עמוד 1 מתוך 1

דורש רעה

פורסם: ג' פברואר 02, 2021 5:09 pm
על ידי עושה חדשות
משנה שלהי מס' פאה
...וכל מי שאינו לא חיגר, ולא סומא, ולא פיסח, ועושה עצמו כאחד מהם, אינו מת מן הזקנה עד שיהיה כאחד מהם, שנאמר ודורש רעה תבואנו, ונאמר צדק צדק תרדוף.

שמעתי היום על מישהו שרוצה להיפטר מהקנס של הסגר אף שהוא נוסע מעירו לעיר אחרת, לשם כך הוא קובע תור בקופ"ח לרופא הדר בעיר השניה בתחום הנחשב דחוף וחיוני, ובהצגת האישור של קביעת התור הוא נפטר כמובן מהקנס בתוספת איחולי רפו"ש... חשבתי האם יש בזה סרך של המשנה הנ"ל.

וכן יל"ד גם על כל מי ש'מסדר' לעצמו תו נכה ואישורי חנייה, מלבד הנידון האם מותר בכלל לרמות כך, יש לחשוש שזה נכלל ח"ו ב'דרישת רעה'.

ומסיימים בטוב.

Re: דורש רעה

פורסם: ג' פברואר 02, 2021 6:18 pm
על ידי דרומי
בלי להשוות ח"ו להמקרים שהביאו שבאמת יש לדון בהם,

שמעתי סיפור אמיתי שבעת הגזירות הקשות ברוסיא (ברית המועצות) התקיימה איזה פעולה יהודית 'מחתרתית' בתוך איזה בית, ולפתע הגיעו הקלגסים, ורצו להסיח את דעתם אז הכניסו ילד אחד מתחת שמיכה ואמרו להם ש... וזו הסיבה שהגיעו אנשים רבים והם מבולבלים וכו'

הם קיבלו את התירוץ והלכו, ולאחר מכן הרימו את השמיכה וגילו למרבה הצער וההפתעה שאכן אותו ילד... ז"ל.

ושוב מסיימים בטוב ובברכה.

Re: דורש רעה

פורסם: ג' פברואר 02, 2021 6:31 pm
על ידי דרומי
ואגב, נפק"מ מכל זה לענין תחפושות בפורים.

Re: דורש רעה

פורסם: ג' פברואר 02, 2021 6:35 pm
על ידי כדכד
פשט המשנה היא שעושה כן כדי לרמות את הבריות ולהרוויח כסף
איני בטוח שכלטול בזה סתם אדם שמתחפש לבעל מום וכדומה.
במקרה של הילד שהזכיר הרב דרומי אולי זה מצד "ברית כרותה לשפתים" שזה קצת שונה מהמשנה הנ"ל.

Re: דורש רעה

פורסם: ד' פברואר 03, 2021 5:54 pm
על ידי עושה חדשות
תחפושת בעלמא, לכאו' אינה בכלל זה, וכפי שהעירו. פשט המשנה שזה באופן הדומה למי שאינו צריך ליטול ונוטל. מה שיש לדון, זה באופן שאינו גוזל את האחרים ממש בנטילת ממון שאינו ראוי לו, אלא רק בא לזכות באהדת אחרים ע"מ להיפטר מעונש או לקבל זכויות יותר, באופן שזה לא על חשבון אחרים ממש. (כל אדם ש'מתבכיין' על הקשיים שלו יותר מכפי האמת, כדי שירחמו עליו ויפטרו אותו משאר חובותיו הקבועות וכד', גם בכלל הנידון). וכן בכל הצהרה לביטוח לאומי על מחלה ופציעה יותר מהאמת, גם לו יצוייר שאין בזה גזל ממש, שמא נכלל בקללת המשנה. וצ"ע.

Re: דורש רעה

פורסם: ד' פברואר 03, 2021 6:02 pm
על ידי כדכד
קשה לומר שהצהרה כזו היא יותר מהאמת
כיוון שבדרך כלל לא מדובר על ענינים עובדתיים שיש בהם אמת מוחלטת, כגון אדם שנשברה לו רגל אחת לא יבוא להתלונן שנשברו שתים
מה שיותר מצוי שהוא מתבכיין ומראה עצמו מסכן אולי יותר ממה שהוא מרגיש באמת כדי שירחמו עליו ויפצו אותו.
שמעתי פעם שזו דרך טובה להשיג את המבוקש.
בזה קשה לומר שנכלל בדברי המשנה שכן אינו עושה עצמו כבעל מום אלא רק מדגיש את מסכנותו באופן בולט יותר

Re: דורש רעה

פורסם: ה' פברואר 04, 2021 12:24 pm
על ידי דרומי
שמעתי שפעם ראה הרבי מליובאוויטש ילד שהתחפש למשה דיין... והורה לו מיד להסיר את הרטייה מהעין.

כנראה מטעם הנ"ל.

Re: דורש רעה

פורסם: א' פברואר 07, 2021 2:11 pm
על ידי באר בשדה

Re: דורש רעה

פורסם: א' מרץ 21, 2021 1:52 pm
על ידי עושה חדשות
הצבעה ב'קלפי נכים' ע"י הצהרה שיש בכך צורך אע"פ שאינו אמת, לכאו' היא ג"כ בכלל הנ"ל.

Re: דורש רעה

פורסם: ג' מרץ 23, 2021 12:37 am
על ידי מהר שלל חש בז
עושה חדשות כתב:הצבעה ב'קלפי נכים' ע"י הצהרה שיש בכך צורך אע"פ שאינו אמת, לכאו' היא ג"כ בכלל הנ"ל.
למה? מי מפסיד מזה?

Re: דורש רעה

פורסם: ג' מרץ 23, 2021 3:26 am
על ידי לבי במערב
כדאי לעיין באשכול ולהבין את הנדון. הסיבה היא 'פתחון פה' ח"ו, ולא גזל ואבק דילי'.

Re: דורש רעה

פורסם: ג' מרץ 23, 2021 9:36 am
על ידי שש ושמח
עושה חדשות כתב:הצבעה ב'קלפי נכים' ע"י הצהרה שיש בכך צורך אע"פ שאינו אמת, לכאו' היא ג"כ בכלל הנ"ל.

כל זה בהנחה שנתייחס למערכת השלטונית כאן כמערכת לגיטימית. אבל אם נתייחס אליהם כשודדים ונתייחס לבחירה כהצלה מידו של השודד פשוט שאין בזה שום חשש, וכמו שכתבת מקודם שהענין הוא רק כשבא ליטול לעצמו זכויות שלא כדין.

Re: דורש רעה

פורסם: ג' מרץ 23, 2021 11:47 pm
על ידי עזריאל ברגר
מהר שלל חש בז כתב:
עושה חדשות כתב:הצבעה ב'קלפי נכים' ע"י הצהרה שיש בכך צורך אע"פ שאינו אמת, לכאו' היא ג"כ בכלל הנ"ל.
למה? מי מפסיד מזה?

מי שיצטרך לטרוח בספירת המעטפה הכפולה שלו.

Re: דורש רעה

פורסם: ג' מרץ 23, 2021 11:49 pm
על ידי עזריאל ברגר
שש ושמח כתב:
עושה חדשות כתב:הצבעה ב'קלפי נכים' ע"י הצהרה שיש בכך צורך אע"פ שאינו אמת, לכאו' היא ג"כ בכלל הנ"ל.

כל זה בהנחה שנתייחס למערכת השלטונית כאן כמערכת לגיטימית. אבל אם נתייחס אליהם כשודדים ונתייחס לבחירה כהצלה מידו של השודד פשוט שאין בזה שום חשש, וכמו שכתבת מקודם שהענין הוא רק כשבא ליטול לעצמו זכויות שלא כדין.

האם מצאנו כתוב במפורש שמותר להראות את עצמו כנכה כדי להציל ממונו מיד ליסטים, ושאין בזה חשש הנ"ל?
(ייתכן שמותר לעשות את זה, ובכל זאת יש את הסכנה, כמו הרבה דברים שמותרים אבל יש בהם סכנה)

Re: דורש רעה

פורסם: ג' מרץ 23, 2021 11:52 pm
על ידי בעל התפארת
שש ושמח כתב:
עושה חדשות כתב:הצבעה ב'קלפי נכים' ע"י הצהרה שיש בכך צורך אע"פ שאינו אמת, לכאו' היא ג"כ בכלל הנ"ל.

כל זה בהנחה שנתייחס למערכת השלטונית כאן כמערכת לגיטימית. אבל אם נתייחס אליהם כשודדים ונתייחס לבחירה כהצלה מידו של השודד פשוט שאין בזה שום חשש, וכמו שכתבת מקודם שהענין הוא רק כשבא ליטול לעצמו זכויות שלא כדין.

מה עם "למדו לשונם דבר שקר"?

Re: דורש רעה

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 12:05 am
על ידי עזריאל ברגר
שש ושמח כתב:
עושה חדשות כתב:הצבעה ב'קלפי נכים' ע"י הצהרה שיש בכך צורך אע"פ שאינו אמת, לכאו' היא ג"כ בכלל הנ"ל.

כל זה בהנחה שנתייחס למערכת השלטונית כאן כמערכת לגיטימית. אבל אם נתייחס אליהם כשודדים ונתייחס לבחירה כהצלה מידו של השודד פשוט שאין בזה שום חשש, וכמו שכתבת מקודם שהענין הוא רק כשבא ליטול לעצמו זכויות שלא כדין.

אף את"ל ש"מלך זה וכל עבדיו גזלנים לכל דבר", עדיין צ"ע לגבי בחירות וכיו"ב, שהן עצמן - תלויות בסמכותו של השלטון...
ובכלל צריך לדון היטב על כל פרט ביחסינו מול הגזלנים, מה באמת מותר לשקר כנגדם ומה לא וכו'.
(וכל זה לשיטתך, אך חז"ל החזיקו שאם "קטלו דקלי וגשרו גשרי ועברינן עלייהו" - זה מכריח ש"דינא דמלכותא דינא", ולכן מאוד קשה לי לקבל את המתירים באופן גורף להעלים מס וכו', וכבר נכב"ב)

Re: דורש רעה

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 1:39 am
על ידי שש ושמח
ענין המשנה אינו משום סכנה ואינו משום פתחון פה, אלא שמי שנוהג שלא כדין ע"י רמאות זו נענש במדה כנגד מדה, אבל אם נחליט שהמעשה לכשעצמו מותר אין מקום לחשש סכנה.

Re: דורש רעה

פורסם: ד' מרץ 24, 2021 4:16 am
על ידי לבי במערב
ואיך יוצאת דרשה זו מלישנא דקרא 'וְדֹרֵ֖שׁ רָעָ֣ה תְבוֹאֶֽנּוּ' (רח"ל)?