ק וביבמות להפריש שלא מן המוקף בשבת) לכאורה זה שעת הדחק, וילך למטבח ויפריש שם בלי בעיה בכלל. אינני יודע אם יש פוסקים שבדיעבד לא מועיל לא מן המוקף. אולם גם אם כן, נחלקו מה ההגדרה של מן המוקף, אז אולי יש כאן עוד מסלול לפתרון

ומה עם איסור הפרשה בשבת?
האם אמרינן חטא כדי שיזכה חברך באיסור דרבנן?

שילה צבי
הודעות: 28
הצטרף: ה' נובמבר 12, 2020 7:42 am
שם מלא: שילה

Re: אשה אחת מנשי אברכי הכולל...

הודעהעל ידי שילה צבי » א' ינואר 17, 2021 10:19 pm

מחילה. התבלבלתי והייתי בטוח שהשואל כתב מפורש ששואל מצד ה"מוקף" (כנראה שקפץ לי התוס' בב"ק). אינני יודע. יש פה איסור דרבנן מול הלבנת פנים (של האישה), ואיסור דרבנן מול חוסר ידיעה באיסור דאורייתא (של הבחורים). ואינני יודע אם יש איך להתיר זאת

דרומי
הודעות: 7148
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשה אחת מנשי אברכי הכולל...

הודעהעל ידי דרומי » א' ינואר 17, 2021 10:30 pm

אין מקשין על מעשה, אולם למה שלא יטול הבעל את האחריות עליו (ובאמת האחריות היא עליו) ויאמר: שכחתי להפריש חלה (או: שכחתי להזכיר לך להפריש חלה).

מן הדרום
הודעות: 394
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: אשה אחת מנשי אברכי הכולל...

הודעהעל ידי מן הדרום » א' ינואר 17, 2021 11:02 pm

מה עם עצת המהרי"ל דיסקין למצוא קטן הסמוך לאיש? השאלה אם זה מעשי?

קו ירוק
הודעות: 4966
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: אשה אחת מנשי אברכי הכולל...

הודעהעל ידי קו ירוק » א' ינואר 17, 2021 11:28 pm

פולסברג כתב:מעשה שהיה באברך שהיה גר בקרית הישיבה, והזמין אצלו כעשר בחורים מהישיבה לסעוד אצלו סעודת שב''ק.
המה אוכלים ומטיבים את ליבם, ופתאום הבעל שת לבו לזאת שזוגתו הצ' לא הפרישה חלה מעיסתה, ונמצא שכל המסובים אוכלים טבל מדרבנן ר''ל.

מה עליו לעשות באותו הזמן? מצד א' הרי כולם נכשלים בגללו כל רגע ורגע, אך מצד שני לכאורה אין לך כבוד הבריות גדול מזו, והלואי שיהא רק הלבנת פנים ולא תשתנה לכרום; כל הישיבה והשכונה ידעו שעקרת הבית שכחה דבר כה חמור והקולר תלוי בצוארה, ואתה משיאה שם רע בשכינותיה, ובודאי יחשבו הבחורים פעמים קודם שיאכלו אצלה עוד. [ואולי יש לצרף גם הנתיבות...].

הגידו לו, היפנה על ימין או על שמאל?

והרי עיקרו דאורייתא וחמיר כדאורייתא לכאורה.
ואנא כבד את הפורום ותחליף את כותרת האשכול המאוד לא מוצלחת!

שש ושמח
הודעות: 1446
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: אשה אחת מנשי אברכי הכולל...

הודעהעל ידי שש ושמח » א' ינואר 17, 2021 11:30 pm

פולסברג כתב:לכאורה אין לך כבוד הבריות גדול מזו, והלואי שיהא רק הלבנת פנים ולא תשתנה לכרום; כל הישיבה והשכונה ידעו שעקרת הבית שכחה דבר כה חמור והקולר תלוי בצוארה, ואתה משיאה שם רע בשכינותיה, ובודאי יחשבו הבחורים פעמים קודם שיאכלו אצלה עוד.

אני חושב שאם הייתי נתקל בכזה מקרה הייתי סומך יותר בכשרות על משפחה זו. כל אחד יכול לשכוח, אבל מי שאוזר עוז בנפשו לסבול אי נעימות עבור זה הרי"ז סימן ליר"ש אמיתית, וזהו הכבוד האמיתי.

הורודנאי
הודעות: 150
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 1:50 pm

Re: אשה אחת מנשי אברכי הכולל...

הודעהעל ידי הורודנאי » א' ינואר 17, 2021 11:33 pm

עליך עיננו כתב:
שילה צבי כתב:לפוסקים שנוקטים שבשעת הדחק מפרישים שלא מן המוקף (יש על זה תוס' בסוף בב"ק וביבמות להפריש שלא מן המוקף בשבת) לכאורה זה שעת הדחק, וילך למטבח ויפריש שם בלי בעיה בכלל. אינני יודע אם יש פוסקים שבדיעבד לא מועיל לא מן המוקף. אולם גם אם כן, נחלקו מה ההגדרה של מן המוקף, אז אולי יש כאן עוד מסלול לפתרון

האם אמרינן חטא כדי שיזכה חברך באיסור דרבנן?


עיי' עירובין קג. דכהן דאית ליה יבלת חברו קוצצו בשיניו דהוי שבות, ומבואר דאמרינן לאדם חטא כדי שיזכה חברך (גם) בדרבנן.

פי האתון
הודעות: 588
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: אשה אחת מנשי אברכי הכולל...

הודעהעל ידי פי האתון » ב' ינואר 18, 2021 10:21 am

שמעתי שהרב גואלמן מרמות מפריש כל ערב שבת וחג חלה על מי ששכח, מדין 'זכין'.

עובר ושב
הודעות: 2172
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: אשה אחת מנשי אברכי הכולל...

הודעהעל ידי עובר ושב » ב' ינואר 18, 2021 10:25 am

מנהלים יקרים, נא לשנות את כותרת הקליקבייט לכותרת אינפורמטיבית.

אני כאן
הודעות: 6
הצטרף: ו' ינואר 20, 2017 12:37 pm

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי אני כאן » ב' ינואר 18, 2021 10:31 am


יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2808
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' ינואר 18, 2021 3:48 pm

