מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספק דרבנן לקולא בספק דלהבא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

ספק דרבנן לקולא בספק דלהבא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוגוסט 11, 2021 8:41 am

הנה, הגורר מטה וספסל בשבת, ואי"ז פסיק-רישא שייעשה חריץ, לדעת ר"ש מותר, "דבר שאין מתכוין". אמנם לדעת ר"י דבר שאין מתכוין אסור בכל התורה, אבל כתבו התוס' דלגבי שבת מודה ר"י דאינו אסור אלא מדרבנן.

והנה זה ודאי שאם יגרור את הספסל, אבל לא ייעשה שום חריץ, אינו עובר על כלום. ורק אם ייעשה חריץ ה"ה עובר על איסור שבת, אבל רק מדרבנן, כי סו"ס הוא לא התכוין לכך, וזה גם לא היה פסיק רישא.

וא"כ יש לשאול למה ל"ש כאן ההיתר של ספק דרבנן לקולא, ויהיה מותר לגרור את הספסל עכ"פ, ולהסתמך על הצד שלא ייעשה חריץ. (ואמנם זה פשוט לכאו', שאם אדם מתכוין לעשות מעשה האסור מדרבנן, אבל ספק אם יצליח לעשות, דהיינו ספק אם החץ יפגע וכד', ודאי ל"ש לומר כאן ספק דרבנן לקולא, כי הרי הוא מתכוין דוקא להצליח ולעשות את המעשה האסור. אבל בנידון דידן הרי הוא באמת לא מתכוין שייעשה חריץ, ולמה לא נתיר לו מחמת הספק).

ולכאו' יש ללמוד מכאן, דבספק דלהבא ל"ש ההיתר של ספק דרבנן לקולא. (וכן לדעת הרמב"ם כלפי מה שהתיר ספק דאו' לקולא מדאו'). כי האיסור הוא ברור לפנינו ואין בו ספיקות, וכל השאלה היא רק האם יפגע בו או לאו, ובכה"ג אסור בכל אופן להיכנס לספיקות, ואפילו בספק דרבנן. (ועדיין יל"ע להאוסרים בספק פסי"ר דלשעבר, למה לא יהיה בזה קולא בספק דרבנן, האם שייכת בזה ג"כ הסברא הנ"ל).

אשמח למצוא אם כבר עמדו בנקודה זאת, והאם הכי דינא.

שו"ר בשפ"א (שבת דף מא) שכ' "נראה דשמא אין הפי' ספק גמור דא"כ למ"ש התוס' אח"ז דרק מדרבנן אסור לר"י בשבת באינו מתכוין א"כ הוי ספיקא דרבנן ולשתרי רק הפי' דאינו פסיק רישא דיוכל להיות שלא יהי' מצרף אבל ע"פ רוב מצרף הוא ככל דבר שאינו מתכוין דשכיח שיהי' נעשה המלאכה אלא דלא הוי פסי"ר".

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ספק דרבנן לקולא בספק דלהבא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 12, 2021 2:11 pm

תוס' בכתובות ד"ו. "הכי פי' והא פסיק רישיה הוא דאית ליה הושענא אחריתי והואיל וכן שרי לר"ש דשמא לא יצטרך לה ונמצא שלא תיקן כלי והלכך לאו פסיק רישיה הוא אבל לר"י אסור דשמא יצטרך לה ואגלאי מילתא דכלי עבד". - האיסור של תיקון ההדס הוא רק מדרבנן, ואפ"ה אליבא דר"י אסור 'שמא יצטרך לה ואיגלאי מילתא', למה שלא יהיה בזה היתר של ספק דרבנן לקולא? אנא עזרתכם!

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ספק דרבנן לקולא בספק דלהבא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוגוסט 18, 2021 12:47 am

בתוס' הרשב"א משאנץ פסחים דכ"ו מצדד מתחילה לאידך גיסא, שההיתר של אינו מתכוין הוא מחמת דמותר להקל בספק דלהבא אפילו בספק דאורייתא. וצ"ע. העתקתי את לשונו כאן.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ספק דרבנן לקולא בספק דלהבא

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוגוסט 18, 2021 1:32 am

עושה חדשות כתב:בתוס' הרשב"א משאנץ פסחים דכ"ו מצדד מתחילה לאידך גיסא, שההיתר של אינו מתכוין הוא מחמת דמותר להקל בספק דלהבא אפילו בספק דאורייתא. וצ"ע. העתקתי את לשונו כאן.

