עמוד 1 מתוך 2

הערות שונות על המשנה ברורה

פורסם: א' אוקטובר 09, 2022 7:06 am
על ידי זאב ערבות
המ"ב נתקבל כספר היסוד בהלכות או"ח, ובהרבה ספרים מובאים עליו ידיעות חשובות ומענינות וראוי לצרפם למקום אחד
ידוע שיש מקומות שבהם "חזר בו" ממה שפסק במ"ב ומפני חשיבות הדברים מן הראוי לקבצם למקום אחד והנה מה שמובא בספר רבינו הגדול אמרו (עמ' רמז, והשמועה בשם הבעלזאר היא מרב העניך פדווא ורבינו הוא הגאב"ד רב יצחק טוביה וויס זצ"ל). אך בארחות רבינו (ח"א עמ' קס) מובא שלא חזר בו וכן מובא בספר חוט השני וצ"ע וכן מובא בספר מאיר עוז ח"ח. ובקיצור: המ"ב חזר בו או לא חזר בו?

Re: המ"ב חזר בו

פורסם: א' אוקטובר 09, 2022 7:51 am
על ידי במסתרים
בבעלז אומרים בשם הרב זצ"ל שאין לברך, ומה שאוכל עם פת הוא רק להראות שאינו מברך (ולא כמובא למעלה).

Re: עניני מ"ב

פורסם: ד' אוקטובר 12, 2022 6:16 am
על ידי זאב ערבות
בחוברת קול התורה - תשרי תשפ"ג מופיע מאמר מר' יהודה אריה שווארץ על לימוד ספר משנה ברורה ובו הרבה ידיעות ובעמ' פז סימן י' מזכיר בקצרה את הענין שחזר בו הח"ח בענין הקומפוט

Re: עניני מ"ב

פורסם: ה' אוקטובר 13, 2022 1:56 pm
על ידי תבונה1
יש לציין כי מה שאומרים שהחפץ חיים חזר בו אין זה מדוייק, כי עוד בצעירותו הוא אחז כך, והאדר"ת מביא בכתביו שכבר דן עמו בזה בשנת תרל"ח - נדפס בקובץ "מאבני המקום" ט"ו [תשס"ג] עמוד 16.

Re: עניני מ"ב

פורסם: ה' אוקטובר 13, 2022 4:27 pm
על ידי זאב ערבות
אם אחז כך בצעירותו מדוע כתב אחרת במ"ב? בכל אופן יש כאן עדויות סותרות.

Re: עניני מ"ב

פורסם: ו' אוקטובר 14, 2022 10:58 am
על ידי תבונה1
כנראה שלא פסק כן להדיא בספרו כי לא רצה לפסוק נגד המנהג וכעדותו של בנו זצ"ל לגבי קיפול טלית בשבת ועוד עניינים, אולי כי לומר הלכה בציבור נגד המנהג הרווח זאת בעיה. אבל לעצמו עדיין נהג אחרת, זאת השערה שלי וכמובן צריך לבדוק אם זה נכון.

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: א' נובמבר 27, 2022 7:39 am
על ידי זאב ערבות
בספר ראה מעשה ונזכר (הנ"ל) מובא מעשה מהספר איש האשכולות עם הרב גוסטמן והרב מטשעבין וראו שם בד"ה קודם שהיה רכון על ספר... וראו שם בהערה שמדובר בספר מ"ב

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ג' ינואר 17, 2023 4:51 pm
על ידי זאב ערבות
מהספר בסערת אש. זכרונות... הרב שך

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ג' מרץ 07, 2023 4:04 am
על ידי זאב ערבות
מקובץ המאור שבט-אדר תשפ"ג

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ה' מרץ 23, 2023 10:03 pm
על ידי זאב ערבות
מהספר שיחות יקרות - ויחי יוסף מהאדמו"ר מפאפא ר"י גרינוואלד

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ב' אפריל 17, 2023 3:49 am
על ידי זאב ערבות
מהספר לקוטי דבורים ח"ה מר' יעקב קאפיל שווארץ עמ' ל' "ואין לי ספק כי דברים אלו לא יצאו מקולמוסו של הקדוש החפץ חיים ז"ל"

