מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה עדות מוכחשת פסול לעדות?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

למה עדות מוכחשת פסול לעדות?

הודעהעל ידי תוכן » ה' פברואר 29, 2024 11:39 am

קיימא לן, דשני כיתי עדים המכחישים זה את זה, זו באה בפני עצמה וזו באה בפני עצמה ומעידה. וכן בכת אחת, ששני העדים הכחישו זה את זה, זה בא בפני עצמו ומעיד וזה בא בפני עצמו ומעיד, וכמו שכתב הרמב"ן במכות. וקשה לי טובא, הרי כל אחד בא בפני עצמו ומעיד, כי לכל אחד יש לו חזקת כשרות, אז למה לא נאמר שלשניהם יש חזקת כשרות, רק שהאחד טעה. ולמשל, בדיין שטעה ונשא ונתן ביד, שצריך לשלם מביתו, האם נאמר שפסול לדון לכל ימיו. ואין הכי נמי שהעדות עצמה אי אפשר לקבל, שהרי היא עדות מוכחשת, אבל למה נפסל העד? למה לא נאמר שזכרונו הטעהו. וכן יש להביא עוד משל, מהא דאמרינן בשבועות, שאם מישהו אמר, שבועה שהכי אמר רב, וטעה, לא נקרא שבועת שוא, דלבו דהטעתו ובודאי אינו נפסל לעוד שבועות, ולמה לא נאמר שהוא הדין בעדות מוכחשת, שלבו הטעתו ושניהם כשרים.

והנה למאן דס"ל הכחשה תחילת הזמה, הרי ברור הוא שנחשב שהוא משקר, אבל אפילו למ"ד דהכחשה לאו תחילת הזמה, מכל מקום שני העדים פסולים להעיד ביחד, ולמה אין להם חזקת כשרות, ונאמר שדוקא בעדות זו טעו, האם הדבר מופרך כל כך?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: למה עדות מוכחשת פסול לעדות?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' פברואר 29, 2024 1:57 pm

ותיבעי לך עד זומם - שמא טועה היה?!
ותיבעי לך עד כשר כיצד מוציאין ממון על פיו (ויתרה מזו: עונשים ומכים וממיתים על פיו) - שמא טועה היה?

אלא כדקיי"ל שאחרי חקירת העדות כראוי (בדיני נפשות - בדרישה וחקירה גמורה, ובדיני ממונות - בשאלות המתחייבות כדין) - לא נותנים יותר לעד את האפשרות לחזור בו ולומר "טעיתי", אלא כיוון שהגיד - שוב אינו חוזר ומגיד.
ולכן מאיימים על העדים אפילו בדיני ממונות, שלא יעידו מסברא ומדמיון בלבד.

סגי נהור
הודעות: 5658
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: למה עדות מוכחשת פסול לעדות?

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' פברואר 29, 2024 2:09 pm

עזריאל ברגר כתב:ותיבעי לך עד כשר כיצד מוציאין ממון על פיו (ויתרה מזו: עונשים ומכים וממיתים על פיו) - שמא טועה היה?

זו אינה ראיה, כי אפשר לומר חזקה שאין העד טועה. משא"כ כשהורעה חזקת העד בלאו הכי (כי נמצא שאינו דובר אמת), אפשר לשאול למה לא נאמר טועה היה ולא משקר היה.
[אחדד לאור התגובה הצפויה: לא באתי אלא לומר שזו אינה ראיה, ולא להביע דעה בגוף השאלה].

עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: למה עדות מוכחשת פסול לעדות?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' פברואר 29, 2024 2:18 pm

נתיה"מ סי' לא
ולכאור' קשה א"כ אם א' מוכחש משנים אמאי נפסל נימי' דאמר כן בדדמי ולאו רשע הוא. וע"כ צריך לחלק כמו שמחלק הסמ"ע בסי' צ"ב ס"ק י' דבדלא נחשד בעדים מכשירין אותו מחשש דשמא ספק מלוה ישנה אבל כשנחשד בעדים לא מכשרינן לי' מספק מלוה ישנה ע"כ. וה"נ בע"א כשבאו עדים עליו שהעיד שקר לא מכשרינן ליה מספק שאמר כן בדדמי

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: למה עדות מוכחשת פסול לעדות?

הודעהעל ידי תוכן » ה' פברואר 29, 2024 3:04 pm

אתה שואל כך, למה שני עדים נאמנים נגד חזקת ממון, נאמר שהעדים העידו בבדמי, וחזקת ממון במקומה עומדת. התשובה היא, ששני עדים עדיף מחזקת ממון. אבל הכא כשהוכחש מה עומד נגד החזקת כשרות של העד? הרי גם בשבועה אדם אמור לדייק בו, וכן דיין אמור לדייק ביותר בפסקיו, ובכל זאת מצאנו שאנשים טועים, וסומכים על החזקת כשרות שלהם.


עזריאל ברגר כתב:ותיבעי לך עד זומם - שמא טועה היה?!
ותיבעי לך עד כשר כיצד מוציאין ממון על פיו (ויתרה מזו: עונשים ומכים וממיתים על פיו) - שמא טועה היה?

אלא כדקיי"ל שאחרי חקירת העדות כראוי (בדיני נפשות - בדרישה וחקירה גמורה, ובדיני ממונות - בשאלות המתחייבות כדין) - לא נותנים יותר לעד את האפשרות לחזור בו ולומר "טעיתי", אלא כיוון שהגיד - שוב אינו חוזר ומגיד.
ולכן מאיימים על העדים אפילו בדיני ממונות, שלא יעידו מסברא ומדמיון בלבד.

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: למה עדות מוכחשת פסול לעדות?

הודעהעל ידי תוכן » ה' פברואר 29, 2024 3:05 pm

עושה חדשות כתב:נתיה"מ סי' לא
ולכאור' קשה א"כ אם א' מוכחש משנים אמאי נפסל נימי' דאמר כן בדדמי ולאו רשע הוא. וע"כ צריך לחלק כמו שמחלק הסמ"ע בסי' צ"ב ס"ק י' דבדלא נחשד בעדים מכשירין אותו מחשש דשמא ספק מלוה ישנה אבל כשנחשד בעדים לא מכשרינן לי' מספק מלוה ישנה ע"כ. וה"נ בע"א כשבאו עדים עליו שהעיד שקר לא מכשרינן ליה מספק שאמר כן בדדמי


כל זה בבשני עדים מעידים על עד אחד, אבל מה יענה בעדות מוכחשת?

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: למה עדות מוכחשת פסול לעדות?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' פברואר 29, 2024 4:17 pm

עזריאל ברגר כתב:ותיבעי לך עד זומם - שמא טועה היה?!

איך טועה? על איפה הוא היה ועל מה שבוודאי לא ראה?

תוכן
הודעות: 6239
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: למה עדות מוכחשת פסול לעדות?

הודעהעל ידי תוכן » ו' מרץ 01, 2024 10:25 am

נראה שכך יש להבין הדברים. בודאי בעדות מוכחשת יש לשני העדים חזקת כשרות, ואם למשל באו ב' עדים ואחד אמר יום ב' והשני אמר יום ג', ואז באו שני עדים אחרים ואמרו יום ג', כך שאנו יודעים שהעד שאמר יום ב' לא דיבר נכונה, בודאי שעד זה נאמן לענין איסורא, וכדין כל עד אחד שנאמן באיסורין. אבל בכל דבר שצריך ב' עדים, שזה תמיד עדות על השני, וכדי ששני אנשים תהיה להם נאמנות לפעול דין כלפי השני, אם זה להוציא ממון או לחייבו מיתה, או אפילו להחזיק יחוסו, או כל דבר אחר, צריך שני עדים שיש להם חזקת כשרות בלא ריעותא. וכאן אפילו ששני עדים אלו יש להם חזקת כשרות בכל זאת יש כאן ריעותא, דאנו מסתפקים אם שקר העיד או שמא לא דק. ושני עדים כשרים דוקא בלא ריעותא כלל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: למה עדות מוכחשת פסול לעדות?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' מרץ 01, 2024 2:07 pm

נזכרתי בדברי הרמב"ם בהלכות עדות - פרק תשיעי הלכה ג:
וכן הטומטום והאנדרוגינוס פסולין מפני שהן ספק אשה. וכל מי שהוא ספק כשר ספק פסול הרי הוא פסול שאין העד בא אלא להוציא ממון על פיו או לחייב על פיו ואין מוציאין ממון מספק ואין עונשין מספק דין תורה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 196 אורחים