מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

ישיבה בין שתי נשים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
זקן ששכח
הודעות: 2670
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

ישיבה בין שתי נשים

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' אוגוסט 21, 2011 3:03 am

ידועים דברי הגמרא שיש סכנה לעובר בין שתי נשים.
והנה אין הגמרא מפרטת יתר על כן, אלא דברה בעובר ביניהן, אבל מה יהא דין היושב בין שתי נשים - זאת לא אומרת הגמרא. ולכאורה מה שאמרו אמרו ותו לא, שהרי ענין סגולי הוא, וממילא אין בו אלא מה שאמרו בפירוש.
ואכן ראיתי לפני שנים בשו"ת מנחת יצחק שבשאלה שכזו סיים דבריו באמרו וצ"ע, אבל מסופקני אם אמר שצריך לעיין כיון שלא היו הדברים ברורים בעיניו, או דילמא היה פשוט לו שהדבר מותר, אלא שלא רצה להורות היתר ברבים בדבר שכזה שלא יזולזל ענין הצניעות.
אשמח מאד אם יש למאן דהו מקורות נוספים לפשוט הלכה זו.

בן ישיבה
הודעות: 29
הצטרף: ג' מאי 03, 2011 12:10 am

Re: ישיבה בין שתי נשים

הודעהעל ידי בן ישיבה » ה' אוגוסט 25, 2011 9:20 pm

נהגו ישראל להחמיר.
נערך לאחרונה על ידי בן ישיבה ב א' אוגוסט 28, 2011 12:27 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ישיבה בין שתי נשים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוגוסט 25, 2011 10:38 pm

מעין העניין, החברותא שלי שאל את הרב אליישיב עם מותר לעבור במעבר באוטבוס בין שתי נשים היושבות משני צידי המעבר והשיב שאין האיסור רק כשיש קשר ביניהם, וביקשתי שישאל האם אע"ג שאין ריחוק ד"א (כי דקלים הרי אין קשר ביניהם) והשיב שאעפ"כ אם אין קשר שרי.

זקן ששכח
הודעות: 2670
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ישיבה בין שתי נשים

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' אוגוסט 26, 2011 12:31 am

אוצה"ח, מה הכוונה שאין קשר ביניהן? האם כשאינן מדברות מותר, וכשמדברות אסור? מה מקור לדבר זה?

בן ישיבה, חבל שלא הופעת בפני המנחת יצחק לספר לו על מנהג ישראל. עד שהוגיע את מוחו לדעת ההלכה ועוד נשאר בסופו של דבר בצריך עיון, היית פותר לו זאת במחי יד.

גוראריה
הודעות: 1545
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: ישיבה בין שתי נשים

הודעהעל ידי גוראריה » ו' אוגוסט 26, 2011 12:35 am

אוצר החכמה כתב:מעין העניין, החברותא שלי שאל את הרב אליישיב עם מותר לעבור במעבר באוטבוס בין שתי נשים היושבות משני צידי המעבר והשיב שאין האיסור רק כשיש קשר ביניהם, וביקשתי שישאל האם אע"ג שאין ריחוק ד"א (כי דקלים הרי אין קשר ביניהם) והשיב שאעפ"כ אם אין קשר שרי.

מי אמר שאין קשר בין דקלים, הרי יש 'שיחת דקלים'?
ועוד דהרי טעם יש בדבר משום המזיקין המסתופפים בצילם, ואלו - לך תדע אלו קשרים יש ביניהם...

זקן ששכח
הודעות: 2670
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ישיבה בין שתי נשים

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' אוגוסט 26, 2011 12:39 am

גו"א,
לדבריך מסתמא אין הדקלים שומעים במרחק העולה על ארבע אמות, שכן במרחק שכזה מותר לעבור ביניהם...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ישיבה בין שתי נשים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוגוסט 26, 2011 7:53 am

אוצה"ח, מה הכוונה שאין קשר ביניהן? האם כשאינן מדברות מותר, וכשמדברות אסור? מה מקור לדבר זה?


איני יודע את טעמו ומקורו של הגרי"ש אליישיב, ומה ששמעתי מזה ששאל אותו הבאתי.

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: ישיבה בין שתי נשים

הודעהעל ידי חד וחלק » ו' אוגוסט 26, 2011 11:53 am

שמעתי מהגר"י אבר [אור ישראל] ששמע כן מהגר"י קלופט, שכל האיסור כשמשוחחות ביניהן וכדומה.

זקן ששכח
הודעות: 2670
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ישיבה בין שתי נשים

הודעהעל ידי זקן ששכח » ו' אוגוסט 26, 2011 2:20 pm

חד וחלק כתב:שמעתי מהגר"י אבר [אור ישראל] ששמע כן מהגר"י קלופט, שכל האיסור כשמשוחחות ביניהן וכדומה.


ואולי יעשה כבודו מאמץ ויגלה אזני בטעם ומקור הדבר? אשמח אם תענה חד וחלק ללא התחמקויות. תודה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ישיבה בין שתי נשים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוגוסט 26, 2011 3:15 pm

כמו שכתבתי לא שמעתי את טעמו של הגריש"א אבל מה נראה לך כל כך מחודש בזה, הלא אם שתי נשים בשתי קצוות הרחוב ועובר בקו האווירי שביניהם מסתמא אין מי שיאסור בזה, וצריך גדר מתי נקרא שעובר ביניהם, וע"ז אמרו שדווקא שיש ביניהם שייכות, (לא הייתי אומר את זה לבד אבל אפשר לקבל את זה, ולכן שאלתי דווקא על ד' אמות שהיה נראה שזה בכל אופן נקרא ביניהם)

זקן ששכח
הודעות: 2670
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ישיבה בין שתי נשים

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' אוגוסט 28, 2011 12:13 am

לגבי ד' אמות יש מקור מסויים, בגמרא דלעיל מינה, שבתחילת העמוד [פסחים קיא.] מדובר אודות מיצוע בין דקל לקיר וכו' ושם אומרת הגמרא ענין ד"א. אולם בהמשך הגמרא דאין ממצעין ואין מתמצעין לא מופיע בגמרא הבדל זה.
וענין השיחה ביניהם, אם כי יש סברא בכך, אך עדיין טעון מקור, שכן מה תאמר לגבי מיצוע בין כלבים? מתי תהיה מותר למצע ביניהם? ד"א לא שייך וקשר ביניהם ודאי לא שייך [יתר על כן ש'מנהגם' הוא לריב בהפגשם ברחוב...] ועדיין יש לעיין.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הרב שאול ו־ 46 אורחים