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ה' אפריל 27, 2023 10:02 am
על ידי פלוריש
ביה"ל (סי' רמ"ב ד"ה לכבד): "ואם יש לו רק מעט מעות ובא שכיר לתבוע עבור פעולתו שגמר לו היום [דאם גמרו מאתמול אין עליו רק איסור דבל תשהה וכמבואר בח"מ והוא כשאר בע"ח דעלמא אך בת"ח יש לעיין עיין יומא פ"ז ה"ד ח"ה וכו'] נראה דצריך ליתנם להפועל כדי לקיים מה שכתוב ביומו תתן שכרו ולא תבא עליו השמש אף שעי"ז לא ישאר לו במה לענג השבת או שיפייסנו שיתרצה להמתין עד אחר השבת דחיוב תשלומי שכיר בזמנו הוא מדאורייתא וזה הוי רק מדברי קבלה. ואפילו להפוסקים דזה ג"כ הוי מדאורייתא וכמו שכתבנו במ"ב שם הוי עשה ולא תעשה ולא אתי עשה ודחי לא תעשה ועשה [יבמות כ"א] וזה לא מיקרי כתבעו ואין לו דאינו עובר בבל תלין. וכן דברינו הוא דוקא אם כבר הביא הפעולה לבית בעה"ב וקבל ממנו דאל"ה יש לבעה"ב עצה אחרת שלא לקבל ממנו ואז אינו עובר אפילו אם אמר לו הפועל בא וטול החפץ ממני ואיני רוצה לעכבו תחת השכירות וכמו שכתוב בשטה מקובצת בב"מ דף קי"ב בשם הר"ר יהונתן ע"ש".
הגר"פ עפשטיין זצ"ל (אוצרות ירושלים שנת תשט"ז, ח"ט אות קצ"ג): "וכתבתי זאת לפני שלשים שנה להגה"צ המחבר משנה ברורה זיע"א, במש"כ בביאור הלכה ריש (סימן רמ"ב) ... וכתבתי ע"ז דמש"כ אין עשה דול"ת ועשה, יש לומר כיון דהעשה ול"ת ישנו במחילה ובתביעת הפועל, יכול העשה לדחותו, וכדרך שאמרו בב"מ (דף ל"ב) ותו מי דחינן איסורא מקמי ממונא, עיי"ש ברש"י ובשט"מ (וכעין דאמרו בכתובות מ' להיפך אי אמרה לא בעינא מי איתא לעשה כלל ואכ"מ). ועוד לפי מש"כ החינוך שאם אינו יכול לפורעו באותו יום אא"כ יאבד הרבה משלו, לא חייב הכתוב בזה. וה"נ י"ל דלא חייבו הכתוב לאבד מ"ע דעונג שבת הוא וב"ב, ושלום בית עדיף ולפרוע שכר השכיר, ולגבי דידיה הוא גרע יותר משיאבד כסף הרבה אם יאבד נח"ר ועונג שבת".

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ה' אפריל 27, 2023 5:15 pm
על ידי באמונתו
לעניין הטענה הנ"ל, מהרב ויגד יעקב, ראה הבאור הלכה סימן תמ סעיף ב:
ועיין בספר אשל אברהם להגאון מבוטשאטש, שכתב להקל בכגון זה...
המהרש"ם (אשר רק 4 שנים מבדילים בינו ובין החפץ חיים) נפטר בשנת תרע"א.
החפץ חיים, מבחינה עקרונית לא הזכיר מחברים חיים בספר משנה ברורה (לבד מקרה אחד כידוע, לא בהלכה).
המשנה ברורה, הרי הסתיימה עריכתו בשנת תרס"ז.
אבל על הערכתו האישית של החפץ חיים למהרש"ם, נוכל ללמוד ממקום אחר, ראה המצורף פה:

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ה' אפריל 27, 2023 5:23 pm
על ידי באמונתו
לעניין הנ"ל, עיין המצורף פה:

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ה' אפריל 27, 2023 5:27 pm
על ידי באמונתו
ועוד מעין עניין הנ"ל:

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ה' אפריל 27, 2023 5:40 pm
על ידי באמונתו
הלכה נוספת מפי החפץ חיים, בעניין הנוגע בנעליים:

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ד' מאי 31, 2023 5:10 pm
על ידי זאב ערבות
מהספר ויחי יוסף מהאדמו"ר מפאפא בענין מקוה חם בשבת חזון

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ב' יוני 05, 2023 8:59 am
על ידי רציני
האם למשנה ברורה היה רק את הגהות רעק"א יוהנסבורג?

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ב' יוני 05, 2023 12:07 pm
על ידי חיימקה
רציני כתב:האם למשנה ברורה היה רק את הגהות רעק"א יוהנסבורג?

רק? גם!
viewtopic.php?t=33844

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ב' יוני 05, 2023 8:15 pm
על ידי לולי דמיסתפינא
יישר כח הרב זאב ערבות, על הליקוטים היותר מענינים שאתה מביא בצקלונך.

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ב' יוני 05, 2023 10:24 pm
על ידי רציני
חיימקה כתב:
רציני כתב:האם למשנה ברורה היה רק את הגהות רעק"א יוהנסבורג?

רק? גם!
viewtopic.php?t=33844

תודה רבה מאוד.
גם שם היה ברור להם שהשתמש בהגהות רעק"א יוהנסבורג. וכדמוכח בעוד מקומות. אולם מה שנראה שלא היה לו הגהות רעק"א ברלין.
מה כוונתך 'גם', האם ברור שהשתמש בהגהות רעק"א ברלין?
[נפק"מ למקום שהשמיט את הגהת רעק"א ברלין, האם זה משום שלא ראה או משום שלא סבירא ליה?]
תודה

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ב' יוני 05, 2023 11:43 pm
על ידי זאב ערבות
.

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ג' יוני 06, 2023 12:53 am
על ידי חיימקה
רציני כתב:
חיימקה כתב:
רציני כתב:האם למשנה ברורה היה רק את הגהות רעק"א יוהנסבורג?

רק? גם!
viewtopic.php?t=33844

תודה רבה מאוד.
גם שם היה ברור להם שהשתמש בהגהות רעק"א יוהנסבורג. וכדמוכח בעוד מקומות. אולם מה שנראה שלא היה לו הגהות רעק"א ברלין.
מה כוונתך 'גם', האם ברור שהשתמש בהגהות רעק"א ברלין?
[נפק"מ למקום שהשמיט את הגהת רעק"א ברלין, האם זה משום שלא ראה או משום שלא סבירא ליה?]
תודה

מקופיא היה נראה לי שיוהניסבורג כולל את ברלין ומוסיף עליו, כעת ראיתי שלאו דווקא - ויש בזה מה שאין בזה.
ועוד בעניין - ע' סי' תרנ"ח שעה"צ ס"ק י"ח, ומה שהאיר בזה בשיח הלכה סימן י"ד אות כ"ו.

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ג' יוני 06, 2023 8:03 am
על ידי רציני
חיימקה כתב:
רציני כתב:
חיימקה כתב:
רציני כתב:האם למשנה ברורה היה רק את הגהות רעק"א יוהנסבורג?

רק? גם!
viewtopic.php?t=33844

תודה רבה מאוד.
גם שם היה ברור להם שהשתמש בהגהות רעק"א יוהנסבורג. וכדמוכח בעוד מקומות. אולם מה שנראה שלא היה לו הגהות רעק"א ברלין.
מה כוונתך 'גם', האם ברור שהשתמש בהגהות רעק"א ברלין?
[נפק"מ למקום שהשמיט את הגהת רעק"א ברלין, האם זה משום שלא ראה או משום שלא סבירא ליה?]
תודה

מקופיא היה נראה לי שיוהניסבורג כולל את ברלין ומוסיף עליו, כעת ראיתי שלאו דווקא - ויש בזה מה שאין בזה.
ועוד בעניין - ע' סי' תרנ"ח שעה"צ ס"ק י"ח, ומה שהאיר בזה בשיח הלכה סימן י"ד אות כ"ו.

