מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' אוגוסט 25, 2011 12:37 am

החלוקה למשניות בתוך הפרקים- מי עשאה?
וכידוע שיש בזה כמה חלוקות, כגון שינויים מבבלי לירושלמי, וכן פירוש המשניות לרמב"ם, ועוד.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' אוגוסט 25, 2011 12:54 am

בסיעתא דשמיא בדיוק קבלתי את התוספת תורנית להמודיע פרשת מסעי דאשתקד ושם נכתב מאמר מקיף ויפה מר' יעקב לויפר "רש"י הקד' וחלוקת המשניות" - מאמר שמסתמא יענה לך על שאלותיך, קשה לי להעתיק לך לכאן, אבל לא נראה לי שכ"כ קשה להשיג זאת.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' אוגוסט 25, 2011 6:23 pm

תודה רבה על ההפניה, אבל כן יקשה לי להשיג...
אולי מישהו יודע איך ניתן לפנות ליהודי שכתב מאמר זה, או מישהו יודע עוד מקורות שכדאי לראות?

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' אוגוסט 25, 2011 6:50 pm

עי' בתיבה האישית שלך.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ו' אוגוסט 26, 2011 1:16 am

תודה רבה לחכם באשי ולגור אריה על העזרה החשובה, תזכו למצוות!

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי חד וחלק » ו' אוגוסט 26, 2011 4:40 pm

נ"מ כמובן ל"משנה אחת" שבצוואת הרב שך...

חסיד חבד
הודעות: 162
הצטרף: ש' אוגוסט 21, 2010 9:05 pm
מיקום: ארה"ק ת"ו

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי חסיד חבד » ו' אוגוסט 26, 2011 7:57 pm

כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש נשי"ד ביארכמ"פ שגם חלוקת המשניות היא בדיוק ודייק ממנה הרבה.

עיין במאמרו של ד"ר אחד בפרדס חב"ד גל' י"ט (יש גם ע"ג האינטנרט - באתר 'דעת')

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי חיים » ה' אפריל 26, 2012 6:20 pm

התיחסות מעניינת לחלוקת המשניות מצאתי בקרבן נתנאל על הרא"ש עירובין (פרק ד, יג אות צ).

התוספות (מט, ב ד"ה ואמר שביתתי) כתבו על דברי המשנה "ואמר שביתתי במקומי", שאין צריך אמירה. והמלה "אמר" נאמרה אגב הרישא או אגב הסיפא (עיי"ש).
הרא"ש מביא את הדברים אך מציין שהמלה "אמר" נאמרה אגב הסיפא, ואינו מזכיר את האפשרות שהיא נאמרה אגב הרישא.

הקרבן נתנאל מפרש שהדבר תלוי בהבדלי גרסאות הקשורות לחלוקת המשניות ז"ל: "... ובתוס' דהא דקתני "ואמר" איידי רישא... משום דאינהו הוי גרסי מתני' בחדא, אבל הרי"ף ורבינו (הרא"ש) חלקו מתני' בתרתי , לכך תי' משום דבעי למיתנא בסיפא" עכ"ל.

לא ברור לי אם הקרבן נתנאל אכן סובר שלא מתרצים תירוץ של "איידי" בשתי משניות המחולקות זו מזו, יתכן שגם לדעתו אפשר לומר איידי דרישא אפילו ממשנה קודמת, אלא שהרא"ש העדיף להביא "איידי" רישא אגב סיפא מאותה משנה, על פי סדר חלוקת המשניות שהיתה לפניו, אבל זה נראה דוחק.

הבונה
הודעות: 1131
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי הבונה » ה' אפריל 26, 2012 6:36 pm

לדעת הרמב"ם חלוקה זו כבר נעשתה ע"י רבי מסדר המשנה, וכל "משנה" בלשונינו קרא לה רבי - הלכה. אעתיק כאן מהקדמתו לפיה"מ בתרגום ר"י קאפח שבבר-אילן, אבל ממש כך בסגנון אחר גם בתרגום הקלאסי:
וכאשר סקר כל ששת החלקים הכוללים כלל כל המצות, ראה לחלק כל חלק מהם לסוגיו כפי הראוי, וקרא לכל סוג מהם מסכתא. אח"כ חלק הדברים בכל סוג מהם לקטעים, וקרא לכל קטע פרק. אח"כ חלק הדברים שבכל פרק לקטעים קטנים יותר שיהו קלים לזכרם וללמדם, וקרא לכל קטע מאותם הקטעים הקטנים הלכה.

