מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי ששכח הבדלה בתפילה - ישלים בהודאה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

מי ששכח הבדלה בתפילה - ישלים בהודאה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מרץ 18, 2021 7:12 pm

תנן בברכות (לג, א) "הבדלה בחונן הדעת. רבי עקיבא אומר, אומרה ברכה רביעית בפני עצמה. רבי אליעזר אומר, בהודאה".
ובגמרא (שם עמוד ב') פסקו הלכה כר"א ביו"ט שחל במוצ"ש, אלא שאחר כך "אמר רב יוסף אנא לא האי ידענא ולא האי ידענא אלא מדרב ושמואל ידענא דתקינו לן מרגניתא בבבל ותודיענו ... ותתן לנו וכו'".
ובגמרא נדה (ח, א-ב) הביאו שיש מי שפסק הלכה כר"א אפילו במוצאי שבת לחול!

וע"פ כל זה כתב הצ"צ בחידושים על הש"ס (עמוד 34) בזו הלשון:
ר"א אומר בהודאה - בגמ' דפסק ר"א כן, וא"כ אם שכח ותודיענו יאמר בהודאה. ולמ"ש פ"ק דנדה דהלכה כר"א בהא א"כ י"ל גם אם שכח אתה חוננתנו יאמר בהודאה:

האם מישהו שמע על דיונים בדברים אלו להלכה ולמעשה?

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: מי ששכח הבדלה בתפילה - ישלים בהודאה?

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' מרץ 18, 2021 10:56 pm

לא שמעתי דיונים בזה אך לפו"ר נראה דלכאו' אחר שהוסיפו בקשה לנוסח זה תו ל"ש בהודאה. (וידוע שי' הא"א שדן שיכול לאומרו בשומע תפלה אחר שהוסיפו בקשה דלא כמג"א וש"פ).

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מי ששכח הבדלה בתפילה - ישלים בהודאה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' מרץ 18, 2021 10:57 pm

אולי לפני שהעשירו?
מה שזכור לי מפוסקי ההלכה למעשה שכתבו שאם שכח אינו חוזר ואינו משלים אלא אומר הבדלה על הכוס ורק כשאינו יכול להבדיל עלמ הכוס חוזר על ההבדלה שבתפלה ואולי בכגון דא כתבו לומר בהודאה

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי ששכח הבדלה בתפילה - ישלים בהודאה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מרץ 18, 2021 11:22 pm

גל של אגוזים כתב:לא שמעתי דיונים בזה אך לפו"ר נראה דלכאו' אחר שהוסיפו בקשה לנוסח זה תו ל"ש בהודאה.

והלא גם את "נחם" כתבו האחרונים שאפשר להשלים בהודאה, למרות שהיא כולה בקשה.
התוספות יום טוב (ברכות ה,ב) כתב:בהודאה. פירוש קודם שיחתום ברכת מודים וטעמו מפני שמודה לשם שזיכה אותו להבין ולהבדיל בין קודש לחול. הר"ר יונה:

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי ששכח הבדלה בתפילה - ישלים בהודאה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מרץ 18, 2021 11:23 pm

כדכד כתב:מה שזכור לי מפוסקי ההלכה למעשה שכתבו שאם שכח אינו חוזר ואינו משלים אלא אומר הבדלה על הכוס ורק כשאינו יכול להבדיל עלמ הכוס חוזר על ההבדלה שבתפלה ואולי בכגון דא כתבו לומר בהודאה

קשה לדחוק את דברי הצ"צ לגבי מי שאין לו כוס, שהרי הוא כותב זאת גם על "ותודיענו", וכמעט לא יימצא יהודי שאין לו על מה לקדש את הקידוש של ליל יו"ט!

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מי ששכח הבדלה בתפילה - ישלים בהודאה?

הודעהעל ידי כדכד » ה' מרץ 18, 2021 11:40 pm

לפי מ"ש כת"ר הצ"צ כתב זאת בחי' לשס ולא בשו"ת הלכה למעשה

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מי ששכח הבדלה בתפילה - ישלים בהודאה?

