מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איזה מל"ט מלאכות שבת הותרו לצורך עבודת המקדש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סייג לחכמה
הודעות: 346
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: איזה מל"ט מלאכות שבת הותרו לצורך עבודת המקדש

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ה' מרץ 02, 2023 3:38 pm

קצירת העומר והקרבתה דוחה שבת מנחות ס"ג: והרבה מלאכות הותרו בה
כמבואר ברש"י (שם) ד"ה ואל ירבה במלאכות הרבה. שיקצור ויזרה ויברור ויטחן וירקד

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: איזה מל"ט מלאכות שבת הותרו לצורך עבודת המקדש

הודעהעל ידי מיללער » א' מרץ 12, 2023 9:31 pm

סייג לחכמה כתב:קצירת העומר והקרבתה דוחה שבת מנחות ס"ג: והרבה מלאכות הותרו בה
כמבואר ברש"י (שם) ד"ה ואל ירבה במלאכות הרבה. שיקצור ויזרה ויברור ויטחן וירקד

לגבי מלאכת העומר שהותרו בשבת כבר האריכו לעיל.

אולם מצאתי היום דבר חדש מענין לענין, בסוגית הגמרא בסוכה מא. בתקנת ריב"ז שיהא יום הנף כולו אסור משום שיאמרו אשתקד וכו' ורש"י הוקשה דבנין ביהמ"ק אינו דוחה יו"ט ואין בנין ביהמ"ק בלילה, ותירץ שבנין בית השלישי ירד בנוי ומשוכלל מן השמים, והסכימו לדבריו הראשונים הבאים אחריו בעלי התוס' והריטב"א.

אולם בערוך לנר שם כתב דמכ"מ אין זה הפירוש הפשוט בגמרא, וכתב הוא ז"ל דבתוס' מס' שבת צה. מבואר לדר"א דס"ל המגבן בשבת חייב משום בונה, ברור שביו"ט יש היתר לגבן גבינה לצורך אוכל נפש, ולכן אף בנין בית הותרה במתוך - ונמצא דלדברי רבי אליעזר מותר לבנות בית המקדש ביום טוב, והרי ר"א היה תלמידו של רבי יוחנן בן זכאי ומעולם לא אמר דבר שלא שמע מרבו, א"כ אף ריב"ז ס"ל דבנין ביהמ"ק דוחה יו"ט ולכן שפיר תיקן שיהא יום הנף אסור משום מהרה יבנה ביהמ"ק ודילמא איבני בחמיסר.

הפלא ופלא

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איזה מל"ט מלאכות שבת הותרו לצורך עבודת המקדש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 12, 2023 10:28 pm

חשבתי להקשות עליו שלרבי אליעזר כל מכשירי מצווה דוחין שבת, ומאי איריא יום טוב?
אבל מוכרחים לומר שאף לר"א אין בנין המקדש דוחה שבת, והוא גזירת הכתוב בפרשיות השבוע שאנו קוראים בשבתות אלו (כי-תשא - ויקהל).

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: איזה מל"ט מלאכות שבת הותרו לצורך עבודת המקדש

הודעהעל ידי מיללער » ה' מרץ 16, 2023 10:27 pm

איש_ספר כתב:דין מזבח שנפגם בשבת מפורש במכילתא ריש פרשת ויקהל וירושלמי פסחים פ"ו ויש ע"ז אריכות באחרונים, ואת כל הבקיאות הנפלאה הזו, מחיפוש קל באוצר, תן לחכם וכו'.


אחד מהציונים על הנ"ל מסה"מ על הרמב"ם שהבאתי לעיל היה לעיין בפנים יפות ריש פרשת ויקהל:
תמונה

וכיון שהגיע פרשת השבוע עיינתי בה וראיתי דברים מחודשים, בה מחדש הגאון בעל ההפלאה זצ"ל שכל הלימוד שבנין בית המקדש אינה דוחה שבת לא הוצרכה אלא בשביל בנין של 'כלי המקדש' דהיינו מלאכת מכה בפטיש - ואם נאמר שיש להמזבח דין 'כלי' כיוון בזה לדברי המכילתא הנ"ל.

ועיי"ש שהביא בזה דבר נפלא ששמע מאביו בשם "הגאון מהר"מ הירץ זצ"ל" (מי זה?):
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... &pgnum=196

ומענין לענין, בערוך לנר עמ"ס סוכה מא. שהבאתי לעיל מחדש על ההלכה של אין בונין בית המקדש בלילה - שזה דוקא בנין הבית, אבל הכלים מותרים לעשות אף בלילה.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: איזה מל"ט מלאכות שבת הותרו לצורך עבודת המקדש

הודעהעל ידי מיללער » ו' מרץ 08, 2024 5:53 am

מיללער כתב:
עזריאל ברגר כתב:א. הדש - לשיטת הרמב"ם חובל חייב משום דש, שמפרק הדם מן הבשר, ושוחט קרבנות - דומה קצת לדש, וצ"ע.


כן כתב הפני יהושע ביצה יב. דלשיטת הרמב"ם יש חיוב של מפרק בשוחט קדשים כיון שצריך להדם.

מצאתי היום בשו"ת שו"מ (היום היה היאצ"ט - זי"ע) תליתאה א:תג, שכתב כן מסברא דנפשיה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 202 אורחים

cron