תודה רבה

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: א' יוני 18, 2023 9:35 pm
על ידי שעטנז
איידי דאתי לידן אשאל מהבירים בביאור דברי המשנה ברורה בסי' תנא ס"ק סד שהביא בשם הפמ"ג מה שלא כתב בפמ"ג כלל עיי"ש היטב. ואשמח למענה. יישר כח.

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: א' יוני 18, 2023 9:56 pm
על ידי זאב ערבות
מעלון שיח אמונה מספר 19 עמ' 16

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: א' נובמבר 26, 2023 3:14 am
על ידי זאב ערבות
מהספר נתיבות הלכה מאת ר' מרדכי הלוי פטרפרוינד שנדפס זה עתה, עמ' תר"ל בפרק הלך אחר המיקל בדורות האחרונים

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: א' נובמבר 26, 2023 11:37 am
על ידי יוצא פוניבז'
זאב ערבות כתב:מהספר נתיבות הלכה מאת ר' מרדכי הלוי פטרפרוינד שנדפס זה עתה, עמ' תר"ל בפרק הלך אחר המיקל בדורות האחרונים

מובא גם פה
בוקוולד.png
בוקוולד.png (82.57 KiB) נצפה 1608 פעמים

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ב' נובמבר 27, 2023 12:19 am
על ידי זאב ערבות
יוצא פוניבז' כתב:מובא גם פה

מה שם הספר ומחברו

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: ב' נובמבר 27, 2023 1:10 am
על ידי יוצא פוניבז'
בירורים למעשה בהל' תפילין, הרב בועז העברי

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: א' דצמבר 03, 2023 9:55 pm
על ידי מעיין התורני
ידיעה חשובה בעניין מקרים שהח"ח חוזר בו בתוך ספר משנ"ב:
כתב "בירור הלכה" [הרב יחיאל זילבר בנו של "אז נדברו" או"ח פט' ח'] שמצינו שהמשנ"ב חוזר בו ללא שמציין את החזרה כלל.

Re: עניני ס' משנה ברורה

פורסם: א' דצמבר 03, 2023 10:58 pm
על ידי זאב ערבות
מעיין התורני כתב:ידיעה חשובה בעניין מקרים שהח"ח חוזר בו בתוך ספר משנ"ב:
כתב "בירור הלכה" [הרב יחיאל זילבר בנו של "אז נדברו" או"ח פט' ח'] שמצינו שהמשנ"ב חוזר בו ללא שמציין את החזרה כלל.

בספר קצור שו"ע עם פירוש מר' שלמה אבינר ח"ב עמ' 86 מובאים דברים מהמ"ב שחזר בו.
ודרך אגב זה ספר טוב מאוד ואינו ידוע ואף לא נשלם, חסרים כרכים ה-ו.
ולפני כמה שבועות י"ל ספר אחד היה אברהם - זכרון לחזו"א ומעמ' 355 יש כמה מאמרים (כ250 עמ') מר' יהושע ענבל ובהם הוא מביא פרטים רבים על המ"ב ביניהם דברים שחזר בו.

Re: הערות אקראיות על המשנה ברורה

פורסם: ה' ינואר 25, 2024 2:08 pm
על ידי פלוריש
נאמר באו"ח שיח,ה:
יש מי שאומר דדבר שנאפה או נצלה, אם בשלו אח"כ במשקה יש בו משום בישול, ואסור ליתן פת אפילו בכלי שני שהיד סולדת בו, ויש מתירין. הגה: בכלי שני ויש מקילין אפילו בכלי ראשון. ונהגו ליזהר לכתחלה שלא ליתן פת אפילו בכלי שני כל זמן שהיד סולדת בו:
השו"ע הביא בדעה השניה שיש מתירין. והרמ"א פירש שהכוונה שמתירין דווקא בכלי שני.
ומעניין שהמשנ"ב ס"ק מג כתב:
מתירין בכלי שני - ס"ל דאין כלי שני מבשל בשום דבר.

כלומר, הוא איחד את הלשונות כביכול השו"ע עצמו פירש שהכוונה בכלי שני.
אמנם, קורא זהיר ישים לב שהשו"ע עצמו לא כתב שמתירין דווקא בכלי שני, אלא הוא כתב בלשון סתומה והרמ"א פירש שהכוונה בכלי שני. ואכן, אחרונים אחרים פירשו שמתירין אפילו בכלי ראשון (וכ"כ הגר"ע יוסף).

Re: הערות אקראיות על המשנה ברורה

פורסם: ה' ינואר 25, 2024 4:33 pm
על ידי מאיר סובל
אה"נ, זה בדברי הרמ"א ולא בדעת המחבר.
מי שאיחד את המשפט הוא הרמ"א, שכדרכו בכל חלקי השו"ע מצרף הגהותיו לדברי המחבר במקום שיכול "כביכול" להעמיס המילים שלו ודעתו כביאור פשט [שלו] במחבר. ומשתמע כאילו אמר שלזה התכוין המחבר.

Re: הערות אקראיות על המשנה ברורה

פורסם: א' ינואר 28, 2024 10:05 pm
על ידי זאב ערבות
בקובץ המשביר י' עמ' שס"ב יש קונטרס דרכי יוסף - מדריך ללומד בתורת רע"י מאת ר' יהודה שמסיאן (הקובץ יוצא מדי שנה לזכרו של רב עובדיה יוסף). בקונטרס יש שני מקומות בהם נזכר המ"ב בקצרה שראוי להביאם כאן

Re: הערות אקראיות על המשנה ברורה

פורסם: א' פברואר 25, 2024 7:14 pm
על ידי מעיין
מענין לענין מה שכתבתי במקום אחר בפורום
viewtopic.php?f=51&t=63626&p=825888#p825888

Re: הערות אקראיות על המשנה ברורה

פורסם: א' פברואר 25, 2024 7:24 pm
על ידי מעיין
גם ניתן להבחין שהמשנ"ב בטוהר לבו וריחוקו ממחלוקת וביזוי ת"ח השמיט כל הדיון בענינים שהי' מחלוקת בימיו גם בד"ת, בדברים שהם חדשים ולא דיברו בם הפוסקים הקדמונים
כגון מצות מכונה, ועוד, ואפשר שמטעם זה לא הזכיר ענין האלקטרי.
גם יש להבחין שבדברים שנחלק עם גדולים בתוקף השמיט שמם ושם ספרם אף שבמקום אחר הביאם בשמם בכבוד
למשל דעת השואל ומשיב לענין הוצאת שעון בשבת כתכשיט בסי' ש"א סעי' יא בביאר הלכה כתב בזה"ל "והארכתי בזה להוציא מדעתו של גדול אחד" וכיוון להגאון בעל שואל ומשיב.
בסי' ש"מ סעי' י"ג כתב בזה"ל: "ומה שרצה אחד מן האחרונים להוציא מזה וכו' זה אינו וכו עיי"ש", וכוונת על דברי הגר"ז בשו"ע הרב
ועוד דוגמאות

Re: הערות אקראיות על המשנה ברורה

פורסם: א' פברואר 25, 2024 7:32 pm
על ידי צופה_ומביט
מעיין כתב:גם יש להבחין שבדברים שנחלק עם גדולים בתוקף השמיט שמם ושם ספרם אף שבמקום אחר הביאם בשמם בכבוד

ועוד דוגמאות

למשל בסימן רמב ס"ק ד:
לוין ברבית לצורך סעודת שבת או סעודת מצוה, והיינו מאינו יהודי או מישראל בדרך היתר.

ובשעה"צ שם ס"ק טו:
ודלא כמה שראיתי לאחד שהתיר ברבית דרבנן.

והוא הגר"ז בשועה"ר שם סעיף ט.

Re: הערות אקראיות על המשנה ברורה

פורסם: א' מרץ 24, 2024 4:45 pm
על ידי זאב ערבות
כעת י"ל ספר משנת חיים, ביאוריפ ופלפולים בדברי המ"ב מלוקט מספרי הגר"ח קניבסקי מאת ר' שלמה ברגמן, בסופו קונטרס כתב יד עם צילום שמונים דפי כתבי יד של המ"ב שלא נתפרסמו מעולם, ומצורף דף לדוגמא