מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איסור מיטות מחוברות באשתו נדה - מקורו התמוה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בריה נמוכה
הודעות: 501
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

איסור מיטות מחוברות באשתו נדה - מקורו התמוה

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ב' ינואר 18, 2021 12:15 am

בעניןן שינה במיטה הנוגעות זו בזו באשתו נדה

בראשונים מצינו מחלוקת בזה בשינה בשתי מיטות מחוברות באשתו נדה
יש את דעת רבותינו הרמב"ן והתשב"ץ ורבינו ירוחם
בהשגות הרמב"ן לספר המצוות לרמב"ם מצות לא תעשה שנג
אבל המאמר היה על שאלתם בנדה אם מותרת לשכב עם בעלה במטה אחת היא בבגדה והוא בבגדו ואף על פי שיש בישנים במטה אחת קריבה וחמום זה מזה כענין (קהלת ד) אם ישכבו שנים וחם להם וכל שישנים במטה אחת אי איפשר להם בלא נגיעה וכדאתמר התם (ברכו' כד א) והא איכא עגבות ויש בהם עוד חשש ביאה ובא רב יוסף לאסור מטעם חשש הביאה כדרך שאסרו בעוף שלא יעלה עם הגבינה בשלחן אחד ואף על פי שאפילו האכילה מדבריהם וכל שכן בכאן ששכיבתן במטה אחת קרוב לבא לידי ביאה ודחינו זה משום דאיכא שנוי ודעות ואחר כך באנו ואסרנו הדבר מפני שיש בשכיבתן במטה אחת קריבה והנאה זה מזה.
ובשו"ת תשב"ץ חלק ג סימן נח
לישן במטה אחת אסרו בגמ' בפ"ק דשבת (י"ג ע"א) הוא בבגדו והיא בבגדה כאשת איש שהכתוב הקישן ביחזקאל שנאמר ואת אשת רעהו לא טמא ואל אשה בנדת טומאתה לא קרב וכל שכיב' שהיא אסורה עם אשת איש אסורה באשתו נדה אבל יש לחלק בזה אם המטה היא מיוחדת לה אסור כמ"ש הראב"ד ז"ל בס' בעלי הנפש. וכן אם היא מטלטלת אבל אם אינה מיוחדת לה אם המט' היא רחבה ואינו מתקרבין זה לזה ודאי מותר שלא אסרו אלא קריבה. אבל זה אינו אלא ייחוד. ואף ע"פ שבשאר עריות אסור להתייחד. עם אשתו נדה מותר להתייחד כדאיתא בפ"ק דכתובות (ד' ע"א) ובפרק הדר (ס"ג ע"ב) ובסנהדרין (ל"ז ע"א) אמרי' בהאי סוגה בשושנים ובלבד שתהא ישנה בכלי מצע מיוחד לה והוא בכלי מצע מיוחד לו.
וברבינו ירוחם - תולדות אדם וחוה נתיב כו חלק ד דף רכד טור ב
כתב הר"ש ברשב"ץ ז"ל על ההיא דשבת ז"ל אבל יש לחלק בזה אם המטה היא רחבה ואינן מתקרבים זה לזה ודאי מותר שלא אסרו אלא קריבה אבל זה אינו אלא ייחוד אף על פי שבשאר עריות אסור להתיחד עם אשתו נדה מותר להתיחד כדאיתא בכתובות ובסנהדרין אמרינן בהא סוגה בשושנים ובלבד שתישן היא בכלי מצע מיוחד לה והו' בכלי מצע מיוחד לו ע"כ.
אך לעומת זה מצינו דעת המרדכי בשם הר"מ מאייורא שהובא בב"י
בית יוסף יורה דעה סימן קצה
ו (ב) כתב המרדכי פ"ק דשבת (סי' רלח) הר"ם כתב דצריך ליזהר אם יש שתי מטות ורגלי האחת נוגעות בחבירתה שלא ישכב הוא באחת ואשתו נדה באחרת אם לא ישימו הפסק בנתיים עכ"ל ומדין ספסל דבסמוך וגם מדין דהר"ם משמע דליתא להא דכתוב בספר רבינו ירוחם וכו'
וכן פסק הרמ"א שם
הגה: ואפילו יש לכל אחד מצע בפני עצמו, ואפילו אם שוכבים בשתי מטות והמטות נוגעות זו בזו, אסור (מרדכי פ"ק דשבת בשם הר"מ).

