מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה עמד מאחורי ההוראה של הגריש"א זצוקל"הה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

מה עמד מאחורי ההוראה של הגריש"א זצוקל"הה

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' אוגוסט 26, 2021 6:06 pm

לפני כ42 שנה היה מעשה בתפילין חדשות שהונחו כשנה ונבדקו ונמצא שחדר צבע ונעשה כתם שעבר בקיפולי הפרשיות ונטשטשו אותיות עד שכמעט לא נראו, והרב פסק כך עד עכשיו זה היה כשר ומעכשיו זה פסול וצריך לקנות חדש האם זה רק היה בשביל להרגיע את נער הבר מצוה שידע שהניח עד עכשיו או טעם אחר

שמש
הודעות: 1579
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: מה עמד מאחורי ההוראה של הגריש"א זצוקל"הה

הודעהעל ידי שמש » ה' אוגוסט 26, 2021 6:14 pm

זה לא אוקמינהו אחזקתן שהיו כשרות כל זמן שלא נתגלה הרעותא?

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מה עמד מאחורי ההוראה של הגריש"א זצוקל"הה

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' אוגוסט 26, 2021 6:29 pm

זה ידוע, בא נאמר אם היה נמצא שחסר מילה בודאי אי אפשר לומר שהתפילין היו כשרות אפשר לומר שיצא ידי חובת הנחת תפילין כי כיוון להניח, ובכלל מה היא החזקה הזאת שכולם יודעים לומר אותה. חזקה על מה שאני חשבתי שזה כשר?

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: מה עמד מאחורי ההוראה של הגריש"א זצוקל"הה

הודעהעל ידי יאיר1 » ה' אוגוסט 26, 2021 8:35 pm

אהרן תאומים כתב:זה ידוע, בא נאמר אם היה נמצא שחסר מילה בודאי אי אפשר לומר שהתפילין היו כשרות אפשר לומר שיצא ידי חובת הנחת תפילין כי כיוון להניח, ובכלל מה היא החזקה הזאת שכולם יודעים לומר אותה. חזקה על מה שאני חשבתי שזה כשר?

מסברת עצמי.
אם היה חסר מילה, משמע שהתפילין לא היו כשרות, ורק טעית. וחשבת שזה כשר.
אבל אם אכן היו כשרות ונפסלו לאחר מכן, ולא ידוע מתי נפסלו, ברור שחזקתם לומר שנפסלו עכשיו.
אבל אם נפסלו בצביעה, הרי ידוע מתי נפסלו, ומה שייך כאן חזקה?!
אבל עד שנחפש את הסברא, אולי עדיף לחפש את מהימנות הסיפור

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מה עמד מאחורי ההוראה של הגריש"א זצוקל"הה

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' אוגוסט 26, 2021 8:47 pm

הסיפור מאומת לפרטי פרטים שהוא מעניין איך התגלגלו הדברים אבל עוד חזון למועד לספרו במילואו, מאחר שמי שנכנס להרב אלישיב היה הילד בעצמו שהוא כיום תלמיד חכם חשוב וגם אביו היה ת"ח מפורסם וראש כולל ובזמנו אבי למד באותו כולל ואף אימת את הפרטים שוב לאחרונה,
ואכן ההערות הנכונים שהעלית גבי חזקה הביאוני לברר מה עמד מאחורי הפסק

הוה אמינא
הודעות: 1473
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: מה עמד מאחורי ההוראה של הגריש"א זצוקל"הה

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' אוגוסט 26, 2021 10:31 pm

צ"ל שהיה שם היכי תמצי שהצבע לא ודאי התפשט בשעת הצביעה, אלא מחמת רטיבות ומסיבות שונות יכול להתרכך ולהתפשט צבע גם לאחר זמן.
לכן יש ספק מתי זה קרה,
ואוקמינן את הפרשיות בחזקת כשרותן עד לזמן שהוברר בוודאות שנפסלו.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מה עמד מאחורי ההוראה של הגריש"א זצוקל"הה

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' אוגוסט 26, 2021 10:50 pm

ייש"כ

כזית
הודעות: 138
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 12:04 am

Re: מה עמד מאחורי ההוראה של הגריש"א זצוקל"הה

הודעהעל ידי כזית » ו' אוגוסט 27, 2021 12:49 am

לענ"ד גם אם יתברר עתה שנפסלו לפני זמן רב, כיון שעד עתה היה הדין להעמידם על חזקתם הרי היו כשרות מדינא.
אמנם אם עדיין לא שקעה חמה בודאי עליו להניח שוב.
ופשיטא לי שגם הגרי"ש היה מצריכו להניח שוב באותו יום.

ולא דמי לתפילין פסולות שהעידו עליהם בטעות שכשרות הן, כיון שאגלאי מילתא שעידי שקר היו ולא היתה כאן עדות כשרה, אבל החזקה שהיתה אז לא התבטלה למפרע, אלא רק לענין מכאן ולהבא.

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: מה עמד מאחורי ההוראה של הגריש"א זצוקל"הה

הודעהעל ידי יאיר1 » ו' אוגוסט 27, 2021 12:59 pm

כזית כתב:לענ"ד גם אם יתברר עתה שנפסלו לפני זמן רב, כיון שעד עתה היה הדין להעמידם על חזקתם הרי היו כשרות מדינא.
אמנם אם עדיין לא שקעה חמה בודאי עליו להניח שוב.
ופשיטא לי שגם הגרי"ש היה מצריכו להניח שוב באותו יום.

ולא דמי לתפילין פסולות שהעידו עליהם בטעות שכשרות הן, כיון שאגלאי מילתא שעידי שקר היו ולא היתה כאן עדות כשרה, אבל החזקה שהיתה אז לא התבטלה למפרע, אלא רק לענין מכאן ולהבא.

לענ"ד יש לדון באופן אחר.
אם מדין חזקה קאתינן, יש לדון על פי דיני חזקה.
אחזור בקצרה על מה שכולנו יודעים, בפשטנות..
ענין החזקה הוא לומר:
שהידיעה שיש כעת היתה כך מעולם - חזקה דהשתא.
מה שאנו יודעים עתה לא ישתנה - חזקה דמעיקרא.
כאשר ישנה סתירה בין שתי החזקות, חזקה דמעיקרא גוברת - אנו אומרים שהשינוי התחולל עתה ברגע שנודע לנו.
אבל כאשר נודע לנו שבודאי השתנה קודם לכן, נכנסים לדיון לא פשוט, כי יש עדיפות לחזקה דהשתא, שזה לא השתנה עכשיו אלא קודם לכן.
מה שברור בעיני, שלכל הפחות עד הרגע שברור שבו השתנה, גוברת הידיעה הזו על חזקה דמעיקרא.
ואמנם, היה הדין להחזיק כמעיקרא, אבל התברר שזה היה בטעות.
ואמנם כפי המפורסם מר' שמעון, ענין החזקה אינו בירור אלא הנהגה, וההנהגה היתה שצריך להתנהג על פי החזקה דמעיקרא.
מה שאומר שנהגנו נכון.

ועכשיו צריך להבין מה בעצם הדיון.
אין שאלה הילכתית לגבי האם התפילין היו כשרות קודם לכן!!
השאלה היא פסיכולוגית - שאינו מהענין כאן.
לגבי שכר המצוה - הקב"ה יחליט - ויש לשער שכיון שעשה כמצווה, יש לו שכר - סביר להניח שכן הדין גם לגבי אם היה פסול מתחילה, במידה ועשה כפי הדין, בבחירת התפילין/הסופר'המגיה...
לגבי קרקפתא דלא מנח תפילין - הרי לא הניח.
לגבי התיקון - כנ"ל


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים