מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שהיה בשבת באש שלנו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אברך כולל
הודעות: 156
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 10:47 am

שהיה בשבת באש שלנו

הודעהעל ידי אברך כולל » א' יוני 06, 2010 12:31 pm

האם ידוע למאן דהו על אפשרות שאיסור שהיה לא נאמר אלא באש שמטבעה פוחתת והולכת ולא באש שלנו שהיא קבועה ללא שינוי. האם דן אי מי מן הפוסקים בחילוק זה?

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: שהיה בשבת

הודעהעל ידי אדג » א' יוני 06, 2010 5:19 pm

לכאורה היא סברא אלימתא!

סמבוסק
הודעות: 88
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 9:51 pm

Re: שהיה בשבת

הודעהעל ידי סמבוסק » א' יוני 06, 2010 5:52 pm

הגרב"צ אבא שאול זצ"ל: אור לציון תשובות ב' פרק יז. (ויש עוד כמה תוצאות).
קבצים מצורפים
1.JPG
1.JPG (29.75 KiB) נצפה 6830 פעמים

אברך כולל
הודעות: 156
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 10:47 am

Re: שהיה בשבת

הודעהעל ידי אברך כולל » א' יוני 06, 2010 11:18 pm

תודה לסמבוסק
וכבר מצאתי עוד שרוצים באמת לומר כן כמו האגר"מ וגם למעלה ממנו.

בנשק
הודעות: 123
הצטרף: ב' יוני 07, 2010 8:12 pm

Re: שהיה בשבת

הודעהעל ידי בנשק » ב' יוני 07, 2010 8:54 pm

מי יפרש לי מדוע 'אש שלנו' אינה דועכת?
וכי הגז אינו אוזל?
ומה עם הכפתורים?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: שהיה בשבת

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' יוני 07, 2010 10:47 pm

מה לא ברור?
תן לגחלים לבעור, שוב בעוד שעתיים ותראה מה קרה בינתיים.
בכיריים שלנו ככל הידוע לי אין זה קורה.
נכון שיש אנשים שאצלם בלון הגז אוזל בדיוק באמצע השבת..., לצערי, אין לי הרבה מכרים כאלה, וממילא ההבדל בין גז לגחלים ברור מאליו.

בנשק
הודעות: 123
הצטרף: ב' יוני 07, 2010 8:12 pm

Re: שהיה בשבת

הודעהעל ידי בנשק » ג' יוני 08, 2010 12:11 am

בזה כבר נכנסנו למבוכה גדולה, בשורש תקנות חז"ל, בטל הטעם בטלה תקנה, לא פלוג רבנן ועוד ספיקות.
אך אחווה דעת עני, דהלא במקום שנשארה חלק מסיבת התקנה, ואף אם התמעטה למלתא דלא שכיחא, בזה ודאי אמרינן דהכל בכלל הגזירה.

ואם למעשה, אך בשבת העבר כבה הגז אצל שכני ובקשני לחמם סיריו ע"ג כירה גרופה וקטומה שלי.

וגזירות חכמים גם הם על כגון דא, דהלא כ"א יכול לומר אני אטמין ולא אחתה, אלא שעשו גדר וה"ה הכא.

ווונדערלעך
הודעות: 122
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 10:53 am

Re: שהיה בשבת

הודעהעל ידי ווונדערלעך » ג' יוני 08, 2010 5:31 am

סליחה רבותי, הרי בגז שלנו, אע"פ שאפשר שיגמר בדיוק בלון הגז, מ"מ אם יקרה כן, לא יעזור שום חתיה שבעולם וא"כ לא שייך גזירת חיתוי, ודלא כאש של גחלים שכשדועכים מועיל בהן חיתוי.

בנשק
הודעות: 123
הצטרף: ב' יוני 07, 2010 8:12 pm

Re: שהיה בשבת

הודעהעל ידי בנשק » ג' יוני 08, 2010 5:22 pm

גם בגז שלנו האש כבה מעמיא עמיא ואזלא ואזי יכול לחתות ע"י הכפתור שמעלה ומוריד גודל האש

אברך כולל
הודעות: 156
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 10:47 am

Re: שהיה בשבת

הודעהעל ידי אברך כולל » ג' יוני 08, 2010 8:31 pm

בנשק כתב:גם בגז שלנו האש כבה מעמיא עמיא ואזלא ואזי יכול לחתות ע"י הכפתור שמעלה ומוריד גודל האש

אתה יכול להסביר בבקשה מה אתה כותב?. לא הבנתי חצי מילה!!!

ווונדערלעך
הודעות: 122
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 10:53 am

Re: שהיה בשבת

הודעהעל ידי ווונדערלעך » ג' יוני 08, 2010 8:52 pm

אני דוקא הבנתי מצויין. והאמת ש5 דקות אחרי שכתבתי הבנתי כן גם מעצמי. הטענה שלי היתה כשנגמר הגז אז לא יעזור שוב שום חיתוי. ובנש"ק השיב שאינו כן אלא גם באש שלנו שפיר שייך חיתוי, כגון שהגז הולך להיגמר, והאש מתחילה להיחלש, אזי יש אפשרות שיחתה, דהיינו שיגביה האש למקסימום. כי כל עוד נשאר קצת גז בבלון, עדיין שייך להגביה ולהנמיך את הגז למרות עמימות האש. ייש"כ בנש"ק.

אברך כולל
הודעות: 156
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 10:47 am

Re: שהיה בשבת

הודעהעל ידי אברך כולל » ג' יוני 08, 2010 11:45 pm

אתה בטוח שכך זה פועל? אני לא מכיר כזו תופעה שכנשנחלש הגז בבלון, אפשר להגדיל את האש ע"י הגברת הגז.
ובכל מקרה עדיין זה לא סיבה לאיסור, כי מה תאמר למי שפותח את הגז על המקסימום, שאצלו כבר אין חשש זה.
וגם שהרי ברור שחז"ל לא אסרו משום חשש רחוק זה שמא יגמר הבלון וכיו"ב, וכל איסורם היה כשהשתמשו בגחלים והיו מחתים להגברת האש, ולא בזמנינו שגם אם נאמר כדבריך אין זה אלא מקרה חד פעמי. 

בנשק
הודעות: 123
הצטרף: ב' יוני 07, 2010 8:12 pm

Re: שהיה בשבת

הודעהעל ידי בנשק » ד' יוני 09, 2010 1:01 am

אתה לא מכיר כזאת תופעה ואחרים מכירים.

לגבי הסבירות של גזירות חז"ל כבר דובר למעלה, ואנו אין לנו אלא את שנתפרש בהדיא בש"ס דאינו בכלל הגזירה.

ותקנה שכתבת שיבעיר על המקסימום אינה טענה, דבזה ודאי דאמרי' לא פלוג, ומאי שנא ממי שיבעיר בהרבה גחלים בגונא שאין חשש שיחתה.

img770
הודעות: 133
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 11:21 pm
מיקום: brooklin n.y

Re: שהיה בשבת באש שלנו

הודעהעל ידי img770 » ה' יוני 10, 2010 1:58 am

כבר דנו בכמה ספרים מבני דורינו בנ"ל,
כמה ספרים שראיתי בחיפוש קל ומהיר:
מגילת ספר ע' ג',
שלמי יונתן ע' נ',
אורות השבת ע' כ"ז,
הלכות שבת בשבת ע' רד, (אוסר גם באש שא"א להבעירה יותר, עיי"ש)
טל תחי' ע' קצ"ה.

ויש בזה עוד הרבה מאד, ומ"מ זוהי שאלה שכבר דשו בה רבים.

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: שהיה בשבת באש שלנו

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ג' דצמבר 09, 2014 7:56 pm

אברך כולל כתב:האם ידוע למאן דהו על אפשרות שאיסור שהיה לא נאמר אלא באש שמטבעה פוחתת והולכת ולא באש שלנו שהיא קבועה ללא שינוי. האם דן אי מי מן הפוסקים בחילוק זה?

האריך בזה הגאון רמ"מ קארפ והביא מקור למנהג האיסור כבר בזמן החת"ס

אבל אינני מבין מי בכלל יסד ענין זה שהחיתוי הוא בגלל דמעמיא עמיא ואזלא, והרי א"כ למה קדירא חייתא מסיח דעתו ממנה ואדרבה כיון שאורך לה הרבה זמן להתבשל אז יותר צריך הוא לשמור שלא יתמעט החום?

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: שהיה בשבת באש שלנו

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' דצמבר 09, 2014 8:25 pm

הגר"מ פטרובר בספרו האריך לדון בזה.

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: שהיה בשבת

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ד' דצמבר 10, 2014 12:41 am

אברך כולל כתב:ובכל מקרה עדיין זה לא סיבה לאיסור, כי מה תאמר למי שפותח את הגז על המקסימום, שאצלו כבר אין חשש זה.


זה שאלה בפני עצמה האם יש להתיר באופן שפותח את הגז על המקסימום
ובזכרוני שראיתי באחד מהפוסקים האחרונים (לא זוכר מי) שגם כשפותח על המקסימום יש חשש שינמיך ושוב יגביר

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: שהיה בשבת באש שלנו

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ד' דצמבר 10, 2014 9:53 pm

הא גופא תלוי אם האיסור הוא רק שמא יתעממו הגחלים או שמטכסיסי הבישול זה ל'שחק' עם האש מעלה מטה.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: שהיה בשבת

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' דצמבר 11, 2014 7:27 am

אברך כולל כתב:תודה לסמבוסק
וכבר מצאתי עוד שרוצים באמת לומר כן כמו האגר"מ וגם למעלה ממנו.


אם אני לא טועה, מרן הרב עובדיה זצ"ל באחת מתשובותיו נוטה לדעת האגר"מ, כמדומני בשו"ת יחו"ד.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 191 אורחים