ברכי יוסף יורה דעה סימן שכג סק"ד. אם בארץ ישראל קרה מקרה דשכחו להפריש חלה, וכבר אכלו רוב הפת בבלי דעת, אף שהוא בארץ יפריש מהמותר על הכל, גם על מה שאכל, לתקן מה שאפשר, דדיעבד מפריש שלא מן המוקף, כמ"ש לקמן סימן של"א דין כ"ה גבי תרומה. הערות על ברכי יוסף יורה דעה סימן שכג
ובהערות שם כתב.
מ"ש דבדיעבד מהני שלא מן המוקף כ"ה בפסקי חלה להרשב"ץ פרק ז' [בסוף ח"ב מהשו"ת]. ומבואר בד' רבינו דמהני הפרשה למפרע על מה שכבר אכל לתקן קצת האיסור. וכ"כ התיו"ט בגיטין פ"ג מ"ח, בדעת הרמב"ם. ע"ש. אבל השער המלך בהל' תרומות פ"ה הכ"ד, חולק על התיו"ט, דהיכי משכח"ל מלקות בטבל כו'. ע"ש. ולכאו' לפי"ד רבינו מיושב, דהוא רק תיקון קצת. ובישועות מלכו שם והרש"ש בגיטין ל"א ע"א, הק' על זה מחולין פרק הזרוע [קל, ב], בעה"ב שאכל טבל אינו חייב לשלם. ולמה לא יפריש כו'. ע"ש. ואינו קשה, דבאמת יפריש אם רוצה לתקן האיסור שאכל, אבל פטור מדין תשלומין קאמר. ע"ש. אבל יש ראיה ברורה שאינו מועיל לתקן למפרע לגמרי, דעל מ"ש המשנה בדמאי פ"ז מ"ב "מזגו לו את הכוס אומר מה שאני עתיד לשייר" כו', מקשה הירושלמי, מובא ברע"ב שם, אם באומר מעכשיו הרי הכל מתערב, ואם לאחר שישתה נמצא שותה טבל כו'. ע"ש. הרי להדיא דלא מהני הפרשה למפרע לתקן האיסור. א"ו כדכתב רבינו דהוא רק מתקן קצת. ועי' מ"ש בזה במנחת יצחק ח"ו סי' מ"ו. ובדרך אמונה בהל' תרומות פ"ה הכ"ה בבה"ל. ומ"ש רבינו שיפריש מהמותר, לכאו' נראה דלאו דווקא, דגם אם נאכל הכל יכול לעשות עיסה אחרת ולהפריש. אבל אפשר דבדווקא קאמר, דאם נאכל הכל ויעשה עיסה אחרת ויכוון גם על זו שנאכלה הוי כמפריש מן החיוב על הפטור, כיון שמה שנאכל אינו חייב לגמרי, וכמ"ש רבינו דמתקן קצת. [עי' מנחות ל"א ע"א ובמפרשי המשנה בחלה פ"ג מ"ו, דחיוב דאורי' אדרבנן חשיב כמהחייב על הפטור]. אבל אפשר דבזה"ז שמפרישים כל שהוא על הכל, לא חשיב מהחייב על הפטור, דאינו מוסיף שום דבר רק מכוון דעתו על הכל. וצ"ע כעת. ואח"ז ראיתי למהריט"א בשמחת יום טוב סי' ג', שכתב שכיון שבזמן שהתרומה ניתנה לכהן אסור להפריש מחיוב דאורי' אדרבנן, הו"ה בזה"ז, דלא פלוג. ע"ש. והביאו בתשו' הסבא קדישא ח"ג סי' י"ח, וכ' שכ"מ בתשו' מהר"ם וכו'. ע"ש.

עליך עיננו
הודעות: 495
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' ינואר 18, 2021 4:14 pm

לכא' לא מיירי בשבת.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2808
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' ינואר 18, 2021 4:20 pm

וע"ע שות קרית מלך רב סימן ט'

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2808
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' ינואר 18, 2021 5:13 pm

לבל נשכח שיש פה שאלה על התבניות.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2808
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אשה אחת מנשי אברכי הכולל...

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' ינואר 18, 2021 5:16 pm

פי האתון כתב:שמעתי שהרב גואלמן מרמות מפריש כל ערב שבת וחג חלה על מי ששכח, מדין 'זכין'.

וכן ראיתי שהורה ר' עמרם פריד.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2808
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' ינואר 18, 2021 5:20 pm