תוכן
הודעות: 4869
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי תוכן » ה' אפריל 26, 2012 8:03 pm

עיין בספר מסכת אבות לדורותיה במבוא שם כותב שבמשניות העתיקות יש חילוק למשניות, בתקופה שלאחריה כבר אין, ואז חדשו וחילקו את הפרקים שוב למשניות.

צביב
הודעות: 1408
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי צביב » ה' אפריל 26, 2012 9:42 pm

כמדומה לי שבאגרת רב שרירא גאון כותב מי מהגאונים [או רבנן סבוראי] סידר את המשניות שבידינו


עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' יוני 14, 2012 9:53 am

נתקלתי בדבר מעניין, במסכת כלאים בפרק ז לאחר משנה ג נכתב ד ה המסכך וכו', כלומר משנה אחת נקראת בשם שתי משניות יחד, ד' וה'.
לאחר חיפוש קל מצאתי בחידושי אנשי שם, שהעיר על זה "הנה בכל הנוסחאות בין במשנה בין במפ' שעליה נרשם כאן ד' ה' דמשמע שהם ב' משניות כלולות יחד ולא נמצא כזה בכל הש"ס, בודאי הלא דבר הוא, וראיתי להרב הו"ע [?] ז"ל שהעיר גם הוא בזה וכ' דאין ספק שיש סוד כמוס בדבר ולא גילה את אזנינו ואני בעניי אי ניחא קמי שמיא אימא מילתא דיהא רעוא דתתקבל" וכו' עיי"ש.

השאלה היא אם יש לכך הסבר על פי פשוטו.

[לא ראיתי את המאמר שהפנו אליו למעלה, ואולי הוא מתייחס לכך.]
אם אמנם חלוקת המשניות לא נעשתה על ידי רבי, אלא לאחמ"כ בדפוס, אז לא רחוק מלהניח שאכן היתה טעות בדבר.
משא"כ אם החלוקה נקבעה על ידי רבי, או אז הדבר טעון ביאור.
אודה על כל מקור בענין.

בברכה המשולשת
הודעות: 10877
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יוני 14, 2012 9:58 am

רק בדפוסים המאוחרים אוחדו שתי המשניות יחד. יעיין כתר"ה במשנית זרעים מהדורת יד הרב הרצוג.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' יוני 14, 2012 10:18 am

בברכה המשולשת כתב:רק בדפוסים המאוחרים אוחדו שתי המשניות יחד. יעיין כתר"ה במשנית זרעים מהדורת יד הרב הרצוג.

א. אין לי.
ב. איזה שתי משניות? זה נראה משנה אחת - ענין אחד.
ג. מה פירוש דפוסים המאוחרים? זה מובא בחידושי אנשי שם בשם (ש"ל) לכאו' הכוונה שושנים לדוד לרבי דוד פארדו, וכמבואר בגב השער, וא"כ מדובר בכמה מאות שנים, והוא עוד כותב שכך הוא בכל הנוסחאות. הלא דבר הוא.

בברכה המשולשת
הודעות: 10877
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 17, 2012 9:54 am

דפוסים מאוחרים זה במאות השנים האחרונות (לאפוקי דפוס נפולי וכיו"ב).

עט סופר
הודעות: 583
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי עט סופר » א' יוני 17, 2012 4:51 pm

עשוי לנחת כתב: וראיתי להרב הו"ע [?] ז"ל .

