מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

החסיר מילה אחת בהלל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יוסף משה
הודעות: 301
הצטרף: ו' יוני 19, 2015 12:48 pm

החסיר מילה אחת בהלל

הודעהעל ידי יוסף משה » ו' יוני 03, 2022 10:35 am

כתב המשנ"ב לגבי מי שהחסיר מילה אחת בהלל שלם (סימן תפ”ח ס”ק ב’):

“ואם חיסר פסוק אחד או תיבה אחת צריך להתחיל אח”כ מאותו פסוק ולגמור עד סוף ההלל דאם יאמרנו במקום שנזכר הו”ל קריאה למפרע ולא יצא”.

ובשעה"צ שם ביאר שדין הלל כדין קריאת המגילה, ד"בין השמיט פסוק או תיבה אחת דינן שוה", ולא יצא.

ראיתי תשובה מאת הגר"א וייס שהשיג על דברי המשנ"ב, ובסיום דבריו כתב:

"הרי שעיקר מצות ההלל גדרה וענינו להודות ולהלל על הנסים והמועדים, בדומה למצוות התפילה וברכת המזון אלא שתיקן מי שתיקן שפרקי התהלים הם יסוד ההלל, ומסתבר לפי זה דאף אם דילג על תיבה אחת מ”מ יצא ידי חובתו והתפלה וברכת המזון כמבואר, ודו”ק בכל זה.

ומה מאוד שמחתי בראותי שוב תנא דמסייע לי, ב”ה שכיוונתי לדעת גדולים, ולהדיא כתב הפרי מגדים (סימן תפ”ח מש”ז סק”א) שאם שכח וחיסר תיבה בהלל יצא ידי חובתו ואינו צריך לחזור ולקרוא את ההלל, עי”ש."

וכך כתוב בפרמ"ג:
"עיין מג"א הגירסא לקרות עדיף טפי מחשש דהר"מ מרוטנבורג ז"ל שמא ידלג אות אחת, מה שאין כן [אם אומר] לקרות אף [אם] ידלג באונס יצא, אע"פ שמחויב לגמור כלו".

המשנ"ב באצמו בסי' תפח ס"ק ג' פסק להלכה כדברי הפרמ"ג:
"ר"ל שלא יאמר לגמור ההלל דשמא ידלג תיבה או אות אחת ויש חשש ברכה לבטלה ואם אמר לגמור יצא ובמקום שנהגו לומר לגמור אין לבטל מנהגם [פמ"ג]".

ואני תמה על הגר"א וייס היכן ראה בפרמ"ג שמי שהפסיד מילה אחת בהלל "יצא ידי חובתו ואינו צריך לחזור ולקרוא את ההלל". לכ' בפרמ"ג כתוב להיפך "שמחויב לגמור כלו". ולדבריו סתר המשנ"ב עצמו מס"ק ב' לס"ק ג'.

ומצד שני, אני עדיין קצת נבוך בכוונת הפרמ"ג, איך ומה "יצא" אם עדיין מחויב לגמור את כולו? ולכ' קאי על הברכה לבד, וכדברי השבט הלוי בח"ז סי' ס"ב ש"וודאי הלל נקרא גם אם דילג ב' פרקים האלה (שמוסיפים בהלל שלם) או תיבה אחת, וחל שפיר הברכה דלקרות את ההלל ולא יצאה לבטלה, דקרא הלל וברך על ההלל, אלא דלא קיים תקנתם ז"ל בפרקים האלה דימים טובים לגמור כולו".

האם זה נכון בכוונת הפרמ"ג או שיש אופן אחר ללמוד את דבריו, וכפי שהבין הגר"א וייס?

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: החסיר מילה אחת בהלל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' יוני 03, 2022 11:33 am

יוסף משה כתב:ומצד שני, אני עדיין קצת נבוך בכוונת הפרמ"ג, איך ומה "יצא" אם עדיין מחויב לגמור את כולו? ולכ' קאי על הברכה לבד, וכדברי השבט הלוי בח"ז סי' ס"ב ש"וודאי הלל נקרא גם אם דילג ב' פרקים האלה (שמוסיפים בהלל שלם) או תיבה אחת, וחל שפיר הברכה דלקרות את ההלל ולא יצאה לבטלה, דקרא הלל וברך על ההלל, אלא דלא קיים תקנתם ז"ל בפרקים האלה דימים טובים לגמור כולו".

לד' השבה"ל יצא יד"ח הברכה, וכשחוזר וקורא אינו מברך שוב. ותמוה, דגם אם נניח ששם הלל יכול להתפרש על חצי, אבל איך יצא יד"ח ברכת המצוות כשלא קיים המצוה, והפסיק וכו', ומה שקרא לא עלה לו, דצריך להתחיל מראש דא"א למפרע. (וכמו בירך לשמוע קול שופר ותקע והפסיק בקול שאינו ראוי וקלקל הסדר, עשעה"צ תקפח, יג. ולא מסתבר דמשום דביטל למפרע שם תקיעה מהראשונה, אלא משום דע"י ההפסק לא יצא בה יד"ח. ועי' כיו"ב תרנא, יב).
הברכה בר"ח היא בגלל המנהג (ולכאו' רק מכח המנהג אפשר לקרוא גם לקריאה מדולגת זו 'הלל'), אבל בי"ח ימים אין מנהג אלא חיוב דרבנן, וא"א לומר בכלל מאתים מנה.

המ"ב אינו סותר עצמו, כי בשעה"צ ביאר הדברים לשיטתו (הרישא בסק"ג אינה מהפמ"ג דוקא, אלא הסיפא: ואם אמר וכו' ובמקום שנהגו וכו'), ותי' דנפ"מ אם יקרא תיבה ויטעה בה, כמ"ד אין מדקדקין בטעויותיה דמגילה אף במשתנה הענין. אך תירוצו תמוה, דשאני מגילה דנקראת אגרת, וגם אינו במשמעות הלשון שמא ידלג תיבה או אות, וגם לא ברור למה קריאת תיבה בטעות (שיוצאים בזה יד"ח) נחשבת 'קריאה' ולא 'גמירה'.
[ועי' בשבה"ל מה שהק ע"ד השעה"צ, וקושיתו באה לו כי לא דק בד' השעה"צ, ע"ש].

אולי היה אפ"ל בדעת מהר"ם, שלעולם גם שמברך לקרות אינו יוצא יד"ח אם דילג, אבל הוא רק משום שהתחיל במצוה ולא גמרה ולכן לא יצא יד"ח הברכה, אבל לא יצאו דבריו לבטלה מצד עצם משמעות לשון הברכה, דשם קריאה הוא גם בחלק, ואכן קרא חלק מההלל. משא"כ כשמברך לגמור ומפרש בברכתו את כל המעשה, ובכה"ג אם לא גמרו כולו לא נחשב שעשה כלום ממה שבירך עליו, והוא גנאי גדול יותר לברכה. וצ"ע אם יש בזה ממש, וגם ל' מהר"ם לא כ"כ נר' כן.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ב' יוני 06, 2022 6:21 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יוסף משה
הודעות: 301
הצטרף: ו' יוני 19, 2015 12:48 pm

Re: החסיר מילה אחת בהלל

הודעהעל ידי יוסף משה » ו' יוני 03, 2022 12:31 pm

תודה על הדברים המחכימים. אבל עדיין לא הבנתי את דברי הפרמ"ג, מה "יצא" אם דילג אם הוא "מחויב לגמור את כולו"?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 250 אורחים