מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סברת הרשב"א על מנהגם בתפילת ערבית בפלג

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהושע בהר''ב
הודעות: 54
הצטרף: ג' מאי 11, 2021 10:35 pm
שם מלא: יהושע

סברת הרשב"א על מנהגם בתפילת ערבית בפלג

הודעהעל ידי יהושע בהר''ב » ה' אוקטובר 26, 2023 5:38 pm

לא הצלחתי להבין את סברת הרשב"א בדין הזה- רשבא על ברכות ב - "ומה שהקשה ר"ת ז"ל מדקיימא לן כר' יוחנן דאמר שצריך לסמוך גאולה לתפלה, אין הכי נמי, מדינא הכי הוי בשמתפלל שלא בבית הכנסת, אי נמי כשהגיע זמן המקרא קודם שיתפלל תפלת הערב, הא לאו הכי מתפלל עם הצבור משום דתפלת הרבים עדיפא מסמיכת גאולה לתפלה של ערבית שהיא אינה אלא רשות. ומה שאין אנו קורין אותה על מטותנו בברכותיה משום שאין הברכות מעכבות כדמוכח בהדיא בירושלמי ממתניתין ד"היה קורא בתורה והגיע זמן המקרא"."

אם ברכות קש הן ברכות עצמאיות לשיטתו(כמוכח להדיא מדבריו), ואם כן אפשר לקרוא קש לפני זמנה ולברך הברכות- למה זה לא נחשב סמיכות גאולה לתפילה?
באמת בירכת גאל ישראל ומיד התחלת ערבית!

ואם תגיד שהברכה של גאל ישראל לא תקינה כי זה לא זמן קש - אז לשיטתך הברכות הן לא עצמאיות! שהרי הן תלויות בזמן קש?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: סברת הרשב"א על מנהגם בתפילת ערבית בפלג

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוקטובר 26, 2023 8:20 pm

קושייה חזקה
אך אולי אפשר להסביר שכוונתו שמעיקר הדין היה צריך לברך את הברכות בסמוך לק"ש ולסמכן לתפילה אולם משום שהציבור מתפללים בעוד יום עדיף להתפלל עם הצבור מאשר לסמוך גאולה לתפילה כתיקנה כברכה של ק"ש אלא לברך אחר ק"ש שאין יוצאים בה ידי חובה (שהרי מסוף דבריו מוכח שגם את קריאת שמע קורא הצבור בבית הכנסת).
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב א' אוקטובר 29, 2023 10:37 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהושע בהר''ב
הודעות: 54
הצטרף: ג' מאי 11, 2021 10:35 pm
שם מלא: יהושע

Re: סברת הרשב"א על מנהגם בתפילת ערבית בפלג

הודעהעל ידי יהושע בהר''ב » ו' אוקטובר 27, 2023 4:45 pm

תודה על התשובה!
אמנם לא כ"כ הצלחתי להבין מדבריך את התשובה לשאלה, את העניין שלדעת הרשבא עדיף להתפלל עם הציבור בברכות כתיקנן רק אף על פי שלא יוצאים ידי חובה בק"ש זו אכן ברור לי שכך דעתו, השאלה היא מדוע זה לא נחשב סומך גאולה לתפילה? הרי בירכת גאל ישראל ומיד 18. ואם תאמר שזה לא נקרא לסמוך כי הברכה נאמרת על קריאת שמע *בזמנה* אז משמע מדבריך שברכות אלו נתקנו על קש בדווקא, ואם כן כיצד בכלל מברכים אותם אם זה לא זמן קריאת שמע??
(יש שיטות שסוברות שבמקרה כזה אכן קוראים את הברכות אחרי התפילה בזמן קש התקין)

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: סברת הרשב"א על מנהגם בתפילת ערבית בפלג

הודעהעל ידי כדכד » א' אוקטובר 29, 2023 10:46 am

מדברי הרשב"א רואים שהמנהג הוא שקוראים ק"ש בברכותיה ומתפללים ערבית לפני צאה"כ שהוא זמן ק"ש לצורך מצות ק"ש ואת המצווה מקיימים בקריאת פרשה ראשונה על המיטה שרק היא מדאורייתא. על הקריאה על המיטב כת הרשב"א שאין קורים בברכה כי אין הברכות מעכבות.ב
מכאן שכן מברכים ברכות ק"ש על קריאת שמע שלפני זמנה סמוך לתפלה וסומכים גאולה לתפילה.
לכן כתבתי שאף על פי שסומכים גאולה לתפילה - אין כאן סמיכת גאולה לתפילה כתיקנה כי הברכה נאמרת טרם זמנה. אף על פי שברכות אינן מעכבות כדמוכח בירושלמי - מכל מקום עיקרן של הברכות נקנו לקריאת שמע. אשר על כן הקורא בברכותיה טרם הזמן אינו סומך גאולה לתפילה כראוי ואף על פי כן עדיף לוט להתפלל עם הציבור.