הרב הון עשיר הלא הוא רבי עמנואל חי ריקי הי"ד בעל המשנת חסידים.
גם אם יוכח שאכן הוא נעשה בתקופה מאוחרת, אם בעל המשנת חסידים סבר שיש כאן סוד כמוס, ובעל השושנים לדוד טרח לבארו, אין ספק שנעשה ע"י הקדמונים בחלוקה שיש בה גם מטעמי הסוד.
אגב מה שהבבלי והירושלמי והמשניות חולקו בצורה אחרת, אינו בהכרח הוכחה לחלוקה מאוחרת או מחלוקת, יתכן ויש חלוקה המתאימה ללימוד המשנה, וסידרה רבי. ויש חלוקה המתאימה ללימוד הגמרא וסידרה רב אשי או הגאונים, וכל אחד מבין שיש מקום לסדר הפסק בין פרשה לפרשה באופן שונה.
כמובן שיש מחלוקת בין החלוקה שלפנינו לבין החלוקה של פיה"מ בכת"י המיוחס לרמב"ם, וכהנה רבות, ומסתבר שמעתיקים שונים הרגישו נח לשנות את סדר המשניות יותר מאשר לשנות נוסחאות ועוד.

מעיין
הודעות: 1303
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי מעיין » א' יוני 17, 2012 10:49 pm

עשוי לנחת כתב:נתקלתי בדבר מעניין, במסכת כלאים בפרק ז לאחר משנה ג נכתב ד ה המסכך וכו', כלומר משנה אחת נקראת בשם שתי משניות יחד, ד' וה'.
לאחר חיפוש קל מצאתי בחידושי אנשי שם, שהעיר על זה "הנה בכל הנוסחאות בין במשנה בין במפ' שעליה נרשם כאן ד' ה' דמשמע שהם ב' משניות כלולות יחד ולא נמצא כזה בכל הש"ס, בודאי הלא דבר הוא, וראיתי להרב הו"ע [?] ז"ל שהעיר גם הוא בזה וכ' דאין ספק שיש סוד כמוס בדבר ולא גילה את אזנינו ואני בעניי אי ניחא קמי שמיא אימא מילתא דיהא רעוא דתתקבל" וכו' עיי"ש.

השאלה היא אם יש לכך הסבר על פי פשוטו.

[לא ראיתי את המאמר שהפנו אליו למעלה, ואולי הוא מתייחס לכך.]
אם אמנם חלוקת המשניות לא נעשתה על ידי רבי, אלא לאחמ"כ בדפוס, אז לא רחוק מלהניח שאכן היתה טעות בדבר.
משא"כ אם החלוקה נקבעה על ידי רבי, או אז הדבר טעון ביאור.
אודה על כל מקור בענין.

כבר דיבר על זה בפורום ברמז
viewtopic.php?f=7&t=541&p=93289#p93289
וכמו כן יש בשלחן ערוך בהלכות רבית סי' קס"ח קס"ט וכנגדו שני פעמים סי' שלא

בברכה המשולשת
הודעות: 10877
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 18, 2012 9:21 am

עט סופר כתב:גם אם יוכח שאכן הוא נעשה בתקופה מאוחרת, אם בעל המשנת חסידים סבר שיש כאן סוד כמוס, ובעל השושנים לדוד טרח לבארו, אין ספק שנעשה ע"י הקדמונים בחלוקה שיש בה גם מטעמי הסוד.


פשיטא שלא באתי לחלוק ח"ו על כך. רק הערתי שהחלוקה הזו היא מאוחרת. מובן שאין משמעות הדבר שאין בכך סוד.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2288
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' יוני 20, 2012 11:43 pm

ואם כבר, שאלוני תלמידיי: מדוע בפרק שמיני ותשיעי של מסכת ברכות, באו כל משניות הפרק ביחד לפני תחילת הגמרא? ולא הוה בידי.

בברכה המשולשת
הודעות: 10877
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יוני 21, 2012 12:28 pm

אפרקסתא דעניא כתב:ואם כבר, שאלוני תלמידיי: מדוע בפרק שמיני ותשיעי של מסכת ברכות, באו כל משניות הפרק ביחד לפני תחילת הגמרא? ולא הוה בידי.


בהרבה מכתבי היד של הגמרא, כך הוא בכל הש"ס.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2288
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' יוני 21, 2012 2:11 pm

בברכה המשולשת כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:ואם כבר, שאלוני תלמידיי: מדוע בפרק שמיני ותשיעי של מסכת ברכות, באו כל משניות הפרק ביחד לפני תחילת הגמרא? ולא הוה בידי.


