מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי עקביה » ג' אפריל 13, 2021 2:18 pm

תלמוד בבלי מסכת יומא דף פה עמוד א
וכבר היה רבי ישמעאל ורבי עקיבא ורבי אלעזר בן עזריה מהלכין בדרך, ולוי הסדר ורבי ישמעאל בנו של רבי אלעזר בן עזריה מהלכין אחריהן. נשאלה שאלה זו בפניהם: מניין לפקוח נפש שדוחה את השבת? נענה רבי ישמעאל ואמר: אם במחתרת ימצא הגנב. ומה זה, שספק על ממון בא ספק על נפשות בא, ושפיכות דמים מטמא את הארץ וגורם לשכינה שתסתלק מישראל - ניתן להצילו בנפשו, קל וחומר לפקוח נפש שדוחה את השבת וכו'.

מקור הלכה זו, שפיקו"נ דוחה שבת, כנראה אינו מהלכה למשה מסיני (שאל"כ לא הייתה נשאלת השאלה "מניין לפקוח נפש שדוחה את השבת"), אבל הוא ידוע מראש מקדם בקרב ישראל, ובגמ' זו ששה תנאים נותנים להלכה זו ששה מקורות שונים.

לאחר דברי התנאים אומרת הגמ':
תלמוד בבלי מסכת יומא דף פה עמוד ב
אמר רב יהודה אמר שמואל: אי הואי התם הוה אמינא: דידי עדיפא מדידהו, וחי בהם - ולא שימות בהם.

ורבא מקלס מקור זה:
תלמוד בבלי מסכת יומא דף פה עמוד ב
אמר רבא: לכולהו אית להו פירכא, בר מדשמואל דלית ליה פרכא וכו'.


נשאלת השאלה, בשלמא חמשה תנאים שלא למדו מ'וחי בהם' אפשר שלא סברו שמכתוב זה ניתן לדרוש דרשה זו [פשוטו של מקרא ודאי אומר משהו אחר. עי' אונקלוס ורש"י (ויקרא יח ה)], אבל רבי ישמעאל, הלא בעצמו לומד מ'וחי בהם' שאיסור ע"ז בצנעה נדחה מפני פיקו"נ (ואין הלכה כמותו):
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף עד עמוד א
תניא, אמר רבי ישמעאל: מנין שאם אמרו לו לאדם עבוד עבודה זרה ואל תהרג מנין שיעבוד ואל יהרג - תלמוד לומר וחי בהם - ולא שימות בהם. יכול אפילו בפרהסיא וכו'.

ומדוע לא למד באותו אופן שפיקו"נ דוחה שבת, כאשר לדברי רבא זה המקור החזק ביותר?

[ב'מתיבתא' מצאתי 3 התייחסויות לשאלה זו, אבל נ"ל להציע דרך אחרת].