אל נא נשכח שיש כאן עוד שאלה בענין בליעת התבניות. והנה מש"כ ידידי הגר"י ארלנגר.
ברמ”א סי’ שכד סעי’ יב כתב, שאדם שאפה פשטידת בשר מעיסה שלא הורמה חלתה, יכול ליטול בצק אחר ולהפריש ממנו חלה גם על הטעם שנבלע בבשר ועל ידי כך יוכל לאוכלו ללא חשש. על פי דבריו אלו למדו הפוסקים שכך הוא גם לגבי בליעות בכלים. שאם נבלע טעם טבל בכלי, יוכל להפריש ממקום אחר ולפטור גם את טעם הטבל הבלוע בכלי. אולם, דין זה אינו אמור אלא בכלי שבלע טעם טבל בתוך ה24 שעות האחרונות, שעדיין יש לו דין טבל מדאורייתא, אולם לאחר 24 שעות שטעם הטבל נפגם ושוב אינו אסור אלא מדרבנן, לא ניתן להפריש עליו ממקום אחר, שכן לענין הפרשת תרומות ומעשרות יש כלל שאסור להפריש מהחיוב על הפטור, ואף כאן, אם נוטל טבל גמור ומפריש ממנו על אותו טעם פגום שאינו אסור אלא משום חומרא דרבנן בעלמא, נחשב הדבר כאילו מפריש מהחיוב על הפטור.
אלא שמטעם אחר התיר זאת הגרש”ז אויערבך בספרו מעדני ארץ הל’ תרומות פ”ב ה”ב, שהואיל וטעם פגום אינו אסור אלא משום גזירה מיוחדת, לא נאמר בזה דין טבל וממילא אין כאן טעם איסור כלל והקדרה מותרת. אולם בס’ מועדים וזמנים ח”ג סי’ כד הביא שהגרי”ז מבריסק נסתפק בדבר אם ניתן להפריש על כלי שאינו בן יומו, וכנראה שלא ניחא לו בסברא זו שכתב הגרשז”א.
לדעת האוסרים, ניתן להכשיר את התנור בדיעבד על ידי הפעלתו למשך שעה על חומו המירבי לאחר שנוקה יסודי ועברו 24 שעות מהשימוש האחרון, אולם את התבניות לא ניתן להכשיר על ידי ליבון כיון שלא ניתן ללבן אותן ממש וכמו כן האיסור היה עליהן ממש. אלא שבצירוף סברתו של הגרשז”א יש לסמוך על דברי הדברי מלכיאל ח”ג סי’ נו שכתב שסכין שנתחבה בתוך חלה על גבי האש מותרת על ידי הגעלה ברותחים, משום שלענין טבל הקילו שאין צריך ליבון באופן זה ודי בהגעלה, וממילא גם כאן נוכל להקל לפי דבריו להגעיל את התבניות ברותחים, או לחילופין להכשירה כמו התנור וביחד איתן כשהן ריקות.
נערך לאחרונה על ידי יוסף חיים אוהב ציון ב ב' ינואר 18, 2021 5:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2808
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' ינואר 18, 2021 5:23 pm

עליך עיננו כתב:לכא' לא מיירי בשבת.

צודק.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2808
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' ינואר 18, 2021 5:38 pm

ע' באספקלריא פרשת שלח שנת תשע"ח.

פולסברג
הודעות: 547
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי פולסברג » ג' ינואר 19, 2021 1:37 am

תודה לכל (רוב) המשיבים.

ולהעיר שאם יתנהג בשב וא''ת, יתעוררו שאלות גדולות על ברכה ראשונה ואחרונה וברכת הזימון.

יואל שילה
הודעות: 1540
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי יואל שילה » ג' ינואר 19, 2021 11:46 am

חכם עדיף מנביא
כמה קל לומר את התנאי המתיר הפרשה בשבת, כחלק מההכנות לשבת, וניתן אף לכתוב את התנאי המקוצר בפתק ולהניחו במדף שעליו הנרות לשבת - כך שהגב' תאמר זאת לפני שהיא מדליקה נרות.
ברכסים ידוע שאני בד"כ אומר את התנאי, ואנשים רבים מינו אותי לשליח שלהם להפריש עבורם תרו"מ וחלה, ולחלל מעש"ש ורבעי, ולחלל את המטבעות של המעש"ש, ובכך התנאי שלי [וריקון המטבע שלי] חלה גם עבורם, ופעמים רבות היו מגיעים אלי אנשים ששכחו להפריש חלה כדי שאפריש עבורם [אין צורך להביא אלי את החלות, אלא רק להניח חלק בצד החלות, ולומר לי להפריש], ולכאורה בפשטות התנאי שלי מועיל כדי שגם הם יוכלו להפריש בשבת על סמך התנאי שעשה שלוחם [כלומר אני].
גם חברי הפורום יכולים למנות אותי לשליח עבורם לכל הנ"ל, בטלפון 050-4127719
התנאי מועיל למה שהתחייב כבר לפני השעה שאמרו את התנאי, כלומר בפירות - לאחר שקנו אותם, ובעיסה - לאחר שעירבו את הקמח והמים, ואני משתדל לומר את התנאי בסמוך לשבת.
מצ"ב נוסח הפרשה וגם התנאי לשבת.
כמובן שהפרשה בשבת תתקן את הבלוע בכלים לפני שיחלפו עליו כ"ד שעות.

