מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צירוף לחלה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
כדכד
הודעות: 5383
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

צירוף לחלה

הודעהעל ידי כדכד » ה' ינואר 21, 2021 6:53 pm

יש תכנית להכין מכמות של קמח מלא בצק לפוקצ'ות ובצק לחלות לשבת. יש להניח שיש הבדל מסויים במרכיבים ובכמויות של החומרים בכל סוג בצק.
האם אפשר לצרף את הבצק כולו ולהפריש ממנו חלה אחת (כנראה שאין שעור חלה מכל אחד אבל משנים יש)?

אראל
הודעות: 1885
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: צירוף לחלה

הודעהעל ידי אראל » ה' ינואר 21, 2021 7:40 pm

כדכד כתב:יש תכנית להכין מכמות של קמח מלא בצק לפוקצ'ות ובצק לחלות לשבת. יש להניח שיש הבדל מסויים במרכיבים ובכמויות של החומרים בכל סוג בצק.
האם אפשר לצרף את הבצק כולו ולהפריש ממנו חלה אחת (כנראה שאין שעור חלה מכל אחד אבל משנים יש)?

בפשטות אינו מצטרף כשהם עיסה, כי הו"ל כפת קיבר ופת נקיה כמבואר ביו"ד סי' שכ"ו, וה"נ הו"ל כמקפידין זע"ז, מאחר שהם שיש הבדל בין העיסות ומקפידים שלא יתערבו מחמת הרכיבים שבהם וכו'
אבל אם מערבם בעודם קמח, שפיר מצטרף כמבואר בריש סי' שכ"ד (סעי' ב') שבלול בקמח מצטרף בכל המינים

כדכד
הודעות: 5383
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צירוף לחלה

הודעהעל ידי כדכד » ה' ינואר 21, 2021 8:38 pm

כל הבצק נעשה מאותו קמח.
יש שני שקי קמח שהוא מאותו סוג ומכינים את שני הבצקים משניהם. לכן לא הבנתי מהו מערבם בעודם קמח
ההבדל ביניהם לגבי הבצק הוא פחות קיצוני מההבדל בין פת נקיה לפת קיבר ואין הקפדה יתירה שלא יתערבו

אראל
הודעות: 1885
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: צירוף לחלה

הודעהעל ידי אראל » ה' ינואר 21, 2021 8:47 pm

הנה, זה ברור אם מערב ובולל הקמח או העיסות עד שנעשים גוש אחד, מצטרף להשלמת השיעור אפילו אם היו שני מינים [שאינם מצטרפים ע"י נשיכה בלבד], עירוב קמח מבואר בשו"ע, ועירוב עיסות מבואר שם בטו"ז [סי' שכ"ד סעי' ב' וטו"ז סק"ב]
החילוקים שמבואר בסי' שכ"ו לענין מקפיד, שני בני אדם, היינו ב'נושך' עיסות זה בזה, או מצרפם בצירוף סל, ואף אם ההקפדה אינו כ"כ 'קיצוני' א"א לצרפם ע"י נשיכה או צירוף סל, והסכמת רוב הפוסקים [חלת לחם ועוד] שלענין מקפיד תלי' אם מקפיד שלא לערב אותם, ואפילו אם אינו מקפיד אם נוגעים זב"ז, הוי כמקפיד ואינו מצטרף
אבל כאמור, שכל זאת רק בצירוף ע"י נשיכה או צירוף סל, אבל בבלול עד שנעשים כאחד ממש, אין שום ספק בדבר שבודאי מצטרפין יחד שפיר לשיעור חלה, כל שהם מן החמשת המינים המחויבים בחלה

כדכד
הודעות: 5383
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צירוף לחלה

הודעהעל ידי כדכד » ה' ינואר 21, 2021 9:43 pm

הקמח הוא אותו קמח והוא שייך לאותה משפחה ומיועד לצרכה.
כאשר מאפה אחד מתוק ואחד מלוח אז מקפידים בודאי אבל כשאחד מתוק הרבה ואחד פחות אולי אין מקפידים בתערובתם

אראל
הודעות: 1885
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: צירוף לחלה

הודעהעל ידי אראל » ו' ינואר 22, 2021 12:00 am

כדכד כתב:הקמח הוא אותו קמח והוא שייך לאותה משפחה ומיועד לצרכה.
כאשר מאפה אחד מתוק ואחד מלוח אז מקפידים בודאי אבל כשאחד מתוק הרבה ואחד פחות אולי אין מקפידים בתערובתם

לא הסברת את השאלה היטב
מה עושים בדיוק?
מערבים שני הקמחים יחד ועושים מהם עיסה אחת גדולה, או לשים ואופים אותם בנפרד רק אח"כ רוצים לצרפם להפריש מהם חלה?
כי בנקודה זה תלוי כל השאלה והתשובה

כדכד
הודעות: 5383
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צירוף לחלה

הודעהעל ידי כדכד » ו' ינואר 22, 2021 12:13 am

לא זה ולא זה
כן הסברתי היטב
לוקחים קמח אחד ומחלקים אותו לשתי עיסות שונות שלשים ועורכים ואופים כל אחת מהן בנפרד אולם ההבדל בין העיסות אינו גדול מבחינת המרכיבים הכמויות והטעם שלהם ולכן אני מתלבט אם ה נקרא מקפידים שלא יתערבו או לא

אראל
הודעות: 1885
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: צירוף לחלה

הודעהעל ידי אראל » ו' ינואר 22, 2021 12:39 am

כדכד כתב:לא זה ולא זה
כן הסברתי היטב
לוקחים קמח אחד ומחלקים אותו לשתי עיסות שונות שלשים ועורכים ואופים כל אחת מהן בנפרד אולם ההבדל בין העיסות אינו גדול מבחינת המרכיבים הכמויות והטעם שלהם ולכן אני מתלבט אם ה נקרא מקפידים שלא יתערבו או לא

אם האופים אופים אותם בדוקא בנפרד, ומקפידים - מאיזה סיבה שיהיו - שלא יתערבו שני העיסות יחדיו [אם מפני מראיתן, או הרכבתן, או טעמן], אזי בהחלט שזה נקרא מקפיד, [וראה חלת לחם סי' ה' סעי' ה', שאם הי' בעיסה אחת שומן או חמאה ובשניה אין בה, או בעיסה אחת דבש או ביצים ובשניה אינה, חשיב מקפיד, ועי' בשירי ברכה סקי"ז דתלי' במקפיד שלא 'יתערבו' אף שאינו מקפיד אם 'יגעו']

כדכד
הודעות: 5383
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צירוף לחלה

הודעהעל ידי כדכד » א' ינואר 24, 2021 5:47 pm

השאלה שלי היא מה הגדר של "מקפיד".
ברור שאם הוא לש חלה אחת לסעודה ראשונה ואחת לסעודה שניה אבל הם מאותם מרכיבים באותן כמויות ורק יש לו ענין ללוש כל חלה מעיסה אחרת אז אינו מקפיד.

ברור שאם יש מאפה אחד מתוק ואחד מלוח אז הוא מקפיד כי הם יתקלקלו.

השאלה כאשר אין הרבה הבדל בין סוגי המאפים מבחינת הטעמים המרכיבים והכמויות אבל יש יזשהו הבדל. מה הדין אז או איך אפשר להגדיר הקפדה

אראל
הודעות: 1885
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: צירוף לחלה

הודעהעל ידי אראל » א' ינואר 24, 2021 7:20 pm

כדכד כתב:השאלה שלי היא מה הגדר של "מקפיד".
ברור שאם הוא לש חלה אחת לסעודה ראשונה ואחת לסעודה שניה אבל הם מאותם מרכיבים באותן כמויות ורק יש לו ענין ללוש כל חלה מעיסה אחרת אז אינו מקפיד.

ברור שאם יש מאפה אחד מתוק ואחד מלוח אז הוא מקפיד כי הם יתקלקלו.

השאלה כאשר אין הרבה הבדל בין סוגי המאפים מבחינת הטעמים המרכיבים והכמויות אבל יש יזשהו הבדל. מה הדין אז או איך אפשר להגדיר הקפדה

הגדרת הקפדה בפשטות, כפי גדר ההקפדה בין שני בני אדם [כי מקור הדין הוא מן המשנה של שתי נשים]
ולמשל, אם אתה אמור למכור את העיסות בתורת שני סוגים נפרדים, וכך יהא רשום על האריזה, לכאורה זה הוי מקפיד
איני יודע בדיוק הנידון של השאלה ששאלת, אבל כפי שהבנתי, נראה לי שזה בגדר מקפיד

כדכד
הודעות: 5383
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צירוף לחלה

הודעהעל ידי כדכד » ב' ינואר 25, 2021 5:55 pm

ברור שאם אתה אמור למכור ולרשום על האריזה משהו אז בגדר מקפיד שלא יהיה משהו אחר
אבל אם תמכור ולא יהיה רשום על האריזה כלוטם כמו בחלות שרגילים למכור בלי כיתוב, או כמו בנדון ששאלתי שהכל נועד לאכילת בני הבית - מהיכי תיתי שזה בגדר מקפיד?

אראל
הודעות: 1885
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: צירוף לחלה

הודעהעל ידי אראל » ב' ינואר 25, 2021 7:24 pm

כדכד כתב:ברור שאם אתה אמור למכור ולרשום על האריזה משהו אז בגדר מקפיד שלא יהיה משהו אחר
אבל אם תמכור ולא יהיה רשום על האריזה כלוטם כמו בחלות שרגילים למכור בלי כיתוב, או כמו בנדון ששאלתי שהכל נועד לאכילת בני הבית - מהיכי תיתי שזה בגדר מקפיד?

אה"נ, שהרי גם בשני בני אדם, אם ידוע וברור שאינם מקפידים, מצטרפים
הבנתי מן השאלה שמדובר ממי שאופה משהו למכור וכדומה


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים