מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צורת הרגש הנכונה באהבת ה'

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

צורת הרגש הנכונה באהבת ה'

הודעהעל ידי הרואה » ב' דצמבר 13, 2021 3:51 pm

האם שייך בכלל ובזמן הזה בפרט לאכול ולשתות ולשמוח מתוך אהבת ה'?
או שאהבת ה' זה רק כמו רבי עקיבא שהיה קורא שיר השירים ובוכה?

בעצם יש כאן שתי שאלות:
א. האם אהבת ה' היא רגש רגיל ככל הרגשות? או שזה משהו שונה. ואבאר יותר: האם שייך בדרך הטבע לאהוב מישהו שאין לך שום יחס והבנה כלפיו?
הרי בעיקרון הקב"ה גבוה מעל גבוה ולית מחשבה תפיסא ביה כלל. כלומר גם אם נבין שהקב"ה ברא את עולמו כדי להיטיב לנו זאת הבנה פילוסופית שקשה להביא אותה לעולם הרגשות.
מצד שני הקב"ה בחר באבותינו, והוציאנו ממצרים, ונתן לנו את התורה ואת הנבואה, ויש לעם ישראל קשר הדוק איתו שקשר את שמנו בשמו, ה' אלקי אברהם אלקי יצחק ואלקי יעקב זה שמי לעולם וזה זכרי לדור דור. וגם הקשר שלנו איתו אינו מפני שהוא מצוי ראשון קדמון ונצחי אלא כמו בשמו"ע אלוקינו ואלקי אבותינו וכל הברכה הראשונה שהיא הגדרת העמידה לפניו.
ב. האם בזמן הזה שהנהגתו בהסתר פנים שייך שכאשר מתפרץ רגש האהבה הוא יהיה מחובר למציאות ושמח בה, או שהוא יתפרץ רק בצורה של בכי על המרחק בין איפה שאנחנו בגוף חומרי (מבחינת הנטיה של הגוף לא מבחינת עצם החומר שזה עניין אחר) ובעולם שהוא מסתתר מאיתנו, ביתו חרב ועמו לא בתפארתו.

חוץ מזה יש עוד הבחנות של אהבת ה' שאינה מתפרצת, כמו אהבת תורה ומצוות, וזריזות במצוות, שזה לא רגש שעומדים במקום ועוסקים בלהרגיש אותו אלא בלחיות לפיו, לעבוד מתוך הבערה הפנימית של אהבת ה'. השאלה שלי על התפרצות הרגש החזק של אהבת ה'.

לענ"ד בלי ראיות –
כל האהבה אינה טבעית ואינה מושגת בחוש הדמיון, אלא על דרך נבואה. שמפני הנשמה שניתנה בנו שהיא חלק אלוק ממעל (לא במובן של חתיכה ממנו אלא במובן ששייכת לעניינו), יש בנו קצת הבחנה של 'שכל נשפע', ואמנם לא במובן של שכל בהיר כמו רוח הקודש, וכל שכן שלא במובן של חיזיון כמו דניאל, וכל שכן שלא במובן של קול ה' כמו נבואה, אלא במובן של 'הרגשה שיש פה משהו'. ועל אף שהרגשה זו מעומעמת אצל אנשים קטנים כמוני, היא בוודאות דבר אמיתי וחזק יותר מכל רגש אחר (במאמר המוסגר שמעתי השגה חזקה מאד על וויליאם ג'יימס שכתב על הרגש הדתי והקביל בינו להזיות שונות, שהחילוק הכי משמעותי זה כשאדם בפסיכוזה או חולם חלום ברגע שמתעורר או מתפכח מבין שהחלום או הדמיון אינו האמת, ואדם שמרגיש אהבת ה' מבין בדיוק הפוך, שנפתח לו חלון הצצה לעולם האמיתי, וכ"ש רוה"ק או נבואה).
הרגשה זו מביאה את האדם למאוס בחומריות, ועל דרך הנביאים שקרעו בגדיהם כי החיבור בינם לקב"ה באמצעות הנבואה הביאה אותם למאיסה בחומריות עד שלא אכפת להם מה חושבים עליהם ורק רוצים לקרוע את כל הלבושים והמחיצות בינם לבינו – בצורה הרבה יותר דקה נמצא דבר זה גם אצלנו. שאנחנו מואסים בגוף ובמצב של העולם הזה, ורק רצוננו לראות את מלכנו וזה מתבטא בצורה של בכי.

שאלה נוספת:
האם יש עניין להגיע לאותה התפרצות של בכי? או דווקא כביכול לחנוק אותה כדי שלא 'למצות' אותה, ובכך זה יוביל ליותר חיזוק בעשיית המצוות?

וגם זה מתחלק לשתי שאלות:
א. האם מצוות אהבת ה' היא להגיע להרגשה של אהבת ה'? או שתהיה בנו אהבת ה' גם בשעה שאנחנו לא מתבוננים בזה אלא עסוקים למשל בלימוד הגמרא?
ב. האם מבחינה פרקטית נכון למצות את הרגש הזה (דוגמא קיצונית – ר' יעקב עדס)? לדחוק אותו? או כשיגיע יגיע, לא לגעת בו לא לכאן ולא לכאן (כך דעתי נוטה בלי ראיות).
ויש בזה הרבה נפק"מ. למשל נניח שאדם יודע ששירים מסוימים בראשם כמובן שה"ש גורמים לו להתפרצות הרגש של אהבת ה'. האם מצווה עליו מדאורייתא בכל רגע ללמוד שיר השירים? (כמובן השאלה עד כמה שאינו הורס את זה מרוב מיצוי).

שאלה נוספת, האם כשאוכלים סעודת יום טוב ושמחים לפני ה', או בנטילת לולב למשל, האם זה חלק מאהבת ה'? כלומר המצוה היא לשמוח מתוך דבקות בו? או לשמוח כדרך כל שמחה אחרת, רק שהשמחה היא בגלל שהקב"ה בחר בנו והוציאנו ממצרים וכו'. כמובן שסיבת השמחה משפיעה על כל הצורה והאוירה, אבל אינה ממש חלק מאהבת ה', אלא כמו אדם במשתה נישואי בנו, אינו אוכל ושותה מתוך אהבתו לבנו אלא מתוך השמחה על הטובה שנפלה בחלקו שבנו מתחתן (כן נראה לענ"ד בלי ראיות).

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: צורת הרגש הנכונה באהבת ה'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' דצמבר 13, 2021 4:54 pm

בדברי הרמב"ם בסוף הלכות תשובה יש לכאו' כמה חידושים הנוגעים בשאלותיך.

ז"ל - העובד מאהבה עוסק בתורה ובמצות והולך בנתיבות החכמה לא מפני דבר בעולם ולא מפני יראת הרעה ולא כדי לירש הטובה אלא עושה האמת מפני שהוא אמת וסוף הטובה לבא בגללה ומעלה זו היא מעלה גדולה מאד ואין כל חכם זוכה לה והיא מעלת אברהם אבינו שקראו הקב"ה אוהבו לפי שלא עבד אלא מאהבה והיא המעלה שצונו בה הקדוש ברוך הוא על ידי משה שנאמר ואהבת את ה' אלהיך ובזמן שיאהוב אדם את ה' אהבה הראויה מיד יעשה כל המצות מאהבה. וכיצד היא האהבה הראויה הוא שיאהב את ה' אהבה גדולה יתירה עזה מאוד עד שתהא נפשו קשורה באהבת ה' ונמצא שוגה בה תמיד כאלו חולה חולי האהבה שאין דעתו פנויה מאהבת אותה אשה והוא שוגה בה תמיד בין בשבתו בין בקומו בין בשעה שהוא אוכל ושותה יתר מזה תהיה אהבת ה' בלב אוהביו שוגים בה תמיד כמו שצונו בכל לבבך ובכל נפשך והוא ששלמה אמר דרך משל כי חולת אהבה אני וכל שיר השירים משל הוא לענין זה.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: צורת הרגש הנכונה באהבת ה'

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' דצמבר 13, 2021 5:11 pm

שאלת שאלות מעניינות וחשובות. מכמה טעמים (מהם מובנים) איני חפץ להתייחס לגוף הדברים, אלא לנקודה צדדית שהזכרת דרך אגב. העבודה שפלוני מתעורר ומתרגש מפסוקי שה"ש, או מכל זמר או ניגון מרגש, אין בה כלל כדי להעיד שהוא עומד במדרגת אהבת ה'. ויכול שעומד במדרגת קומזיץ. וז"פ.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: צורת הרגש הנכונה באהבת ה'

הודעהעל ידי הרואה » ג' דצמבר 14, 2021 3:55 pm

סגי נהור כתב:שאלת שאלות מעניינות וחשובות. מכמה טעמים (מהם מובנים) איני חפץ להתייחס לגוף הדברים, אלא לנקודה צדדית שהזכרת דרך אגב. העבודה שפלוני מתעורר ומתרגש מפסוקי שה"ש, או מכל זמר או ניגון מרגש, אין בה כלל כדי להעיד שהוא עומד במדרגת אהבת ה'. ויכול שעומד במדרגת קומזיץ. וז"פ.

ברור שמי שמתעורר מפסוקים וכל שכן מניגונים אין בה כדי להעיד כלום. נניח או לו יצוייר שאדם יודע בעצמו שהוא מתעורר מאהבת ה'.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: צורת הרגש הנכונה באהבת ה'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' דצמבר 14, 2021 5:42 pm

אכתוב שאלה נוספת, מהזוית שלי. האם יתכן אדם מסויים שאינו יותר בר מעלה מחבירו, דהיינו לא בלימוד התורה ולא בקיום המצוות ולא באמונה וכו' וכו' ולא בשום דבר, אבל הוא יותר מחוזק ב"אהבת השם", או שבהכרח אם הוא יותר 'אוהב' זה היה אמור לבוא לידי ביטוי לפחות במשהו נוסף.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: צורת הרגש הנכונה באהבת ה'

הודעהעל ידי דרומי » ג' דצמבר 14, 2021 11:44 pm

בלי 'אמונה' מספיקה בוודאי אין אהבת ה' אמיתית, כך שדל 'אמונה' מהכא.

לגבי עצם השאלה האם אהבת ה' בהכרח שתביא תוספת מעשית בקיום התורה והמצוות או שיש מושג של 'אהבה' מופשטת כרגש בלבד - ככל הידוע לי מפי סופרים ומפי ספרים התשובה היא שבמציאות יש אפשרות כזאת, אם כי זה נחשב פגם בשלימות האהבה.

הרואה
הודעות: 2152
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: צורת הרגש הנכונה באהבת ה'

הודעהעל ידי הרואה » ה' דצמבר 16, 2021 1:12 pm

עושה חדשות כתב:בדברי הרמב"ם בסוף הלכות תשובה יש לכאו' כמה חידושים הנוגעים בשאלותיך.

ז"ל - העובד מאהבה עוסק בתורה ובמצות והולך בנתיבות החכמה לא מפני דבר בעולם ולא מפני יראת הרעה ולא כדי לירש הטובה אלא עושה האמת מפני שהוא אמת וסוף הטובה לבא בגללה ומעלה זו היא מעלה גדולה מאד ואין כל חכם זוכה לה והיא מעלת אברהם אבינו שקראו הקב"ה אוהבו לפי שלא עבד אלא מאהבה והיא המעלה שצונו בה הקדוש ברוך הוא על ידי משה שנאמר ואהבת את ה' אלהיך ובזמן שיאהוב אדם את ה' אהבה הראויה מיד יעשה כל המצות מאהבה. וכיצד היא האהבה הראויה הוא שיאהב את ה' אהבה גדולה יתירה עזה מאוד עד שתהא נפשו קשורה באהבת ה' ונמצא שוגה בה תמיד כאלו חולה חולי האהבה שאין דעתו פנויה מאהבת אותה אשה והוא שוגה בה תמיד בין בשבתו בין בקומו בין בשעה שהוא אוכל ושותה יתר מזה תהיה אהבת ה' בלב אוהביו שוגים בה תמיד כמו שצונו בכל לבבך ובכל נפשך והוא ששלמה אמר דרך משל כי חולת אהבה אני וכל שיר השירים משל הוא לענין זה.