בתחילת האשכול אחד הגיב כאן שאפשר להפריש כעת שלא מן המוקף, יש ידיעה מעניינת שבאחת הספרים [ככל הזכור לי הבן איש חי] הניח שגם לאחר שאכלו - הבעיה היא רק שלא מן המוקף, ולכן טען שההפרשה תתקן גם את מה שאכלו כבר. שאלתי את מרן הגרח"ק שליט"א ולא הסכים עמו.
קבצים מצורפים
נוסח ההפרשה - שילה.pdf
(4.46 MiB) הורד 13 פעמים

עליך עיננו
הודעות: 495
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' ינואר 19, 2021 12:56 pm

כ"כ הברכ"י המובא לעיל.

עזריאל ברגר
הודעות: 9568
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשה אחת מנשי אברכי הכולל...

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 19, 2021 5:35 pm

שש ושמח כתב:
פולסברג כתב:לכאורה אין לך כבוד הבריות גדול מזו, והלואי שיהא רק הלבנת פנים ולא תשתנה לכרום; כל הישיבה והשכונה ידעו שעקרת הבית שכחה דבר כה חמור והקולר תלוי בצוארה, ואתה משיאה שם רע בשכינותיה, ובודאי יחשבו הבחורים פעמים קודם שיאכלו אצלה עוד.

אני חושב שאם הייתי נתקל בכזה מקרה הייתי סומך יותר בכשרות על משפחה זו. כל אחד יכול לשכוח, אבל מי שאוזר עוז בנפשו לסבול אי נעימות עבור זה הרי"ז סימן ליר"ש אמיתית, וזהו הכבוד האמיתי.

מסכים מאוד!
ואדרבה - מי שמפני הבושה שלה האכילה טבל לאחרים - היא זאת שאסור לאכול אצלה, ותצא שלא בכתובה!!!

עזריאל ברגר
הודעות: 9568
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשה אחת מנשי אברכי הכולל...

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 19, 2021 5:36 pm

הורודנאי כתב:
עליך עיננו כתב:
שילה צבי כתב:לפוסקים שנוקטים שבשעת הדחק מפרישים שלא מן המוקף (יש על זה תוס' בסוף בב"ק וביבמות להפריש שלא מן המוקף בשבת) לכאורה זה שעת הדחק, וילך למטבח ויפריש שם בלי בעיה בכלל. אינני יודע אם יש פוסקים שבדיעבד לא מועיל לא מן המוקף. אולם גם אם כן, נחלקו מה ההגדרה של מן המוקף, אז אולי יש כאן עוד מסלול לפתרון

האם אמרינן חטא כדי שיזכה חברך באיסור דרבנן?


עיי' עירובין קג. דכהן דאית ליה יבלת חברו קוצצו בשיניו דהוי שבות, ומבואר דאמרינן לאדם חטא כדי שיזכה חברך (גם) בדרבנן.

לא שייך כלל לעניננו, דהתם במקדש איירינן, ואין שבות במקדש.

כדכד
הודעות: 5415
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי כדכד » ג' ינואר 19, 2021 5:59 pm

עזריאל ברגר כתב:
שש ושמח כתב:
פולסברג כתב:לכאורה אין לך כבוד הבריות גדול מזו, והלואי שיהא רק הלבנת פנים ולא תשתנה לכרום; כל הישיבה והשכונה ידעו שעקרת הבית שכחה דבר כה חמור והקולר תלוי בצוארה, ואתה משיאה שם רע בשכינותיה, ובודאי יחשבו הבחורים פעמים קודם שיאכלו אצלה עוד.

אני חושב שאם הייתי נתקל בכזה מקרה הייתי סומך יותר בכשרות על משפחה זו. כל אחד יכול לשכוח, אבל מי שאוזר עוז בנפשו לסבול אי נעימות עבור זה הרי"ז סימן ליר"ש אמיתית, וזהו הכבוד האמיתי.

מסכים מאוד!
ואדרבה - מי שמפני הבושה שלה האכילה טבל לאחרים - היא זאת שאסור לאכול אצלה, ותצא שלא בכתובה!!!