מלבד בתורה, נאמר 'וחי בהם' בעוד מקום אחד -

בספר יחזקאל, פרק כ, נאמר:
(י) וָאוֹצִיאֵם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם וָאֲבִאֵם אֶל הַמִּדְבָּר:
(יא) וָאֶתֵּן לָהֶם אֶת חֻקּוֹתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי הוֹדַעְתִּי אוֹתָם אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אוֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם:
(יב) וְגַם אֶת שַׁבְּתוֹתַי נָתַתִּי לָהֶם לִהְיוֹת לְאוֹת בֵּינִי וּבֵינֵיהֶם לָדַעַת כִּי אֲנִי ה' מְקַדְּשָׁם:
(יג) וַיַּמְרוּ בִי בֵית יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר בְּחֻקּוֹתַי לֹא הָלָכוּ וְאֶת מִשְׁפָּטַי מָאָסוּ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם וְאֶת שַׁבְּתֹתַי חִלְּלוּ מְאֹד וָאֹמַר לִשְׁפֹּךְ חֲמָתִי עֲלֵיהֶם בַּמִּדְבָּר לְכַלּוֹתָם:
(יד) וָאֶעֱשֶׂה לְמַעַן שְׁמִי לְבִלְתִּי הֵחֵל לְעֵינֵי הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִים לְעֵינֵיהֶם:
(טו) וְגַם אֲנִי נָשָׂאתִי יָדִי לָהֶם בַּמִּדְבָּר לְבִלְתִּי הָבִיא אוֹתָם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ צְבִי הִיא לְכָל הָאֲרָצוֹת:
(טז) יַעַן בְּמִשְׁפָּטַי מָאָסוּ וְאֶת חֻקּוֹתַי לֹא הָלְכוּ בָהֶם וְאֶת שַׁבְּתוֹתַי חִלֵּלוּ כִּי אַחֲרֵי גִלּוּלֵיהֶם לִבָּם הֹלֵךְ:
(יז) וַתָּחָס עֵינִי עֲלֵיהֶם מִשַּׁחֲתָם וְלֹא עָשִׂיתִי אוֹתָם כָּלָה בַּמִּדְבָּר:
(יח) וָאֹמַר אֶל בְּנֵיהֶם בַּמִּדְבָּר בְּחוּקֵּי אֲבוֹתֵיכֶם אַל תֵּלֵכוּ וְאֶת מִשְׁפְּטֵיהֶם אַל תִּשְׁמֹרוּ וּבְגִלּוּלֵיהֶם אַל תִּטַּמָּאוּ:
(יט) אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם בְּחֻקּוֹתַי לֵכוּ וְאֶת מִשְׁפָּטַי שִׁמְרוּ וַעֲשׂוּ אוֹתָם:
(כ) וְאֶת שַׁבְּתוֹתַי קַדֵּשׁוּ וְהָיוּ לְאוֹת בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם לָדַעַת כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם:
(כא) וַיַּמְרוּ בִי הַבָּנִים בְּחֻקּוֹתַי לֹא הָלָכוּ וְאֶת מִשְׁפָּטַי לֹא שָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת אוֹתָם אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אוֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם אֶת שַׁבְּתוֹתַי חִלֵּלוּ וָאֹמַר לִשְׁפֹּךְ חֲמָתִי עֲלֵיהֶם לְכַלּוֹת אַפִּי בָּם בַּמִּדְבָּר:
(כב) וַהֲשִׁבֹתִי אֶת יָדִי וָאַעַשׂ לְמַעַן שְׁמִי לְבִלְתִּי הֵחֵל לְעֵינֵי הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אוֹתָם לְעֵינֵיהֶם:
(כג) גַּם אֲנִי נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָהֶם בַּמִּדְבָּר לְהָפִיץ אֹתָם בַּגּוֹיִם וּלְזָרוֹת אוֹתָם בָּאֲרָצוֹת:
(כד) יַעַן מִשְׁפָּטַי לֹא עָשׂוּ וְחֻקּוֹתַי מָאָסוּ וְאֶת שַׁבְּתוֹתַי חִלֵּלוּ וְאַחֲרֵי גִּלּוּלֵי אֲבוֹתָם הָיוּ עֵינֵיהֶם:


בפסוקים אלה רואים באופן עקבי שהשבת יוצאת דופן משאר המצוות ונמנית לבדה, וכן ש'וחי בהם' אינו מוסב עליה, אלא על שאר החוקים והמשפטים. ולא שהשבת לא ניתנה ע"מ שיחיו בה, אלא שיש לה קומה נוספת של - לִהְיוֹת לְאוֹת בֵּינִי וּבֵינֵיהֶם לָדַעַת כִּי אֲנִי ה' מְקַדְּשָׁם.

אולי כיון שבנבואת יחזקאל השבת מוצאת מכלל המצוות שנאמר עליהן 'וחי בהם' לא למד רבי ישמעאל מפסוק זה שפיקו"נ דוחה שבת.

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי HaimL » ד' אפריל 14, 2021 1:42 pm

בפשטות, רבי ישמעאל לדבריהם דתלמידי רבי אליעזר קא אמר, דלית להו הך דרשא דוחי בהם ולא שימות בהם (ולכן לומדים רק לעניין שבת, כגון ק"ו דר"ע וכו')

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי HaimL » ד' אפריל 14, 2021 1:48 pm

או שאפשר לומר שהחידוש בילפותא דפיקוח נפש בשבת היא לעניין ספק, אבל ודאי פיקוח נפש שפיר הווה יליף רבי ישמעאל מוחי בהם ולא שימות בהם, אי לאו דיליף כבר מהבא במחתרת שאם הותר לשפוך דמו של הבא במחתרת משום ספק נפשות של בעה"ב ק"ו שהשבת, שהמחללה אינו בגדר שופך דמים, שיהיה מותר לחללה משום ספק פיקוח נפש.