יהושע בהר''ב
הודעות: 54
הצטרף: ג' מאי 11, 2021 10:35 pm
שם מלא: יהושע

Re: סברת הרשב"א על מנהגם בתפילת ערבית בפלג

הודעהעל ידי יהושע בהר''ב » ב' אוקטובר 30, 2023 2:25 pm

יותר מובן, ועדיין קצת קשה
מלשון "לסמוך גאולה לתפילה" משמע שצריך לברך ברכת גאל ישראל סמוך ל 18. ואם תאמר שבאמת ברכת גאל ישראל נתקנה על ק"ש אם כך מה שייך לברך אותה שלא בזמנה?
נראה בפשטות שיש 2 מצבים:
א. או שברכות קש הן עצמאיות ונתקנו על קש אבל לא מעכבות וכו ולכן מותר לקרוא אותם גם לא בזמן קש
ב. או שהן נתקנו על קש ולכן כשלא בזמן קש הן לא בזמנה לא נקרא שסמכת גאולה לתפילה(ואם כן מה הטעם לברך ברכה שלא בזמנה?? לא מברכים ברכת הלבנה בליל כ לחודש )
ובאמת יש ראשונים שהולכים עם אחת משתי הדעות האלו(לדעה ב שמברכים אותם רק לאחר התפילה בזמן קש) אבל למעט הרשבא לא מצאנו שום ראשון שהולך בדעה שלישית:
ג. ברכות קש הן לא עצמאיות ואכן תלויות בקש אבל מותר לברך אותם שלא בזמן קש(שלא בזמנן!) ועם זאת יצאת ידי חובת הברכות אבל לא ידי חובת סמיכות גאולה לתפילה(ששוב,ההבנה הפשוטה בסמיכות גאולה לתפילה היא אמירתם ביחד, ומאיפה מכאן נראה שסמיכות גאולה לתפילה עניינה סמיכות ברכה בזמן קריאת שמע לתפילה(שיש שסוברים שזמן תפילת ערבית באמת מתחיל לפני זמן קש של ערבית)?

פשוט לא מבין את הסברא

מתעמק
הודעות: 598
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: סברת הרשב"א על מנהגם בתפילת ערבית בפלג

הודעהעל ידי מתעמק » ג' אוקטובר 31, 2023 6:52 am

בענין ברכת קריאת שמע, ביאר הרשב"א דעתו בתשובותיו ח"א סימן מ"ז:
דברכות של קר"ש אינן ברכות של קר"ש ממש כברכת התורה וכברכת המצוות, שאם כן היה לנו לברך לקרות את שמע כמו שמברכין על קריאת התורה ועל קריאת המגילה. אלא ברכותיהם שנתקנו בפני עצמן אלא שתקנו לאומרן לפני קר"ש ולאחריו. וכן הסכימו הגאונים ז"ל. ולפיכך מי שקרא קר"ש בלא ברכותיה חוזר אומר ברכותיה בפני עצמן ואין בכך כלום.

ולענין דבריו בענין סמיכת גאולה לתפילה, יתכן לבאר דבריו על פי מה שכתב בתשובה אחרת (שם סימן נ"א) לבאר מה שאמרו דברכת השכיבנו דערבית לא מבטל סמיכת גאולה לתפילה משום דכיון דתקנוהו רבנן כגאולה אריכתא דמי. בויאר הרשב"א מה ראו לעשות גאולה אריכתא בערב יותר מבשחרית. וביאר על פי הירושלמי דלמנהג בני מערבא שאין אומרים פרשת ציצית בלילה לכן הוסיפו ברכה אחת כנגד פרשה החסירה, כדי שיהיה סך הכל ברכות ופרשיות שוה לסך הכל של שחרית. ולמנהג מדינחא לומר פרשת ויאמר אף בלילה הוי כנגד שבע ביום הללתיך שסך ברכות קר"ש שחרית וערבית יהיה שבע.
ולפי זה נמצא דלדידן שעיקר כבני מערבא דרק כיון דאתחלינן מיגמר נמי גמרינן (ברכות י"ד:), אם כן נמצא דטעם ברכת השכיבנו כרב סימון כנגד פרשה החסירה, אם כן התינח אם קורא אז קר"ש, אבל אומר ברכות קר"ש בלי קר"ש (אפילו בפועל אומרים אבל כיון שאינה בזמנה לא שמיה קריאה כדמוכח בתשו' הרשב"א הנ"ל סימן מ"ז עיי"ש), שוב אין בברכת השכיבנו משום גאולה אריכתא כיון שאומרים אותה שלא כתקנתה, וממילא אינו סומך גאולה לתפילה.

