מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ידידיה
הודעות: 990
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי ידידיה » א' ספטמבר 03, 2017 9:59 pm

ביני עמודי גרסי כתב:ידידיה,
שים לב, אמרתי עדויות מזמן הראשונים.
אחרונים ידוע.

כיון שיש לנו מנהג בידנו אם אי מי סבור שבעבר נהגו אחרת, עליו להוכיח.
יש למר עדויות מזמן הראשונים שהיו מחשבים לפי מעלות?

מעט דבש
הודעות: 2797
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי מעט דבש » א' ספטמבר 03, 2017 10:12 pm

רמב"ם הלכות שמיטה ויובל י, ו (אחרי שפירט באריכות שלפי חשבונו - על פי הגמרא - שנת השמיטה היא בשנה אחרת):
ושנת השמטה ידועה היא ומפורסמת אצל הגאונים ואנשי א"י... ועל זה אנו סומכין, וכפי החשבון זה אנו מורין לענין מעשרות ושביעית והשמטת כספים שהקבלה והמעשה עמודים גדולים בהוראה ובהן ראוי להתלות.

שומע ומשמיע
הודעות: 1413
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' ספטמבר 03, 2017 10:29 pm

דרך אגבץ
ברמב"ן בתורת האדם נראה שבלי השאלות בעניין תוספת שבת ההבנה הפשוטה שלו הייתה שהקיעה היא כגאונים.
האם בעקבות משא ומתן זה הוא שינה את כל הנהגתו, והורה כל לציבור?
זה צריך להיות אירוע רב רושם.

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי יהושעבנמי » א' אוקטובר 15, 2017 10:54 pm

אוצר החכמה כתב:
יהושעבנמי כתב:
אוצר החכמה כתב:אתה בהחלט זה שהולך נגד כל הפוסקים.
הפוסקים כתבו לאנשים להסתכל בשמים ולראות כוכבים קטנים. כולם, אבל כולם, מגדול הת"ח עד אחרונת הנשים ידעו למה הכוונה וגם אתה לא העלית מעולם בדעתך שיש כוכבים יותר קטנים מאלה שנראים בשמים אחרי כארבעים דקות, עד שלא מצאת את ההערה על הבהירות. אבל הבית יוסף והרמ"א ברוב קלות דעתם לא הבינו את זה שכולם יחללו שבת כי יעבדו בדיוק לפי ההוראות שלהם?


אתה רגיל לראות כוכבים בתוך העיר שיש תאורה ובגלל זה אתה כנראה בחיים לא ראית כוכבים קטנים, צא לחוץ לעיר במקום חשוך לחלוטין באמצע הלילה במקום שאין ערפל וזיהום אויר כלל ותתבונן היטב תבין שהכוכבים הקטנים שראית עד עכשיו הם ענקיים לעומתם, ובמקום כזה תוכל לראות גם שעד שעה אחרי השקיעה השמים במערב אדום כמו סלק, אז איך יתכן שכבר צאת הכוכבים ? הרי לא יתכן צאת הכוכבים לפני שהכסיף העליון והשווה לתחתון, למה אתה נוקט סימן אחד שנתנו הפוסקים ומתעלם מהסימן השני?



את הטענה הזאת כבר טענת. אבל מה לעשות שעכשיו אנחנו לא מתווכחים על נכונות הטענה הזאת (שאינה נכונה) אלא על דברי השולחן ערוך שלא אמר את הדבר הזה אלא אמר שדי בכוכבים ומי מדבר על ימינו שיש תאורה מדובר בזמן הבית יוסף עד הגרימ"ט והחזו"א וכל הדורות שכולם הסתכלו לשמים וראו שלושה כוכבים קטנים לפני זמן רבנו תם שלכם. ככל שחשוך יותר רואים יותר כוכבים קטנים ולא פחות.

בשו״ע הלכות מילה כתב שאם הרקיע מזהיר כעין אורו של יום אפילו רואים כוכבים קטנים מאוד זה עדיין ספק יום, וכתב שם הגרא שזה בגלל שאין אנו בקיאים בבינונים ואפילו האמוראים לא סמכו על כוכבים רק על הכסיף, ולפי זה אם באירופה עשו כהשו״ע היה צריכים לחכות כמה שעות בקיץ ובכמה מקומות עד חצות עדיין מזהיר הרקיע כעין אורו שליום, ועוד כתב שם הגרא שהכסיף זה רק אחר שאין שום אדמימות ברקיע, והרי המציאות היא שעד כשעה אחרי השקיעה יש אדמימות ברקיע.

הפשוט בפשטותו
הודעות: 166
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » א' ינואר 21, 2018 2:52 pm

מישהו יכול בבקשה להעלות כאן איזשהו עלון או ספר שמפרט באר היטב בצורה מתומצתת וברורה את כל השיטות בענין זה, בצורה ריאלית..
בתודה מראש!

שברי לוחות
הודעות: 1622
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי שברי לוחות » א' ינואר 21, 2018 3:12 pm

עיין פסקי תשובות סימן רס"א

הפשוט בפשטותו
הודעות: 166
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » א' ינואר 21, 2018 5:54 pm

תודה רבה.
אשמח לציון או להעלאת מקום שמפורט בו יותר

בברכה המשולשת
הודעות: 9326
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ינואר 21, 2018 7:46 pm

הפשוט בפשטותו כתב:תודה רבה.
אשמח לציון או להעלאת מקום שמפורט בו יותר


viewtopic.php?f=7&t=31425&start=80#p416781
viewtopic.php?f=7&t=31425&start=120#p430723

פלוריש
הודעות: 692
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי פלוריש » א' ינואר 21, 2018 8:30 pm

קו ירוק כתב:
יהושעבנמי כתב:כל הקושי על ר״ת לא מובן, כי הרי שיטת הגאונים הרבה יותר קשה מן המציאות, כי בעין הרגיל בקושי נראים אפילו כוכבים גדולים חצי שעה אחרי השקיעה, אלא שנדחקים ואומרים.... וביותר טוענים שבדקו ומצאו לפי המעדנים שיש שבע דרגות בכוכבים והדרגה הרביעית שזה בדיוק בינוניים יוצאים בסביבות שבעים ושתיים דקות אחר השקיעה וממילא כל הפילפולים בזה הם דברים בטלים ומבוטלים הבל ישאום הרוח ולא מובן כלל מי שנוהג לא כר״ת אם התעמק בנושא.