בהרבה מכתבי היד של הגמרא, כך הוא בכל הש"ס.


אכן, והיא הנותנת, למה שינו בכל המקומות חוץ מכאן ועוד מס' מקומות בודדים בש"ס?

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' יוני 22, 2012 12:29 am

עשוי לנחת כתב:נתקלתי בדבר מעניין, במסכת כלאים בפרק ז לאחר משנה ג נכתב ד ה המסכך וכו', כלומר משנה אחת נקראת בשם שתי משניות יחד, ד' וה'.

ושוב דבר מעניין קרוב לזה, בערלה פרק ג בפירוש הרע"ב [ובתויו"ט] הפירוש למשנה ד וה' מחובר, וכתוב ד ה ידלק וכו' יעלה באחד ומאתים וכו', ואכן תוכן המשניות דומה, ופירוש הרע"ב בשני הד"ה מתאימים לשני המשניות.

צביב
הודעות: 1408
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי צביב » ו' יוני 22, 2012 4:00 am

אפרקסתא דעניא כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:ואם כבר, שאלוני תלמידיי: מדוע בפרק שמיני ותשיעי של מסכת ברכות, באו כל משניות הפרק ביחד לפני תחילת הגמרא? ולא הוה בידי.


למה שינו בכל המקומות חוץ מכאן ועוד מס' מקומות בודדים בש"ס?


[גם] במסכת נזיר פרק חמישי מבארים התוס' את כל המשניות יחד
ואחרי כן את הגמרא

איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' נובמבר 11, 2013 11:43 am

אשכול נוסף בעניין: viewtopic.php?f=7&t=15742

א צענטער
הודעות: 65
הצטרף: ה' נובמבר 07, 2013 9:33 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי א צענטער » ב' נובמבר 11, 2013 7:47 pm

אם כבר אתם עוסקים בחלוקה של המשניות

אני רציתי לשאול למה כל מיני יש מקומות שהמשנה הראשונה של הפרק קשורה לפרק הקודם

למשל במסכת ראש השנה

פלתי
הודעות: 2243
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי פלתי » ב' מאי 04, 2015 9:53 pm

פרק בתרא דזבחים בגמרא כל הפרק במשנה אחת.

טריד בגירסיה
הודעות: 198
הצטרף: ג' מרץ 10, 2015 6:57 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי טריד בגירסיה » ב' מאי 04, 2015 11:14 pm

בירושלמי כת"י ליידן תמיד מופיע קודם פרק שלם של משניות ואחריו "סליק פירקא", ורק אחריו הגמ' (אבל יש חלוקה למשניות ע"י אותיות).

מה שנכון נכון
הודעות: 9262
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 04, 2015 11:43 pm

טריד בגירסיה כתב:בירושלמי כת"י ליידן תמיד מופיע קודם פרק שלם של משניות ואחריו "סליק פירקא", ורק אחריו הגמ' (אבל יש חלוקה למשניות ע"י אותיות).

כמדומני שכ"ה גם בחלק מכתה"י של הבבלי.

אשר ברא
הודעות: 199
הצטרף: ג' יולי 12, 2016 9:26 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי אשר ברא » ה' אוגוסט 10, 2017 10:58 pm

ברבינו בחיי (שמות לא, יח) כותב ש
מצינו שחיבר רב אשי במסכת שבת כ"ד פרקים

והרה"ק ר' שלום משאץ מדייק בהגהותיו שלדעת רבינו רב אשי הוא שחילק את המשניות לפרקים, והוא פלאי.

ולהעיר שלמבוא לנוסח המשנה (עמוד 994-995) מראה שפרק ח' וט' של מסכת שבת אחד הי' במשנה שלפני התוספתא.

אבןטובה

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי אבןטובה » ו' אוגוסט 11, 2017 7:33 pm

אלישע היה עוסק בפרק שמונה שרצים עי' סנהדרין קז:

האמת והשלום
הודעות: 139
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי האמת והשלום » ש' אוגוסט 12, 2017 10:08 pm

חיים כתב:התיחסות מעניינת לחלוקת המשניות מצאתי בקרבן נתנאל על הרא"ש עירובין (פרק ד, יג אות צ).