ראה קו"א לשוע"ר ריש סי' רעז (ושייך קצת גם להודעתך הראשונה).

בן ראובן
הודעות: 983
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: ספק דרבנן לקולא בספק דלהבא

הודעהעל ידי בן ראובן » ה' אוגוסט 19, 2021 8:10 am

עושה חדשות כתב:והנה זה ודאי שאם יגרור את הספסל, אבל לא ייעשה שום חריץ, אינו עובר על כלום. ורק אם ייעשה חריץ ה"ה עובר על איסור שבת, אבל רק מדרבנן, כי סו"ס הוא לא התכוין לכך, וזה גם לא היה פסיק רישא.

וא"כ יש לשאול למה ל"ש כאן ההיתר של ספק דרבנן לקולא, ויהיה מותר לגרור את הספסל עכ"פ, ולהסתמך על הצד שלא ייעשה חריץ. (ואמנם זה פשוט לכאו', שאם אדם מתכוין לעשות מעשה האסור מדרבנן, אבל ספק אם יצליח לעשות, דהיינו ספק אם החץ יפגע וכד', ודאי ל"ש לומר כאן ספק דרבנן לקולא, כי הרי הוא מתכוין דוקא להצליח ולעשות את המעשה האסור. אבל בנידון דידן הרי הוא באמת לא מתכוין שייעשה חריץ, ולמה לא נתיר לו מחמת הספק).



לכאורה א"א לנצל את אותו ספק פעמיים, פעם אחת להפוך את הדאורייתא לדרבנן, ופעם נוספת להפוך את הדרבנן לספק דרבנן.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ספק דרבנן לקולא בספק דלהבא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 19, 2021 8:51 am

בן ראובן כתב:לכאורה א"א לנצל את אותו ספק פעמיים, פעם אחת להפוך את הדאורייתא לדרבנן, ופעם נוספת להפוך את הדרבנן לספק דרבנן.
לא ה'ספק' הוא זה שהופך את הדאורייתא לדרבנן, כי אם העדר הכוונה. (ומתחילה סבר אביי שההיתר של אינו מתכוין הוא אפילו בפסיק רישא, עד שחזר והודה לדברי רבא. ואליבא דאמת נמי מבואר בר"ן שבאיסורי הנאה מותר אפילו בפסי"ר). ועכ"פ רבי יהודה אוסר אינו מתכוין גם באיסורים דרבנן להדיא, ותיקשי כנ"ל.

בן ראובן
הודעות: 983
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: ספק דרבנן לקולא בספק דלהבא

הודעהעל ידי בן ראובן » ה' אוגוסט 19, 2021 8:54 am

עושה חדשות כתב:
בן ראובן כתב:לכאורה א"א לנצל את אותו ספק פעמיים, פעם אחת להפוך את הדאורייתא לדרבנן, ופעם נוספת להפוך את הדרבנן לספק דרבנן.
לא ה'ספק' הוא זה שהופך את הדאורייתא לדרבנן, כי אם העדר הכוונה. (ומתחילה סבר אביי שההיתר של אינו מתכוין הוא אפילו בפסיק רישא, עד שחזר והודה לדברי רבא. ואליבא דאמת נמי מבואר בר"ן שבאיסורי הנאה מותר אפילו בפסי"ר). ועכ"פ רבי יהודה אוסר אינו מתכוין גם באיסורים דרבנן להדיא, ותיקשי כנ"ל.


העדר הכוונה בתנאי שיש ספק (אליבא דאמת ובאיסורי שבת).

ואכן באיסורי דרבנן להדיא לכאורה יש לדייק כדבריך.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ספק דרבנן לקולא בספק דלהבא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 19, 2021 8:57 am

סגי נהור כתב:
עושה חדשות כתב:בתוס' הרשב"א משאנץ פסחים דכ"ו מצדד מתחילה לאידך גיסא, שההיתר של אינו מתכוין הוא מחמת דמותר להקל בספק דלהבא אפילו בספק דאורייתא. וצ"ע. העתקתי את לשונו כאן.

ראה קו"א לשוע"ר ריש סי' רעז (ושייך קצת גם להודעתך הראשונה).
יש"כ.

לא הבנתי כ"כ מה כוונת הרב ז"ל בקטע הבא (מה זה שונה מהתיבה עם הזבובים שדיבר בה הט"ז) -
ואף לפי מה שכתב הט"ז בסי' שי"ו סק"ג דספק פסיק רישיה שרי, וכן משמע בהדיא ברמב"ן במלחמות ור"ן פרק כירה גבי צירוף והובא ב"י סי' שי"ח, היינו להתיר בשעת הספק בלבד כשאין שם חשש ודאי כלל, אבל אם יש לחוש שמא יהיה ודאי ואף על פי כן יעשה מה שיעשה, הרי זה דומה לשאר חששות וגזירות שחששו חכמים ואינו בכלל ספק פסיק רישיה, כמבואר בהדיא בתוס' דסנהדרין דף פ"ה ע"א סוף ד"ה [ור"ש] עיין שם. וגבי פתיחת הדלת נמי יש לומר כהאי גוונא, דאם יהיה פתוח ברוחב טפח על דרך משל חיישינן שמא מיד כשפשט ידו לדלת לפתוח ברגע זו בתחלת הפתיחה ינשב רוח בחוזק, ונמצא שפתיחה ברחב טפח היא אחר שכבר נשב בתחלת הפתיחה רוח חזק כל כך שאי אפשר שלא יכבה כשיפתח טפח או פחות, ונמצא עושה איסור אחר שהוא ודאי פסיק רישיה.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ספק דרבנן לקולא בספק דלהבא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 20, 2021 12:53 am

לאותם פוסקים שאסרו בספק פסי"ר דלשעבר, האם כתבו דעכ"פ באיסור דרבנן יש להקל כדין סד"ר לקולא?

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ספק דרבנן לקולא בספק דלהבא

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' אוגוסט 20, 2021 1:57 pm

עושה חדשות כתב:לא הבנתי כ"כ מה כוונת הרב ז"ל בקטע הבא (מה זה שונה מהתיבה עם הזבובים שדיבר בה הט"ז) -
ואף לפי מה שכתב הט"ז בסי' שי"ו סק"ג דספק פסיק רישיה שרי, וכן משמע בהדיא ברמב"ן במלחמות ור"ן פרק כירה גבי צירוף והובא ב"י סי' שי"ח, היינו להתיר בשעת הספק בלבד כשאין שם חשש ודאי כלל, אבל אם יש לחוש שמא יהיה ודאי ואף על פי כן יעשה מה שיעשה, הרי זה דומה לשאר חששות וגזירות שחששו חכמים ואינו בכלל ספק פסיק רישיה, כמבואר בהדיא בתוס' דסנהדרין דף פ"ה ע"א סוף ד"ה [ור"ש] עיין שם. וגבי פתיחת הדלת נמי יש לומר כהאי גוונא, דאם יהיה פתוח ברוחב טפח על דרך משל חיישינן שמא מיד כשפשט ידו לדלת לפתוח ברגע זו בתחלת הפתיחה ינשב רוח בחוזק, ונמצא שפתיחה ברחב טפח היא אחר שכבר נשב בתחלת הפתיחה רוח חזק כל כך שאי אפשר שלא יכבה כשיפתח טפח או פחות, ונמצא עושה איסור אחר שהוא ודאי פסיק רישיה.

הרי מבאר כוונתו, כיון שיש כאן מעשה שיש בו שיהוי קצת וחיישינן דלמא תכף בתחילת המעשה כבר יתבטל הספק ואעפ"כ ימשיך בעשייתו. משא"כ בסתימת תיבה של זבובים דלגבי דידי' יש כאן ספק בעת הסגירה מתיר הט"ז.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ספק דרבנן לקולא בספק דלהבא

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' אוגוסט 20, 2021 2:17 pm

עושה חדשות כתב:לאותם פוסקים שאסרו בספק פסי"ר דלשעבר, האם כתבו דעכ"פ באיסור דרבנן יש להקל כדין סד"ר לקולא?

לכאו' מחלוקת הפוסקים אם עושים ספק דרבנן לכתחילה. ראה מ"ב סי' י סקכ"ז (בשוע"ר שם: ולא אמרו ספק דבריהם להקל אלא כשכבר נעשה הספק איסור, אבל אסור לעשות ספק איסור דרבנן לכתחילה). ואם מדובר בדבר שיכול להתברר מיד דמיא לחסרון ידיעה דלא מקרי ספק. ראה קו"א סו"ס רנב.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ספק דרבנן לקולא בספק דלהבא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 19, 2021 12:30 am

עושה חדשות כתב:ואמנם זה פשוט לכאו', שאם אדם מתכוין לעשות מעשה האסור מדרבנן, אבל ספק אם יצליח לעשות, דהיינו ספק אם החץ יפגע וכד', ודאי ל"ש לומר כאן ספק דרבנן לקולא, כי הרי הוא מתכוין דוקא להצליח ולעשות את המעשה האסור.

ומה הדין בכהן הבא לקדש אשה שהיא ספק חלוצה, ומכיון דספק דרבנן לקולא באמת מותר לו לקדשה, אלא דעושה תנאי בקידושין דאינו מקדשה אלא על הצד שהיא באמת חלוצה. וכיו"ב.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ספק דרבנן לקולא בספק דלהבא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' דצמבר 28, 2021 12:23 am

עושה חדשות כתב:ומה הדין בכהן הבא לקדש אשה שהיא ספק חלוצה, ומכיון דספק דרבנן לקולא באמת מותר לו לקדשה, אלא דעושה תנאי בקידושין דאינו מקדשה אלא על הצד שהיא באמת חלוצה. וכיו"ב.

קיבלתי מחכ"א את המצו"ב
היכלא ט - רבי אברהם קפלן.pdf
(864.1 KiB) הורד 90 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ספק דרבנן לקולא בספק דלהבא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' דצמבר 29, 2021 12:00 am

אחד מחכמי ביהמ"ד דפה שלח לי עוד -
לסמוך על צד ההיתר כשכל המעשה מכוון לצד האיסור
ראיתי שהעלית מאמר מר"א קפלן בענין הנ"ל.
והנני להוסיף עוד ב' ראיות לכך שאסור:
א. הח"ח כותב דגם באופן שקיים ההיתר דאפי תלתא מ"מ אסור לספר ע"מ להעביר הקול יותר ולפרסמו, ולכאורה אין לדברים ביאור רק אי נימא כנ"ל, דהמספר רוצה לסמוך על מה שהדבר כבר מפורסם/עתיד להתפרסם ולפרסם עה"צ שלא יקרה כנ"ל מבלי שיספר, והיא ראיה יפה.
ב. ידוע מהחזו"א שאסר לשים מסננת בפסח מטעם שבשבת ויו"ט הרי"ז בורר, ולכאורה הרי בלי שימת המסננת סומך על הסתמא והחזקה שאין חמץ, ולמה לא יוכל לסמוך ע"ז שגם אין כאן בורר, ובע"כ כנ"ל שאין לסמוך ע"צ היתר כשמכוין לאיסור, ויש לעיין במ"ש החזו"א סוכה בסוגיית גילוי בניסוך המים ע"ש,
ויש לחלק מהיתר החזו"א לעשר בשבת שהובא שם, שאין האיסור אלא כשבא לעשות לצרכו או כדי לתקן איסור קל נותר מהאיסור שיכול להיות שעובר,
ושמעתי היום בביהמ"ד לדון אם מותר לחלל את כל דמי השביעית שברשותו (שלא ידוע לו אם קיימים בכלל) על פרוסת לחם, אף דייתכן שעובר איסור של חילול שווה מנה בפרוטה, ולסמוך ע"ז שבפשטות אין אצלו דמי שביעית.
ויש להביא עוד ראיה לצד ההיתר מתוס' פסחים קט"ז שטובלין המרור בחזרת ע"מ להרוג את התולעת וסומכין שאין תולעת לענין איסור נטילת נשמה ביו"ט, ומוכח שמותר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 349 אורחים