מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פסוד"ז וק"ש בקו"ר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
HaimL
הודעות: 807
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

פסוד"ז וק"ש בקו"ר

הודעהעל ידי HaimL » ד' מרץ 20, 2024 7:25 pm

אדם אחד בביהכנ"ס העיר לי ברמיזה שאני מפריע לו בשעת פסוד"ז וק"ש. כמובן שלא צעקתי, רק אמרתי בקו"ר. אני הלכתי למקום אחר בביהכנ"ס, כי אני ותרן, אבל נ"ל בפשיטות שידי ולא ידו על העליונה. אשמח לפסק הלכה עם מקורות.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פסוד"ז וק"ש בקו"ר

הודעהעל ידי יבנה » ד' מרץ 20, 2024 7:36 pm

או״ח סי׳ ק״א ס׳ ב׳:
לא יתפלל בלבו לבד אלא מחתך הדברים בשפתיו ומשמיע לאזניו בלחש ולא ישמיע קולו ואם אינו יכול לכוין בלחש מותר להגביה (ז) קולו והני מילי בינו לבין עצמו אבל בצבור אסור דאתי למטרד צבורא.
מ״ב:
(ז) קולו ואפילו בפסוקי דזמרה טוב שלא להרים קול כי הקב"ה שומע בלחש לא כאותם המגביהים קולם יותר מדאי ומיהו בשבת שנוהגים שאחד אומר פסוקי דזמרה בקול רם שפיר דמי [פמ"ג]:

גם הטעם של דמטרד צבורא שייך בכל חלקי התפילה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פסוד"ז וק"ש בקו"ר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 20, 2024 8:06 pm

השאלה מה זה בקול רם ומה זה בלחש.
יש מקומות שאינך שומע בכלל אנשים מתפללים (לא בתפילת לחש), מרוב הלחש.
ולצערנו זה גורם לכך שהרבה פעמים מתפללים עם העיניים ולא יוצאים ידי חובה.

לגבי קריאת שמע- יש תשובה מפורסמת של הרדב"ז מחד, שכולם יאמרו ביחד בקול רם, ויש את המנהג הרווח בהרבה קהילות, שכולם אומרים בקול רם בקצב שלהם.
אבל בלחש ממש?

ולגבי פסוקי דזמרא- במקום שיש ש"ץ שאומר פסוקי דזמרא בקול רם, זה דבר אחד
אבל במקום שהש"ץ רק אומר בקול רם התחלה וסוף (ונקווה שאת מה שבאמצע הוא אומר ולא קורא בעיניים), אז עדיף שיהיה קול רם של מישהו
אם אין ש"ץ, אלא מתחילים בישתבח, אז אם אין מי שמגביה קולו קצת, יש חוסר סדר ודילוגים

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פסוד"ז וק"ש בקו"ר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 20, 2024 8:18 pm

מלשון אדה"ז בתניא - ב"קנטרס אחרון" בסימן האחרון שלו:
זאת העצה היעוצה ותקנה קבועה חוק ולא יעבור עוד ח"ו דהיינו לבחור [כשליחי ציבור, ע.ב.] אנשים קבועים הראוים לזה עפ"י הגורל או בריצוי רוב המנין. דהיינו שמתפללים מלה במלה בדרך המיצוע בקול רם ולא מאריכים יותר מדאי ולא מקצרים וחוטפים ח"ו. ועליהם מוטל חובה לירד לפני התיבה כל אחד ואחד ביומו אשר יגיע לו ולאסוף אליו סביב סמוך כל המתפללים בקול קצת עכ"פ ולא בלחש ולא חוטפים ח"ו

כלומר, להמלצתו:
החזן - צריך להתפלל בקול רם.
וטובי הקהל - צריכים להתפלל בקול קצת.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פסוד"ז וק"ש בקו"ר

הודעהעל ידי יבנה » ד' מרץ 20, 2024 9:09 pm

בברכה המשולשת כתב:השאלה מה זה בקול רם ומה זה בלחש.
יש מקומות שאינך שומע בכלל אנשים מתפללים (לא בתפילת לחש), מרוב הלחש.
ולצערנו זה גורם לכך שהרבה פעמים מתפללים עם העיניים ולא יוצאים ידי חובה.

