עמוד 1 מתוך 1

מדרש פליאה - רבי אברהם בן הגר"א

פורסם: ד' נובמבר 22, 2023 8:47 am
על ידי מאיר בן אבי
בפירושו לספר בראשית [נדפס בשורון קובץ ד] כותב רבי אברהם בן הגר"א כך:
[u]כי שרה שמה. הוא כריתת ברית שחייבו הנשים לקיים חמשה חומשי תורה. [/u]

ודבריו פליאה. א. לא מצאנו שום מקור או סמך לדבריו, והוא דורש את המקרא כך מעצמו.
ב. נשים אינן חייבות בכל הכתוב בחמשה חומשי תורה, הן פטורות ממצות עשה שהזמן גרמן אף אם הן כתובות בתורה!!

Re: מדרש פליאה - רבי אברהם בן הגר"א

פורסם: ד' נובמבר 22, 2023 3:21 pm
על ידי עזריאל ברגר
א. מסתמא ראה מעצמו לדרוש כך בדרך הרמז את תוספת האות ה'.
ב. כנראה כוונתו לעצם הענין שנשים מחויבות במצוות הנזכרות בכל חומשי התורה, ללא ירידה לפרטים ולזה שהן פטורות ממקצת המצוות.
המושג של שיוויון זכויות וחובות לנשים כדבר עקרוני (מלבד כמה וכמה ענינים היוצאים מן הכלל - חלקם מקילים על האשה וחלקם מכבידים עליה וכו' ואכמ"ל) - הוא דרשה שחז"ל דרשו ("השווה הכתוב אשה לאיש לכל עונשים+דינים+מיתות שבתורה" - קידושין דף לה עמוד א) שאיננה מובנת מאליה, בפרט לאלו שחיו לפני כמה דורות.

Re: מדרש פליאה - רבי אברהם בן הגר"א

פורסם: ד' נובמבר 22, 2023 4:21 pm
על ידי בברכה המשולשת
אינני זוכר שבגמ' שם (וגם בב"ק) מדובר על זכויות (גם לגברים אין "זכויות")

Re: מדרש פליאה - רבי אברהם בן הגר"א

פורסם: ד' נובמבר 22, 2023 10:52 pm
על ידי עזריאל ברגר
בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:המושג של שיוויון זכויות וחובות לנשים כדבר עקרוני (מלבד כמה וכמה ענינים היוצאים מן הכלל - חלקם מקילים על האשה וחלקם מכבידים עליה וכו' ואכמ"ל) - הוא דרשה שחז"ל דרשו ("השווה הכתוב אשה לאיש לכל עונשים+דינים+מיתות שבתורה" - קידושין דף לה עמוד א) שאיננה מובנת מאליה, בפרט לאלו שחיו לפני כמה דורות.


אינני זוכר שבגמ' שם (וגם בב"ק) מדובר על זכויות (גם לגברים אין "זכויות")

התכוונתי לדברי רש"י בקידושין שם על "דינין" ו"מיתות".

Re: מדרש פליאה - רבי אברהם בן הגר"א

פורסם: ה' נובמבר 23, 2023 10:42 am
על ידי בברכה המשולשת
עזריאל ברגר כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:המושג של שיוויון זכויות וחובות לנשים כדבר עקרוני (מלבד כמה וכמה ענינים היוצאים מן הכלל - חלקם מקילים על האשה וחלקם מכבידים עליה וכו' ואכמ"ל) - הוא דרשה שחז"ל דרשו ("השווה הכתוב אשה לאיש לכל עונשים+דינים+מיתות שבתורה" - קידושין דף לה עמוד א) שאיננה מובנת מאליה, בפרט לאלו שחיו לפני כמה דורות.


אינני זוכר שבגמ' שם (וגם בב"ק) מדובר על זכויות (גם לגברים אין "זכויות")

התכוונתי לדברי רש"י בקידושין שם על "דינין" ו"מיתות".


ייש"כ.
כשאני רואה את צמד המילים שוויון זכויות, זה מתפרש אצלי מיד בדרך מסוימת.