מלבד שאולי כלך לך להתווכח עם הגר"א בסי' רס"ג על מציאות, מי שנולד ברחוב עם פנסים שלא ידבר. ועוד בביטחון כזה.. שלא לדבר על כך שאינך מודע לעובדה בסיסית בידיעת חקר הכוכבים - שכלי הראיה שלנו נחלשו הרבה מאז ימי חז"ל, והדברים עתיקים.
ומה זה 7 דרגות בכוכבים? אם כוונתך למגניטודות הנראות, הרי שעין האדם רואה בלילה מ- 4- מגניטודות (כוכב נגה בשיא בהירותו) עד ל-12+ מגניטודות! (אך זה נמדד בחזקה). תביא מקורות לסרגל המדידה שלך, התואם 'בדיוק' את שיטת ר"ת..

אולי נאמר שההלכה נקבעת לפי מראה העין, ואם גדר 'עין בינונית' משנה אזי ישתנו גם גדרי הדין?

קו ירוק
הודעות: 3175
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי קו ירוק » א' ינואר 21, 2018 9:32 pm

פלוריש כתב:
קו ירוק כתב:
יהושעבנמי כתב:כל הקושי על ר״ת לא מובן, כי הרי שיטת הגאונים הרבה יותר קשה מן המציאות, כי בעין הרגיל בקושי נראים אפילו כוכבים גדולים חצי שעה אחרי השקיעה, אלא שנדחקים ואומרים.... וביותר טוענים שבדקו ומצאו לפי המעדנים שיש שבע דרגות בכוכבים והדרגה הרביעית שזה בדיוק בינוניים יוצאים בסביבות שבעים ושתיים דקות אחר השקיעה וממילא כל הפילפולים בזה הם דברים בטלים ומבוטלים הבל ישאום הרוח ולא מובן כלל מי שנוהג לא כר״ת אם התעמק בנושא.

מלבד שאולי כלך לך להתווכח עם הגר"א בסי' רס"ג על מציאות, מי שנולד ברחוב עם פנסים שלא ידבר. ועוד בביטחון כזה.. שלא לדבר על כך שאינך מודע לעובדה בסיסית בידיעת חקר הכוכבים - שכלי הראיה שלנו נחלשו הרבה מאז ימי חז"ל, והדברים עתיקים.
ומה זה 7 דרגות בכוכבים? אם כוונתך למגניטודות הנראות, הרי שעין האדם רואה בלילה מ- 4- מגניטודות (כוכב נגה בשיא בהירותו) עד ל-12+ מגניטודות! (אך זה נמדד בחזקה). תביא מקורות לסרגל המדידה שלך, התואם 'בדיוק' את שיטת ר"ת..

אולי נאמר שההלכה נקבעת לפי מראה העין, ואם גדר 'עין בינונית' משנה אזי ישתנו גם גדרי הדין?

פשוט שלא, כי הלילה הוא החשכה. אלא שחז"ל נתנו סימנים מתי נקראת חשיכה אף שבאופק המערבי עוד יש זהרורית אור, וקבעו סימן של ג' רבעי מיל. ונתנו עוד סימן של ג' כוכבים בינונים (כי לאו כ"א יכול לשער זמן הילוך ג' רבעי מיל, ומראה העין פשוט טפי).
האם יש יותר אור בעולם אחרי שהשמש ירדה אל מתחת לאופק - בגלל שכלי הראיה האנושיים נחלשו ?

הפשוט בפשטותו
הודעות: 166
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » ב' ינואר 22, 2018 10:24 am

בברכה המשולשת כתב:
הפשוט בפשטותו כתב:תודה רבה.
אשמח לציון או להעלאת מקום שמפורט בו יותר


viewtopic.php?f=7&t=31425&start=80#p416781
viewtopic.php?f=7&t=31425&start=120#p430723

תודה רבה! מרתק ביותר וקולע השערה!

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ג' ינואר 23, 2018 9:02 am

קו ירוק כתב:
יהושעבנמי כתב:כל הקושי על ר״ת לא מובן, כי הרי שיטת הגאונים הרבה יותר קשה מן המציאות, כי בעין הרגיל בקושי נראים אפילו כוכבים גדולים חצי שעה אחרי השקיעה, אלא שנדחקים ואומרים.... וביותר טוענים שבדקו ומצאו לפי המעדנים שיש שבע דרגות בכוכבים והדרגה הרביעית שזה בדיוק בינוניים יוצאים בסביבות שבעים ושתיים דקות אחר השקיעה וממילא כל הפילפולים בזה הם דברים בטלים ומבוטלים הבל ישאום הרוח ולא מובן כלל מי שנוהג לא כר״ת אם התעמק בנושא.

מלבד שאולי כלך לך להתווכח עם הגר"א בסי' רס"ג על מציאות, מי שנולד ברחוב עם פנסים שלא ידבר. ועוד בביטחון כזה.. שלא לדבר על כך שאינך מודע לעובדה בסיסית בידיעת חקר הכוכבים - שכלי הראיה שלנו נחלשו הרבה מאז ימי חז"ל, והדברים עתיקים.
ומה זה 7 דרגות בכוכבים? אם כוונתך למגניטודות הנראות, הרי שעין האדם רואה בלילה מ- 4- מגניטודות (כוכב נגה בשיא בהירותו) עד ל-12+ מגניטודות! (אך זה נמדד בחזקה). תביא מקורות לסרגל המדידה שלך, התואם 'בדיוק' את שיטת ר"ת..