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' מרץ 19, 2021 1:56 am

גל של אגוזים כתב:לא שמעתי דיונים בזה אך לפו"ר נראה דלכאו' אחר שהוסיפו בקשה לנוסח זה תו ל"ש בהודאה.
הרי יכול עכ"פ להשמיט הבקשה, ובודאי יצא י"ח הבדלה.

כדכד כתב:לפי מ"ש כת"ר הצ"צ כתב זאת בחי' לשס ולא בשו"ת הלכה למעשה
אעפ"כ, בכמה דברים פסקינן כדבריו שם.
עם זאת, לכאו' אכן אזכור 'ותודיענו' דוקא בא מסיבה פרקטית בלבד, דממוצ"ש לחול יכול הוא עכ"פ לאמרו בשומע תפלה; ותבנא לדינא, דאפ"ל שכוונתו רק כשאין לו יין.

גל של אגוזים כתב:(וידוע שי' הא"א שדן שיכול לאומרו בשומע תפלה אחר שהוסיפו בקשה דלא כמג"א וש"פ).
ראה עד"ז בשו"ע אדה"ז סי' רצד ס"ה (וזהו גם המענה לשאלת הרב 'כדכד').

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מי ששכח הבדלה בתפילה - ישלים בהודאה?

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' מרץ 19, 2021 2:06 am

עזריאל ברגר כתב:והלא גם את "נחם" כתבו האחרונים שאפשר להשלים בהודאה, למרות שהיא כולה בקשה.
אי"ז מן האחרונים, אלא דברי האבודרהם בשם ה"ר גרשום בר' שלמה (ומקורו - בפלוגתא שבירושלמי תענית פ"ב ה"ב).

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי ששכח הבדלה בתפילה - ישלים בהודאה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 24, 2021 1:30 am

אכתוב בקצרה את הנלפענ"ד למעשה, לאור המתבאר באשכול זה, ובהערות נוספות שקיבלתי בזה:

א. אם נזכר באמצע הברכה - הדעת נותנת שישלים במקום שנזכר, ויש חולקים, אבל ראיתי שמביאים שכן כתב הגרא"ח נאה (ב"יגדיל תורה").
ב. אם סיים את הברכה - כתב אדמו"ר הצ"צ (חידושים על הש"ס עמוד 34) שישלים בהודאה, דהיינו בברכת מודים לפני "ועל כולם" (כמו "נחם"), ולא מצאתי מי שחולק עליו במפורש.
ג. אם סיים ברכת הודאה - אם יש לו יין או פת או חמר מדינה לעשות עליהם יקנה"ז, אז לא יחזור (אא"כ טעה ועשה מלאכה גמורה באיסור או אכל לפני הבדלה), ואם אין לו - יחזור לאתה בחרתנו, ואם סיים שמו"ע יחזור לראש התפילה.

ד. לגבי מ"ש הצ"צ שם, שאף "אתה חוננתנו" ישלים בהודאה, נלפענ"ד שאין לנהוג כן למעשה אלא רק אם אין לו יין וגם לא השלים בשומע תפילה. ומפני ג' טעמים נראה לחלק בין ותודיענו לבין אתה חוננתנו:
1. זהו חידוש גדול יותר מ"ותודיענו" (כמבואר למעיין היטב בסוגיות הגמרא בברכות לג ובנדה ח), כי שם נראה שמעיקר הדין נפסקה ההלכה כר"א משא"כ כאן שזה כנראה תלוי במחלוקת אמוראים, והוכרעה ההלכה שלא כר"א.
2. הצ"צ עצמו כתב את דבריו בזה בפחות החלטיות.
3. זהו נגד שתיקת כל הפוסקים שהאריכו בהלכות אתה-חוננתנו ולא הזכירו תקנה זו.