לא מדובר שהאשה מתביישת בכך שלא הפרישה כי היא אינה זוכרת שלא הפרישה.
הבעל הוא זה שחושש לבייש את אשתו ברבים ולהזכיר לה את זה שלא הפרישה

עזריאל ברגר
הודעות: 9568
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 19, 2021 8:09 pm

כדכד כתב:לא מדובר שהאשה מתביישת בכך שלא הפרישה כי היא אינה זוכרת שלא הפרישה.
הבעל הוא זה שחושש לבייש את אשתו ברבים ולהזכיר לה את זה שלא הפרישה

אז שיקרא לה לחדר צדדי ויזכיר לה.
ואם לא - אולי יש מקום שהיא תתבע ממנו גט וכתובה על זה שהוא מכשיל אותה במאכלות אסורים.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2808
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אשה אחת מנשי אברכי הכולל...

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' ינואר 19, 2021 8:11 pm

עזריאל ברגר כתב:מסכים מאוד!
ואדרבה - מי שמפני הבושה שלה האכילה טבל לאחרים - היא זאת שאסור לאכול אצלה, ותצא שלא בכתובה!!!

לא מתאים, על מי מוטל לומר עשרתן וכו'?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2808
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' ינואר 19, 2021 8:16 pm

של"ה מסכת שבת פרק נר מצוה.
תנן (שבת לד א), שלשה דברים צריך אדם לומר בתוך ביתו ערב שבת עם חשיכה - עשרתם, ערבתם, הדליקו את הנר. ומהר"ם מרוטנבורג לא היה אומר עשרתם, מאחר שאין מעשר האידנא. אלא היה אומר להם הפרשתם חלה. וגם ערבתם לא היה אומר, כי היה מערב בעצמו, כן כתב הטור (או"ח סימן ר"ס) בשמו. על כן ישאל כל איש לאשתו על החלה, שהיא מצוה שנוהגת בנשים. וכשמגיע זמן הדלקה, יצוה להדליק את הנרות.

עזריאל ברגר
הודעות: 9568
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשה אחת מנשי אברכי הכולל...

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 19, 2021 8:17 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:לא מתאים, על מי מוטל לומר עשרתן וכו'?

אתה צודק שהאחריות הינה משותפת.
אבל לתת ליהודים לאכול אוכל לא כשר כשהם סמכו עליך - זה נקרא "עוברת על דת יהודית" ובמצבים מסוימים הדין הוא שתצא שלא בכתובה.

עזריאל ברגר
הודעות: 9568
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 19, 2021 8:23 pm

מדברי הגמרא בב"ב קנד,ב "זוזי שקל לינוול ולינוול" נלפענ"ד להוכיח שמי שיש לו אחריות על הדבר - אינו יכול להתחמק מאחריותו בטענות שזה פוגע בכבודו.
ושם מדובר על דבר שיש בו הרבה יותר בזיון, ומהצד השני עומד כסף ולא ענין הלכתי.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2808
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' ינואר 19, 2021 8:28 pm

יש אפשרות תיקון אז למה לבייש?

עזריאל ברגר
הודעות: 9568
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 19, 2021 9:20 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש אפשרות תיקון אז למה לבייש?

התגובות הזועמות שלי היו על המחשבה שלא לספר לאורחים ולהכשילם בטבל.
להזכירך:
פולסברג כתב:ולהעיר שאם יתנהג בשב וא''ת, יתעוררו שאלות גדולות על ברכה ראשונה ואחרונה וברכת הזימון.

כדכד
הודעות: 5415
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שכחה להפריש חלה

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 20, 2021 1:56 pm

הדין שתצא שלא בכתובה נאמר כשהיא מאכילתו שאינו מעושר במזיד.
ודאי שבעל שאשתו שכחה להפריש חלה ונזכרה בכך אחר שאכל אינו יכול לתבוע ממנה לצאת שלא בכתובה אלא רק זהירות על להבא.
כאן שיש אורחים שלא יודעים ולא תמיד העצה ללכת לחדר אחר היא מעשית יתכן שיש מקום לשקול מה לעשות


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים