מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חישוב שיעור הסכנה כאשר הרבה ניצולים ממנה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

חישוב שיעור הסכנה כאשר הרבה ניצולים ממנה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 27, 2021 12:28 am

הנה לא התפרש לגמרי בדברי הפוס' מה שיעור של דבר כדי להיחשב סכנה לדחות איסורים וכד', האם אחד למאה או אפילו אחד לאלף וכד'. אבל לצורך הדיון דלהלן נניח שיש לזה גבול מסודר, וכגון אחד למאה. והיינו שמותר לחלל שבת כדי למנוע מאדם לחלות במחלה אשר אחד ממאה אנשים שחלו בה מת, אבל אם רק אחד מתוך יותר ממאה מת ממחלה זו, הר"ז חשש רחוק ואינו דוחה איסורים.

כעת יש לדון, באופן שהמוות מצוי במחלה זו בפחות מ1%, אלא שהסכנה מצויה באחוז גבוה יותר. כי מתוך מאה חולים יכנסו עשרה למצב של סכנה מוחשית, ויצטרכו לטיפול מאסיבי של מיכשור ותרופות חזקות, (לא תרופות שבשגרה כמו אנטיביוטיקה בזמננו אלא תרופות נדירות שיש להם תופעות לוואי מסוכנות שכדי לפתור אותם צריכים עוד טיפול וכו' מצבים מסובכים ורגישים), והסטטי' מורה שמתוך עשרים מסוכנים כאלו ינצלו י"ט ורק אחד ימות.

השאלה היא האם מתחשבים רק במקרי המוות בסופו של דבר, או שכל אלו שהיו בסכנה גמורה ולא ניצלו אלא ע"י פעולות עוצמתיות כנ"ל גם הם מצטרפים לחשבון.

כמובן שיכול להיות לנידון זה השלכה גם על סוגיית הקורונה, כי אם יש טענה שאחוז הנפטרים במחלה אינו כ"כ גבוה להצדיק פעולות של חילול שבת עבור פעולות של הצלה רחוקות כמו בידודים וכד', אבל אולי החישוב צריך להיות לא רק לפי הנפטרים ח"ו, אלא לפי כל אלו שחלו והיו במצב קשה ונצרכו לטיפול-נמרץ, אף שבחסדי שמיים ניתנה רשות לרופא וכו' וחייהם ניצלו.

אצטט כדוג' את דברי האבנ"ז ביו"ד סי' שכה. ז"ל "והנה בשהי' לו שני ילדים ושניהם נסתכנו מחמת מילה ואחד הבריא שמעתי מחכם א' שלא למול השלישי. והטעם דלכאורה אפי' שניהם הבריאו כיון שנסתכנו חזקה שגם השלישי יסתכן וסכנה דוחה שבת וה"ה מילה. אך ז"א דחזקה כשם שהראשונים הבריאו כן גם השלישי יבריא. וכיון שכל עצמך באת לומר שלא ימול השלישי משום חזקה. והרי החזקה מורה על הבריאות שגם השלישי יבריא. וזה אם שניהם הבריאו. אבל אם האחד מת ואין חזקה על הבריאות ועל הסכנה יש חזקה שגם השלישי יסתכן. ואם יבריא אם לא לא נדע. שוב אסור למולו. ויפה אמר. וא"כ בנ"ד כיון שגם השלישי נסתכן. הרי עכ"פ על הסכנה יש חזקה. ומכח זה הא' שהבריא אין חזקה שיבריא גם השני".

מה דעתכם.

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: חישוב שיעור הסכנה כאשר הרבה ניצולים ממנה

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ד' ינואר 27, 2021 6:18 am

לכאו' האבנ"ז נוקט בפשטות שהולכים אחרי התוצאה הסופית (שכתב "דחזקה כשם שהראשונים הבריאו כן גם השלישי יבריא. וכיון שכל עצמך באת לומר שלא ימול השלישי משום חזקה. והרי החזקה מורה על הבריאות שגם השלישי יבריא"), אלא שבמקרה שלו אפשר לדון רק על סמך נתונים מוגבלים של שני האחים הקודמים, ולכן הסיכוי להבריא הוא חצי (וזהו שכתב "אין חזקה על הבריאות ועל הסכנה יש חזקה שגם השלישי יסתכן. ואם יבריא אם לא לא נדע". [ולא דמי למי שמת רק אחד מאחיו והשני לא נסתכן, דבכה"ג אין בכלל חזקה שהראשון מת מחמת מילה, אלא "מת עם מילה" כמו שאומרים אצלנו... ויל"פ ואכ"מ]), אך בנידו"ד הסיכוי להבריא הוא אחד למאתיים, ולא הוי סכנה (לפי מה שהנחת שסכנה היא אחוז).

