מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לספר ברבים את עברו הגרוע של גר או בעל תשובה לצורך חיזוק

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תלמיד חברים
הודעות: 254
הצטרף: א' דצמבר 25, 2022 1:20 pm

לספר ברבים את עברו הגרוע של גר או בעל תשובה לצורך חיזוק

הודעהעל ידי תלמיד חברים » ד' אפריל 03, 2024 1:13 am

במשנה בבא מציעא (נח:) 'אם היה בעל תשובה לא יאמר לו זכור מעשיך הראשונים אם הוא בן גרים לא יאמר לו זכור מעשה אבותיך שנאמר וגר לא תונה ולא תלחצנו'.
ראיתי בזרע שמשון (וארא אות ה) שהקשה מהא דיתרו קרוי בתורה 'פּוּטִיאֵל' (שמות ו, כה), ובגמ' (סוטה מג.) אמרו שזהו כינוי ע"ש שפיטם עגלים לע"ז, דהלא אין להזכיר לבעל תשובה ולגר את מעשיו הראשונים. ותירץ דכאן הוא לשבח, שאע"פ שהיה שקוע בחטא זה והיה כומר לע"ז, הלך ודבק בהקב"ה. ועיי"ש עוד. וכן מצאתי בספר מכתם לדוד שכתב כן.
ויש להעיר שהיה אפשר להקשות מצד איסור לשון הרע, שהרי דברי המשנה אמורים כשמדבר אל הגר ואל הבעל תשובה עצמו, שבזה יש רק משום 'וגר לא תונה'. [ואם אומר ברבים והגר יודע מזה, יש כאן את ב' האיסורים].
ויש לציין שיש כו"כ עובדות בש"ס שמזכירים את עברו הגרוע של בעל תשובה והסיום הוא בשבחו, כמו רבי עקיבא (פסחים מט:), ריש לקיש (ב"מ פד.), רבי יוסי בר"א ברשב"י (שם פה.).
עכ"פ מדברי האחרונים יש לעיין הלכה למעשה, הן לענין איסור לשה"ר והן לענין איסור אונאה [כשיוודע לגר ולבע"ת]: האם יהיה מותר ל'דרשן' שמספר סיפורי חיזוק לעורר יהודים לעבודת ה', לספר ללא רשותו של הגר או הבעל תשובה, את סיפור עברם הגרוע - כשלבסוף נעשו צדיקים וכו'.
ומה הדין באופן שבעל תשובה או גר מודיע שמסכים בלב שלם שיזכיר ברבים את סיפור עברו, ואין לו כלל צער בדבר, האם מותר לדרשן להאמינו שמחל, ובצירוף זה שיש כאן ג"כ ענין של 'שבח' [כמ"ש האחרונים הנ"ל שהזכרת עברו הותרה כי היא לשבח].
עוד יש לעורר, שכשיש לו לגר או לבעל תשובה צאצאים, או אפילו אשה, הלא גם אם מסכים לכאורה יהיה אסור לדרשן לספר, כי באה להם אונאה ע"י הסיפור, וזהו בכלל 'זכור מעשה אבותיך' [ואע"פ שאין מדבר עליהם, מ"מ דבריו פוגעים בהם].

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לספר ברבים את סיפור עברו הגרוע של גר או בעל תשובה לצורך חיזוק

הודעהעל ידי כדכד » ד' אפריל 03, 2024 2:27 am

ברור שלא!
מה ההו"א להתיר?

תלמיד חברים
הודעות: 254
הצטרף: א' דצמבר 25, 2022 1:20 pm

Re: לספר ברבים את סיפור עברו הגרוע של גר או בעל תשובה לצורך חיזוק

הודעהעל ידי תלמיד חברים » ד' אפריל 03, 2024 1:49 pm

כי סו"ס פגמו הוא שבחו, שאע"פ שהיה רחוק כ"כ נתעלה וכו'. וכמ"ש הזרע שמשון לגבי יתרו שאין בכך איסור אונאה.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לספר ברבים את עברו הגרוע של גר או בעל תשובה לצורך חיזוק

הודעהעל ידי כדכד » ד' אפריל 03, 2024 2:42 pm

אסור לספר בשבחו של חברו כאשר זה מביא לכך שיספרו גם בגנותו כמובא בחפץ חיים כלל ט
אז לספר לכתחילה בגנותו שמביא גם לידי שבחו?
מהמקורות שהביא מר אין ראיה מפני ששם היה דבר הידוע לכל ורק לא היה לשבחו להזכיר זאת אם לא הביא לשבחו

תלמיד חברים
הודעות: 254
הצטרף: א' דצמבר 25, 2022 1:20 pm

Re: לספר ברבים את עברו הגרוע של גר או בעל תשובה לצורך חיזוק

הודעהעל ידי תלמיד חברים » ד' אפריל 03, 2024 8:00 pm

כדכד כתב:אסור לספר בשבחו של חברו כאשר זה מביא לכך שיספרו גם בגנותו כמובא בחפץ חיים כלל ט
אז לספר לכתחילה בגנותו שמביא גם לידי שבחו?

ההלכה הנ"ל אינה קשורה לניד"ד, כי שם יש שבח ויש גנות אחרת, ויש איסור לספר בשבח שמא יבוא ג"כ גנות [ואפילו גנות שאינה באה באופן ישיר מהשבח].
[אגב, סתם לספר בשבח אסור, אבל כשיש תועלת מותר, וכמ"ש מפרסמין עושה מצוה. כמו"כ יש בראשונים שדוקא בפני שונאיו אסור].
ניד"ד הוא כולו שבח, אלא שמתחיל בגנות, ואולי בכה"ג שמסיים בשבח כשהוא משתבח ע"י הגנות, אין איסור.


כדכד כתב:מהמקורות שהביא מר אין ראיה מפני ששם היה דבר הידוע לכל ורק לא היה לשבחו להזכיר זאת אם לא הביא לשבחו

מנלן שהיה ידוע לכל ישראל מעשיו של יתרו, וכ"ש בדורות אח"כ, אלמלא שסיפר זאת הכתוב. וכן לגבי התנאים ר"ע ריש לקיש ורבי יוסי.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לספר ברבים את עברו הגרוע של גר או בעל תשובה לצורך חיזוק

הודעהעל ידי כדכד » ה' אפריל 04, 2024 4:34 pm

לא כתבתי שההלכה שם אומרת שבנידון של מר אסור לספר
כתבתי שמההלכה שם שאסור לספר בשבח כי יכול לבוא מזה גנות רואים שאסור לספר שבח שמביא לידי גנות באפשרי ואם כך ברור שאסור לספר דבר שיש בו גם גנות וגם שבח אף אם מטרתו לספר את השבח
החידוש של מר שכשמסיים בסוף בשבח אז הגנות אינה גנות אינה נראית לי.
וכי פב"פ ישמח אם תספר עליו מה דרדק עד הפרוטה האחרונה להחזיר כל מה שגנב?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 145 אורחים