התוספות (מט, ב ד"ה ואמר שביתתי) כתבו על דברי המשנה "ואמר שביתתי במקומי", שאין צריך אמירה. והמלה "אמר" נאמרה אגב הרישא או אגב הסיפא (עיי"ש).
הרא"ש מביא את הדברים אך מציין שהמלה "אמר" נאמרה אגב הסיפא, ואינו מזכיר את האפשרות שהיא נאמרה אגב הרישא.

הקרבן נתנאל מפרש שהדבר תלוי בהבדלי גרסאות הקשורות לחלוקת המשניות ז"ל: "... ובתוס' דהא דקתני "ואמר" איידי רישא... משום דאינהו הוי גרסי מתני' בחדא, אבל הרי"ף ורבינו (הרא"ש) חלקו מתני' בתרתי , לכך תי' משום דבעי למיתנא בסיפא" עכ"ל.

לא ברור לי אם הקרבן נתנאל אכן סובר שלא מתרצים תירוץ של "איידי" בשתי משניות המחולקות זו מזו, יתכן שגם לדעתו אפשר לומר איידי דרישא אפילו ממשנה קודמת, אלא שהרא"ש העדיף להביא "איידי" רישא אגב סיפא מאותה משנה, על פי סדר חלוקת המשניות שהיתה לפניו, אבל זה נראה דוחק.

תמצא כעין זה גירסת הרא"ש והרי"ף סוף פרק ד' דמסכת קידושין וכן התוס' שם בד' פ,ב שחילקו את המשנה באמצע לשתים נפק"מ בפירושים כמדומני עם רש"י שם.

יהודה בן יעקב
הודעות: 1280
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ש' אוגוסט 12, 2017 11:30 pm

פלתי כתב:פרק בתרא דזבחים בגמרא כל הפרק במשנה אחת.

תוספות מסכת זבחים דף קיז עמוד ב
ד"ה ורבנן וכו', ותימה דבסוף פירקין (קיג.) תנן ר' יהודה אומר אין מנחה בבמה וכו', ובגליון איתא ותימה דבמתני' תנן (צ"ק).
וסברתי שלפני התוס' היתה חלוקת משניות גם בפרק זה, ולכן כתבו 'בסוף פירקין', ואילו הגהת הצ"ק היא לפי הנדפס לפנינו.

דמשק
הודעות: 733
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי דמשק » ג' אוגוסט 15, 2017 2:07 pm

אשר ברא כתב:ברבינו בחיי (שמות לא, יח) כותב ש
מצינו שחיבר רב אשי במסכת שבת כ"ד פרקים

והרה"ק ר' שלום משאץ מדייק בהגהותיו שלדעת רבינו רב אשי הוא שחילק את המשניות לפרקים, והוא פלאי.

מספר יסוד המשנה ועריכתה להג"ר ראובן מרגליות
הגר''ר מרגליות.png
הגר''ר מרגליות.png (38.86 KiB) נצפה 2962 פעמים

וע"ע ע"ז יד: גמירי דעבודת כוכבים דאברהם אבינו ד' מאה פירקי הויין ואנן חמשה תנן וכו'.
ובמדרש (ויק"ר יט ב, שהש"ר ה ח) מי שטפש אומר מי יכול ללמוד את התורה נזיקין שלשים פרקים כלים שלשים פרקים וכו'

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: מאיזה זמן היתה חלוקת המשניות

הודעהעל ידי מיכאל1 » ג' אוגוסט 15, 2017 11:10 pm

בפרקים מסויימים בש"ס השאירו האחים והאלמנה את צורת הדפוס המקורית בה כל המשניות נדפסו ברצף בתחילת כל פרק.
הוכחה לזה היא מדברי המאירי שבכל מקום מפרש קודם את כל המשניות בפרק ואח"כ את דברי הגמ' וכן מהיד רמה שדרכו הייתה לציין את חידושיו באותיות וסדר האותיות מוכיח שלפניו היה ש"ס בו נדפסו המשניות בתחילת הפרק ואח"כ דברי הגמ' ברצף.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים