מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שתה יין בשבת ביום קודם שנתחייב בקידוש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

שתה יין בשבת ביום קודם שנתחייב בקידוש

הודעהעל ידי מאת הלוי » ה' ספטמבר 08, 2022 11:27 pm

הנה לעניין פורס מפה פסק השו"ע שאם כבר שתה יין ובירך הגפן בסעודה קודם הלילה אינו צריך לברך בקידוש ורק מברך מקדש השבת.
ויש לדון באחד ששתה ביום השבת יין קודם התפילה ולא נתחייב עדיין בקידוש ואחר שתייתו התפלל ונתחייב בקידוש מה יעשה? דברכת בפהג כבר אינו צריך לברך (ובפרט לשיטת הגריז הידועה)

עזריאל ברגר
הודעות: 13044
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שתה יין בשבת ביום קודם שנתחייב בקידוש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' ספטמבר 09, 2022 10:14 am

אינני יודע מהי "שיטת הגריז הידועה" בענין זה.
אבל הדעת נוטה שיברך ברכה אחרונה, ויעשה הפסקה, וישוב לקדש.
(ואולי יכול לשמוע קידוש מאחר?)

יבנה
הודעות: 3703
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שתה יין בשבת ביום קודם שנתחייב בקידוש

הודעהעל ידי יבנה » ו' ספטמבר 09, 2022 1:32 pm

הקידוש הוא שתיית היין, וברכת הגפן הוא רק דבר צדדי המאפשר לשתות את היין. והענין ששתיית היין נותן חשיבות לסעודה או לכל דבר שסמוך לו. ולכן ישתה כוס יין בלי ברכה על סמך ברכה הקודמת.
נערך לאחרונה על ידי יבנה ב ו' ספטמבר 09, 2022 1:35 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13044
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שתה יין בשבת ביום קודם שנתחייב בקידוש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' ספטמבר 09, 2022 1:35 pm

יבנה כתב:הקידוש הוא שתיית היין, וברכת הגפן הוא רק דבר צדדי המאפשר לשתות את היין. והענין ששתיית היין נותן חשיבות לסעודה. ולכן ישתה כוס יין בלי ברכה על סמך ברכה הקודמת.

לכאורה שייך למחלוקת הראשונים האם ניתן לקדש על הפת בסעודת היום.

יבנה
הודעות: 3703
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שתה יין בשבת ביום קודם שנתחייב בקידוש

הודעהעל ידי יבנה » ו' ספטמבר 09, 2022 1:42 pm

עזריאל ברגר כתב:
יבנה כתב:הקידוש הוא שתיית היין, וברכת הגפן הוא רק דבר צדדי המאפשר לשתות את היין. והענין ששתיית היין נותן חשיבות לסעודה. ולכן ישתה כוס יין בלי ברכה על סמך ברכה הקודמת.

לכאורה שייך למחלוקת הראשונים האם ניתן לקדש על הפת בסעודת היום.

המ"מ ושו"ת הרא"ש הצריכו שיהיה היכר ושינוי מימות חול, וכשאוכל לחם כמו כל יום אין בזה שום היכר ושינוי, משא"כ כשישתה יין בתחילת הסעודה.

הוה אמינא
הודעות: 1461
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: שתה יין בשבת ביום קודם שנתחייב בקידוש

הודעהעל ידי הוה אמינא » ו' ספטמבר 09, 2022 1:58 pm

לשון הרמב"ם הוא שקידושא רבא הוא ברכת בופה"ג, ולא שתיית יין בלי בופה"ג.

בברכה המשולשת
הודעות: 14179
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שתה יין בשבת ביום קודם שנתחייב בקידוש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' ספטמבר 10, 2022 10:14 pm

מאת הלוי כתב:הנה לעניין פורס מפה פסק השו"ע שאם כבר שתה יין ובירך הגפן בסעודה קודם הלילה אינו צריך לברך בקידוש ורק מברך מקדש השבת.
ויש לדון באחד ששתה ביום השבת יין קודם התפילה ולא נתחייב עדיין בקידוש ואחר שתייתו התפלל ונתחייב בקידוש מה יעשה? דברכת בפהג כבר אינו צריך לברך (ובפרט לשיטת הגריז הידועה)


לא עבר כבר שיעור עיכול של שתיה?

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: שתה יין בשבת ביום קודם שנתחייב בקידוש

הודעהעל ידי מאת הלוי » ג' ספטמבר 13, 2022 9:58 pm

יבנה כתב:
עזריאל ברגר כתב:
יבנה כתב:הקידוש הוא שתיית היין, וברכת הגפן הוא רק דבר צדדי המאפשר לשתות את היין. והענין ששתיית היין נותן חשיבות לסעודה. ולכן ישתה כוס יין בלי ברכה על סמך ברכה הקודמת.

לכאורה שייך למחלוקת הראשונים האם ניתן לקדש על הפת בסעודת היום.

המ"מ ושו"ת הרא"ש הצריכו שיהיה היכר ושינוי מימות חול, וכשאוכל לחם כמו כל יום אין בזה שום היכר ושינוי, משא"כ כשישתה יין בתחילת הסעודה.

אפשר להעמיד את השאלה על כוס של פדיון הבן למשל.

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: שתה יין בשבת ביום קודם שנתחייב בקידוש

הודעהעל ידי מאת הלוי » ג' ספטמבר 13, 2022 9:58 pm

בברכה המשולשת כתב:
מאת הלוי כתב:הנה לעניין פורס מפה פסק השו"ע שאם כבר שתה יין ובירך הגפן בסעודה קודם הלילה אינו צריך לברך בקידוש ורק מברך מקדש השבת.
ויש לדון באחד ששתה ביום השבת יין קודם התפילה ולא נתחייב עדיין בקידוש ואחר שתייתו התפלל ונתחייב בקידוש מה יעשה? דברכת בפהג כבר אינו צריך לברך (ובפרט לשיטת הגריז הידועה)


לא עבר כבר שיעור עיכול של שתיה?