עוד הביא שם בקונטרס בין אור לחושך ששמע מהגרח קנייבסקי שכשיצא הספר אורות חיים (שמוכיח שכל הראשונים סוברים כר״ת ומתרץ שם כל הקושיות על ר״ת) היה בסוף ימיו של החזו״א , ואמר אז החזו״א שצריך עוד הפעם לעבור על הסוגיא ולא הספיק לפני שנסתלק לגנז״מ.

ונראלך שבאמת החזו"א התכוין שהוא חוזר בו ומתחיל לחשוש שמא חילל שבת.. או שהוא התכוון שבכדי להשיב להנ"ל צריך לעיין ואיננו בסוגיא.
ועד שאורות חיים יתרץ את ר"ת, שיחשוש למה הוא לא הבין את הגר"א... ואמנם קיבל הסכמה ממרן הגרא"ז, ואעפ"כ מסתמא גדל כוחו של החזו"א בהכרעה פה בישוב החדש, (וכך נהגו הפרושים בירושלים מאז), עד שלא חוששים לר"ת אצל רוב מוחלט של היראים. יש גם לציין שחששותיו של מרן הגרא"ז בעניני זמנים היתה מן המפורסמות ולא התקבלה להלכה - כמו בשקיעה מקום גבוה. אף שאינני כורך בין הדברים.


קושית הגרא הוא לשיטתו שהמיל היא 22 דקות, ולפי זה ר״ת מוכחש מן המציאות, אבל לדעת הראשונים שהמיל היא 18 דקות המציאות מתאים בדיוק כר״ת, שכששים דקות אחר השקיעה מסתלק האדמימות במערב, ובעניין הכוכבים, הרי הרי גם אחרי תשעים דקות עדיין יוצאים כוכבים קטנים, והרי תחילת יציאת הכוכבים הוא כחצי שעה אחרי שקיעת החמה, א״כ מסתבר שבסביבות שעה וקצת יותר אחר השקיעה הוא זמן כוכבים הבינונים.

ועוד גם להגר״א זמן צאת הכוכבים הוא בזמן סילוק האדמימות במערב כמו שכתב במפורש וגם המשנה ברור. כתב שלדעת הגרא הצאת הכוכבים הוא רק כשנסתלק האדמימות מכל כיפת הרקיע במערב, א״כ לפני שעה אחרי השקיעה גם להגרא אינו צאת הכוכבים, לכן נראה לומר שמה שהגרא קורה תחילת השקיעה היא לא שקיעת גלגל החמה מהאופק, רק שקיעת האור מהעולם, אע״פ שעדיין הרקיע מזהיר קצת בצד מערב, וסוף שקיעה היא סילוק האדמימות שאז הוא צאת הכוכבים, ושקיעה שלישית הוא סילוק האור מהרקיע לגמרי שזה ד מילין אחר השקיעה ולשיטתו זה כתשעים דקות אחר השקיעה, ובזה מתורץ כמה קושיות שיש בדברי הגר״א, א. מה שכתב שצריך בקיאות רב להבחין בבינונים, ב. מה שכתב שלא כוכבים הנראים בלילה הכוונה לכוכבים היוצאים אחר תשעים דקות, ג. מה שכתב בשנות אליהו שלפי התוספת השקיעה נמשך כשעה ואנחנו רואים שאפילו בקיץ אינו נמשך יותר מרבע שעה, שכל זה אין לו ביאור כלל אם כוונתו בתחילת שקיעה לשקיעת גלגל חמה.

קו ירוק
הודעות: 3175
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' ינואר 23, 2018 11:00 am

כל ההמצאה הזו שר"ת הוא ע"ב מינוט אין לה על מה שתסמוך.
וכשכתבת
א״כ מסתבר שבסביבות שעה וקצת יותר אחר השקיעה הוא זמן כוכבים הבינונים.

לא בהסתברויות עסקינן'.
יצא לך לראות את ספרו של הרב יעקב ויס אור ולילה של תורה?

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ג' ינואר 23, 2018 6:16 pm

קו ירוק כתב:כל ההמצאה הזו שר"ת הוא ע"ב מינוט אין לה על מה שתסמוך.
וכשכתבת
א״כ מסתבר שבסביבות שעה וקצת יותר אחר השקיעה הוא זמן כוכבים הבינונים.

לא בהסתברויות עסקינן'.
יצא לך לראות את ספרו של הרב יעקב ויס אור ולילה של תורה?

הספר הזה הוא גילוי בתורה שלא כהלכה כפשוטו.
מה זה שאין על מה לסמוך, אם כוונתך שבכל מקום זה72 ברור, אבל אם כוונתך שגם בארץ ישראל הוא לפני 72 הוא דבר מופרך מכל וכל.

קו ירוק
הודעות: 3175
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' ינואר 23, 2018 9:00 pm

לכתוב על יהודי גאון שלא הגעת לקרסוליו, שהוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה - זו טיפשות וחוצפה.
וזה מתעצם כאשר כמה גדולים (ביניהם האדמו"ר מערלוי זצ"ל) כתבו לו בהסכמתם שדעתם שווה לדעתו.
אך יש כאן גם בורות. תלמד ותבין..

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ג' ינואר 23, 2018 10:33 pm

קו ירוק כתב:לכתוב על יהודי גאון שלא הגעת לקרסוליו, שהוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה - זו טיפשות וחוצפה.
וזה מתעצם כאשר כמה גדולים (ביניהם האדמו"ר מערלוי זצ"ל) כתבו לו בהסכמתם שדעתם שווה לדעתו.
אך יש כאן גם בורות. תלמד ותבין..

