מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביטול עשה כשניתן עוד לקיימו?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

ביטול עשה כשניתן עוד לקיימו?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' פברואר 28, 2024 8:01 pm

בכמה מקומות בש"ס מובאת ההלכה של התורם (תרומ"ע) מן הרעה על היפה – תרומתו תרומה.
ומבארת הגמרא מנין? כי בתורה כתוב שיש בזה "נשיאות חטא", ואם הפרשת התרומה מן הרעה לא חלה, לא יתכן להחשיב את התורם מן הרעה כנושא בחטא. אלא על כרחך שתרומתו תרומה.

והקשו בתוס' (קידושין מ"ו:) ד"ה אם אינו, שהוכחת הגמרא מובנת היטב דווקא למ"ד "אי עביד מהני" (תמורה ד':), כי לדבריו בכי האי גוונא באמת לא יעבור עבירה אם תרומתו לא תחול בפועל. אבל למ"ד "אי עביד לא מהני", הרי מספיק שעבר על "מילתא דקאמר רחמנא" גם אם לא חלה בפועל, כדי שיישא בחטאו וילקה?

על קושיא זו נכתב תירוץ נפלא בשם הגר"ח מבריסק זצ"ל (הובא גם בחידושים על הש"ס – קידושין), שיש הבדל גדול בין אם נאמר שהחיוב המקורי הוא לתרום מן היפה, או שהאיסור המקורי הוא שלא לתרום מן הרעה. אם יש איסור שלא לתרום מן הרעה, ובכל אופן המפריש תרם מן הרעה, אז באמת עבר באופן מעשי על "מילתא דקאמר רחמנא" ועשה את שלא יעשה. אבל אם נצטווה לתרום מן היפה, אז כשתורם מן הרעה, התביעה שאנו תובעים ממנו: מדוע נמנע מלתרום יפה, כי אין גירעון בתרומת הרעה בעצם, אלא רק בגלל שלא הביא מן היפה. אך על כך אי אפשר עדיין לחייבו ב"נשיאות חטא", כי עדיין יכול לבצע ולקיים את חיובו ולחזור ולהפריש מן היפה. על כרחך, שגם למ"ד "אי עביד לא מהני", התרומה חלה, ואז כבר אין הוא יכול לחזור ולהפריש מן היפה, ולכן רק אז יש "נשיאות חטא". וזאת הוכחת הגמרא, שתרומתו תרומה.

משל למה הדבר דומה, למי שלקח מצה לא שמורה לשמה, ובליל הסדר בירך עליה ואכל ממנה לשם מצות אכילת מצה. האם נחשיב אותו כמי שכבר ביטל מצות עשה של אכילת מצה, למרות שעדיין לא נגמר הלילה ויש בידו עדיין לאכול מצה שמורה?
וכן במניח תפילין פסולים לשם מצוה, ויש עדיין עוד זמן להניח תפילין כשרים. האם נאמר שכבר ביטל מצות הנחת תפילין?
לכאורה בוודאי שלא, כל עוד יש בידו לתקן בעוד מועד. וזאת לכאורה הבנת הגר"ח זצ"ל.

אלא, שאולי אין הדברים כה פשוטים.
כי בעלי התוס' הנ"ל תירצו את קושייתם הנ"ל באופן אחר: זה ברור שהמפריש מן הרעה על היפה עבר וביטל את החיוב להפריש מן היפה, ויש בידו חטא על כך, גם אם לא חלה הפרשתו (למ"ד אי עביד לא מהני). אמנם חידשה התורה שיש בידו עוד חטא שני, ועל כרחך חטא זה הוא בגלל שתרומתו חלה. (ולבאר דבריו נכתבו שני ביאורים ע"י הגרעק"א ואחיו הג"ר בונים זצ"ל במכתב ב' בסוף ספר דרוש וחידוש, ואכמ"ל).
מדברי בעלי התוס' עולה לכאורה להדיא, שהתורם מרעה על היפה עובר ונושא בחטא גם אם לא חלה התרומה (למ"ד אי עביד לא מהני), למרות שכל חטאו שנמנע מלהפריש מן היפה, ולמרות שיכול לתקן ולחזור ולהפריש מן היפה.

ולפי דבריהם יוצא לכאורה דבר פלא:
המניח תפילין פסולים לשם מצות תפילין, כבר ביטל מצות עשה, בכך שנמנע מלהניח תפילין כשרים, ואף שיש לו עדיין זמן רב להניח תפילין כשרים, ולתקן את שעיוות.
וזאת לכאורה תמיהה גדולה!
נערך לאחרונה על ידי אליהו בן עמרם ב א' מרץ 03, 2024 2:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הניח לשם מצוה תפילין פסולים – ביטל עשה?

הודעהעל ידי מעיין » ד' פברואר 28, 2024 9:16 pm

עי' לשון הגמ' בתמורה ה ע"א חלבו אין גירועין לו ובלשון רש"י שם דהוי כלאו הבא מכלל עשה, ועיין בשכחת העשין להרמב"ן מחשבו כעשה, ועיין בחידושי מהרד"ם מצוה קכ"ט, מ"מ בכל אופן החטא בלי החלות אי לא הוי כתיב לשון נשיאות חטא, שייך בזה לדעת התוס' חטא מחמת דעבר אמימרא דרחמנא והיינו בקום ועשה בזיון במצות תרומה (לדעת רבא גם בלי הפסוק דנשיאת עון, ולאביי דוקא אחר הקרא דנשיאת עוון) [ודלא כהגר"ח שזה דוקא אחר הכתוב בנשיאות חטא], משא"כ באי הנחת תפילין.
ולעצם לשון התוס' בקידושין צ"ע לשונם דמשמע שהדמיון לסוגית אי עביד לא מהני הוא מבעלי התוס' ובאמת כל המו"מ הוא גמ' מפורשת בתמורה שם, ועיי' שם בתמורה מה שהקשו התוס' ותי' הר"ש משאנץ שלכאורה תי' התוס' כאן יש לכוון גם בתי' הר"ש משאנץ.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: הניח לשם מצוה תפילין פסולים – ביטל עשה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' פברואר 29, 2024 12:48 am

מעיין כתב:עי' לשון הגמ' בתמורה ה ע"א חלבו אין גירועין לו ובלשון רש"י שם דהוי כלאו הבא מכלל עשה, ועיין בשכחת העשין להרמב"ן מחשבו כעשה, ועיין בחידושי מהרד"ם מצוה קכ"ט, מ"מ בכל אופן החטא בלי החלות אי לא הוי כתיב לשון נשיאות חטא, שייך בזה לדעת התוס' חטא מחמת דעבר אמימרא דרחמנא והיינו בקום ועשה בזיון במצות תרומה (לדעת רבא גם בלי הפסוק דנשיאת עון, ולאביי דוקא אחר הקרא דנשיאת עוון) [ודלא כהגר"ח שזה דוקא אחר הכתוב בנשיאות חטא], משא"כ באי הנחת תפילין.


החילוק שכתב מר בין תרומה לתפילין לא ברור.
ועיין בלשון התוס' בקידושין, מפורש לא בגלל 'בזיון'.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הניח לשם מצוה תפילין פסולים – ביטל עשה?

הודעהעל ידי מעיין » ה' פברואר 29, 2024 12:53 am

לא שייך לשון עבר אמימרא דרחמנא אמניעת מצוה, וגם לשון הגמ' מחלבו ולא גירועין, ולשון רש"י לאו הבא מכלל עשה, ועיין גם ברד"מ שציינתי

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: הניח לשם מצוה תפילין פסולים – ביטל עשה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' פברואר 29, 2024 9:42 am

מעיין כתב:לא שייך לשון עבר אמימרא דרחמנא אמניעת מצוה,

מצוין. וזה בדיוק מה שאומר הגר'ח.
אלא שבתוס' מפורש לכאורה להפך.
ומר רק מבאר את הקושיא, ולא מיישב את שיטת התוס'. מאי שנא מתפילין וכדלעייל.

ומה שעוד ציין מר אינו מתיישב עם דברי הגר'ח.
כי אם יש איסור הבא מכלל עשה להפריש מן הרעה, אז אין מקום לדברי הגר'ח ולהכרחו. ואין זה נחשב רק למניעת מצוה, אלא לעשה בידיים מעשה אסור. עיין היטב בדבריו.
אבל ליישב את כל המ'מ שציינת עם דברי הגר'ח, זו שאלה בפני עצמה על הגר'ח ולא זה הנושא כעת.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הניח לשם מצוה תפילין פסולים – ביטל עשה?

הודעהעל ידי מעיין » ה' פברואר 29, 2024 7:21 pm

כל מה שאמרתי לא אמרתי בדברי הגר"ח רק בדברי התוס' גופא
עיין לשון התוס' בתמורה
ואומר ר"ש משנ"ץ דה"פ אם אינו קדוש נשיאות חטא למה כתיב, בלאו הכי נמי ידעינן דיש בו נשיאות חטא מדכתיב מכל חלבו דמשמע חלבו אין גירועין לא.

ועיין לשון התוס' בקידושין
והיינו דקאמר גמרא אם אינו קדוש נשיאות חטא למה כתוב כלומר אי משום דעבר אמילתא דקאמר רחמנא כיון דבקרא כתיב בהרימכם את חלבו ממנו כל חב דגן תירות ויצהר דמשמע שיש לו לאדם לתרום מן היפה ואם לא הביא מחלבו פשיטא דעבר א"כ למה כתיב האי קרא ולא תשאו עליו חטא בהרימכם את חלבו ממנו פשיטא אלא ש"מ דלהכי כתביה לומר לך דהתורם מן הרעה על היפה דאיכא שני חטאות חטא שעבר על מה דקאמר רחמנא דיתרום מן היפה וחטא על
תרומתו דהויא תרומה
מן הרעה והיינו דקאמר מכאן לתורם מן הרעה על היפה וכו'.

הנה בשתי דיבורי התוס' נקטו לשון שעבר שהוא לשון עבירה, ולא מניעת מצוה, והגם שבתוס' קידושין מחלקין בין שתי החטאות באחד נקטו שלילת 'מן היפה' ובחטא השני נקטו לשון חיובי 'מן הרעה', אין זה אומר ששלילת מן היפה הוי רק מניעת מצוה דומה לתפילין, רק שלילת מן היפה הוא בקום ועשה וטעמא משום בזיון, וכן משמע לשון רש"י שנקט דהוי לאו הבא מכלל עשה.
והגם שברמב"ן בשכחת העשה משמע שהוא עשה ממש, ולכאורה לפי דבריו אפשר דדומה למניעת מצוה, אבל לשון התוס' לא משמע כן, ובחידושי הרד"מ על ספר המצוות מצוה קכ"ט שציינתי דן גם בדברי הרמב"ן גופא והעלה דבריו בצ"ע עיי"ש.
ועיין בספר קבא דתירוצא קושיא ל"ד שהאריך בחילוק בין תורם מן הרעה על היפה לשוחט שור הנסקל וביטל מצות סקילת שור הנסקל עיי"ש ודון לענינינו.
נערך לאחרונה על ידי מעיין ב ה' פברואר 29, 2024 9:57 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: הניח לשם מצוה תפילין פסולים – ביטל עשה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' פברואר 29, 2024 8:45 pm

בחידושי הגר"ח על הש"ס – קידושין מ"ו:
"ואמר בזה הגר"ח זצ"ל דהתורם מן הרעה על היפה, אין האיסור מעשה ההפרשה מן הרע, אלא דהאיסור הוא מה שאינו תורם מן היפה, ולו יצויר שאחר ההפרשה מן הרע היה יכול לתרום עד הפעם מן היפה, לא היה בזה איסור כלל."

ובתוס' ד"ה אם אינו – קידושין מ'ו:
"...אבל למ"ד התם דאי עביד לא מהני והא דלקי משום דעבר אמילתא דקאמר רחמנא, א"כ קשה מאי קאמר הכא גמרא אם אינו קדוש נשיאות חטא למה, דילמא לעולם אימא לך דאינו קדוש ואפ"ה איכא נשיאות חטא דעבר אמילתא דקאמר רחמנא?
ויש לומר דודאי בעלמא לא מהני והכא מהני, והיינו דקאמר גמרא אם אינו קדוש נשיאות חטא למה כתוב, כלומר אי משום דעבר אמילתא דקאמר רחמנא, כיון דבקרא כתיב בהרימכם את חלבו ממנו כל חלב דגן תירוש ויצהר דמשמע שיש לו לאדם לתרום מן היפה ואם לא הביא מחלבו פשיטא דעבר, א"כ למה כתיב האי קרא ולא תשאו עליו חטא בהרימכם את חלבו ממנו פשיטא, אלא ש"מ דלהכי כתביה לומר לך דהתורם מן הרעה על היפה דאיכא שני חטאות, חטא שעבר על מה דקאמר רחמנא דיתרום מן היפה, וחטא על תרומתו דהויא תרומה מן הרעה, והיינו דקאמר מכאן לתורם מן הרעה על היפה כו' " עכ"ל תוס'

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: הניח לשם מצוה תפילין פסולים – ביטל עשה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' פברואר 29, 2024 8:55 pm

אליהו בן עמרם כתב:בחידושי הגר"ח על הש"ס – קידושין מ"ו:
"ואמר בזה הגר"ח זצ"ל.... דהאיסור הוא מה שאינו תורם מן היפה, ולו יצויר שאחר ההפרשה מן הרע היה יכול לתרום עד הפעם מן היפה, לא היה בזה איסור כלל."

ובתוס' ד"ה אם אינו – קידושין מ'ו:
ויש לומר... כיון דבקרא כתיב בהרימכם את חלבו ממנו כל חלב דגן תירוש ויצהר דמשמע שיש לו לאדם לתרום מן היפה ואם לא הביא מחלבו פשיטא דעבר, א"כ למה כתיב האי קרא ולא תשאו עליו חטא בהרימכם את חלבו ממנו פשיטא, אלא ש"מ דלהכי כתביה לומר לך דהתורם מן הרעה על היפה דאיכא שני חטאות, חטא שעבר על מה דקאמר רחמנא דיתרום מן היפה, וחטא... " עכ"ל תוס'


מדקדוק הלשונות נראה לכאורה, שאף אם הגר"ח לא מגדיר את החיוב/איסור כחיוב להפריש מן היפה, אלא כאיסור שלא להפריש מן היפה, אבל בעלי התוס' כן מגדירים בפשטות את החיוב - להפריש מן היפה ותול"מ.
ולפי זה הקושיא ואי ההבנה בדברי התוספות עוד מתעצמים, למה מי שהפריש מן הרעה ולא חלה תרומתו ייחשב כמי שביטל את החיוב להפריש מן היפה, הרי עדיין לא נתבטלה האפשרות כן להפריש מן היפה (כל עוד לא חלה התרומה). בדיוק כמי שלומד בזמן קריאת שמע שלא ביטל את מצוותו כל עוד לא עבר לו זמן קר"ש. ובקיצור: הרי דברי הגר"ח מסתברים מאד?

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: הניח לשם מצוה תפילין פסולים – ביטל עשה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' פברואר 29, 2024 9:10 pm

ומענין לענין:
מדברי הגר"ח זצ"ל למדנו, בעת שההפרשה מן הרעה על היפה חלה (תרומתו תרומה), הרי אז נתבטלה האפשרות שלו לחזור ולהפריש מן היפה, ואז עובר על האיסור.

לפי זה, מי שהגיע זמן קריאת שמע ועדיין לא קראה, והלך לישון בתוך הזמן, והמשיך לישון עד שעבר הזמן - מתי עובר על ביטול עשה דקריאת שמע?
באותו רגע שהלך לישון ונרדם? למרות שזה לפני סוף זמן קריאת שמע.
או רק אחרי שעבר סוף זמן קר"ש ועדיין לא קראה.

אם אפשר ללמוד מתורם מן הרעה על היפה, שבאותה עת שחלה תרומתו או אז עבר על האיסור שלא להפריש מן היפה, כי חלה הפרשתו ושוב לא יכול לחזור ולתקנה, א"כ הו"ה לכאורה במי שהלך לישון תוך זמן קר"ש, שאז ביטל את האפשרות שלו לקרוא עד סוף הזמן.

ואם תמצי לומר, שיכול להתעורר לפני סוף הזמן, הרי גם במפריש מן הרעה שחלה תרומתו, הרי יכול להישאל עליה ולעקרה למפרע, ובכל אופן אמרינן שעבר על האיסור באותה עת שחלה הפרשתו.

ואולי יש לחלק בין חיוב עשה לקרוא קר"ש בזמנה, לבין איסור שלא להפריש מן היפה, או ... איסור שלא לקרוא קר"ש בזמנה...


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 201 אורחים