מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מותר להניח תפילין באמצע הקדישים שלפני ברוך שאמר?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תלמוד_ישן
הודעות: 468
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

האם מותר להניח תפילין באמצע הקדישים שלפני ברוך שאמר?

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ב' פברואר 12, 2024 1:55 am

האם נמצא בין ספרי הפוסקים מי שמתיר להניח תפילין באמצע הקדישים שלפני ברוך שאמר?
יתכן שמאחר שאינו "קדיש דחיובא" אין בזה בעיה אם לא ישמע אותו.

כדכד
הודעות: 8423
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם מותר להניח תפילין באמצע הקדישים שלפני ברוך שאמר?

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 14, 2024 6:09 pm

הנחת תפלין אינה פוגמת באפשרות שמיעת הקדיש.
השאלה היא מצד שאינו יכול לענות אמן לקדיש תוך כדי הנחה וגם אולי יש לדון צד האם מותר לעסוק בענינים אחרים תוך כדדי שמיעת קדיש שזה נפק"מ גם לקיפול תפלין בקדישים שבסוף התפילה.
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב א' פברואר 18, 2024 11:57 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11701
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם מותר להניח תפילין באמצע הקדישים שלפני ברוך שאמר?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' פברואר 14, 2024 6:12 pm

מ"ב כה, נו (לד, יד).

חרט
הודעות: 433
הצטרף: א' יוני 19, 2011 2:24 am

Re: האם מותר להניח תפילין באמצע הקדישים שלפני ברוך שאמר?

הודעהעל ידי חרט » ד' פברואר 14, 2024 6:59 pm

עד שאנו דנים אם אפשר להניח אז תפילין, יש לדון על עצם אמירת קדישים אלו.
מצורף מאמרו של ר"מ קוטקס במוריה.
:

תלמוד_ישן
הודעות: 468
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

Re: האם מותר להניח תפילין באמצע הקדישים שלפני ברוך שאמר?

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » א' פברואר 18, 2024 5:08 am

באתי לשאול אחר שראיתי את דברי המ"ב במקום שהרב מה שנכון ציין (כה, נו).
ולמעשה, למיטב ידיעתי, רוב קהילות אשכנז נוהגות לומר קדישים אלו (כשיש מי ששחייב לומר קדיש). ואילו לגבי דברי המ"ב, יתכן שכתב את הדברים אודות הקדישים שהם חיובים, כגון קדיש תתקבל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11701
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: האם מותר להניח תפילין באמצע הקדישים שלפני ברוך שאמר?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' פברואר 18, 2024 9:43 am

עוד א' מה'מנהגים' הדורשים תיקון.

א. בקדיש תתקבל צריך שיהיו התפלין עליו ובלא"ה אין לחלצן, כדאי' ברמ"א שם וכדביאר המ"ב לפני שתי שורות.
ב. מקורו של המ"ב הוא 'כנ"ל פשוט' שצריך לכוין בענייתו, וככל ברכה שאסור לעשות בה מלאכה, ושם הוא גם בברכת רשות (כל ברה"נ שלפניה).
ג. ההבדל בין קדיש חובה לרשות הוא לענין אם צריך לטרוח לשמוע קדיש. כששומע תמיד הוא חובה לענות (הנפ"מ רק להקדים קדושה וכדו').
ד. בחזרת הש"ץ י"א שאינו בגדר מחוייב. ע"ס קכד.

וראה גם בס"ק נט 'יחלצם אחר הקדיש שקודם תפלת מוסף'.

תלמוד_ישן
הודעות: 468
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

Re: האם מותר להניח תפילין באמצע הקדישים שלפני ברוך שאמר?

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ב' פברואר 19, 2024 1:22 am

מה שנכון נכון כתב:עוד א' מה'מנהגים' הדורשים תיקון.
ב. מקורו של המ"ב הוא 'כנ"ל פשוט' שצריך לכוין בענייתו, וככל ברכה שאסור לעשות בה מלאכה, ושם הוא גם בברכת רשות (כל ברה"נ שלפניה).
ג. ההבדל בין קדיש חובה לרשות הוא לענין אם צריך לטרוח לשמוע קדיש. כששומע תמיד הוא חובה לענות

הלואי...

לכאורה יש חילוק בין ברכה שהוא אומר (אפי' שהוא רשות) לקדיש שהוא שומע. כשאני אומר ברכה, עלי לכוון. ואילו אם מישהו רוצה לומר קדיש (כגון לאחר אמירת "רבי ישמעאל אומר שלש עשרה מדות") האם אני חייב לכוון, או רק לענות? הלא כשאני שומע מישהו אומר ברכת "בורא פרי העץ" אני חייב לענות, אבל איני חייב לכוון, ואין עלי איסור עשיית מלאכה בשעת אמירתו.
לגבי ברכת הנהנין, למעשה עולה שמעשיו גורמים שאסור לו לא לומר את הברכה, שהרי הוא עומד לאכול.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 182 אורחים