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אפריל 14, 2021 2:14 pm

יפה מאד.
האם הקומה הנוספת של "להיות לאות" אינה שייכת כלפי איסור ע"ז?
אגב, הרמב"ם בהל' שבת (ב,ג) רומז לפסוקים ביחזקאל, עי"ש.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי עקביה » ד' אפריל 14, 2021 2:19 pm

HaimL כתב:בפשטות, רבי ישמעאל לדבריהם דתלמידי רבי אליעזר קא אמר, דלית להו הך דרשא דוחי בהם ולא שימות בהם (ולכן לומדים רק לעניין שבת, כגון ק"ו דר"ע וכו')

שמא יבאר מר את כוונתו?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי עקביה » ד' אפריל 14, 2021 2:20 pm

HaimL כתב:או שאפשר לומר שהחידוש בילפותא דפיקוח נפש בשבת היא לעניין ספק, אבל ודאי פיקוח נפש שפיר הווה יליף רבי ישמעאל מוחי בהם ולא שימות בהם, אי לאו דיליף כבר מהבא במחתרת שאם הותר לשפוך דמו של הבא במחתרת משום ספק נפשות של בעה"ב ק"ו שהשבת, שהמחללה אינו בגדר שופך דמים, שיהיה מותר לחללה משום ספק פיקוח נפש.

כמדומני שזה אחד מתירוצי האחרונים המובאים במתיבתא.

אבל קצת צ"ע מדוע א"א ללמוד גם לעניין ספק מ'וחי בהם'. עכ"פ לדברי שמואל 'וחי בהם' ודאי מלמד גם על ספק.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי עקביה » ד' אפריל 14, 2021 2:22 pm

עושה חדשות כתב:האם הקומה הנוספת של "להיות לאות" אינה שייכת כלפי איסור ע"ז?

לא. שהרי זו מצוות ל"ת.

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי HaimL » ד' אפריל 14, 2021 3:27 pm

עקביה כתב:
HaimL כתב:בפשטות, רבי ישמעאל לדבריהם דתלמידי רבי אליעזר קא אמר, דלית להו הך דרשא דוחי בהם ולא שימות בהם (ולכן לומדים רק לעניין שבת, כגון ק"ו דר"ע וכו')

שמא יבאר מר את כוונתו?


רבי אליעזר שחולק על רבי ישמעאל בסנהדרין וס"ל ייהרג ואל יעבוד ע"ז. ורבי ישמעאל שהלך עם רבי עקיבא דרש לשיטתם, דלית להו הך דרשא כלל ועיקר (ולכן דורשים דווקא על חילול שבת, ולא על כל שאר לאווין שבתורה, שזה נלמד מוחי בהם).

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי עקביה » ד' אפריל 14, 2021 4:34 pm

תודה.
HaimL כתב:רבי אליעזר שחולק על רבי ישמעאל בסנהדרין וס"ל ייהרג ואל יעבוד ע"ז. ורבי ישמעאל שהלך עם רבי עקיבא דרש לשיטתם, דלית להו הך דרשא כלל ועיקר

רבי אליעזר אינו חולק על דרשת 'וחי בהם' אלא לגבי ע"ז בלבד, שכן יש לו לימוד שגם בצנעה צריך למסור עליה את הנפש.
HaimL כתב:(ולכן דורשים דווקא על חילול שבת, ולא על כל שאר לאווין שבתורה, שזה נלמד מוחי בהם).

לא הבנתי מה ההבדל בין שבת לשאר מצוות.
מאן דלית להו הך דרשא כלל ועיקר אינו יכול ללמוד מ'וחי בהם' גם לגבי שאר מצוות.

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי HaimL » ד' אפריל 14, 2021 5:52 pm

עקביה כתב:תודה.
HaimL כתב:רבי אליעזר שחולק על רבי ישמעאל בסנהדרין וס"ל ייהרג ואל יעבוד ע"ז. ורבי ישמעאל שהלך עם רבי עקיבא דרש לשיטתם, דלית להו הך דרשא כלל ועיקר

רבי אליעזר אינו חולק על דרשת 'וחי בהם' אלא לגבי ע"ז בלבד, שכן יש לו לימוד שגם בצנעה צריך למסור עליה את הנפש.
HaimL כתב:(ולכן דורשים דווקא על חילול שבת, ולא על כל שאר לאווין שבתורה, שזה נלמד מוחי בהם).

