עמוד 1 מתוך 1

המזיק את חבירו בשמחת תורה

פורסם: ג' אוקטובר 25, 2011 1:07 am
על ידי אריה לייב
באו"ח סיצן תרצ"ה סעיף ב' ברמ"א י"א אם הזיק חבירו בשמחת פורים פטור.

מה יהיה הדין במזיק את חבירו בשמחת תורה?

Re: המזיק את חבירו בשמחת תורה

פורסם: ג' אוקטובר 25, 2011 4:00 am
על ידי יאיר
יש לחלק. דאולי כל הדין בפורים הוא משום שיכרות.

Re: המזיק את חבירו בשמחת תורה

פורסם: ג' אוקטובר 25, 2011 5:01 am
על ידי המהדיר
ראה משנת סוכה "מיד תינוקות שומטין" והתוס' על אתר על מנהג הבחורים בשמחת הנישואין.

Re: המזיק את חבירו בשמחת תורה

פורסם: ג' אוקטובר 25, 2011 11:47 am
על ידי חיס
ראה בנידון בשו"ת "לב חיים" מהגאון רבי חיים פאלאג'י זי"ע חלק ג' סימן קמ"ד בארוכה

ומסיים שם: ש"אם המזיק אמיד והניזוק עני יש לחייבו לשלם מתורת צדקה וזו כבוד התורה"

Re: המזיק את חבירו בשמחת תורה

פורסם: ג' אוקטובר 25, 2011 11:52 am
על ידי חכם באשי
יאיר כתב:יש לחלק. דאולי כל הדין בפורים הוא משום שיכרות.

הנוהג הרגיל במזרח אירופה (עד השואה) להשתכר בשמחת תורה לא פחות מפורים.
הדברים ידועים. איני יודע אם יערי (ב'תולדות חג שמחת תורה') הזכיר את השכרות וההוללות שהיה 'נוהג' בשמחת תורה, אך בספרי זכרונות למיניהם (וגם באחת מחוברות 'מחניים') נפוץ הענין.

Re: המזיק את חבירו בשמחת תורה

פורסם: ג' אוקטובר 25, 2011 11:57 am
על ידי יאיר
אך שוב יש לחלק. דבשמחת תורה אין חיוב להשתכר והעושה כן על דעת עצמו עושה ואם הזיק הדין נותן שיהיה חייב משא"כ בפורים "דחייב איניש וכו'".

Re: המזיק את חבירו בשמחת תורה

פורסם: ג' אוקטובר 25, 2011 12:16 pm
על ידי אריה לייב
חיס כתב:ראה בנידון בשו"ת "לב חיים" מהגאון רבי חיים פאלאג'י זי"ע חלק ג' סימן קמ"ד בארוכה

ומסיים שם: ש"אם המזיק אמיד והניזוק עני יש לחייבו לשלם מתורת צדקה וזו כבוד התורה"



הוא מדבר מפורים או שמחת תורה?
אין לי את התשובה.

Re: המזיק את חבירו בשמחת תורה

פורסם: ג' אוקטובר 25, 2011 12:39 pm
על ידי יאיר
getimg5X.aspx.gif
getimg5X.aspx.gif (81.15 KiB) נצפה 2616 פעמים
המשך: http://www.otzar.org/aspcrops/541424819 ... 102011.asp

Re: המזיק את חבירו בשמחת תורה

פורסם: ג' אוקטובר 25, 2011 6:46 pm
על ידי אריה לייב
יאיר עינינו , תודה רבה, תזכו למצוות.

Re: המזיק את חבירו בשמחת תורה

פורסם: ש' דצמבר 10, 2011 10:57 pm
על ידי יעקובזון
חכם באשי כתב:
יאיר כתב:יש לחלק. דאולי כל הדין בפורים הוא משום שיכרות.

הנוהג הרגיל במזרח אירופה (עד השואה) להשתכר בשמחת תורה לא פחות מפורים.
הדברים ידועים. איני יודע אם יערי (ב'תולדות חג שמחת תורה') הזכיר את השכרות וההוללות שהיה 'נוהג' בשמחת תורה, אך בספרי זכרונות למיניהם (וגם באחת מחוברות 'מחניים') נפוץ הענין.

כנ"ל בפורים המנהג במערב אירופה לא להשתכר