יהושע בהר''ב
הודעות: 54
הצטרף: ג' מאי 11, 2021 10:35 pm
שם מלא: יהושע

Re: סברת הרשב"א על מנהגם בתפילת ערבית בפלג

הודעהעל ידי יהושע בהר''ב » ד' נובמבר 01, 2023 7:42 am

איזה תשובה יפה!
אז בוא נראה אם הבנתי נכון:
קודם כל שאלה- אם הטעם הוא משום שהתחלנו אז נגמור- אז זה סותר את הטעם של שבע ביום הללתיך? אולי אנחנו נוהגים כבבלי שגם בלילה קוראים לכתחילה את פרשת ציצית ולא בגלל שכבר מתחילים וכו? מאיפה מוכח שאנחנו נוהגים דווקא כמערבא(ועוד שבמקום שהבבלי והירושלמי חלוקים הולכים עם הבבלי בדר"כ)
הכוונה שלך שאם קוראים קש שלא בזמנה אז פה זה לחלוטין מטעם הירושלמי כדי להזכיר יציאת מצרים ותו לא? שהרי זה לא עבור קש כי זה לא זמן קש

עכשיו אם הבנתי נכון את דבריך:
השכיבנו נאמרת משום שהיא כגאולה אריכתא משום שהיא במקום פרשה שלישית של קש של ערבית? ואם זה לא זמן קש של ערבית אז למעשה זה לא זמן השכיבנו ולכן היא לא נחשבת כגאולה?
אם כן בכלל אסור להגיד אותה! שזה הפסק לגמרי, הרי היא לא גאולה אריכתא
(גם יש לשאול, ממתי ברכה משתנה מהותה כשהתוכן הוא אותו תוכן ורק הזמן שבמרכים אותה משתנה? ברכת השכיבנו נאמרה על תפילת בני ישראל בליל יציאת מצרים,כל מהותה היא קשורה לגאולה, מאי נפקא מינה באיזה שעה אומרים אותה?? ואם תגיד שלא אומרים ברכה שלא בזמנה אז אין הכי נמי, ואם כן שלא יברכו אותה בכלל אם קוראים קש שלא בזמנה!

מתעמק
הודעות: 598
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: סברת הרשב"א על מנהגם בתפילת ערבית בפלג

הודעהעל ידי מתעמק » ד' נובמבר 01, 2023 8:23 pm

זה לשון הגמרא ברכות יד:
אמר רב יוסף כמה מעליא הא שמעתתא, דכי אתא רב שמואל בר יהודה אמר, אמרי במערבא ערבית דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם אני ה' אלקיכם אמת. אמר ליה אביי מאי מעליותא, והא אמר רב כהנא אמר רב לא יתחיל ואם התחיל גומר, וכי תימא ואמרת אליהם לא הוי התחלה, והאמר רב שמואל בר יצחק אמר רב, דבר אל בני ישראל לא הוי התחלה, ואמרת אליהם הוי התחלה. אמר רב פפא קסברי במערבא ואמרת אליהם נמי לא הויא התחלה עד דאמר ועשו להם ציצית. אמר אביי הלכך אנן אתחולי מתחלינן דקא מתחלי במערבא, וכיון דאתחלינן מגמר נמי גמרינן דהא אמר רב כהנא אמר רב לא יתחיל ואם התחיל גומר