אך כל זה במקום שאין המחלה מדבקת מאוד, דאי לאו הכי וקצב ההדבקה עולה על קצב פינוי המיטות בבית החולים, שוב לא יוכלו להציל את המסתכנים ושיעור התמותה עולה. ק"ו שאחרי קריסת שירותי הבריאות מתים עוד הרבה אנשים שזקוקים להם, ושיעור המיתה הכללי עולה.

ולכן אין השלכה לקורונה שמדבקת מאוד, וכבר יש מדינות שקרסו בהן שירותי הבריאות רח"ל. (ואגב, שיעור התמותה מקורונה הוא 3%. ואם מישהו מסתפק אי מיקרי סכנה, ידמה בנפשו שמכניסים קבוצה של 100 איש לגוב האריות למשך הלילה, והאריות אוכלים רק 3 אנשים והולכים לישון. אם היו רוצים להכניסו בתוך קבוצה זו לגוב האריות, האם אז היה סבור שזו סכנה או שהיה נכנס לשם בבטחה. וכאמור, סכנת הקורונה היא לא רק אותם 3% אלא כל המתים מקריסת שירותי הבריאות, ומקריסות שירותים אחרים בעקבותיהם).

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חישוב שיעור הסכנה כאשר הרבה ניצולים ממנה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 27, 2021 8:02 am

לגבי קורונה אכן יש סברות נוספות, וכגון מה שביארת. אבל אני באתי לדון על נקודה אחת, האם מי שנכנס לסכנה וניצול ממנה הוא בכלל החשבון או לאו.

אם זה נכנס לחשבון, אז צריך לקבוע כללים ופרטים מה נחשב כניסה לסכנה, ומה נחשב שרפואתו קיימת בדרכו של עולם. וצ"ע.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: חישוב שיעור הסכנה כאשר הרבה ניצולים ממנה

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' ינואר 27, 2021 12:22 pm

לכאורה פשוט שמי שמסתכן וניצול מהסכנה אינו בכלל החשבון. הגע עצמך, אם ברור לנו שהרבה יסתכנו אבל ברור שלא ימות אפי' אחד, וכי יש צד להחשיבו פיקו"נ?

אבל יש לזה משקל מצד אחר, שהרי גדר פיקו"נ אינו רק לפי אחוזים אלא יש משקל לזה שהסכנה לפנינו. וכלשון החזו"א (יו"ד ר"ח ז') לגבי נתוחי מתים
ומיהו בשעת שלום לא חשבינן ליה פיקוח נפש אע"ג דשכיח בזמן מן הזמנים שיצטרכו לזה, כמו שאין עושין כלי זיין בשבת בשעת שלום, דא"כ בטלת כל המצות, אלא לא מקרי ספק פ"נ בדברים עתידים שבהוה אין להם כל זכר, ובאמת שאין אנו בקיאים בעתידות ופעמים שמה שחשבונם להצלה מתהפך לרועץ, והלכך אין דנים בשביל עתידות רחוקות,

ולכן מסתבר שמצב שאם לא יזהרו ידבקו כולם וימות אחד מאלף הוי יותר פיקו"נ ממצב שאם לא יזהרו ידבק רק אחד מאלף וימות, שהמצב השני נחשב יותר "'דבר עתיד שבהווה אין לו כל זכר".
אבל זה לאו דווקא אם כל הנדבקים יוצרכו לטיפול כדי להנצל, אלא אפי' אם יבריאו מאליהם, כיון שבפועל יחלו הוי יותר סכנה לפנינו.
נערך לאחרונה על ידי שש ושמח ב ד' ינואר 27, 2021 1:25 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הכתב והמכתב
הודעות: 383
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

Re: חישוב שיעור הסכנה כאשר הרבה ניצולים ממנה

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » ד' ינואר 27, 2021 12:45 pm

לכאורה יש הבדל בין 2 במקרים.
אם מי שנכנס לסכנה יש לו עדיין סכוי להבריא ללא טיפול, אז ברור שהוא יורד מכלל האחוזים
אבל מי שיצטרך טיפול, והטיפול הזה כמובן דוחה שבת, אם כן הרי זהו בכלל פיקוח נפש, שהרי ברוב המקרים שמחליים שבת על פיקוח נפש החולה מבריא, ולמרות זאת לא אוסרים את פעולות הפיקוח נפש.
אם כן מאי שנא בין עשיית הפעולות לאחר שקרו או לפני כן כדי למנוע את אותו סיכון

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חישוב שיעור הסכנה כאשר הרבה ניצולים ממנה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ינואר 28, 2021 2:19 pm

תודה למשיבים דלעיל.

שאלה נוספת, אולי שייכת במקצת. הנה בזמנים קדומים יותר, היו הנשים מסוכנות מאד למות בשעת לידתן, כך מבואר גם בחז"ל, וכמדומה שראיתי פעם שהמוות בלידה היה בשכיחות של אחד לעשר או יותר. אעפ"כ לא נמנעו כמובן לפרות ולרבות, וגם לערב לא הניחו ידם. לעומת זאת, היום ב"ה כמעט לא שומעים על מוות ליולדת בלידה ולא מחמת ההריון, רק אחת לרבבות או אפילו פחות. והנה לו יצוייר כעת אשה שיש לה מחלה מסויימת שהרופאים קבעו שסכנה לה להתעבר וללדת, בשיעור של עשר אחוז סיכון למוות, לכאו' ההוראה תהיה להימנע מהריונות ולידות, ובודאי לא ייאמר כאן חיוב של 'לערב אל תנח' אם כבר קיימו פ"ו. וצריך קצת הסבר והגדרה (אם ההנחות נכונות) איך משתנה שיעור הדברים בשינוי הטבעים.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חישוב שיעור הסכנה כאשר הרבה ניצולים ממנה

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' ינואר 28, 2021 2:45 pm

לכאורה המקור הראשון בנדון שאלתך הוא החילוק בין דבר לחולי לענין תענית ציבור, שעל הדבר מתענין רק כשיצאו ג' מתים בג' ימים מעיר של ה' מאות, ועל החולי מתענים כל "שירד חולי אחד לאנשים הרבה באותה העיר כו' והיו מתים באותו החולי" (לשון הרמב"ם פ"ב מהל' תעניות הי"ג, ופשט דבריו שלא נאמר שיעור במתים. וראה בנו"כ). ודנו בזה בראשית ימי הקורונה לומר שאף שאינו בגדר דבר, חולי מיהא הוי.

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: חישוב שיעור הסכנה כאשר הרבה ניצולים ממנה

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ה' ינואר 28, 2021 3:34 pm

כתב הרב המגיד שבת ב,יא "ואין אחת מאלף מתה מחמת לידה".

ומה ששמעת שהגיע ל10% היה כשהתחילו ליילד ע"י רופאים, ואיגנץ זמלווייס שם לב שבמחלקה של הרופאים התמותה היא 10% ובמחלקת המיילדות התמותה היא 4% ושיער שהרופאים מדביקים את היולדות, וגילה שע"י היגיינה התמותה יורדת ונעלמת. כמדומה שבלידה ביתית התמותה היתה יותר קטנה מבמחלקת יולדות טרום החיטוי, ויעויין עוד ב https://ourworldindata.org/measurement- ... -mortality

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: חישוב שיעור הסכנה כאשר הרבה ניצולים ממנה

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' ינואר 28, 2021 8:51 pm

עושה חדשות כתב:תודה למשיבים דלעיל.

שאלה נוספת, אולי שייכת במקצת. הנה בזמנים קדומים יותר, היו הנשים מסוכנות מאד למות בשעת לידתן, כך מבואר גם בחז"ל, וכמדומה שראיתי פעם שהמוות בלידה היה בשכיחות של אחד לעשר או יותר. אעפ"כ לא נמנעו כמובן לפרות ולרבות, וגם לערב לא הניחו ידם. לעומת זאת, היום ב"ה כמעט לא שומעים על מוות ליולדת בלידה ולא מחמת ההריון, רק אחת לרבבות או אפילו פחות. והנה לו יצוייר כעת אשה שיש לה מחלה מסויימת שהרופאים קבעו שסכנה לה להתעבר וללדת, בשיעור של עשר אחוז סיכון למוות, לכאו' ההוראה תהיה להימנע מהריונות ולידות, ובודאי לא ייאמר כאן חיוב של 'לערב אל תנח' אם כבר קיימו פ"ו. וצריך קצת הסבר והגדרה (אם ההנחות נכונות) איך משתנה שיעור הדברים בשינוי הטבעים.


גם במצות מילה, בעצם קיומה מכניסים את הוולד לסכנה כלשהי, ומ"מ נצטוינו לקיימה. כלומר, שנתחדש לנו לעשות המצוה הזאת למרות חשש סכנה כלשהי מחמתה.
אבל אם יש לוולד חולי נוסף, שעלול לסכן אותו יותר מאשר הסיכון הרגיל, דוחים את מילתו עד שיגדל ויתחזק, או שיבטלוה לגמרי.
ולכאו' הו"ה במצות פריה ורביה, שנצטווינו לקיימה למרות הסיכון האפשרי הרגיל שלה בכל עת.
אך, כמו במצות מילה, כאשר נתווסף חולי וסיכון נוסף שאינו רגיל, נדחה את מצות פו"ר ובוודאי "לערב וכו' " - עד שתבריא, או שנבטלה לגמרי.

כלומר, אין ההלכה בזה נקבעת עפ"י אחוזי הסכנה, אלא האם מדובר בסיכון רגיל מחמת המילה והלידה עצמה (ולא דחינן), או שיש סיכון נוסף (ודחינן).

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: חישוב שיעור הסכנה כאשר הרבה ניצולים ממנה

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' ינואר 28, 2021 9:04 pm

סגי נהור כתב:לכאורה המקור הראשון בנדון שאלתך הוא החילוק בין דבר לחולי לענין תענית ציבור, שעל הדבר מתענין רק כשיצאו ג' מתים בג' ימים מעיר של ה' מאות, ועל החולי מתענים כל "שירד חולי אחד לאנשים הרבה באותה העיר כו' והיו מתים באותו החולי" (לשון הרמב"ם פ"ב מהל' תעניות הי"ג, ופשט דבריו שלא נאמר שיעור במתים. וראה בנו"כ). ודנו בזה בראשית ימי הקורונה לומר שאף שאינו בגדר דבר, חולי מיהא הוי.

אין זה שייך לנידו"ד. באמת צריכים להתענות על כל חשש מיתה אפי' באחוזים מועטים, אבל כשמתים פחות מג' אנשים בג' ימים אנו תולים שאקראי בעלמא הוא כמ"ש רש"י, משא"כ כשהרבה חולים אף שהמתים מועטים לא שייך לומר שאקראי בעלמא הוא.

ניים ושכיב
הודעות: 585
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: חישוב שיעור הסכנה כאשר הרבה ניצולים ממנה

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ו' ינואר 29, 2021 8:10 am

שאלה נוספת ששייכת לשתי השאלות הקודמות:
כתוב במשנה שמחללין שבת על יולדת, והגמ' אומרת שמ"מ כל מה שאפשר לשנות משנים (שבת קכח:).
הרמב"ן לומד מזה שבכל חולה שיש בו סכנה משנים, אבל הרב המגיד שהבאתי לעיל (שבת ב,יא) מדייק ברמב"ם שרק ביולדת משנים.
ומאי שנא יולדת משאר חושיב"ס? מתרץ המ"מ "והטעם בזה נראה מפני שכאב היולדת וחבליה הם כדבר טבעי לה ואין אחת מאלף מתה מחמת לידה".
ודבריו צ"ע, דאעפ"כ הרמב"ם שם כתב שיולדת היא חושיב"ס?
רואים דס"ל שיש איזה גדר אמצעי בין חושיב"ס לחושאיב"ס, וצריך הגדרה וגם הסבר לשינוי בדין.