לא הבנתי מה ההבדל בין שבת לשאר מצוות.
מאן דלית להו הך דרשא כלל ועיקר אינו יכול ללמוד מ'וחי בהם' גם לגבי שאר מצוות.


אז מה שאני רוצה לטעון הוא שרבי אליעזר ותלמידיו לא דורשים כלל ועיקר את וחי בהם ולא שימות בהם (ובאמת בברייתא של רבי אליעזר לא כתוב עבודה זרה), ולכן הם צריכים ללמוד דווקא על שבת (כמו הק"ו של רבי עקיבא, שספק פיקוח נפש דוחה את העבודה, ועבודה דוחה את השבת, ק"ו שספק פיקוח נפש דוחה את השבת).

וכן כל התנאים שם, שלומדים על פיקוח נפש שדוחה את השבת דווקא, ואין להם לימוד כללי על כל ל"ת שבתורה.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי עקביה » ד' אפריל 14, 2021 6:19 pm

אף אם נקבל רעיון זה, קצת מחודש לומר שרבי ישמעאל ביומא לדברי תלמידי רבי אליעזר קאמר, שהרי הוא לא מתווכח אתם. מה גם שהוא הראשון שעונה על השאלה מנין לפיקו"נ שדוחה את השבת.

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי HaimL » ד' אפריל 14, 2021 6:28 pm

עקביה כתב:אף אם נקבל רעיון זה, קצת מחודש לומר שרבי ישמעאל ביומא לדברי תלמידי רבי אליעזר קאמר, שהרי הוא לא מתווכח אתם. מה גם שהוא הראשון שעונה על השאלה מנין לפיקו"נ שדוחה את השבת.


דווקא שם כתוב שהיו מהלכים בדרך רבי ישמעאל ורבי עקיבא וכו', ומסתבר לומר שרבי ישמעאל לטעמיה דרבי אליעזר קאמר, שאם היה אומר את טעמו הוא, כמו בסנהדרין ביעבוד ואל ייהרג, לא היו מקבלים ממנו, ע"כ אמר לטעמייהו, דלית להו הך דרשא כלל, ודן ק"ו מהבא במחתרת על שבת, ולא על כל ל"ת שבתורה.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי עקביה » ד' אפריל 14, 2021 8:04 pm

HaimL כתב:דווקא שם כתוב שהיו מהלכים בדרך רבי ישמעאל ורבי עקיבא וכו', ומסתבר לומר שרבי ישמעאל לטעמיה דרבי אליעזר קאמר, שאם היה אומר את טעמו הוא,

כל אחד מהתנאים שם אמר מקור אחר ואף אחד לא בא לשכנע את חבריו. אילו לדעת רבי ישמעאל 'וחי בהם' הוא הטעם החזק ביותר היה עליו לומר אותו.
HaimL כתב:כמו בסנהדרין ביעבוד ואל ייהרג, לא היו מקבלים ממנו,

שם לא חלקו על 'וחי בהם' אלא מסיבה אחרת חלקו עליו, כמבואר שם.
HaimL כתב:ע"כ אמר לטעמייהו, דלית להו הך דרשא כלל, ודן ק"ו מהבא במחתרת על שבת, ולא על כל ל"ת שבתורה.

השאלה הייתה על שבת ולכן ענה על שבת.
מן הסתם לדברי כל התנאים שם אפשר ללמוד שאר מצוות בק"ו משבת.

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי HaimL » ה' אפריל 15, 2021 8:15 am

1. מצינו כמ"פ בש"ס לדבריהם דרבנן קאמר רבי פלוני, ומסתבר לי להעדיף לתרץ כך, מאשר לתרץ חילוק (אם לא שהחילוק יותר מפורש).

2. אני רוצה לטעון שהה"א בברייתא דרבי אליעזר היא שבכה"ת ייהרג ואל יעבור ולא שמיע להו כלל וחי בהם ולא שימות בהם, כי רבי אליעזר לא פירש על עבודה זרה רק אנחנו מדייקים מהכתוב ואהבת וגו', מה שמביא אותי לסעיף הבא.

