מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אדם היודע שיצטרך לחלל שבת לצורך פיקו"נ

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

אדם היודע שיצטרך לחלל שבת לצורך פיקו"נ

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' מרץ 01, 2024 1:08 pm

אדם היודע שבכל רבע שעה למשל, מזעיקים אותו לצורך פיקו"נ, האם ראוי לו לקבל שבת מן הפלג ?

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אדם היודע שיצטרך לחלל שבת לצורך פיקו"נ

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' מרץ 01, 2024 1:17 pm

למיטב זכרוני, הנושא נדון באחד (לפחות) מהספרים העוסקים בהלכות צבא. פעם ראיתי מפתח לספרים (לפי מה שפורסם עד אז) אבל איננו תחת ידי כעת.
בכל מקרה, אפשר לחפש לפי התוכן או מפתח העניינים בספרים הנ"ל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אדם היודע שיצטרך לחלל שבת לצורך פיקו"נ

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' מרץ 01, 2024 1:19 pm

תלוי לכאו' בהותרה או דחויה.


עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אדם היודע שיצטרך לחלל שבת לצורך פיקו"נ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 01, 2024 2:28 pm

ראה בקונטרס המצורף כאן עמוד קכג.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אדם היודע שיצטרך לחלל שבת לצורך פיקו"נ

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מרץ 03, 2024 4:19 pm

תודה רבה למשיבים

הנה דברים קצרים מסבי זצ"ל
בקשר לשאלה כשצריכים בצבא לצאת לאיזה משימה בליל שבת שיש בה היתר של פקוח נפש ובאופן שלא יספיקו לקדש בלילה עד אור היום, האם עדיף לקדש מבעוד יום או לקדש מחר בבקר. הדבר פשוט דאם יוכלו לשמור את הזמן הזה שבו מקדימים לקדש בקדושת שבת מבלי לחללו גם לצורך פקוח נפש, אפשר להקדים ולקדש מפלג המנחה, אך אם יהיו אנוסים גם על זמן זה, הרי אין אז כל סברא לומר שיקבלו עליהם מרצונם הטוב זמן לתוספת שבת ואח"כ יהיו צריכים לחללו, ומוטב אז להמתין עד הזמן הרגיל ואם לא יוכלו מפני זה לקדש בלילה יקדשו אח"כ ביום.
(זמנים לפועלים, ישורון מ' עמ' רכב)


מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אדם היודע שיצטרך לחלל שבת לצורך פיקו"נ

הודעהעל ידי מעיין » א' מרץ 03, 2024 7:12 pm

האם זה לא תלוי אם הותרה או דחויה
וגם גדר קבלת שבת בתוספות שבת הארוך ולא החיובי אי איסור מלאכה אז הוי דאורייתא או דרבנן, מטעם נדר או כחלק משבת עי' באחרונים, ואי שייך לומר בזמן דרבנן דלכ"ע הוי פיקוח נפש הותרה, ואפי' אי הוי דאורייתא ודאי אין כאן איסור לאו וכרת רק עשה או אפי' פחות מזה, ואפשר דבכה"ג לכו"ע הותרה, ואי הוי הותרה לכאורה לא שייך לומר דאין לו לקבל שבת בהקדם כ"כ, חוץ מחלק ההשקפה מפני הרואים וכדומה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 219 אורחים