מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדרש פליאה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ORI929
הודעות: 335
הצטרף: א' יוני 13, 2010 4:12 pm

מדרש פליאה

הודעהעל ידי ORI929 » ה' מאי 26, 2022 8:33 pm

מדרש פליאה
בלקח טוב דברים א לט: "וטפכם אשר אמרתם, הם בני י' בני ט"ו. ובניכם אשר לא ידעו היום טוב ורע, הם בני ה' בני ו' בני ז'".
ובמדרש אגדה שם: "ובניכם אשר לא ידעו היום טוב ורע, בוא וראה צדקותיו של הקדוש ברוך הוא, שהיו בהם באותם שיצאו ממצרים בני שש ובני תשע, וחשב אותם כאילו לא ידעו מכל הגבורות שעשה הקדוש ברוך הוא בַּמצרים בים ובמצרים טוב ורע".

וקשה שהלא היו שם אף בני י"ט וי"א חודש, ומה הרבותא באותם בני שש ותשע.

ובשפת אמת (ליקוטים) הביא את דברי הלקח טוב בנוסח אחר ודוחה אותם: "בפסוק וטפכם כו'. פירשו בפסיקתא טף כבן י"ד י"ז, ובניכם אשר לא ידעו טוב ורע כבן ה' וח'". ומפרש השפ"א: "דקשה לו, הלא אחר י"ג נעשה בר עונשין, ולא שייך שאינו יודע טוב ורע. אך דוחק לקרות טף יותר מבן י"ג שנקרא איש. ולכן נראה דטף טף ממש, ובניכם קודם בן עשרים שאינו בר עונשין למעלה, לכן הקב"ה קורא אותם שאינו יודע טוב ורע".
והנה בפר' בא יב לז נאמר: "ויסעו בני ישראל מרעמסס סכתה כשש מאות אלף רגלי הגברים לבד מטף". וברש"י: "הגברים, מבן עשרים ומעלה". ובאע"ז: "לבד מטף, שהוא פחות מעשרים שנה". אולם בפר' קרח טז כז, פירש האע"ז: "ונשיהם ובניהם וטפם. ובניהם, הגדולים. וטפם, קטנים וקטנות". ומשמע דטף הם הפחותים מי"ג שנה. ובאמת ליעקב (קמינצקי) ריש נצבים שמאריך לדון בזה (ולא הביא את הלקח טוב), ומסיק דטף היינו גדולים מי"ג שנה, ובנים היינו קטנים. ומסקנתו מתאימה במשהו עם דברי הלקח טוב (אם כי שעדיין ישאר קשה הנוסח: בני י' בני ט"ו, ואולי יש לגרוס: בני י"ד). ואולם חוששני כי בא רבי יעקב קמינצקי למסקנתו זו אחר שנשמטו ממנו דברי הירושלמי ריש חגיגה, שם אמרו להדיא: "בראיית פנים אפילו קטן חייב, מן הדא (להלן לא יב) הקהל את העם האנשים והנשים והטף, ואין קטן גדול מטף?". ובפ"מ: "וכי אין קטן גדול מטף, ואם טף חייב קטן לא כל שכן").
והגרי"ז מפרש לפי דברי המדרש רבה (במדבר טז כג): "פחות מבן ך' שנה ולא הביא ב' שערות בין שהיה עמהם בעצה בין שלא היה עמהם בעצה, ואם הביא ב' שערות והוא פחות מכ' היה עמהן בעצה לא היה נכנס". ש'וטפכם אשר אמרתם לבז יהיה' היינו אותם בני פחות מעשרים ולא הביאו ב' שערות, שבכל מקרה לא היו בכלל הגזירה. וגם זה לא מתאים עם פירוש הלקח טוב, שמבואר מדבריו דטף הם הגדולים יותר שכבר הביאו ב' שערות.

אודה מאד למי שיעמיד את דברי הלקח טוב (והמדרש אגדה) בקרן אורה, אם על ידי פירוש כוונת הדברים ככתבם, ואם על ידי מציאת נוסח כת"י מתוקן יותר.

חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 109 אורחים