3. דווקא הכיוון של ללמוד יעבור ואל ייהרג בכה"ת, בק"ו משבת, נראה כיוון נכון (מן הסתם ומה שבת שהיא בסקילה ק"ו לכל ל"ת שבתורה). ואחרי שלומדים, כל תנא לפי דרכו, על שבת, וחוזרים ודנים ממנה על כל ל"ת שבתורה, אז חוזרים ומפרשים את אותה הברייתא דרבי אליעזר שהיא רק בע"ז. ורבי ישמעאל חולק עליה מכל וכל, וס"ל וחי בהם ולא שימות בהם, בכל התורה, וגם בע"ז.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי עקביה » ה' אפריל 15, 2021 8:51 am

1. כמדומני ש'לדבריהם דרבנן' הוא דווקא כשיש דיון בין הצדדים. במקרה שלנו לגמרי לא נראה שזה המצב (וכי כל אחד מהתנאים שם אמר את דבריו לדברי חבריו?).

2. רבי אליעזר עצמו הוא זה שדורש מ'ואהבת' וגו':
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף עד עמוד א
דתניא, רבי אליעזר אומר: ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך, אם נאמר בכל נפשך למה נאמר בכל מאדך, ואם נאמר בכל מאדך למה נאמר בכל נפשך, - אם יש לך אדם שגופו חביב עליו מממונו - לכך נאמר בכל נפשך, ואם יש לך אדם שממונו חביב עליו מגופו - לכך נאמר בכל מאדך.

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי HaimL » ה' אפריל 15, 2021 9:52 am

1. נכון, אבל דווקא מסיפור הדברים (היו מהלכים בדרך וכו' נענה רבי פלוני ואמר וכו') רואים שזה היה ממש דיון משותף (בניגוד למשנה שיש בה מחלוקת, שלאו דווקא התנאים עמדו ודנו זע"ז).

2. נכון, רבי אליעזר דורש ואהבת וגו', אבל הוא לא מפרש בדיוק מה הוא דורש. הגמרא בסנהדרין מפרשת את רבי אליעזר דווקא על עבודה זרה (כפי שמפרש שם רש"י, שלא תמירנו וכו'), אבל אני רוצה לטעון שזה לא מפורש בדברי רבי אליעזר, והיינו יכולים לפרש שהוא דורש למסור את הנפש על כל מצוות התורה. אבל אחרי שאנחנו לומדים בשבת ודנים ממנה ק"ו על כה"ת כולה, אז מוכרחים לפרש ואהבת וגו', שלא תמירנו וכו', כלומר רק בע"ז

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אפריל 17, 2021 10:40 pm


עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: למה ר"י לא למד שפיקו"נ דוחה שבת מ'וחי בהם'?

הודעהעל ידי עקביה » א' אפריל 18, 2021 7:12 am

ייש"כ!

אני רואה שקדמוני בלימוד מיחזקאל.

עכ"פ הרב סופר למד באופן אחר ממה שעלה בדעתי.
הוא דימה את הכתוב ביחזקאל למה שאמרו ביבמות (ה:) עה"פ אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ וְאֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם (ויקרא יט ג) - כולכם חייבים בכבודי, ומחמת כך גם יצא לו שאפשר ללמוד שאיסור ג"ע אינו נדחה ע"י פיקו"נ מכך שלאחר שאמרה התורה 'וחי בהם' הלכה ומנתה איסורי עריות (ויקרא פרק יח).

לענ"ד אין סיבה להבין כך, לא את 'וחי בהם' שבתורה ולא את 'וחי בהם' שביחזקאל, והמקרה של הגמ' ביבמות הוא שונה, יעוי' רש"י על התורה ועל הגמ'.
מה שאני מבין מיחזקאל הוא שאם על כל המצוות נאמר 'וחי בהם' הרי שעל השבת נאמר משהו אחר - לִהְיוֹת לְאוֹת בֵּינִי וּבֵינֵיהֶם לָדַעַת כִּי אֲנִי ה' מְקַדְּשָׁם, ולכן יש מקום לומר שהיא לא ניתנה ע"מ שתידחה מפני פיקו"נ, אלא ע"מ שתישמר בכל מצב.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 199 אורחים