מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אמירה לעכו"ם ביו"ט שני של גלויות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12618
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

אמירה לעכו"ם ביו"ט שני של גלויות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' יוני 18, 2022 9:54 pm

הדרים בחו"ל ונוהגים יו"ט שני, מחוייבים ונזהרים גם באמירה לעכו"ם על המלאכות האסורות.

ואם באו לאר"י ועדיין נוהגים ביו"ט שני, שלא השתקעו כאן, לענין אמירה ליהודי בן אר"י, נחלקו הפוסקים, וכמדומה נהגו להקל.

ויל"ע לגבי אמירה לנכרי שהוא בן אר"י, הרי גם אם היה ישראלי אין לו לנהוג יו"ט שני.

אמנם גם נכרי בן חו"ל קשה להבין מה שייך אצלו כביכול מנהג אבותינו וכו'.

ועכ"פ המנהג בישיבות באר"י שיש בהם הרבה בני חו"ל, שהגויים עובדי המטבח עושים את כל המלאכות ביו"ט שני של שבועות, ובכללם מלאכות שאין בהם שום צורך לבני אר"י אלא רק לצורך הכנת המאכלים המיוחדים לסעודת יו"ט עבור בני הישיבה שהם בני חו"ל.

ואותם גויים עובדי המטבח, בני תאילנד או פילפינם הם, ואין דעתם להשתקע באר"י. לו היו בני ברית הרי היו מחוייבים ביוט"ש.

וצ"ע.

עזריאל ברגר
הודעות: 12989
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אמירה לעכו"ם ביו"ט שני של גלויות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 19, 2022 7:20 am

א. אמירה לישראל שונה בכמה דברים מאמירה לנכרי, ולכן אין הכרח לומר שאם התרנו אמירה לישראל נתיר גם אמירה לנכרי הדר בארה"ק.
ב. לגבי המטבח - ייתכן שיש בזה היתרי קבלנות וכיו"ב, ועכ"פ עיקר הבישול מותר ביו"ט, ואם המבשלים עושים זאת באופן האסור - לית לן בה, כידוע בהלכות אמירה לנכרי.

עזריאל ברגר
הודעות: 12989
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אמירה לעכו"ם ביו"ט שני של גלויות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 19, 2022 7:25 am

עושה חדשות כתב:ואותם גויים עובדי המטבח, בני תאילנד או פילפינם הם, ואין דעתם להשתקע באר"י. לו היו בני ברית הרי היו מחוייבים ביוט"ש.

לאו דווקא, וכידוע שרבים מהם שואפים להשתקע.
ועכ"פ רבים באים לזמנים ארוכים וכיו"ב, וכלל לא ברור לי שבני ברית בכגון דא חייבים ביוט"ש, כמבואר בארוכה בפוסקים.

עושה חדשות
הודעות: 12618
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אמירה לעכו"ם ביו"ט שני של גלויות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 20, 2022 9:14 am

יש"כ.

באמת נראה דל"ש לומר שאם אין דעת הגוי להשתקע כאן, נותנים עליו חומרי מקום שיצא משם. וכמו לאידך גיסא שא"א להתיר אמירה לנכרי חצי שעה אחרי השקיעה בטענה שלפי ארץ מוצאו אם היה יהודי היה נוהג כשי' ר"ת לקולא.

ומש"כ לעיל שנהגו להקל באמירה ליהודי וכו', העירוני שזה טעות, ועיקר ההכרעה בזה היא לחומרא.

עושה חדשות
הודעות: 12618
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אמירה לעכו"ם ביו"ט שני של גלויות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 26, 2022 8:58 am

לכאו' כל תוספת שבת כך דינה, שאף אם מותר לומר ליהודי אחר לעשות מלאכה, מ"מ אמירה לעכו"ם מותרת. לא כך?

עזריאל ברגר
הודעות: 12989
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אמירה לעכו"ם ביו"ט שני של גלויות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 26, 2022 11:11 am

עושה חדשות כתב:לכאו' כל תוספת שבת כך דינה, שאף אם מותר לומר ליהודי אחר לעשות מלאכה, מ"מ אמירה לעכו"ם מותרת. לא כך?

משהו בדבריך מגומגם. כדאי שתתקן אותם, ואז נבין מה שאלת.

עושה חדשות
הודעות: 12618
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אמירה לעכו"ם ביו"ט שני של גלויות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 26, 2022 1:50 pm

נכון. ט"ס.
עושה חדשות כתב:לכאו' כל תוספת שבת כך דינה, שאף אם מותר לומר ליהודי אחר לעשות מלאכה, מ"מ אמירה לעכו"ם אסורה. לא כך?

עזריאל ברגר
הודעות: 12989
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אמירה לעכו"ם ביו"ט שני של גלויות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 26, 2022 4:57 pm

עושה חדשות כתב:נכון. ט"ס.
עושה חדשות כתב:לכאו' כל תוספת שבת כך דינה, שאף אם מותר לומר ליהודי אחר לעשות מלאכה, מ"מ אמירה לעכו"ם אסורה. לא כך?

בשו"ע הרב סימן רסא סעיף ג' כותב במפורש שהיא מותרת (וראה המ"מ שנסמנו שם במהדורה החדשה הערה מד).

עושה חדשות
הודעות: 12618
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אמירה לעכו"ם ביו"ט שני של גלויות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 26, 2022 8:02 pm

עזריאל ברגר כתב:בשו"ע הרב סימן רסא סעיף ג' כותב במפורש שהיא מותרת
יש"כ. וכ"ה ברמ"א שם סעיף א.

על אמירה לנכרי באר"י ביו"ט שני ע"י בן חו"ל, ע' שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ג סימן עג וחלק ד סימן קז.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 164 אורחים