לגבי קריאת שמע- יש תשובה מפורסמת של הרדב"ז מחד, שכולם יאמרו ביחד בקול רם, ויש את המנהג הרווח בהרבה קהילות, שכולם אומרים בקול רם בקצב שלהם.
אבל בלחש ממש?

ולגבי פסוקי דזמרא- במקום שיש ש"ץ שאומר פסוקי דזמרא בקול רם, זה דבר אחד
אבל במקום שהש"ץ רק אומר בקול רם התחלה וסוף (ונקווה שאת מה שבאמצע הוא אומר ולא קורא בעיניים), אז עדיף שיהיה קול רם של מישהו
אם אין ש"ץ, אלא מתחילים בישתבח, אז אם אין מי שמגביה קולו קצת, יש חוסר סדר ודילוגים

דבריך לענין פסוקי דזמרא אינם כדברי המ״ב, ולא הבאת שום ראיות לדבריך. גם במ״א שם ס״ק ג׳ כתב ״האר"י לא היה משמיע קולו אפילו בזמירות רק בשבת הרים קולו מעט [הכוונות]:״
וכן נהג הגר״א כמבואר כאן viewtopic.php?f=7&t=2985.

לענין ק״ש, באו״ח סי׳ ס״א ס׳ כ״ו כתוב:
יש נוהגים לקרות קריאת שמע בקול רם ויש נוהגים לקרותו בלחש. הגה: ומכל מקום יאמרו פסוק ראשון בקול רם וכן נוהגין (כל בו):
ובד״מ ס״ק ט׳: ומנהג שלנו לקוראו כולו בחשאי, מלבד פסוק ראשון שהוא "שמע ישראל" אומרים בקול רם. וכן כתב הכלבו, שש"ץ יאמר "שמע ישראל" בקול רם, כדי שישמעו הקהל וימליכו שם שמים ביחד.
ומ״א ס״ק ט״ז: בקול רם: ובתשובת ר"מ אלשקר סי' ו' נתן טעם בשם רבינו האי ורשב"א דאין לקרותה בקול רם אולי יבטח אחד על השמיעה ולא יקרא בעצמו ע"ש.
נערך לאחרונה על ידי יבנה ב ד' מרץ 20, 2024 9:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פסוד"ז וק"ש בקו"ר

הודעהעל ידי יבנה » ד' מרץ 20, 2024 9:13 pm

עזריאל ברגר כתב:מלשון אדה"ז בתניא - ב"קנטרס אחרון" בסימן האחרון שלו:
זאת העצה היעוצה ותקנה קבועה חוק ולא יעבור עוד ח"ו דהיינו לבחור [כשליחי ציבור, ע.ב.] אנשים קבועים הראוים לזה עפ"י הגורל או בריצוי רוב המנין. דהיינו שמתפללים מלה במלה בדרך המיצוע בקול רם ולא מאריכים יותר מדאי ולא מקצרים וחוטפים ח"ו. ועליהם מוטל חובה לירד לפני התיבה כל אחד ואחד ביומו אשר יגיע לו ולאסוף אליו סביב סמוך כל המתפללים בקול קצת עכ"פ ולא בלחש ולא חוטפים ח"ו

כלומר, להמלצתו:
החזן - צריך להתפלל בקול רם.
וטובי הקהל - צריכים להתפלל בקול קצת.

אזיל לשיטתו שיש לקרותם בקול, אך הפסיקו לנהוג כן כמבואר כאן http://www.chabad.org.il/Magazines/Arti ... oryID=2227.

HaimL
הודעות: 807
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: פסוד"ז וק"ש בקו"ר

הודעהעל ידי HaimL » ה' מרץ 21, 2024 9:47 am

יבנה כתב:או״ח סי׳ ק״א ס׳ ב׳:
לא יתפלל בלבו לבד אלא מחתך הדברים בשפתיו ומשמיע לאזניו בלחש ולא ישמיע קולו ואם אינו יכול לכוין בלחש מותר להגביה (ז) קולו והני מילי בינו לבין עצמו אבל בצבור אסור דאתי למטרד צבורא.
מ״ב:
(ז) קולו ואפילו בפסוקי דזמרה טוב שלא להרים קול כי הקב"ה שומע בלחש לא כאותם המגביהים קולם יותר מדאי ומיהו בשבת שנוהגים שאחד אומר פסוקי דזמרה בקול רם שפיר דמי [פמ"ג]:

גם הטעם של דמטרד צבורא שייך בכל חלקי התפילה.

תודה לכבודו, על המענה לשאלתי. ובכ"א, אשיג על דברי מר בזה.
חדא, דבפשטות אסור להרים קול אף בפסוד"ז, ע"ד הנאמר בתפילה, שהוא מקטני אמנה, כלומר שמתאמץ להרים את קולו, כדי שכביכול הקב"ה ישמע את קולו, ומה בין זה לבין מי שאומר בקו"ר כדרך דיבורו, ועוד, דבאמת דברי מרן המשנ"ב בזה אינם ברורים, דחלוקים פסוד"ז מתפילה, דצלותא היא רחמי, ופסוקי דזמרה באים לעורר את הכוונה, היינו דתפילה היא שהקב"ה ישמע, ופסוד"ז הוא שהאומר עצמו ישמע ויתעורר בכוונתו.
ובפשטות הא דמטרד ציבורא הוא דווקא בתפילה, דכ"ע אומרים בלחש, ואם אחד יאמר בקו"ר, אפילו בנחת, אתי למטרד ציבורא. אבל בפסוקי דזמרה וק"ש, אמאי אתי למטרד ציבורא, סוף סוף יכול כ"א להרים את קולו שלו ולעורר את כוונתו הוא. ופשיטא דהיכא דכל הקהל שתיק וציית לש"ץ, או היכא דכ"ע אומרים כאחד, לא מצי איניש לומר בקו"ר לעצמו, אבל למנהגנו האשכנזים, דכ"א אומר לעצמו, לא אתי למטרד ציבורא בהכי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פסוד"ז וק"ש בקו"ר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 21, 2024 12:21 pm

יבנה כתב:
בברכה המשולשת כתב:השאלה מה זה בקול רם ומה זה בלחש.
יש מקומות שאינך שומע בכלל אנשים מתפללים (לא בתפילת לחש), מרוב הלחש.
ולצערנו זה גורם לכך שהרבה פעמים מתפללים עם העיניים ולא יוצאים ידי חובה.

לגבי קריאת שמע- יש תשובה מפורסמת של הרדב"ז מחד, שכולם יאמרו ביחד בקול רם, ויש את המנהג הרווח בהרבה קהילות, שכולם אומרים בקול רם בקצב שלהם.
אבל בלחש ממש?

ולגבי פסוקי דזמרא- במקום שיש ש"ץ שאומר פסוקי דזמרא בקול רם, זה דבר אחד
אבל במקום שהש"ץ רק אומר בקול רם התחלה וסוף (ונקווה שאת מה שבאמצע הוא אומר ולא קורא בעיניים), אז עדיף שיהיה קול רם של מישהו
אם אין ש"ץ, אלא מתחילים בישתבח, אז אם אין מי שמגביה קולו קצת, יש חוסר סדר ודילוגים

דבריך לענין פסוקי דזמרא אינם כדברי המ״ב, ולא הבאת שום ראיות לדבריך. גם במ״א שם ס״ק ג׳ כתב ״האר"י לא היה משמיע קולו אפילו בזמירות רק בשבת הרים קולו מעט [הכוונות]:״
וכן נהג הגר״א כמבואר כאן http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=2985.

לענין ק״ש, באו״ח סי׳ ס״א ס׳ כ״ו כתוב:
יש נוהגים לקרות קריאת שמע בקול רם ויש נוהגים לקרותו בלחש. הגה: ומכל מקום יאמרו פסוק ראשון בקול רם וכן נוהגין (כל בו):
ובד״מ ס״ק ט׳: ומנהג שלנו לקוראו כולו בחשאי, מלבד פסוק ראשון שהוא "שמע ישראל" אומרים בקול רם. וכן כתב הכלבו, שש"ץ יאמר "שמע ישראל" בקול רם, כדי שישמעו הקהל וימליכו שם שמים ביחד.
ומ״א ס״ק ט״ז: בקול רם: ובתשובת ר"מ אלשקר סי' ו' נתן טעם בשם רבינו האי ורשב"א דאין לקרותה בקול רם אולי יבטח אחד על השמיעה ולא יקרא בעצמו ע"ש.


פסוקי דזמרא:
א. האר"י הקדוש היה מתפלל עם הספרדים רוב השנה (מלבד בימים נוראים). כך שהכוונה הפשוטה היא שלא היה מרים קולו כלל, אלא אומר בקול שקט, כי הש"ץ היה אומר בקול רם. אך לא מדובר על לחש גמור, כבתפילת עמידה (ושיטת המקובלים בעמידה שאפילו לא ישמע את עצמו, ידועה, אך כוונתי כאן אפילו לפי הפשטנים, שישמע את עצמו בלבד) אלא על קול שקט.
ב. על דעת אדוננו הגר"א יש עדות מפורשת במעש"ר שהיה אומר בקול רם בפסקי דזמרא בשבת. ביום חול, כמבואר באשכול הנ"ל עצמו (ותודה רבה על ההפניה החשובה!) אין הדברים חדים כלל. ובכל מקרה, אין סיבה לומר שהיה אומר פסוקי דזמרא כמו תפילת עמידה.
ג. לגבי דברי מרנא הח"ח במשנ"ב- לא ראיתי בדבריו שהוא מדבר על לומר פסוקי דזמרא בלחש. הוא מדבר על לא להגביה קולו, וממילא כוונתו לקול שקט, אך ללא ללחש.

לגבי ק"ש:
גם כאן אין "לחש" משמעו כבתפילת עמידה, כי הרי צריך לדקדק בכל אות, וגם חובה להשמיע לאזנו. אלא כוונת הדברים לאפוקי מהמנהג (בו מצדד הרדב"ז) לומר הכל ביחד בקול רם.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פסוד"ז וק"ש בקו"ר

הודעהעל ידי יבנה » ה' מרץ 21, 2024 1:00 pm

HaimL כתב:
יבנה כתב:או״ח סי׳ ק״א ס׳ ב׳:
לא יתפלל בלבו לבד אלא מחתך הדברים בשפתיו ומשמיע לאזניו בלחש ולא ישמיע קולו ואם אינו יכול לכוין בלחש מותר להגביה (ז) קולו והני מילי בינו לבין עצמו אבל בצבור אסור דאתי למטרד צבורא.
מ״ב:
(ז) קולו ואפילו בפסוקי דזמרה טוב שלא להרים קול כי הקב"ה שומע בלחש לא כאותם המגביהים קולם יותר מדאי ומיהו בשבת שנוהגים שאחד אומר פסוקי דזמרה בקול רם שפיר דמי [פמ"ג]:

גם הטעם של דמטרד צבורא שייך בכל חלקי התפילה.

תודה לכבודו, על המענה לשאלתי. ובכ"א, אשיג על דברי מר בזה.
חדא, דבפשטות אסור להרים קול אף בפסוד"ז, ע"ד הנאמר בתפילה, שהוא מקטני אמנה, כלומר שמתאמץ להרים את קולו, כדי שכביכול הקב"ה ישמע את קולו, ומה בין זה לבין מי שאומר בקו"ר כדרך דיבורו, ועוד, דבאמת דברי מרן המשנ"ב בזה אינם ברורים, דחלוקים פסוד"ז מתפילה, דצלותא היא רחמי, ופסוקי דזמרה באים לעורר את הכוונה, היינו דתפילה היא שהקב"ה ישמע, ופסוד"ז הוא שהאומר עצמו ישמע ויתעורר בכוונתו.
ובפשטות הא דמטרד ציבורא הוא דווקא בתפילה, דכ"ע אומרים בלחש, ואם אחד יאמר בקו"ר, אפילו בנחת, אתי למטרד ציבורא. אבל בפסוקי דזמרה וק"ש, אמאי אתי למטרד ציבורא, סוף סוף יכול כ"א להרים את קולו שלו ולעורר את כוונתו הוא. ופשיטא דהיכא דכל הקהל שתיק וציית לש"ץ, או היכא דכ"ע אומרים כאחד, לא מצי איניש לומר בקו"ר לעצמו, אבל למנהגנו האשכנזים, דכ"א אומר לעצמו, לא אתי למטרד ציבורא בהכי.