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מי ששכח הבדלה בתפילה - ישלים בהודאה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אפריל 19, 2021 6:25 pm

מצו"ב דברי הרלוי"צ רסקין בנדו"ד.
קבצים מצורפים
1195 for print export.pdf
(149.68 KiB) הורד 97 פעמים

מרא דאתרא
הודעות: 52
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:58 pm

Re: מי ששכח הבדלה בתפילה - ישלים בהודאה?

הודעהעל ידי מרא דאתרא » ג' אפריל 20, 2021 3:36 pm

להלן הרשום אצלי בנידון:
והנה, מש"כ הצ״צ בנוגע לותודיענו בפרט לפי שא"א לאמרו בש"ת, משא"כ אתה חוננתנו. וגם משמע קצת שבותודיענו קייל"ן מעיקר הדין כר"א. ומ״מ סיים שכ״ה גם באתה חוננתנו.
וצ״ע שלא מצינו כן בשום דוכתא, לא בנוגע לותודיענו, וכש"כ באתה חוננתנו, שמפורש בפוסקים כשאין לו כוס לאמרו בש"ת (אמנם, בפי' ר"י מלוניל ברכות לג, א והובא גם במכתם בשמו, וכן במאירי שם בשם י"מ, כתבו כן באתה חוננתנו שכדאי ר"א לסמוך עליו בשעהד"ח במקום שכחה. אבל לא הובא בשאר ראשונים ובפוסקים. וברשב"ץ ברכות שם כתב עלה: ולא מחוור). וכן בשוכח מעין המאורע שלר״א אומרה בהודאה (ביצה יז, א) לא קייל״ן הכי.
ואולי מיירי רק כשאין לו כוס, ובשכח לאומרו בש"ת. אמנם, בשו"ע אדה"ז סרצ"ד ס"ה (וראה תהל"ד שם סק"ו) שגם בכה"ג חוזר לאתה חונן. וכ"ה בשלחן שלמה שם. ועוד. ואולי לא נחית לזה. ואכן, ראה חזו"ע שבת ח"ב ע' שפג שפסק לאומרו בכה"ג בהודאה, ולא הב"ד הצ"צ.
ושוב העיר הרה״ג הרלוי״צ שליט״א ראסקין, שבאין לו כוס גרע שאמירתו הבדלה היא לעיכובא, ולהחולקים על ר״א לא יצא יד״ח, אבל כשיש לו כוס לא הפסיד כשיאמרנה בהודאה. אבל צ"ע אם דבריו נכונים שלחכמים לא יצא כשאמרו בהודאה. ולהעיר שברש"י ברכות שם פי' שנראין היינו דלא מהדרינן עובדא, ומשמע שבל"ז מהדרינן (ולכאו' צ"ל דמיירי בטעם וכדומה).
אמנם, סתימת דברי הצ״צ דבכל גוונא מיירי. גם נראה מדבריו שלמעשה קייל״ן הלכה כר״א, וא״כ אין לחוש להחולקים ורק שלכתחילה אומרה כמרגניתא טבא דרב ושמואל בותודיענו.
אבל י״א שהלכה דלא כר״א - ראה תוסהרא״ש נדה ח, א. ועוד. איברא לשונו ד"קייל"ן השתא כרב ושמואל" משמע שהוא רק בתר דתקינו מרגניתא טבא ולא מעיקר הדין.
ומחוורתא בדברי הצ״צ של״כ כהלכה למעשה כ״א כהערה בדרך לימודו, כסגנון שאר ההערות שם, שהם הערות קצרות, ולא סיימה למילתי׳. ובפרט בנוגע לאתה חוננתנו שכתב כן בדרך י"ל. וילע״ע.

מרא דאתרא
הודעות: 52
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:58 pm

Re: מי ששכח הבדלה בתפילה - ישלים בהודאה?