והגר"נ גשטטנר כתב הגדרה בזה, על שאלה אחרת על המ"מ הזה:
להורות נתן ח"ט וחי בהם ג,א כתב:והרה"ג ר' ישראל מילר נ"י הקשה, דמה זו ראיה דיולדת הוי סכנה פחותה משאר חולה שיש בו סכנה מהא דאין אחת מאלף מתה מחמת לידה, הלא י"ל דמשום הכי אין אחת מאלף מתה מחמת לידה הואיל שעושין לה כל צרכי רפואה, אבל אי לאו שעושין לה כל צרכי רפואה אפשר שהיא מסוכנת כמו כל שאר חולים שיש בהם סכנה, ומנלן להחמיר ביולדת שיצטרך שינוי. אולם נראה הכונה, דבשאר חולים שיש בהם סכנה, אף שעושין להם כל צרכי רפואה, מכל מקום איכא מיעוט המצוי שאין הרפואה מועלת להם, אבל יולדת כשעושין להן כל צרכי רפואה ליכא אפילו אחת מאלף שמתה מחמת לידה, וליכא מיעוט המצוי, וזה מוכיח דסכנה של יולדת הוי פחותה משאר חולי שיש בו סכנה, דהא חזינן דביולדת מועלת הרפואה מלבד במיעוט שאינו מצוי, ואלו בשאר חולי איכא מיעוט המצוי שאין הרפואה מועלת להם.

אבל עדיין צריך הסבר למה בכה"ג משנים.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חישוב שיעור הסכנה כאשר הרבה ניצולים ממנה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 08, 2021 12:36 am

על השאלה הפותחת, יעויין בס' ארחות שבת ח"ב עמוד רכח.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חישוב שיעור הסכנה כאשר הרבה ניצולים ממנה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 03, 2022 11:01 pm

עושה חדשות כתב:על השאלה הפותחת, יעויין בס' ארחות שבת ח"ב עמוד רכח.
וכן נקט הרב רובין במכתבו המופיע כאן אות יב.

אליעזר ג
הודעות: 734
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: חישוב שיעור הסכנה כאשר הרבה ניצולים ממנה

הודעהעל ידי אליעזר ג » ד' מאי 04, 2022 9:34 pm

עושה חדשות כתב:הנה לא התפרש לגמרי בדברי הפוס' מה שיעור של דבר כדי להיחשב סכנה לדחות איסורים וכד', האם אחד למאה או אפילו אחד לאלף וכד'. אבל לצורך הדיון דלהלן נניח שיש לזה גבול מסודר, וכגון אחד למאה. והיינו שמותר לחלל שבת כדי למנוע מאדם לחלות במחלה אשר אחד ממאה אנשים שחלו בה מת, אבל אם רק אחד מתוך יותר ממאה מת ממחלה זו, הר"ז חשש רחוק ואינו דוחה איסורים.

כעת יש לדון, באופן שהמוות מצוי במחלה זו בפחות מ1%, אלא שהסכנה מצויה באחוז גבוה יותר. כי מתוך מאה חולים יכנסו עשרה למצב של סכנה מוחשית, ויצטרכו לטיפול מאסיבי של מיכשור ותרופות חזקות, (לא תרופות שבשגרה כמו אנטיביוטיקה בזמננו אלא תרופות נדירות שיש להם תופעות לוואי מסוכנות שכדי לפתור אותם צריכים עוד טיפול וכו' מצבים מסובכים ורגישים), והסטטי' מורה שמתוך עשרים מסוכנים כאלו ינצלו י"ט ורק אחד ימות.

השאלה היא האם מתחשבים רק במקרי המוות בסופו של דבר, או שכל אלו שהיו בסכנה גמורה ולא ניצלו אלא ע"י פעולות עוצמתיות כנ"ל גם הם מצטרפים לחשבון.

כמובן שיכול להיות לנידון זה השלכה גם על סוגיית הקורונה, כי אם יש טענה שאחוז הנפטרים במחלה אינו כ"כ גבוה להצדיק פעולות של חילול שבת עבור פעולות של הצלה רחוקות כמו בידודים וכד', אבל אולי החישוב צריך להיות לא רק לפי הנפטרים ח"ו, אלא לפי כל אלו שחלו והיו במצב קשה ונצרכו לטיפול-נמרץ, אף שבחסדי שמיים ניתנה רשות לרופא וכו' וחייהם ניצלו.

אצטט כדוג' את דברי האבנ"ז ביו"ד סי' שכה. ז"ל "והנה בשהי' לו שני ילדים ושניהם נסתכנו מחמת מילה ואחד הבריא שמעתי מחכם א' שלא למול השלישי. והטעם דלכאורה אפי' שניהם הבריאו כיון שנסתכנו חזקה שגם השלישי יסתכן וסכנה דוחה שבת וה"ה מילה. אך ז"א דחזקה כשם שהראשונים הבריאו כן גם השלישי יבריא. וכיון שכל עצמך באת לומר שלא ימול השלישי משום חזקה. והרי החזקה מורה על הבריאות שגם השלישי יבריא. וזה אם שניהם הבריאו. אבל אם האחד מת ואין חזקה על הבריאות ועל הסכנה יש חזקה שגם השלישי יסתכן. ואם יבריא אם לא לא נדע. שוב אסור למולו. ויפה אמר. וא"כ בנ"ד כיון שגם השלישי נסתכן. הרי עכ"פ על הסכנה יש חזקה. ומכח זה הא' שהבריא אין חזקה שיבריא גם השני".