והנה זכינו בשנים האחרונות לספר המרדכי השלם שע"י מכון ירושלים
ובו נתבאר טעמו של הר"מ ונתברר שמקורו בטעות גמורה בגירסת הגמרא ובפירוש תמוה ביותר
יעוין פה בפירושו
וכך כותב
י"ג כי אתא רב דימי אמר רבי יוחנן מטה חדא הואי במערבא ופי הר"מ מאיוורא מטה אחת היתה לה בפני עצמה
אך היתה נוגעת במיטתו וזה לשון במערבא לשון ערבוביא. וע"ז נענש וע"כ צריך ליזהר דאם יש שני מיטות
ורגלי האחת נוגעות בחברתה שלא ישכב הוא באחת ואשתו נדה באחרת אם לא ישימו הפסק בינתים עכ"ל

ויש לשער שבהיות שגר בצרפת בזמן שריפת התלמוד לא היה בידו הגירסא השלימה של הגמרא ולכן פירש כך
קבצים מצורפים
מרדכי השלם שבת.pdf
המרדכי
(336.55 KiB) הורד 162 פעמים

עקביה
הודעות: 5538
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: איסור מיטות מחוברות באשתו נדה - מקורו התמוה

הודעהעל ידי עקביה » ב' ינואר 18, 2021 12:58 am

איני מכיר את ספר המרדכי השלם, אבל האם משעה שנגלה ספר זה הפך המרדכי הנדפס בגמרות לעבר ובטל?
אם לא, אז המרדכי הנדפס אינו מביא כמקור את נוסח הגמ' בשבת, ובכלל, אינו מביא דין זה בשם ר"ם מאיוורא אלא בשם ר"ם, כלומר מהר"ם מרוטנבורג (כפי שהעיר המהדיר בקובץ שהעלית).

הבאר ההיא
הודעות: 512
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: איסור מיטות מחוברות באשתו נדה - מקורו התמוה

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ב' ינואר 18, 2021 1:55 am

בריה נמוכה כתב:ויש לשער שבהיות שגר בצרפת בזמן שריפת התלמוד לא היה בידו הגירסא השלימה של הגמרא ולכן פירש כך

לא הבנתי כלום, אפי' תימא שהר"מ מאיברא היה בצרפת בזמן שריפת התלמוד, המרדכי ודאי גר באשכנז והיה בידו כל התלמוד ולמה העתיק כזה דבר בלי לשים לב לגירסא המשובשת, ולמה לא הבין שודאי זה בגלל שריפת התלמוד.

ובכלל לא ברור שהר"מ מאיברא היה בצרפת בזמן שריפת התלמוד הרי רבינו יונה למד אצלו בפרובנס, האם גם שם נשרפו ספרי התלמוד באותו זמן.

והאם ראינו בספרי הפוסקים שדוחים גרסותיהם של חכמי צרפת מהלכה מחשש שמא טעו בזה ע"י שריפת התלמוד.

בריה נמוכה
הודעות: 501
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: איסור מיטות מחוברות באשתו נדה - מקורו התמוה

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ב' ינואר 18, 2021 9:50 am

עקביה כתב:איני מכיר את ספר המרדכי השלם, אבל האם משעה שנגלה ספר זה הפך המרדכי הנדפס בגמרות לעבר ובטל?
אם לא, אז המרדכי הנדפס אינו מביא כמקור את נוסח הגמ' בשבת, ובכלל, אינו מביא דין זה בשם ר"ם מאיוורא אלא בשם ר"ם, כלומר מהר"ם מרוטנבורג (כפי שהעיר המהדיר בקובץ שהעלית).