היוצא מזה, דסבירא לן עיקר כבני מערבא שאין צריך להגיד פרשת ויאמר בלילה, רק מחמת מנהג בני מערבא עצמם לומר ראש וסוף הפרשה אנו נוהגים כמותם, וכיון שלפי מנהגם אנו נכנסים בסבך שהרי הם אומרים עד אחר ואמרת אליהם דלדידן זה מחייב לגמור הפרשה, אז אנו מתנהגים כמותם בהתחלה וגם בהכרח גומרים מחמת ההתחלה זו. (ובלי מנהגם לומר ואמרת אליהם היינו יוצאים הזכרת יציאת מצרים בלילות למאן דס"ל הכי באמת ואמונה).
ברכת השכיבנו היא לשמור אותנו מן המזיקין בלילה. וקבעוה בברכת קר"ש ובכוונת גאולה אריכתא כדי להשלים מספר הברכות והפרשיות לששה כדברי הרשב"א (ואין נ"מ אם הטעם שתקנו בכלל ברכה זו היא לזכר ליצי"מ, שהרי סוף סוף עיקר הכוונה לשמור אותנו מן המזיקין בכל לילה ולילה. אך אם נפשך לומר שיש בזה סתירה, גברא אגברא קרמית? טעם השכיבנו לזכר ליצי"מ היא מרבינו יונה, וטעם השכיבנו להשלמת ששה ברכות ופרשייות היא מהרשב"א!).
לדברי הרשב"א המפורשים, ברכת קר"ש יכולה להתקיים בלי קריאת שמע כל עיקר.
כמו כן ברכת קר"ש עם קר"ש יכולה להתקיים בלי ברכת השכיבנו, כדחזינן אצל אנוס שלא קרא עד אחר עלות השחר שיכול לומר ברכת קר"ש עם קר"ש עד נץ החמה אך בלי ברכת השכיבנו.
כעת תקנת ברכת השכיבנו קיימת בכל אופן בלילה (או לפניה בדיוק כמו שאר ברכות קר"ש יכולים לקרות לפני הלילה), שהרי תקנו חז"ל להתפלל להנצל מן המזיקין. רק מה שקבעוה דווקא בתוך ברכת קר"ש ודנוהו כגאולה אריכתא היא מחמת הפרשה החסירה. ולכן כשאין פרשה כלל, שהרי אף שתי פרשיות הראשונות חסרות כיון שלא נאמרו בזמנם (וכמו שמדגיש הרשב"א בתשובתו שאמירת ברכת ק"ש מבעוד יום שוה לאמירת ברכת ק"ש בדילוג פרשיות של ק"ש), אין טעם לקביעתה שם והדוחק שנדחקו לקבוע לה דין גאולה אריכתא. ולכן כל הבעיה שנשארה היא סמיכות גאולה לתפילה.

יהושע בהר''ב
הודעות: 54
הצטרף: ג' מאי 11, 2021 10:35 pm
שם מלא: יהושע

Re: סברת הרשב"א על מנהגם בתפילת ערבית בפלג

הודעהעל ידי יהושע בהר''ב » ה' נובמבר 02, 2023 7:27 am

תודה על התשובה המפורטת.
הבנתי את דבריך, והעולה לי מהם זה מה שאולי לא ברור אצלי ולכן אני לא מצליח להבין את הסברא הזו:
מה פירוש סמיכות גאולה לתפילה?
אני הבנתי עד כה שזה אומר גאל ישראל ומיד 18(או השכיבנו ביניהם שזה כגאולה אריכתא). ולכן לא הבנתי מה הקשר לבין קש בזמנה או שלא, מה הקשר קריאת שמע? גאולה זו ברכת גאל ישראל(והשכיבנו) ותפילה זה 18

אבל מדבריך עולה שבעצם השכיבנו היא הפסק בין גאולה לתפילה כי השכיבנו היא למעש במקום פרשה שלישית של קש, ואם זה לא זמן קש אז זה כמו להגיד כל פסוק אחר בין גאולה לתפילה שזה למעשה הפסק
ואם תגיד אז למה אומרים השכיבנו(אשאל ואענה לעצמי ותאמר לי אם צדקתי)? שיגידו אחרי התפילה ואז לא יהיה הפסק! אז כנראה שזה מטעם שאם ידחו רק ברכה אחת לאחר התפילה עמי הארץ לא יברכו אותה בכלל, או כי לא רצו לשנות מהנוסח הקבוע של תפילת ערבית וכו,

הבנתי את דבריך נכון?

עוד שאלה: אם אכן השכיבנו היא במקום פרשה שלישית של שמע, למה לא אומרים אותה מיד אחרי פרשה שלישית ואחריה יגידו ברכת גאל ישראל? ואז בכלל לא נכנסים לשאלה האם היא נחשבת גאולה אריכתא,וגם מרוויחים שאם מתפללים בפלג כן סומכים גאולה לתפילה
אלא אם כן תגיד שרצו לסמוך גאולה לק"ש כמו בשחרית ולא להפוך את הסדר בערבית ואז יש עניין שאמת ואמונה תהיה מיד אחרי קש.
ואם תגיד כך זה גם קשה כי סוף סוף כן יש שינוי בין ערבית לשחרית- ברכת השכיבנו, קדיש לפני 18

מתעמק
הודעות: 598
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: סברת הרשב"א על מנהגם בתפילת ערבית בפלג

הודעהעל ידי מתעמק » ה' נובמבר 02, 2023 5:31 pm

יהושע בהר''ב כתב:ואם תגיד אז למה אומרים השכיבנו(אשאל ואענה לעצמי ותאמר לי אם צדקתי)? שיגידו אחרי התפילה ואז לא יהיה הפסק! אז כנראה שזה מטעם שאם ידחו רק ברכה אחת לאחר התפילה עמי הארץ לא יברכו אותה בכלל, או כי לא רצו לשנות מהנוסח הקבוע של תפילת ערבית וכו,
תפוס לשון אחרון

יהושע בהר''ב כתב:עוד שאלה: אם אכן השכיבנו היא במקום פרשה שלישית של שמע, למה לא אומרים אותה מיד אחרי פרשה שלישית ואחריה יגידו ברכת גאל ישראל? ואז בכלל לא נכנסים לשאלה האם היא נחשבת גאולה אריכתא,וגם מרוויחים שאם מתפללים בפלג כן סומכים גאולה לתפילה
אלא אם כן תגיד שרצו לסמוך גאולה לק"ש כמו בשחרית ולא להפוך את הסדר בערבית ואז יש עניין שאמת ואמונה תהיה מיד אחרי קש.
זה שאלה לא עלי אלא על הרשב"א בתשובתו. ומסתבר כדבריך שאמת ואמונה מקומה אחרי קר"ש, ומטעם הפשוט, כי אם לא אומרים פרשת ויאמר, יש הזכרת יצי"מ רק באמת ואמונה.

יהושע בהר''ב כתב:ואם תגיד כך זה גם קשה כי סוף סוף כן יש שינוי בין ערבית לשחרית- ברכת השכיבנו, קדיש לפני 18
על השאלה למה מפסיקים בקדיש, התירוץ הפשוט שהרשב"א לא הפסיק בקדיש! הרי נראה מהרשב"א דף ד: כדעת רבו הרמב"ן שאין לומר ברוך ה' לעולם, ושברוך ה' לעולם מקושר עם קדיש. כלומר, בזמן חז"ל סמכו גאולה לתפלה בערבית על ידי סמיכת ברכת השכיבנו לשמו"ע תיכף בלי הפסק בינתיים, וכזה כנראה עשו הרמב"ן ודעימיה. בזמן הגאונים או רבנן סבוראי הסירו את שמו"ע ושמו במקומה ברוך ה' לעולם עם קדיש לאחריה כדברי הרשב"א שם והטור סימן רל"ו. (ובפשטות אז לא התפללו י"ח כל עיקר בתפלת ערבית. ומש"כ הרשב"א "וכשהיו בבתיהם היו מתפללין י"ח", פירושה הפשוט שכשהיו מתפללים ביחידים בבתיהם היו אומרים ברכת קר"ש עד אחר השכיבנו ואח"כ שמו"ע תיכף בלי ברכת ברוך ה' לעולם) ובימי הראשונים חזרו להתפלל שמו"ע בביהכ"נ, ואז נחלקו אם להסיר ברוך ה' לעולם וקדיש שאחריה, או להמשיך להגיד את זה לפני שמו"ע (והגם שבשו"ת הרשב"א מוזכר אמירת קדיש לפי י"ח דערבית, הוא מלשון השואל, שכנראה במקומו כן אמרו ברוך ה' לעולם).

יהושע בהר''ב
הודעות: 54
הצטרף: ג' מאי 11, 2021 10:35 pm
שם מלא: יהושע

Re: סברת הרשב"א על מנהגם בתפילת ערבית בפלג

הודעהעל ידי יהושע בהר''ב » א' נובמבר 05, 2023 9:20 am

ראשית תודה על כל התשובות!