לא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14179
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שתה יין בשבת ביום קודם שנתחייב בקידוש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ספטמבר 13, 2022 10:01 pm

מאת הלוי כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מאת הלוי כתב:הנה לעניין פורס מפה פסק השו"ע שאם כבר שתה יין ובירך הגפן בסעודה קודם הלילה אינו צריך לברך בקידוש ורק מברך מקדש השבת.
ויש לדון באחד ששתה ביום השבת יין קודם התפילה ולא נתחייב עדיין בקידוש ואחר שתייתו התפלל ונתחייב בקידוש מה יעשה? דברכת בפהג כבר אינו צריך לברך (ובפרט לשיטת הגריז הידועה)


לא עבר כבר שיעור עיכול של שתיה?

לא.


אז אשמח להבין איך

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: שתה יין בשבת ביום קודם שנתחייב בקידוש

הודעהעל ידי מאת הלוי » ג' ספטמבר 13, 2022 10:55 pm

בברכה המשולשת כתב:
מאת הלוי כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מאת הלוי כתב:הנה לעניין פורס מפה פסק השו"ע שאם כבר שתה יין ובירך הגפן בסעודה קודם הלילה אינו צריך לברך בקידוש ורק מברך מקדש השבת.
ויש לדון באחד ששתה ביום השבת יין קודם התפילה ולא נתחייב עדיין בקידוש ואחר שתייתו התפלל ונתחייב בקידוש מה יעשה? דברכת בפהג כבר אינו צריך לברך (ובפרט לשיטת הגריז הידועה)


לא עבר כבר שיעור עיכול של שתיה?

לא.


אז אשמח להבין איך

שתה יין בשעה 7 בבוקר. עמד להתפלל וסיים תפילתו בשעה 7:17. והנה גילה להפתעתו שיש מושג שנקרא "קידושא רבה". או אז פנה אל רבו ושאלו האם צריך אני לברך בפה"ג הרי לפני 17 דק' קודם שהתפללתי את תפילתי הזריזה במיוחד שלי בירכתי כבר על יין?
ובכן מה דינו?

בברכה המשולשת
הודעות: 14179
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שתה יין בשבת ביום קודם שנתחייב בקידוש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ספטמבר 14, 2022 8:19 am

מאת הלוי כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מאת הלוי כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מאת הלוי כתב:הנה לעניין פורס מפה פסק השו"ע שאם כבר שתה יין ובירך הגפן בסעודה קודם הלילה אינו צריך לברך בקידוש ורק מברך מקדש השבת.
ויש לדון באחד ששתה ביום השבת יין קודם התפילה ולא נתחייב עדיין בקידוש ואחר שתייתו התפלל ונתחייב בקידוש מה יעשה? דברכת בפהג כבר אינו צריך לברך (ובפרט לשיטת הגריז הידועה)


לא עבר כבר שיעור עיכול של שתיה?

לא.


אז אשמח להבין איך

שתה יין בשעה 7 בבוקר. עמד להתפלל וסיים תפילתו בשעה 7:17. והנה גילה להפתעתו שיש מושג שנקרא "קידושא רבה". או אז פנה אל רבו ושאלו האם צריך אני לברך בפה"ג הרי לפני 17 דק' קודם שהתפללתי את תפילתי הזריזה במיוחד שלי בירכתי כבר על יין?
ובכן מה דינו?


זה נשמע היכי תימצי מאוד רחוק, במחכתר"ה.

אך לגופו של עניין, כאן שלא ידע כלל מושג קדושא רבה, לכאורה הוי היסח הדעת גמור.

הוה אמינא
הודעות: 1461
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: שתה יין בשבת ביום קודם שנתחייב בקידוש

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' ספטמבר 14, 2022 3:38 pm

אי מהא לא תקשי,
כי לא הסיח דעת מלשתות עוד יין,
רק לא ידע שיש דין לברך על כוס יין לקידושא רבה.

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: שתה יין בשבת ביום קודם שנתחייב בקידוש

הודעהעל ידי מאת הלוי » ד' ספטמבר 14, 2022 9:31 pm

בברכה המשולשת כתב:
מאת הלוי כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מאת הלוי כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מאת הלוי כתב:הנה לעניין פורס מפה פסק השו"ע שאם כבר שתה יין ובירך הגפן בסעודה קודם הלילה אינו צריך לברך בקידוש ורק מברך מקדש השבת.
ויש לדון באחד ששתה ביום השבת יין קודם התפילה ולא נתחייב עדיין בקידוש ואחר שתייתו התפלל ונתחייב בקידוש מה יעשה? דברכת בפהג כבר אינו צריך לברך (ובפרט לשיטת הגריז הידועה)


לא עבר כבר שיעור עיכול של שתיה?

לא.


אז אשמח להבין איך

שתה יין בשעה 7 בבוקר. עמד להתפלל וסיים תפילתו בשעה 7:17. והנה גילה להפתעתו שיש מושג שנקרא "קידושא רבה". או אז פנה אל רבו ושאלו האם צריך אני לברך בפה"ג הרי לפני 17 דק' קודם שהתפללתי את תפילתי הזריזה במיוחד שלי בירכתי כבר על יין?
ובכן מה דינו?


זה נשמע היכי תימצי מאוד רחוק, במחכתר"ה.

אך לגופו של עניין, כאן שלא ידע כלל מושג קדושא רבה, לכאורה הוי היסח הדעת גמור.

מה זה משנה ההיכי תימצי?? תמצא היכי תימצי. השאלה עקרונית.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 185 אורחים