זה תופעה די נפוצה בפרט בימינו שגם אנשים חשובים כותבים שטויות ממש.

עובדה שעד הדור שלנו זה עלה בדעת אף אחד לפרש את שיטת ר"ת בדרך מופרכת כזאת, וגם בימינו חוץ מכמה רבנים שמסכימים לספר הנל.

הצעיר באלפי
הודעות: 493
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ג' ינואר 23, 2018 10:50 pm

יהושעבנמי כתב:
קו ירוק כתב:לכתוב על יהודי גאון שלא הגעת לקרסוליו, שהוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה - זו טיפשות וחוצפה.
וזה מתעצם כאשר כמה גדולים (ביניהם האדמו"ר מערלוי זצ"ל) כתבו לו בהסכמתם שדעתם שווה לדעתו.
אך יש כאן גם בורות. תלמד ותבין..

זה תופעה די נפוצה בפרט בימינו שגם אנשים חשובים כותבים שטויות ממש.

עובדה שעד הדור שלנו זה עלה בדעת אף אחד לפרש את שיטת ר"ת בדרך מופרכת כזאת, וגם בימינו חוץ מכמה רבנים שמסכימים לספר הנל.


האם גם מהר"ח אור זרוע כותב שטויות ??
או המאירי ??
ואולי גם התוס' רי"ד ??
וכן לאחריהם המרכת המשנה ??
והגה"ק רבי עקיבה יוסף שלעזינגר זצ"ל ?
וגם הגאון בעל אבן האזל זצ"ל ובעל שבט הלוי זצ"ל כתבו כן בדעת כמה ראשונים, כוווווללללללםםםםם שטויות ?!?!?!?!?!
וכן הרחיב בזה הגאון בעל בני ציון זצ"ל (מתלמידי המנחת אלעזר זי"ע)

נא ליזהר בגחלתן שלא תכווה !!!!

קו ירוק
הודעות: 3175
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' ינואר 23, 2018 11:22 pm

תופעה יותר נפוצה היא שעול ימים שלא קרא ולא שנה, שונה וחוזה ושונה בחוצפתו ובורותו המופלגת בענינים שלא ירד אפילו ליסודותם.
היסוד הזה של 72 דק. דר"ת בא"י זו יצירה שלא היתה קיימת מעולם בשום מקום, קרא בספר לבד.

כתבת לעיל שלדעות שמיל הוא 18 דק. הכל מסתדר עם שיטת ר"ת. תבצע חישוב מסלול מחדש..

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ד' ינואר 24, 2018 8:36 am

הצעיר באלפי כתב:
יהושעבנמי כתב:
קו ירוק כתב:לכתוב על יהודי גאון שלא הגעת לקרסוליו, שהוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה - זו טיפשות וחוצפה.
וזה מתעצם כאשר כמה גדולים (ביניהם האדמו"ר מערלוי זצ"ל) כתבו לו בהסכמתם שדעתם שווה לדעתו.
אך יש כאן גם בורות. תלמד ותבין..

זה תופעה די נפוצה בפרט בימינו שגם אנשים חשובים כותבים שטויות ממש.

עובדה שעד הדור שלנו זה עלה בדעת אף אחד לפרש את שיטת ר"ת בדרך מופרכת כזאת, וגם בימינו חוץ מכמה רבנים שמסכימים לספר הנל.


האם גם מהר"ח אור זרוע כותב שטויות ??
או המאירי ??
ואולי גם התוס' רי"ד ??
וכן לאחריהם המרכת המשנה ??
והגה"ק רבי עקיבה יוסף שלעזינגר זצ"ל ?
וגם הגאון בעל אבן האזל זצ"ל ובעל שבט הלוי זצ"ל כתבו כן בדעת כמה ראשונים, כוווווללללללםםםםם שטויות ?!?!?!?!?!
וכן הרחיב בזה הגאון בעל בני ציון זצ"ל (מתלמידי המנחת אלעזר זי"ע)

נא ליזהר בגחלתן שלא תכווה !!!!

הם לא כותבים את זה, זה פרשנות עקומה בדבריהם, הבעל שבט הלוי כותב לה אדמו"ר מערלוי ודוחה פירושו בשתי ידיים.

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ד' ינואר 24, 2018 8:51 am

קו ירוק כתב:תופעה יותר נפוצה היא שעול ימים שלא קרא ולא שנה, שונה וחוזה ושונה בחוצפתו ובורותו המופלגת בענינים שלא ירד אפילו ליסודותם.
היסוד הזה של 72 דק. דר"ת בא"י זו יצירה שלא היתה קיימת מעולם בשום מקום, קרא בספר לבד.

כתבת לעיל שלדעות שמיל הוא 18 דק. הכל מסתדר עם שיטת ר"ת. תבצע חישוב מסלול מחדש..

יצירה שלא היתה קיימת? איך נהג והנהיג הגרח אבולעפיא ועוד גדולים כמו המהריף והרדבז? איך נהגו רוב גדולי ירושלים כמו המהריל דיסקין הגרח זוננפלד הרב מבריסק הגראז מלצר כמבואר בהסכמתו לספר אורות חיים בעל תורת חסד ועוד?

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ד' ינואר 24, 2018 8:53 am

הפרשנות של בעל בנין ציון זו יצירה שלא היתה קיימת כלל וכלל לא זו ולא כדומה לו, רק בדורנו יכול לקרוא דבר מוזר כזה.

אליעזר בלוי
הודעות: 257
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ד' ינואר 24, 2018 11:45 am

.