[/quote] תפוס לשון אחרון

מה הכוונה שלך תפוס לשון אחרון?

[/quote] זה שאלה לא עלי אלא על הרשב"א בתשובתו. ומסתבר כדבריך שאמת ואמונה מקומה אחרי קר"ש, ומטעם הפשוט, כי אם לא אומרים פרשת ויאמר, יש הזכרת יצי"מ רק באמת ואמונה.

כן, אבל אם השכיבנו היא במקום פרשה שלישית של שמע- משמע היא צריכה להיות במקומה, או לפחות הכי קרובה אליה. וזה שרק באמת ואמונה יש יציאת מצרים, קודם כל השכיבנו גם שייכת מאוד ליציאת מצרים. וגם אם תגיד שלא - אין הכי נמי, באמת רק באמת ואמונה יש יציאת מצרים, ועם זאת - מה הקשר לשאלה לגבי סדר השיבוץ שלה בתפילה? למה לשים אותה לפני השכיבנו שהיא כאמור במקום פרשה שלישית. שים אותה אחרי השכיבנו ,גם תזכיר יציאת מצרים בלילות. ואפילו זה פותר את הבעיה של האם השכיבנו כגאולה אריכתא או לא..

[/quote]על השאלה למה מפסיקים בקדיש, התירוץ הפשוט שהרשב"א לא הפסיק בקדיש! הרי נראה מהרשב"א דף ד: כדעת רבו הרמב"ן שאין לומר ברוך ה' לעולם, ושברוך ה' לעולם מקושר עם קדיש. כלומר, בזמן חז"ל סמכו גאולה לתפלה בערבית על ידי סמיכת ברכת השכיבנו לשמו"ע תיכף בלי הפסק בינתיים, וכזה כנראה עשו הרמב"ן ודעימיה. בזמן הגאונים או רבנן סבוראי הסירו את שמו"ע ושמו במקומה ברוך ה' לעולם עם קדיש לאחריה כדברי הרשב"א שם והטור סימן רל"ו. (ובפשטות אז לא התפללו י"ח כל עיקר בתפלת ערבית. ומש"כ הרשב"א "וכשהיו בבתיהם היו מתפללין י"ח", פירושה הפשוט שכשהיו מתפללים ביחידים בבתיהם היו אומרים ברכת קר"ש עד אחר השכיבנו ואח"כ שמו"ע תיכף בלי ברכת ברוך ה' לעולם) ובימי הראשונים חזרו להתפלל שמו"ע בביהכ"נ, ואז נחלקו אם להסיר ברוך ה' לעולם וקדיש שאחריה, או להמשיך להגיד את זה לפני שמו"ע (והגם שבשו"ת הרשב"א מוזכר אמירת קדיש לפי י"ח דערבית, הוא מלשון השואל, שכנראה במקומו כן אמרו ברוך ה' לעולם).[/quote]

מעניין מאוד!
זה באמת מסביר כמה דברים.
כמו כן, מה הכוונה מלשון השואל? הכוונה שהרשב"א כתב קדיש אך התכוון למה שאומרים ברוך ה' לעולם?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: סברת הרשב"א על מנהגם בתפילת ערבית בפלג

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 05, 2023 5:13 pm

לגבי הסוף
נראה לי שכוונתו שאע"פ שהמנהג לומר קדיש מוזכר בשו"ת הרשב"א הרי שאיננו מוזכר בתשובה של הרשב"א אלא בלשון השואל ובמקומו של השואל כנראה כן אמרו קדיש ולכן כתב בשאלה לפי מנהגו אבל למנהג הרשב"א עצמו לא אמרו

יהושע בהר''ב
הודעות: 54
הצטרף: ג' מאי 11, 2021 10:35 pm
שם מלא: יהושע

Re: סברת הרשב"א על מנהגם בתפילת ערבית בפלג

הודעהעל ידי יהושע בהר''ב » א' נובמבר 05, 2023 8:02 pm

כדכד כתב:לגבי הסוף
נראה לי שכוונתו שאע"פ שהמנהג לומר קדיש מוזכר בשו"ת הרשב"א הרי שאיננו מוזכר בתשובה של הרשב"א אלא בלשון השואל ובמקומו של השואל כנראה כן אמרו קדיש ולכן כתב בשאלה לפי מנהגו אבל למנהג הרשב"א עצמו לא אמרו

עכשיו מובן. תודה!


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 207 אורחים