אסביר כוונתי
המרדכי הנדפס מביא רק את ההלכה ואינו מביא לו כלל מקור
ועד עתה לא ידענו את מקורו והמרדכי החדש מוסיף עליו ומביא את המקור מהגירסא שהיה לו
ובנוסף במרדכי הנדפס כתוב ר"מ והא יכול להתפרש הן על מהר"ם מרוטנבורג והן על ר"ם מאיוורא
ועתה זכינו לדעת והוא הר"ם מאיוורא

ומש"כ שהיה בזמן שריפת התלמוד ראה פה

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7 ... 7%A8%D7%90

רבי משה בן רבי שניאור מאיוורא נחשב לגדול שבחבורה. היה תלמידם של רבי שמשון משאנץ ורבי יהודה שירליאון. הוא כתב חלק מתוספותיו על ספר ההלכות של הרי"ף, כנראה בגלל מחסור בספרי תלמוד, עקב שריפת התלמוד שהייתה בימיו (ה'אלפים ד', 1244).

ובאשר לרבינו יונה הוא למד אצלו בצעירותו כמובן לפני שריפת התלמוד

עובר ושב
הודעות: 2567
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: איסור מיטות מחוברות באשתו נדה - מקורו התמוה

הודעהעל ידי עובר ושב » ב' ינואר 18, 2021 10:34 am

לא משנים את ההלכה המקובלת בגלל כתב יד שהתגלה כעת.

כתב החזון איש (סדר מועד סי' ל"ט אות ו'): "לא ידענא אם אפשר לסמוך על הנדפסין מחדש, שכבר הפסיקה המסורת בינינו, ואין אנו יודעים מי הם המעתיקים, שמלאכת ההעתקה כבדה מאוד, ואף אם יש זריזין ומדקדקים מצוי טעות סופר הרבה, ויכול הדבר להשתנות לגמרי... וקשה לסמוך על החדשים".

וכמו כן הובא בחוברת "אוצר המזרח", ושם נשאל הרב דניאל ביטון "מהי דעתו של הרב עובדיה בענין כתבי יד חדשים המתגלים ואינם עומדים בקנה אחד עם ההלכה המקובלת כיום?" וענה: "אכן קרה לנו שמצאנו כתב יד של מרן הבית יוסף שלא תאם את המקובל בשמו בימינו. ומרן אמר לי אז שמכתב יד לא משנים הלכה" (וזאת למרות ששיטת הגר"ע יוסף היא שפוסקים כהשו"ע גם נגד אלף פוסקים, ולכאורה היה צריך להתחשב בדעתו בכל אופן, גם אם התגלתה לאחרונה).

אבל באמת צ"ע בנדון שההלכה המקובלת מקורה בשיבוש דברי הגמ' וכיו"ב.

כולל יונגערמאן
הודעות: 600
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: איסור מיטות מחוברות באשתו נדה - מקורו התמוה

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ג' ינואר 19, 2021 4:55 am

אם כבר ניתן גם לעקור איסור ישיבה על מיטת אשתו נדה שלמד הראב"ד מתוך מחבר קדמון שדיבר מאיסור טומאת מדרס, והראב"ד הבין שזה אי אפשר כי זה לא נוהג בזמנינו על כן חידש איסור ישיבה על מיטת בן זוג בימי נידתה. ולמעשה התגלו כתבי ידות וכדו' שמראים שאכן כוונת המחבר היה לגבי טומאת מדרס ממש שבאמת היה נוהג בזמן ובמקום כתיבת החיבור ההוא.

אך כמובן שאי אפשר בזמנינו לאמץ גישה כזאת בפסק, במשך ימי גלותינו הרי אנו פועלים במתכונת הישרדות ובע"ה בקרוב בביאת משיח צדקינו וישיבת סנהדרין ובי"ד גדול בחכמה ומנין, שקטים ושלוים יהיה אז ההזדמנות לבחון מחדש שאלות כאלו


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 154 אורחים