ביני עמודי גרסי
הודעות: 229
הצטרף: ב' ספטמבר 09, 2013 11:51 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי ביני עמודי גרסי » ה' ינואר 25, 2018 3:50 am

שיטת הבני ציון והשיטה שנולדה ממנו 'יום ולילה של תורה' הם המצאה חדשה שאפילו אותם המחברים לא חשבו עליה - ודאי - טרם שכתבו את ספריהם.

זוהי שיטה ש:
-- הכותב עצמו לא חשב עליה מעולם. [אלא רק עד שנתקל בספר של הבני ציון והדומים לו].
-- לא האבא ולא הרב של המחבר חשבו על השיטה הזו.
-- עם ישראל לא חלם ולא דמיין. לא היה מושג חדש כזה.
-- המנהג בעם ישראל לדורותיו מכחיש אפשרות לשיטה שכזו. ומוכיח ששיטה שכזו הינה המצאה וסילוף דעת חז"ל.
-- וגם כיום הציבור לא מקבל שיטה שכזו בכל התוקף. ודוחה אותה בשתי ידיים. (ורק מי שלא מכיר את הנושא נופל בטעות לספרים הללו. שחושב שכאן הכל מונח ונמצא).
-- זוהי שיטה שאין לה איזכור ברור ומפורש בגדולי האחרונים ובוודאי שלא בראשונים. [הם צריכים להוכיח לך כדי שתבין שיש פה משהו שלא חלמת עליו מעולם].
-- זוהי שיטה שנערכה והוכנה כספר וכיסוד (היינו בסיס לבאים..) רק ב20 השנים האחרונות!!! (=השיטה של יום ולילה של תורה). וב-40 השנים האחרונות (של הבני ציון). לפני כן לא תמצאו כזה ספר!!
-- זוהי שיטה חדשה שעדיין לא הצליחה להלום את המאות הקושיות עליהם! וכל התירוצים של אותם המחברים כנגד הקושיות עליהם הינם תירוצים והמצאות חדשות (שגם עליהם יש קושיות ופרכות חדשות) שלא נזכרו בספרי גדולי האחרונים. פשוט המציאו תירוצים מהבטן ומתחת לאדמה (בעיקר להשקיט את המצפון האישי).
-- הרבנים שבדורנו מתנגדים בכל התוקף לשיטה הזו. וכמו הגאונים מרן בעל השבט לוי ומרן בעל היביע אומר, והגאון הקדוש רבי יעקב לייזער זצוק"ל מפשעווארסק ועוד.

כמה ציטוטים מהגאון הקדוש רבי יעקב לייזער זצוק"ל כנגד השיטה המחודשת כמו הבני ציון והדומים לו:
"הארכתי להעתיק הכל בכדי שתראה קורא חביב שכל מה שכתב המחבר בסי' א' הוא שוא ושקר הוא! בונה בתים על יסודות של תוהו ובוהו".
"בסימן ג ובכל הסימנים שאחריהם עושה המחבר חדשות, וגוזר ואומר שכל רבותינו היה להם טעות בשיטת ר"ת".
"והנה בעיקר הפירוש שמפרש נגד כל רבותינו זכרונם לברכה – אין מלה בלשוני, ובאם היה בא ספר זה לפני בימי רתיחת הבחרות הייתי שורפו באש, אפילו בערב שבת בבין השמשות של המחבר!!"
הנה העתקתי לך רוב דברי הריטב"א בכדי שתדע דרכו של המחבר נ"י, כי ספרי הראשונים המפורסמים כמו הריטב"א והמגיד משנה, ומהר"ל חביב בהלכות קידוש החודש המצוים בכל בתי מדרשות אינו מביא מהם ראיה לפירושו הבדוי! כי בדבריהם אין יכולים לפרש בשום אופן אלא כמו שפירשו כל גדולי האחרונים רבותינו המנחת כהן והמגן אברהם והפרי חדש ועוד, אבל בדברי הרמב"ן ז"ל והשו"ע שנאמרו בקיצור רוצה לעוור עיני הקוראים...
"ועיין שם בדברי המחבר אשר ברא ויצר בחריפות של שטותים והבלים, פירוש חדש בדברי המאירי, בכדי שיהיה לו ראיה מהמאירי לפירושו שמפרש",
..."עכשיו תדע ותבין שכל מה שכתוב כאן (בספר) בעניני בין השמשות - הכל הבל ורעות רוח!! ומזה תדע שמה שכתב בסימן מ"ז לפרש תשובת חת"ס או"ח סימן פ שהוא שוא ושקר!!"

בקיצור, די עם הדברים החדשים. בראשונים ובאחרונים כתובים דברים ברורים מאוד מאוד. אין צורך לא לעקם ולא לדחוק ולא להעמיס. הכל פשוט וברור. בעשרות ראשונים ומאות אחרונים כתוב מפורש שבין השקיעה לצאת הכוכבים יש 72 דקות. ושהשקיעה (הראשונה) זהו בהיעלמות גלגל החמה באופק. וצאת הכוכבים זהו במצב של חושך גמור ואין בו יותר אור. וכך מנהג עם ישראל לדורותיו מבלי לדעת על שיטה מחודשת ומשונה.

ביני עמודי גרסי
הודעות: 229
הצטרף: ב' ספטמבר 09, 2013 11:51 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי ביני עמודי גרסי » ה' ינואר 25, 2018 4:34 am

הצעיר באלפי כתב:האם גם מהר"ח אור זרוע כותב שטויות ??
או המאירי ??
ואולי גם התוס' רי"ד ??
וכן לאחריהם המרכת המשנה ??
והגה"ק רבי עקיבה יוסף שלעזינגר זצ"ל ?
וגם הגאון בעל אבן האזל זצ"ל ובעל שבט הלוי זצ"ל כתבו כן בדעת כמה ראשונים, כוווווללללללםםםםם שטויות ?!?!?!?!?!
וכן הרחיב בזה הגאון בעל בני ציון זצ"ל (מתלמידי המנחת אלעזר זי"ע)

נא ליזהר בגחלתן שלא תכווה !!!!

אחרי שבונים בניין (באוויר) אפשר להתמקח עליו.

קו ירוק כתב:תופעה יותר נפוצה היא שעול ימים שלא קרא ולא שנה, שונה וחוזה ושונה בחוצפתו ובורותו המופלגת בענינים שלא ירד אפילו ליסודותם.
היסוד הזה של 72 דק. דר"ת בא"י זו יצירה שלא היתה קיימת מעולם בשום מקום, קרא בספר לבד.

כתבת לעיל שלדעות שמיל הוא 18 דק. הכל מסתדר עם שיטת ר"ת. תבצע חישוב מסלול מחדש..

באת לפורום רק לתת מוסר לבן אדם?? - דבר לעצם העניין! הוא טוען בתוקף [מה שרבים וטובים טוענים] שזו שיטה והמצאה חדשה שאף אחד מכל עם ישראל ומכל חברי הפורום מיום הקמתו לא דמיין ולא חלם - אפילו במקרה הכי רחוק - שיש כזו שיטה - אילולי היה שומע וקורא באותם הספרים! די להמציא שיטות והמצאות חדשות [וכבר יש לנו מסורת והנהגה ברורה מחז"ל "אפושי פלוגתא לא מפשינן". אם אפשר ליישב שאין מחלוקת - לא עושים מחלוקת! וכמה וכמה חכמינו נזהרו שלא להרבות במחלוקות].

זה לשון הרדב"ז (חלק ה סימן קד): אבל זו רעה חולה ראיתי, ברוב הלומדים בפסק בירושלם כי אם ימצא אי זה לשון מיותר בלשון הרב אינו חושש לומר שהוא חולק! וכל הראשונים היו משתדלים לעולם להשלים הסברות כדי שלא יהיו הפוסקים חלוקים. ואלה החכמים יצ"ו בדוחק כל דהו עושים מחלוקת בין הפוסקים, ואפילו לחדש מחלוקת, וכל המרבה בזה וכיוצא בו הרי זה משובח. עכ"ל. וסתם להרבות במחלוקת הדבר מגונה.

חבל להרבות במחלוקות ואחר כך לעמוד מאחריהם ולנסות לקיימם. אתם רואים שלא מקבלים ממכם - נסו לחשוב קצת אחרת ולא להמשיך לחפש איך להצדיק. דבר אמיתי אינו זקוק לשכנוע.

קו ירוק
הודעות: 3175
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' ינואר 25, 2018 9:57 am

חו"ר הפורום וגם אני, נולדנו לתוך הקביעה הזו.

ידידיה
הודעות: 990
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי ידידיה » ש' ינואר 27, 2018 10:04 pm

הפשוט בפשטותו כתב:
בברכה המשולשת כתב:
הפשוט בפשטותו כתב:תודה רבה.
אשמח לציון או להעלאת מקום שמפורט בו יותר


http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 80#p416781
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 20#p430723

תודה רבה! מרתק ביותר וקולע השערה!

תמהני היאך מאמר הטוען שהתוספות טעו במציאות, ולו ידע ר"ת את המציאות היה מפרש כהגאונים, עוברת כאן כ"כ חלק.

הפשוט בפשטותו
הודעות: 166
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » ש' ינואר 27, 2018 11:29 pm

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 80#p416781
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 20#p430723[/quote]
תודה רבה! מרתק ביותר וקולע השערה![/quote]
תמהני היאך מאמר הטוען שהתוספות טעו במציאות, ולו ידע ר"ת את המציאות היה מפרש כהגאונים, עוברת כאן כ"כ חלק.[/quote]
טרם קראתי את המאמר טוב. לא התייחסתי לתוכן אלא לאופן וצורת הרצאת הדברים

עובדיה חן
הודעות: 961
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי עובדיה חן » א' מאי 13, 2018 7:58 pm

ראיתי לאחרונה,שיש לוח שמציין 72 דקות לר"ת לפי שעות זמניות האם יש מקור לזה?


שומע ומשמיע
הודעות: 1413
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' מאי 14, 2018 8:53 pm

אנשי כנראה לא מבינים כל כך מה אתה שואל.
מה הסיבה שלא לעשות כן?
אתה מכיר את הגר"א ברס"א את המנחת כהן את הביאה"ל שם?

כמעיין המתגבר
הודעות: 105
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ג' מאי 15, 2018 12:18 am

עובדיה חן כתב:ראיתי לאחרונה,שיש לוח שמציין 72 דקות לר"ת לפי שעות זמניות האם יש מקור לזה?


שו"ת יביע אומר ח"ב או"ח סי' כא, בסוף התשובה.
וזה דבר מאוד פשוט, שלפי הסוברים שבכל הזמנים הולכים אחר זמניות, אז גם בזמן רבינו תם.

מלבב
הודעות: 1184
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי מלבב » ו' ספטמבר 07, 2018 11:15 am

הטענה שבגלל שאבותינו עשו מלאכות לפני דרגת החשך של 72 בארץ ישראל גם אנו יכולים לעשות, ואין להוציא לעז עליהם שחלו שבת בטעות, הוא תמוה משני טעמים,
א. אם אנו רוצים לנהוג כמוהם, הרי הם החמירו 72 שוות גם בחורף שהלילה יותר מוקדם, זאת אומרת שלא התחשבו בסימני הרקיע רק ב72, אם כן גם אנו אם באנו להקל נגד המפורש בכל הראשונים והפוסקים שצריך ד׳ מיל על סמך מה שנהגו 72 שוות גם אנו צריכים להחמיר 72 שוות כמוהם.
ב. איפה המקור לדבר שפוסקים נגד מה שיוצא מהסוגיא רק בגלל שלא להוציא לעז על אבותינו שנכשלו באיסור בטעות? מה שהולכים אחר המנהג הור בספק ולא בוודאי.

אביגדור
הודעות: 398
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי אביגדור » ו' ספטמבר 07, 2018 11:46 am

הלילה לא יותר מוקדם בחורף. בין השמשות הכי קצר הוא ביום השווה.

שובי נפשי
הודעות: 14
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2016 1:57 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי שובי נפשי » ו' ספטמבר 07, 2018 12:14 pm

מה שכתב ר' ידידיה ליישב המנהג על פי דברי המנחת כהן, כבר כתבנו בזה לפני הרבה שנים בזה"ל:

אלא שמדברי המנחת כהן נראה שלא היה יודע מהמציאות בארץ ישראל, שחשב שלא נראים הכוכבים כלל בארץ ישראל אלא לאחר שעה וחומש, שאז נראים השלשה כוכבים הראשונים, וכמו שכתב להדיא (מאמר א פרק ז ד"ה גם אין לומר), וז"ל: גם אין לומר שמה שאמר רבי יהודה בשבת ששיעור זמן בין השמשות הוא בלבד ג' רבעי מיל, היינו מן השיקעה עד שיראו ג' כוכבים בינונים, ואז הוא תחילת הלילה, אבל מה שאמר בפסחים שמן השקיעה עד צאת הכוכבים יש מהלך ד' מילין, היינו עד צאת כל הכוכבים הבינונים, או רובם, לפי שעד אותה שעה מהלכין בני אדם וכו', כי מה שאמרו בברכות ובריש פסחים "והא קיימא לן דעד צאת הכוכבים יממא הוא", בודאי הוא בג' כוכבים בלבד, שהרי לדברי הכל אין צריך שיצאו רוב הכוכבים להיות לילה, ואם כן גם מה שאמר רבי יהודה בפסחים פרק מי שהיה טמא שמשקיעת החמה עד צאת הכוכבים יש מהלך ד' מילין, הוא עד יציאת ג' כוכבים בלבד כיון שהלשון אחד. ע"כ. וכן הוא במה שהבאנו בשמו בסמוך, שכתב שבעירו נראים אחר מ"ו דקות וחצי ג' כוכבים בלבד, ושלאחר שעה וחומש הרקיע כבר מלא בכוכבים, ולכן הקשה שאיך אפשר שבארץ ישראל לא יראו אפילו ג' כוכבים אלא לאחר שעה וחומש. [ומזה מוכח דסבירא ליה להמנחת כהן כהגאונים דצאת הכוכבים היינו שלשה כוכבים הראשונים הנראים לאחר השקיעה, ולא כר"ת דסבירא ליה שצאת הכוכבים היינו שלשה כוכבים הנראים בצד מערב אחר שעה וחומש משקיעת החמה].

אבל באמת שאנו דרי ארץ ישראל יודעים שהמציאות היא שונה ממה שכתב המנחת כהן, שבמציאות אנו רואים ג' כוכבים כבר עשרים דקות אחרי השקיעה, ואפילו הכי פסק מרן ז"ל - שהיה מדרי ארץ ישראל - כר"ת, שזמן צאת הכוכבים הוא שעה וחומש אחרי השקיעה, שאין אנו בקיאים מה הם כוכבים בינונים, אם כן קל וחומר שהמקומות הרחוקים מארץ ישראל ששם נראים ג' כוכבים הראשונים זמן רב אחר הראותם בארץ ישראל, שצריכים להחמיר כר"ת.

וביותר מזה נראה, שכיון שמן הסברא והנסיון נראה שבמקומות הרחוקים מתאחר זמן צאת הכוכבים, וכמו שכתב המנחת כהן הנ"ל, אם כן אותם המקומות הרחוקים צריכים להמתין כשיעור החושך הנראה בארץ ישראל ד' מילין אחר השקיעה, וכמו שבארץ ישראל משערים בכוכבים הנראים במערב בסוף שקיעת אורה של חמה - לדעת ר"ת, וכמו שנתבאר בסימן הקודם, כך גם כן צריכים לשער בכל המקומות. ומה שכתב המנחת כהן שבמקומות אלו משערים בראיית ג' כוכבים הראשונים, זהו רק לפי שיטת הגאונים, שאף בארץ ישראל משערים בכוכבים הראשונים הנראים אחרי השקיעה, אבל לדעת ר"ת שבארץ ישראל משערים רק בכוכבים הנראים בסוף השקיעה - במערב, אם כן גם בכל המקומות משערים באותם כוכבים.

מלבב
הודעות: 1184
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי מלבב » ו' ספטמבר 07, 2018 1:17 pm

אביגדור כתב:הלילה לא יותר מוקדם בחורף. בין השמשות הכי קצר הוא ביום השווה.

לא בכל החורף חלק מהחורף

אביגדור
הודעות: 398
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי אביגדור » ו' ספטמבר 07, 2018 2:00 pm

אביגדור כתב:בין השמשות הכי קצר הוא ביום השווה

מלבב
הודעות: 1184
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי מלבב » ו' ספטמבר 07, 2018 6:18 pm

אביגדור כתב:
אביגדור כתב:בין השמשות הכי קצר הוא ביום השווה

עכ"פ הסיבה שעשו בדיוק 72 דקות בין בקיץ בין בימים השווים בין במקומות יותר צפוניות בין במקומות פחות צפוניות, הוא מטעות, או שסברו שהדין הוא בכל מקום ובכל זמן שוות.

ידידיה
הודעות: 990
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי ידידיה » ש' ספטמבר 08, 2018 8:41 pm

חשוב לדעת את המציאות!
באירופה, גם בימי החורף הקצרים ביותר, עדיין בין שקיעת החמה לחושך של ג כוכבים יש זמן רב, הרבה יותר מאשר כאן

מחמת הסיבוב האיטי יותר של כדור הארץ בחלקים שהקוטר שלו קטן.
כמבואר בתחילת האשכול כאן.

ידידיה
הודעות: 990
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי ידידיה » ש' ספטמבר 08, 2018 8:43 pm

שובי נפשי כתב:מה שכתב ר' ידידיה ליישב המנהג על פי דברי המנחת כהן, כבר כתבנו בזה לפני הרבה שנים בזה"ל:

אלא שמדברי המנחת כהן נראה שלא היה יודע מהמציאות בארץ ישראל, שחשב שלא נראים הכוכבים כלל בארץ ישראל אלא לאחר שעה וחומש, שאז נראים השלשה כוכבים הראשונים, וכמו שכתב להדיא (מאמר א פרק ז ד"ה גם אין לומר), וז"ל: גם אין לומר שמה שאמר רבי יהודה בשבת ששיעור זמן בין השמשות הוא בלבד ג' רבעי מיל, היינו מן השיקעה עד שיראו ג' כוכבים בינונים, ואז הוא תחילת הלילה, אבל מה שאמר בפסחים שמן השקיעה עד צאת הכוכבים יש מהלך ד' מילין, היינו עד צאת כל הכוכבים הבינונים, או רובם, לפי שעד אותה שעה מהלכין בני אדם וכו', כי מה שאמרו בברכות ובריש פסחים "והא קיימא לן דעד צאת הכוכבים יממא הוא", בודאי הוא בג' כוכבים בלבד, שהרי לדברי הכל אין צריך שיצאו רוב הכוכבים להיות לילה, ואם כן גם מה שאמר רבי יהודה בפסחים פרק מי שהיה טמא שמשקיעת החמה עד צאת הכוכבים יש מהלך ד' מילין, הוא עד יציאת ג' כוכבים בלבד כיון שהלשון אחד. ע"כ. וכן הוא במה שהבאנו בשמו בסמוך, שכתב שבעירו נראים אחר מ"ו דקות וחצי ג' כוכבים בלבד, ושלאחר שעה וחומש הרקיע כבר מלא בכוכבים, ולכן הקשה שאיך אפשר שבארץ ישראל לא יראו אפילו ג' כוכבים אלא לאחר שעה וחומש. [ומזה מוכח דסבירא ליה להמנחת כהן כהגאונים דצאת הכוכבים היינו שלשה כוכבים הראשונים הנראים לאחר השקיעה, ולא כר"ת דסבירא ליה שצאת הכוכבים היינו שלשה כוכבים הנראים בצד מערב אחר שעה וחומש משקיעת החמה].

אבל באמת שאנו דרי ארץ ישראל יודעים שהמציאות היא שונה ממה שכתב המנחת כהן, שבמציאות אנו רואים ג' כוכבים כבר עשרים דקות אחרי השקיעה, ואפילו הכי פסק מרן ז"ל - שהיה מדרי ארץ ישראל - כר"ת, שזמן צאת הכוכבים הוא שעה וחומש אחרי השקיעה, שאין אנו בקיאים מה הם כוכבים בינונים, אם כן קל וחומר שהמקומות הרחוקים מארץ ישראל ששם נראים ג' כוכבים הראשונים זמן רב אחר הראותם בארץ ישראל, שצריכים להחמיר כר"ת.

וביותר מזה נראה, שכיון שמן הסברא והנסיון נראה שבמקומות הרחוקים מתאחר זמן צאת הכוכבים, וכמו שכתב המנחת כהן הנ"ל, אם כן אותם המקומות הרחוקים צריכים להמתין כשיעור החושך הנראה בארץ ישראל ד' מילין אחר השקיעה, וכמו שבארץ ישראל משערים בכוכבים הנראים במערב בסוף שקיעת אורה של חמה - לדעת ר"ת, וכמו שנתבאר בסימן הקודם, כך גם כן צריכים לשער בכל המקומות. ומה שכתב המנחת כהן שבמקומות אלו משערים בראיית ג' כוכבים הראשונים, זהו רק לפי שיטת הגאונים, שאף בארץ ישראל משערים בכוכבים הראשונים הנראים אחרי השקיעה, אבל לדעת ר"ת שבארץ ישראל משערים רק בכוכבים הנראים בסוף השקיעה - במערב, אם כן גם בכל המקומות משערים באותם כוכבים.

לדברי מר בארצות אבותינו יש להמתין לזמן המכונה "ר"ת במעלות" וזה נגד מנהג כל ישראל כעדות החפץ חיים במכתב שהובא לעיל.

מלבב
הודעות: 1184
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מחמירים בהכל, ומחללים שבת ר"ל לפי השו"ע והרמ"א?! זמן ר"ת

הודעהעל ידי מלבב » ג' ספטמבר 11, 2018 9:07 pm

הולכים אחרי מנהג רק בספק, ולא כשאין ספק, הרי רואים בחוש שהמנחת כהן והחפץ חיים ועוד אחרונים טעו במציאות בארץ ישראל, וכיון שברור שרוב המכריע של הראשונים וכן מנהג אבותינו מעולם היה לפסוק כר״ת שהרי עשו מלאכות אחר השקיעה, לכן אין מקום לסמוך על מנהג שאין שום דרך להסבירו, ורגלים לדבר שהיה בטעות, אדרבה תביא מקור בפוסקים שסומכים על מנהג גם במקום שברור יוצא לפי בסוגיא לא כהמנהג ויש רגלים לדבר שהמנהג היה בטעות.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: גל גל ו־ 41 אורחים

cron