אף שעיקר התפילה הוא שמו״ע, גם שאר חלקי התפילה נמצאים לפני ה׳ ומדברים אליו בדרגה פחותה, וצריך לכוון בהם. וכיון שכך שייך בהם ענין שלא יגביה קולו ולא להטריד את הציבור ולבטל כוונתם. ואם כולם אומרים פסוקי דזמרא בצורה שקטה, ויחיד אומרם בקול רם, זה מפריע להם להתרכז, ולפעמים גם גורם להם להתבלבל איפה אוחזים. זה לא טענה לומר לכולם שיגידו בקול כדי שקולך לא יפריע להם, וכבר אמרו בב״מ פו: אל ישנה אדם מן המנהג וכיוצ״ב בד״א רבה פ״ז ה״ז. אה״נ אם יש הרבה שאומרים בקול, שוב אין בעיה של הטרדת הציבור אם אתה אומר באותה צורה ובאופן שלא מושך תשומת לב מיוחדת.
גדר הרמת קול לענין פסוקי דזמרא ושאר חלקי התפילה אינו לגמרי כמו בשמו״ע שנאסר בהשמעת קול, אלא כנראה הכוונה ששומעים אותו גם מי שאינו לידו.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פסוד"ז וק"ש בקו"ר

הודעהעל ידי יבנה » ה' מרץ 21, 2024 1:03 pm

בברכה המשולשת כתב:
יבנה כתב:
בברכה המשולשת כתב:השאלה מה זה בקול רם ומה זה בלחש.
יש מקומות שאינך שומע בכלל אנשים מתפללים (לא בתפילת לחש), מרוב הלחש.
ולצערנו זה גורם לכך שהרבה פעמים מתפללים עם העיניים ולא יוצאים ידי חובה.

לגבי קריאת שמע- יש תשובה מפורסמת של הרדב"ז מחד, שכולם יאמרו ביחד בקול רם, ויש את המנהג הרווח בהרבה קהילות, שכולם אומרים בקול רם בקצב שלהם.
אבל בלחש ממש?

ולגבי פסוקי דזמרא- במקום שיש ש"ץ שאומר פסוקי דזמרא בקול רם, זה דבר אחד
אבל במקום שהש"ץ רק אומר בקול רם התחלה וסוף (ונקווה שאת מה שבאמצע הוא אומר ולא קורא בעיניים), אז עדיף שיהיה קול רם של מישהו
אם אין ש"ץ, אלא מתחילים בישתבח, אז אם אין מי שמגביה קולו קצת, יש חוסר סדר ודילוגים

דבריך לענין פסוקי דזמרא אינם כדברי המ״ב, ולא הבאת שום ראיות לדבריך. גם במ״א שם ס״ק ג׳ כתב ״האר"י לא היה משמיע קולו אפילו בזמירות רק בשבת הרים קולו מעט [הכוונות]:״
וכן נהג הגר״א כמבואר כאן viewtopic.php?f=7&t=2985.

לענין ק״ש, באו״ח סי׳ ס״א ס׳ כ״ו כתוב:
יש נוהגים לקרות קריאת שמע בקול רם ויש נוהגים לקרותו בלחש. הגה: ומכל מקום יאמרו פסוק ראשון בקול רם וכן נוהגין (כל בו):
ובד״מ ס״ק ט׳: ומנהג שלנו לקוראו כולו בחשאי, מלבד פסוק ראשון שהוא "שמע ישראל" אומרים בקול רם. וכן כתב הכלבו, שש"ץ יאמר "שמע ישראל" בקול רם, כדי שישמעו הקהל וימליכו שם שמים ביחד.
ומ״א ס״ק ט״ז: בקול רם: ובתשובת ר"מ אלשקר סי' ו' נתן טעם בשם רבינו האי ורשב"א דאין לקרותה בקול רם אולי יבטח אחד על השמיעה ולא יקרא בעצמו ע"ש.


פסוקי דזמרא:
א. האר"י הקדוש היה מתפלל עם הספרדים רוב השנה (מלבד בימים נוראים). כך שהכוונה הפשוטה היא שלא היה מרים קולו כלל, אלא אומר בקול שקט, כי הש"ץ היה אומר בקול רם. אך לא מדובר על לחש גמור, כבתפילת עמידה (ושיטת המקובלים בעמידה שאפילו לא ישמע את עצמו, ידועה, אך כוונתי כאן אפילו לפי הפשטנים, שישמע את עצמו בלבד) אלא על קול שקט.
ב. על דעת אדוננו הגר"א יש עדות מפורשת במעש"ר שהיה אומר בקול רם בפסקי דזמרא בשבת. ביום חול, כמבואר באשכול הנ"ל עצמו (ותודה רבה על ההפניה החשובה!) אין הדברים חדים כלל. ובכל מקרה, אין סיבה לומר שהיה אומר פסוקי דזמרא כמו תפילת עמידה.
ג. לגבי דברי מרנא הח"ח במשנ"ב- לא ראיתי בדבריו שהוא מדבר על לומר פסוקי דזמרא בלחש. הוא מדבר על לא להגביה קולו, וממילא כוונתו לקול שקט, אך ללא ללחש.

לגבי ק"ש:
גם כאן אין "לחש" משמעו כבתפילת עמידה, כי הרי צריך לדקדק בכל אות, וגם חובה להשמיע לאזנו. אלא כוונת הדברים לאפוקי מהמנהג (בו מצדד הרדב"ז) לומר הכל ביחד בקול רם.

אני מסכים שאין הכוונה בהם לחש גמור כשמו״ע, אלא הכוונה שהוא בצורה שקטה שמי שאינו לידו לא שומע אותו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פסוד"ז וק"ש בקו"ר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מרץ 21, 2024 2:51 pm

יבנה כתב:
עזריאל ברגר כתב:מלשון אדה"ז בתניא - ב"קנטרס אחרון" בסימן האחרון שלו:
זאת העצה היעוצה ותקנה קבועה חוק ולא יעבור עוד ח"ו דהיינו לבחור [כשליחי ציבור, ע.ב.] אנשים קבועים הראוים לזה עפ"י הגורל או בריצוי רוב המנין. דהיינו שמתפללים מלה במלה בדרך המיצוע בקול רם ולא מאריכים יותר מדאי ולא מקצרים וחוטפים ח"ו. ועליהם מוטל חובה לירד לפני התיבה כל אחד ואחד ביומו אשר יגיע לו ולאסוף אליו סביב סמוך כל המתפללים בקול קצת עכ"פ ולא בלחש ולא חוטפים ח"ו

כלומר, להמלצתו:
החזן - צריך להתפלל בקול רם.
וטובי הקהל - צריכים להתפלל בקול קצת.

אזיל לשיטתו שיש לקרותם בקול, אך הפסיקו לנהוג כן כמבואר כאן http://www.chabad.org.il/Magazines/Arti ... oryID=2227.

דווקא בלינק ההוא מביאים שהרבי מליובאוויטש התאונן על אלו שמשתיקים את המגביהים קולם בתפילה.
שמע מינה שראוי ורצוי גם בדורנו להתפלל בקול.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פסוד"ז וק"ש בקו"ר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 21, 2024 3:18 pm

יבנה כתב:אני מסכים שאין הכוונה בהם לחש גמור כשמו״ע, אלא הכוונה שהוא בצורה שקטה שמי שאינו לידו לא שומע אותו.


כאמור, שלא על-פי המקובלים, זו ההגדרה של הלחש של תפילת עמידה
וממילא, לא זו ההגדרה בשאר חלקי התפילה
אלא קול שקט,
שהוא יותר נשמע מקול לחש של עמידה, שרק אותו השומע לידו איננו שומע

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פסוד"ז וק"ש בקו"ר

הודעהעל ידי יבנה » ה' מרץ 21, 2024 3:46 pm

עזריאל ברגר כתב:דווקא בלינק ההוא מביאים שהרבי מליובאוויטש התאונן על אלו שמשתיקים את המגביהים קולם בתפילה.
שמע מינה שראוי ורצוי גם בדורנו להתפלל בקול.

למנהג חב״ד דוקא, וכפי שכתב שם "אין זה ממנהגי חב"ד, כי אדמו"ר הזקן היה מתפלל בקול רם דווקא, ומתוך שירה ושמחה, וכן נהגו ממלאי מקומו, רבותינו נשיאינו שאחריו".

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: פסוד"ז וק"ש בקו"ר

הודעהעל ידי מעיין » ה' מרץ 21, 2024 9:22 pm

עי' באריכות באור תורה ניסן תשע"ג סי' ס"ט
ובו מאמר ארוך מא' מגדולי חכמי טרופלי הגאון ר' יעקב רוקח ז"ל
מענין ק"ש בקו"ר או בלחש


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 255 אורחים