הודעהעל ידי מרא דאתרא » ג' אפריל 20, 2021 6:20 pm

מרא דאתרא כתב:להלן הרשום אצלי בנידון:
והנה, מש"כ הצ״צ בנוגע לותודיענו בפרט לפי שא"א לאמרו בש"ת, משא"כ אתה חוננתנו. וגם משמע קצת שבותודיענו קייל"ן מעיקר הדין כר"א. ומ״מ סיים שכ״ה גם באתה חוננתנו.
וצ״ע שלא מצינו כן בשום דוכתא, לא בנוגע לותודיענו, וכש"כ באתה חוננתנו, שמפורש בפוסקים כשאין לו כוס לאמרו בש"ת (אמנם, בפי' ר"י מלוניל ברכות לג, א והובא גם במכתם בשמו, וכן במאירי שם בשם י"מ, כתבו כן באתה חוננתנו שכדאי ר"א לסמוך עליו בשעהד"ח במקום שכחה. אבל לא הובא בשאר ראשונים ובפוסקים. וברשב"ץ ברכות שם כתב עלה: ולא מחוור). וכן בשוכח מעין המאורע שלר״א אומרה בהודאה (ביצה יז, א) לא קייל״ן הכי.
ואולי מיירי רק כשאין לו כוס, ובשכח לאומרו בש"ת. אמנם, בשו"ע אדה"ז סרצ"ד ס"ה (וראה תהל"ד שם סק"ו) שגם בכה"ג חוזר לאתה חונן. וכ"ה בשלחן שלמה שם. ועוד. ואולי לא נחית לזה. ואכן, ראה חזו"ע שבת ח"ב ע' שפג שפסק לאומרו בכה"ג בהודאה, ולא הב"ד הצ"צ.
ושוב העיר הרה״ג הרלוי״צ שליט״א ראסקין, שבאין לו כוס גרע שאמירתו הבדלה היא לעיכובא, ולהחולקים על ר״א לא יצא יד״ח, אבל כשיש לו כוס לא הפסיד כשיאמרנה בהודאה. אבל צ"ע אם דבריו נכונים שלחכמים לא יצא כשאמרו בהודאה. ולהעיר שברש"י ברכות שם פי' שנראין היינו דלא מהדרינן עובדא, ומשמע שבל"ז מהדרינן (ולכאו' צ"ל דמיירי בטעם וכדומה).
אמנם, סתימת דברי הצ״צ דבכל גוונא מיירי. גם נראה מדבריו שלמעשה קייל״ן הלכה כר״א, וא״כ אין לחוש להחולקים ורק שלכתחילה אומרה כמרגניתא טבא דרב ושמואל בותודיענו.
אבל י״א שהלכה דלא כר״א - ראה תוסהרא״ש נדה ח, א. ועוד. איברא לשונו ד"קייל"ן השתא כרב ושמואל" משמע שהוא רק בתר דתקינו מרגניתא טבא ולא מעיקר הדין.
ומחוורתא בדברי הצ״צ של״כ כהלכה למעשה כ״א כהערה בדרך לימודו, כסגנון שאר ההערות שם, שהם הערות קצרות, ולא סיימה למילתי׳. ובפרט בנוגע לאתה חוננתנו שכתב כן בדרך י"ל. וילע״ע.


להלן הנוסח המעודכן יותר - עם תיקונים אחדים והוספות אחדות:
הנה, מש"כ הצ"צ בנוגע לותודיענו בפרט היינו לפי שא"א לאמרו בש"ת, משא"כ באתה חוננתנו. וגם משמע קצת מדבריו , שבותודיענו קייל"ן מעיקר הדין כר"א. ומ"מ סיים שכ"ה גם באתה חוננתנו.
וצ״ע שלא מצינו כן בשום דוכתא, לא בנוגע לותודיענו, וכש"כ באתה חוננתנו, שמפורש בפוסקים כשאין לו כוס לאמרו בש"ת.
אמנם, בפי' ר"י מלוניל ברכות לג, א והובא גם במכתם שם בשמו, וכן במאירי שם בשם י"מ, כתבו כן באתה חוננתנו שכדאי ר"א לסמוך עליו בשעהד"ח במקום שכחה. וראה גם ס' השולחן הל' סעודה ש"ח בשם אחרים. ושם: והוא הנכון (אבל קאי על גוף הענין, עיי"ש). וכ"מ קצת בס' הנר ברכות שם. אבל לא הובא בשאר ראשונים. ובפוסקים הושמט לגמרי. וברשב"ץ ברכות שם כתב עלה: ולא מחוור.
וכן בשוכח מעין המאורע שלר״א אומרה בהודאה (ביצה יז, א) לא קייל״ן הכי.
ואולי מיירי רק כשאין לו כוס, ובשכח לאומרו בש"ת. אמנם, בשו"ע אדה"ז סרצ"ד ס"ה (וראה תהל"ד שם סק"ו) מוכח להדיא שגם בכה"ג חוזר לאתה חונן. וכ"ה בשלחן שלמה שם. ועוד. ואולי לא נחית לזה. ואכן, ראה חזו"ע שבת ח"ב ע' שפג שפסק לאומרו בכה"ג בהודאה. וכ"פ בשו"ת דברי שלום מזרחי ח"ג סנ"ט (ושם, דאילו הוו שמיע להו ד' המאירי הדרי בהו. ואין דבריו מוכרחים, שהרי שאר הראשונים ל"כ כן, והרשב"ץ כתב עלה שאינו מחוור. ומסתבר דלא קאי רק בפי' ד' הגמ'). ושניהם לא הב"ד הצ"צ.
ושוב העיר הרה״ג הרלוי״צ שליט״א ראסקין, שבאין לו כוס גרע שאמירתו הבדלה היא לעיכובא, ולהחולקים על ר״א לא יצא יד״ח, אבל כשיש לו כוס לא הפסיד כשיאמרנה בהודאה. אבל צ"ע אם דבריו נכונים שלחכמים לא יצא כשאמרו בהודאה. ולהעיר שברש"י ברכות שם פי' שנראין היינו דלא מהדרינן עובדא, ומשמע שבל"ז מהדרינן (ולכאו' צ"ל דמיירי בטעם וכדומה).
אמנם, סתימת דברי הצ״צ דבכל גוונא מיירי. גם נראה מדבריו שלמעשה קייל״ן הלכה כר״א, וא״כ אין לחוש להחולקים ורק שלכתחילה אומרה כמרגניתא טבא דרב ושמואל בותודיענו.
אבל בכ"מ שהלכה דלא כר״א - ראה רי"ף ורא"ש ברכות לג, ב. רא"ה שם. נמוק"י שם. חי' הריטב"א שם. תוסהרא״ש נדה ח, א. פסקי הרי"ד ברכות לג, ב. ועוד. וכ"ה בפיה"מ להרמב"ם ברכות פ"ה מ"ב. (ומש"כ בל' אין הלכה כר"ע ולא כר"א ולא בקיצור דהלכה כת"ק - לפי שביו"ט שחל במוצ"ש אי"ז כת"ק). וכ"כ הב"י או"ח רסי' רצד שפסקו הפוסקים הלכתא כת"ק. איברא, לשונו דהרא"ש ד"אנן קייל"ן השתא כמרגניתא דתקין רב ושמואל" משמע שהוא רק בתר דתקינו מרגניתא טבא ולא מעיקר הדין. וכן יל"פ בכ"מ בנוגע ליו"ט שחל במוצ"ש (ראבי"ה ברכות לג, ב. שו"ת התשב"ץ ח"א רסי' קנז. ועוד). ומ"מ, עדיין אי"ז בהכרח כר"א, והוא כת"ק - ראה רא"ה וריטב"א שם.
ומחוורתא בדברי הצ״צ של״כ כהלכה למעשה כ״א כהערה בדרך לימודו, כסגנון שאר ההערות שם, שהם הערות קצרות, ולא סיימה למילתי׳. ובפרט בנוגע לאתה חוננתנו שכתב כן בדרך י"ל. וילע״ע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 114 אורחים