לא הגבתי על זה כי רציתי לעיין בזה יותר.
לכאורה גם מהרמב"ם וגם מהמסילת ישרים פרק יט ומעוד כמה מקומות ברש"י ורמב"ן על התורה נראה שהם כביכול מתעלמים מהנושא של התפרצות האהבה, כלומר על כל פנים לא זאת המצווה.
ברור שיש מצב כזה ושהחסידים הגדולים ובראשם דוד המלך אחזו שם, אבל עבודת האהבה אינה לחכות להתפרצות או 'הארה' בלע"ז כזו.
האם כל העיסוק בזה הוא ממקורות חסידיים?
נ.ב. בשאלתי על שירים לא דיברתי על ניגונים, אלא למשל שירי ריה"ל וכמובן תהלים ושה"ש. אישית קשה לי לדמיין את הקשר בין ניגונים לבין אהבת ה'. מקסימום הם יכולים לעורר את האדם להתבונן במילים, או לפתוח את הלב ואח"כ הלב מתעורר מהמילים, ואני אומר זאת כמוסיקאי (מהצד. אין זה עיסוקי המרכזי)...

יהודה טאוב 3
הודעות: 24
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2023 5:14 pm
שם מלא: הרב יהודה טאוב
יצירת קשר:

Re: צורת הרגש הנכונה באהבת ה'

הודעהעל ידי יהודה טאוב 3 » ה' נובמבר 30, 2023 2:37 am

בשביל להבין את צורת הרגש הנכונה באהבת ה' - בזמננו המאימה מאוד לדורנו
כדאי מאוד ללמוד את הספר הנפלא - שערי אהבה, מצורף כאן להודעה.
אהבת ה' היא מצווה בסיסית ביותר - שגם נער בר מצווה מחוייב בה.
זהו דבר מאוד יסודי לדעת שמצווה זו אינה מיעודת רק לחסידים, אלא היא מתאימה לכל אדם ללא יוצא מהכלל.
כמובן שיש דרגות נפלאות באהבת ה' - אבל יש בזה סולם גדול, ואין אדם קטן מידי שלא יכול לעלות במדרגה הראשונה.
אלא שצריך לימוד - כיצד מעוררים את רגש אהבה.
ובספר הנפלא שערי אהבה - שמחברו לימד במשך שנים רבות יהודים כיצד להרגיש אהבת ה'.
והפך את המצווה הגדולה הזאת למפעל חייו ממש.
מסודר לפי פרקים צורות שונות של אהבת ה'.

וזאת עלינו לזכור תמיד - עיקר תכלית עבודת ה' היא לזכות לאהבתו
ולכן יתכן מאוד אדם שיעסוק הרבה בתורה ובמצוות אבל לא עבד על אהבת ה' כלל
ולכן מדרגתו תהיה נמוכה בהרבה מאדם שעסק מעט בתורה, אבל השקיע הרבה באהבת ה'.
אין זה סיבה ח"ו להפסיק מלימוד התורה - אדרבה אין דבר שמביא לאהבת ה' יותר מלימוד התורה
כמבואר בפרק י' בספר.
אבל זה יסוד עצום ללא עבודה על אהבה - לימוד תורה לא יביא אהבה.

לסיכום: אהבת ה' מתאימה לכל אדם ממש. ללא לימוד על אהבה, אפשר להישאר אדם קטן כל החיים.
קבצים מצורפים
שערי אהבה לפרסום.pdf
(6.41 MiB) הורד 208 פעמים

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: צורת הרגש הנכונה באהבת ה'

הודעהעל ידי חרסון » ה' נובמבר 30, 2023 2:40 am

דרומי כתב:בלי 'אמונה' מספיקה בוודאי אין אהבת ה' אמיתית, כך שדל 'אמונה' מהכא.

לגבי עצם השאלה האם אהבת ה' בהכרח שתביא תוספת מעשית בקיום התורה והמצוות או שיש מושג של 'אהבה' מופשטת כרגש בלבד - ככל הידוע לי מפי סופרים ומפי ספרים התשובה היא שבמציאות יש אפשרות כזאת, אם כי זה נחשב פגם בשלימות האהבה.


בתניא ספ"מ נראה שנקט שיש כאן חסרון בגדר המצווה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 251 אורחים