מה דעתכם.


למעשה כן התפרש בפוסקים לגבי יולדת אפילו שאחת לאלף לא מתה מלידה ובכל זאת מחללים עליה שבת כי יש הרבה יולדות ובסך הכול אם לא יחללו ימותו מתוכם .

ולכן בכל מקרה שמנהיגים הנהגה כללית כדוגמת יולדת בשבת שמתייחסת להרבה אנשים לאורך דורות ומקרבם יהיו כאלו שימותו , זה הותר וחויב מחמת פיקוח נפש ,ואפשר שזה בגדר חיוב לביה"ד לדאוג לתקן זאת כי הם ממונים על לא תעמוד על דם רעך ביחס לכלל . אלא אם כן כדברי החזון איש מדובר בעקירה גמורה של איסור תורה כגון נתיחת מתים שאז זה חילול השם שגם פיקוח נפש לא מתירו.

לכאורה בכל מקום שאדם צריך להישמר מדין פיקוח נפש יש חיוב לעבור עברות שהותרו מחמת פיקוח נפש להצלתו, ואפילו יש צד שאפשר לדייק מלשון הרמבם שוחי בהם הוא אפילו היכן שאין חיוב מצד פיקוח נפש , כשהמיתה יכולה להגרם מחמת קיום התורה שהיא תורת חיים וחי בהם , הרי יש חילול השם אם ימות בגללה ואפשר שזה היתר יותר רחב מעצם חיוב שמירת הנפש.

בכל אופן זה אינו פחות בהיקפו מחיוב שמירת הנפש והרי על שמירת הנפש חייבה תורה או גזרו חיוב רבנן על פיה גם בחששות מאוד רחוקים של אחד למיליונים אם זו תקנה למיליונים רבים שבסופו של דבר לולא היא מסתמא ימות יהודי לאורך הדורות . למשל כותל ליד המים שלא מבחינים שרעוע , אבל עצם העובדה שעומד ליד המים יוצרת מקור שיהפוך אותו בשלב כלשהו לרעוע ולכן אסור לעבור תחתיו , ניסיתי לחשב את הסיכון במעבר אחד ויצא לי בחשבון גס יותר מאחד לעשרה מיליון ובכל זאת אסרו.

לכן בציורים שהבאת שהסכנה היא לרבים צריך לעבור עבירות כאשר פרומיל מתים מהמחלה כאשר אלפים נמצאים בסכנת הידבקות.

אומנם ליחיד עצמו למרות שאין דין רוב כלשהו בפיקוח נפש , יש סכנות רחוקות ברמה של לא ניתנה תורה למלאכי השרת ולא חוששים להם וכאשר דבר זה הופך להיות הנהגה ציבורית למרות שציבור מסתכן בסך הכל כפי שאמרנו נאמר על כך שומר פתאים השם ואת זה אנו לומדים ממילה .

וכן יש ציורים רבים ליחיד שלמרות שהסכנה קיימת מכיוון שהאדם במבט מפוקח היה מעדיף להסתכן ולא לוותר על העיסוק למשל העולה באילן לצורך פרנסה יהיה שומר פתאים ולא יהיה חשש גם לרבים .

ממילא בסכנה ליחיד יש גבול עליון לחשש שמשתנה גם בעקבות הצורך ואם מעבר עבירות נלמד רק מהלכות פיקוח נפש כדרגתם יש מקום לשאלתך , אם כי לדעתי התשובה מצד פיקוח נפש היא במבחן התוצאה הסופית .

בזמנו התעסקתי בנושאים אלו בפירוט בהקשר לקורונה ואם אתה ואחרים מעוניינים אתם יכולים לעיין באשכול

viewtopic.php?f=17&t=53385&p=671846&hilit=%D7%97%D7%99%D7%95%D7%91+%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%A8%D7%AA+%D7%94%D7%A0%D7%A4%D7%A9#p671846


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 230 אורחים